اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

۱۴درصد خانواده‌های ایرانی میل به فرزندآوری ندارند



اخبار,اخباراجتماعی,افزایش جمعیت

 

اخبار اجتماعی -  رییس سازمان ثبت احوال کشور:
۱۴درصد خانواده‌های ایرانی میل به فرزندآوری ندارند

رییس سازمان ثبت احوال کشور در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به نکاتی از جمله اینکه ۱۴درصد خانواده‌های ایرانی فاقد فرزند هستند و میلی به فرزندآوری ندارند، کاهش ولادت‌ها و ازدواج‌ها در دهه کنونی و افزایش میزان طلاق و فوتی‌ها اشاره کرد.

محمد ناظمی‌اردکانی در سخنان پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران با تبریک فرارسیدن ماه ربیع‌الاول و روز ملی ثبت‌احوال گفت: سه‌ماموریت حاکمیتی ثبت وقایع حیاتی چهارگانه، صدور اسناد هویتی و تولید نشر اطلاعات جمعیتی از وظایف سازمان ثبت احوال به شمار می‌رود. وی با بیان اینکه سازمان ثبت احوال در حال مقیم‌سازی خود و فاصله‌گرفتن از شیوه‌های سنتی است، گفت: به همین منظور پنج راهبرد اساسی در نظر گرفته شده که می‌توان ثبت وقایع حیاتی در مهلت قانونی را از جمله این راهبردها دانست که هم‌اکنون ٨/٥درصد، ولادت‌ها و ٧/٥درصد فوتی‌ها در مهلت قانونی به ثبت می‌رسد.

 

ناظمی‌اردکانی با بیان اینکه جمعیت هرکشور باید جوان، بانشاط و پویا باشد، گفت: همه ادیان در مورد افزایش جمعیت سفارش کرده‌اند به طوری که پیامبر اسلام تاکید می‌کنند جوانان ازدواج کنند تا امت اسلامی افزایش پیدا کند و امام راحل نیز معتقد بود وسعت کشور ایران قابلیت جای‌دادن ٢٠٠میلیون‌نفر را در خود دارد. وی به ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام‌معظم‌رهبری اشاره کرد و گفت: اکنون جمعیت ایران به ٧٨میلیون‌نفر رسیده است و دومیلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند.

 

ناظمی‌اردکانی ادامه داد: ایران هجدهمین‌کشور پرجمعیت دنیا، دهمین کشور در آسیا و سومین کشور در منطقه است که یک‌درصد جمعیت دنیا را در خود جای داده است. وی افزود: در هرکیلومتر مربع ایران ٤٦نفر ساکن هستند، در حالی که در کشورهای پرجمعیت در هرکیلومترمربع ٣٦٠نفر سکونت دارند. رییس سازمان ثبت احوال کشور یادآور شد: ٣٠درصد جمعیت ایران در روستاها ساکن هستند، ٤٩درصد را زنان تشکیل می‌دهند، ٢٤درصد این جمعیت زیر ١٥سال سن دارند، ٣١درصد بین ١٥ تا ٣٠سال هستند، ٣٩درصد بین ٣٠تا ٦٤سال سن دارند و شش‌درصد جمعیت نیز بالای ٦٤سال هستند.


وی با استناد به آمار فوق افزود: این وضعیت بیان‌کننده این است که جمعیت ما جوان است و در اصطلاح «پنجره‌طلایی» نام‌گذاری می‌شود، اما این آمار بیانگر این است که دیر یا زود جمعیت جوان ما میانسال و پیر می‌شود و قابلیت جوانی و پویایی خود را از دست می‌دهد. ناظمی‌اردکانی تاکید کرد: در حال حاضر ولادت در کشور سالانه یک‌میلیون و ٤٠٠نفر به ثبت می‌رسد، در حالی که فوتی‌ها ٤٠٠هزارنفر هستند؛ ٨٠٠هزار ازدواج سالانه رخ می‌دهد، اما متاسفانه ١٦٠هزار مورد به طلاق می‌انجامد.

 

  وی با بیان اینکه در دهه حاضر ولادت و ازدواج کاهش و فوتی‌ها و طلاق‌ها افزایش پیدا کرده‌اند، گفت: خانواده ایرانی کوچک شده و در حالی که در دهه٦٠ هرخانواده شش‌نفر عضو داشت، هم‌اکنون این تعداد به سه‌نفر کاهش پیدا کرده است. رییس سازمان ثبت احوال کشور ١٤درصد خانواده‌های ایرانی را فاقد فرزند دانست و تاکید کرد: این خانواده‌ها تمایلی به فرزنددارشدن ندارند و متاسفانه ١٩درصد خانواده‌ها نیز تک‌فرزند هستند به طوری‌که ٣٣درصد خانواده‌های ایرانی یا فرزند ندارند یا تک‌فرزند هستند.

 

وی با بیان اینکه نرخ باروری در کشور به ١/٧درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: این نرخ با توجه به دودهه افزایش جمعیت، بیانگر سقوط جمعیت است و شیب فعلی نشان می‌دهد که جمعیت در حال کاهش است، به همین دلیل مقام‌معظم‌رهبری همواره هشدار دادند که در مورد جمعیت تحلیل درستی داشته باشیم. ناظمی‌اردکانی با تاکید بر این نکته که سیاست کلی جمعیت می‌تواند راهگشای افزایش جمعیت باشد، گفت: این سیاست‌ها ١٤بند دارد که اولین بند آن ناظر بر این است که جمعیت همچنان جوان بماند و نرخ باروری از ١/٧درصد به ٢/١درصد برسد و بند آخر آن نیز در رصد وضعیت جمعیت تاکید دارد.

 

  وی یادآور شد: ١٢بند دیگر سیاست‌های کلی بر کیفیت جمعیت تاکید دارد و مواردی چون حذف موانع ازدواج آسان، پایدارشدن خانواده‌ها، توسعه سبک زندگی ایرانی-اسلامی، جاری‌شدن امید به زندگی، تکریم سالمندان، توانمندسازی جمعیت در حال کار، برقراری توازن جغرافیایی جمعیت، مدیریت مهاجرت، تقویت هویت ملی و تشویق خارج‌نشینان به بازگشت به کشور را شامل می‌شود. رییس سازمان ثبت احوال کشور اظهار امیدواری کرد: با اجرای دقیق سیاست‌های کلی جمعیت از سوی دستگاه‌ها، شاهد دستیابی به جامعه‌ای جوان و خانواده‌هایی مستحکم و نسلی سالم و صالح باشیم.

 

 اخباراجتماعی  -  فارس


ویدیو مرتبط :
خرافه هایی که مانع فرزندآوری خانواده های ایرانی شده است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هر خانواده ایرانی صاحب یك وكیل می‌شود



به گزارش جام جم آنلاین،فرهنگ استفاده از وكیل در كشور ما ریشه‌دار نیست، همانطور كه بیشتر مردم فكر می‌كنند بود و نبود وكیل تاثیری در سرنوشت پرونده‌شان ندارد، درست مثل این‌كه باور همگانی این است كه به كارگیری وكیل در مشكلات خانوادگی و حقوقی فقط پول هدر دادن است.

 

این مسائل را جامعه وكلا خودشان خوب می‌دانند، حتی رئیس قوه قضاییه هم بر این مساله اذعان دارد تا جایی كه چندی پیش در دیدار اعضای هیات مدیره كانون وكلا این جملات را بر زبان آورد كه اقدامات برخی افراد سودجو وتعدادی از واسطه‌گرها چهره وكالت را مخدوش كرده است.

آیت‌الله آملی لاریجانی البته در آن جلسه تاكید كرد كه قوه قضاییه از برنامه‌های كانون وكلا در رفع این ذهنیت‌های منفی حمایت می‌كند، ولی با این وجود هنوز هم بسیاری از وكلا معتقدند دید منفی مردم به این صنف مانع تحقق طرح وكیل خانواده می‌شود.

دكتر علی نجفی‌توانا، حقوقدانی است كه فرهنگسازی برای استفاده از وكیل را از گام‌های اساسی تحقق وكیل خانواده می‌داند. او به ایسنا می‌گوید: استفاده از وكیل برای دریافت مشورت‌های ضروری و تخصصی در روابط حقوقی، خانوادگی، حرفه‌ای و اجتماعی الزامی است چون این كار مانع ایجاد روابط مبهم و مشكل‌ساز شده و مراجعه به محاكم را به‌حداقل می‌رساند البته این مساله نیازمند آگاه كردن مردم است تا آنها بدانند از این طریق چه نتایج مثبتی عایدشان می‌شود.

اما در جامعه وكلا دیدگاهی وجود دارد كه بر حفظ حرمت وكلا در دادگاه‌ها نیز تاكید دارد؛دیدگاهی كه ناصر چوبدار از وكلای دادگستری در گفت‌وگو با ایسنا به آن اشاره می‌كند. او می‌گوید: متاسفانه در برخی دادگاه‌ها حرمت وكیل حفظ نمی‌شود و در حضور موكل به وكیل توهین می‌شود. پس اگر در مورد جایگاه وكیل در محاكم فرهنگسازی شود، مردم هم به جایگاه واقعی وكیل پی می‌برند و در حالی كه به آنها اعتماد دارند به وكلا مراجعه می‌كنند.

او به ماده 128 قانون آیین دادرسی كیفری نیز اشاره می‌كند و در حالی كه آن را یكی از موانع تحقق وكیل خانواده می‌داند، توضیح می‌دهد: در حال حاضر كه عالی‌ترین مقام قضایی كشور به استفاده از وكیل خانواده فكر می‌كند باید بسترهای قانونی آن را هم فراهم كند و تبصره ذیل ماده 128 قانون آیین دادرسی كیفری مبنی بر ممنوعیت حضور وكیل در مراحل تحقیقات مقدماتی حذف شود.

این همان چیزی است كه نعمت احمدی دیگر عضو جامعه وكلا نیز به آن اشاره دارد. او معتقد است این تبصره وكیل را امین و معتمد نمی‌داند، در حالی كه وقتی یك موضوع نزد قاضی یا افسر پرونده‌ای مطرح است دیگر نمی‌توان آن را محرمانه دانست و اگر وكیل هم از آن باخبر باشد، می‌تواند هم به موكلش و هم به كشف حقیقت كمك كند.

استفاده از وكلای جوان یا با‌تجربه؟

اینها موضوعاتی است كه خود وكلا بهتر از دیگران آنها را لمس می‌كنند و می‌توانند از آن انتقاد كنند، ولی بخشی از این مباحث كه می‌توان از آنها به عنوان موانع تحقق وكیل خانواده نام برد تا حدی به خود جامعه وكالت و عملكردش هم مربوط می‌شود. باید قبول كرد كه گروهی از وكلا بویژه وكلای جوان تجربه كافی در به ثمر رساندن یك پرونده حقوقی ندارند، شاید برای همین است كه بسیاری از مردم استفاده از وكیل را بی‌فایده می‌دانند. این موضوعی است كه نجفی‌توانا، حقوقدان نیز به آن اشاره می‌كند.

او درباره وضعیت آموزش وكلا می‌گوید: در حال حاضر برخی كه دوره‌های كارآموزی را دیده‌اند به علت این‌كه وكلای سرپرست آنها یا به دلیل نداشتن وقت یا تجربه نمی‌توانند نظارت كافی را اعمال كنند، برخی وكلای جوان از وكالت اطلاعات كافی ندارند و نمی‌توانند خدمات مشورتی ارائه كنند. در این میان هزینه‌های وكالت نیز می‌تواند از موانع توسعه طرح وكیل خانواده به شمار برود چون هستند وكلایی كه با دستمزدهای بالا فضایی را در جامعه حاكم می‌كنند كه مردم را به این نتیجه می‌رساند گرفتن وكیل در دعاوی، گران است و باعث هزینه‌های اضافی می‌شود.

البته اكثر قریب به اتفاق وكلا چنین چیزی را قبول ندارند، ولی وقتی ناصر چوبدار، وكیل دادگستری در گفت‌وگو با ایسنا تاكید می‌كند كه چون افراد كم‌بضاعت جامعه توانایی پرداخت تعرفه‌های حتی قانونی وكالت را هم ندارند باید سازوكارهایی برای توسعه بیمه وكالت ایجاد شود، آن وقت می‌توان با قاطعیت گفت كه هزینه‌های وكالت از موانع اصلی بر سر راه طرح وكیل خانواده است.

طرحی كه باید پخته شود

با این حال این طرح با همكاری قوه قضاییه و كانون وكلای دادگستری در دست تدوین است و محمد جندقی رئیس این كانون به نتایج آن امیدوار، هر چند كه به اعتقاد ما این طرح هنوز نیاز به چكش‌كاری دارد. جندقی در گفت‌وگو با «جام‌جم» می‌گوید: ما در حال تدوین این طرح هستیم تا همان‌گونه كه قرار است هر خانواده یك پزشك داشته باشد، خانواده‌ها از خدمات وكلا نیز استفاده كنند و در تمام امور مربوط به ازدواج، طلاق، معاملات و... از مشاوره آنها بهره‌مند شوند.

او كه معتقد است جامعه وكالت از نظر تعداد وكیل توان پوشش‌دهی به تمام افراد جامعه را دارد، ضعف دانش برخی وكلا را مانع اجرای این طرح نمی‌داند و در پاسخ به سوال خبرنگار ما می‌گوید: اگر وكلا از مشكل خانواده‌ها سر درنیاوردند حتما از كسانی كه راه حل را می‌دانند سوال می‌كنند و آن وقت خدماتشان را ارائه می‌دهند. جندقی البته خودش می‌داند كه این طرح، طرحی خام است ولی معتقد است اگر خوب بررسی و تدوین شود، در كاهش ورودی پرونده‌ها به محاكم نقشی اساسی خواهد داشت.

این در حالی است كه در مباحث مربوط به وكیل خانواده از رای وحدت رویه دیوان عالی كشور نباید غافل شد؛ همان رایی كه چندی پیش حضور وكیل در محاكم را از حالت اجبار درآورد و به آن ماهیتی اختیاری داد. برخی وكلا این رای وحدت رویه را مانع توسعه طرح وكیل خانواده می‌دانند چون به اعتقاد آنها با عزم قوه قضاییه در تضادی آشكار قرار دارد، حتی جندقی نیز از این مساله انتقاد دارد و در گفت‌وگو با «جام‌جم» تاكید می‌كند كه از زمان اختیاری شدن حضور وكیل در محاكم 25درصد به ورودی پرونده‌ها اضافه شده است.

البته استناد به چنین آماری زمانی میسر است كه قوه‌قضاییه نیز آن را تایید كند، ولی حتی بدون تایید این قوه هم می‌توان نتیجه گرفت كه وجود وكیل در مسیر یك پرونده ضریب خطاها را بسیار كم می‌كند. برای همین به نظر می‌رسد حالا كه دستگاه قضایی چنین طرحی را كلید زده است برای بهتر شدن وضعیت دادرسی در كشور باید موانع آن را نیز برطرف كند.../جام جم آنلاین