اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

۱۳ دانشگاه ایرانی در میان ۷۵۰ دانشگاه برتر دنیا



اخبار,اخبار دانشگاه ,دانشگاه برتر جهان

۱۳ دانشگاه ایرانی در میان ۷۵۰ دانشگاه برتر جهان مورد شناسایی، ارزیابی و رتبه بندی قرار داده گرفته اند.

بر اساس آخرین نتایج نظام رتبه بندی سال ۲۰۱۵ لایدن ۱۳ دانشگاه ایرانی در میان ۷۵۰ دانشگاه برتر جهان مورد شناسایی، ارزیابی و رتبه بندی قرار داده گرفته اند.

به گزارش مهر، بر اساس اعلام گروه رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC، نظام رتبه بندی لایدن یک از معتبرترین نظام های رتبه بندی بین المللی و وابسته به مرکز مطالعات علم و فناوری دانشگاه لایدن در هلند است. لایدن برای چهارمین دوره متوالی به معرفی برترین دانشگاه های بین المللی پرداخته است.

در رتبه بندی سال  ۲۰۱۵ لایدن ۷۵۰ دانشگاه برتر جهان را شناسایی، ارزیابی و مورد رتبه بندی قرار داده است. مرجعیت و دیپلماسی علمی دو رکن اساسی این رتبه بندی هستند. مقایسه عملکرد دانشگاه های ایران در رتبه بندی سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ لایدن نشان می دهد که عملکرد پژوهشی دانشگاه های کشور نسبت به سال های گذشته بهتر شده است.

رتبه بندی لایدن برای هر یک از سال های ۲۰۱۲، ۲۰۱۳، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ ارائه شده است. برای انجام رتبه بندی در هر سال اطلاعات مرتبط با مرجعیت و دیپلماسی علمی هر دانشگاه در یک دوره چهار ساله تحلیل شده اند که این دوره چهار ساله به دو سال قبل از تاریخ رتبه بندی باز می گردد. به عنوان نمونه، برای رتبه بندی سال ۲۰۱۵ اطلاعات مدارک منتشر شده در برترین مجلات بین المللی برای سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ مورد بررسی قرار گرفته اند.

در سال ۲۰۱۲ هیچ دانشگاهی از کشور در رتبه بندی لایدن حضور نداشت. در سال ۲۰۱۳ در مجموع ۵ دانشگاه از دانشگاه های کشور در این نظام رتبه بندی شدند. در سال ۲۰۱۴ تعداد دانشگاه های کشور به ۱۲ مورد رسید. در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۳ دانشگاه از ایران در جمع ۷۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند.

دانشگاه­های ایرانی حاضر در این رتبه بندی عبارتند از دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه شیراز، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه تبریز.

نسبت به سال های گذشته عملکرد علمی و پژوهشی دانشگاه های کشور رشد قابل ملاحظه ای را نشان می دهد به نحوی که کلیه دانشگاه های کشور در بیشتر این شاخص ها رشد مثبتی داشته اند. ایران دارای بیشترین تعداد دانشگاه در رتبه بندی سال ۲۰۱۵ لایدن در بین کشورهای منطقه خاورمیانه است. در این رتبه بندی ۱۱ دانشگاه از ترکیه، ۷ دانشگاه از رژیم اشغالگر قدس، ۷ دانشگاه از عربستان سعودی و تنها ۳ دانشگاه از مصر در مجموع ۷۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند.

بررسی دانشگاه های ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۵ حاکی از آن است که دانشگاه های ایران از وضعیت نسبی بهتری بخصوص در شاخص مرجعیت علمی در مقایسه با دانشگاه های ترکیه برخوردارند. عربستان سعودی در شاخص های دیپلماسی علمی بهتر از دانشگاه های ایران عمل کرده است، اما در بخش مرجعیت علمی (در رتبه بندی وابسته به حجم تولیدات علمی) دانشگاه های ایران برتری دارند. به عنوان نمونه، دانشگاه تهران در شاخص ۵۰ درصد پراستنادترین تولیدات علمی (وابسته به حجم تولیدات علمی) رتبه ۲۷۵ دنیا را کسب کرده است.

نظام رتبه بندی لایدن از شاخص های متنوعی برای رتبه بندی دانشگاه ها بهره می جوید. از همین رو ۷۵۰ دانشگاه برتر در شاخص های مختلفی مورد رتبه بندی قرار می گیرند. همانگونه که در جداول زیر نیز مشاهده می شود رتبه دانشگاه های کشور در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ بهبود یافته است.

رتبه دانشگاه های کشور در نظام رتبه بندی لایدن برحسب شاخص مرجعیت علمی (میزان تولیدات علمی که در دسته ۱۰درصد برتر تولیدات علمی دنیا قرار گرفته اند)

نام دانشگاه

رتبه درسال

 ۲۰۱۴

رتبه در سال

  ۲۰۱۵

نام دانشگاه

رتبه در سال ۲۰۱۴

رتبه در سال ۲۰۱۵

دانشگاه صنعتی اصفهان

۵۱۸

۴۴۰

دانشگاه تربیت مدرس

۶۲۰

۵۸۷

دانشگاه امیرکبیر

۴۶۱

۴۴۲

دانشگاه شیراز

۶۷۷

۶۵۵

دانشگاه صنعتی شریف

۵۳۸

۵۰۵

دانشگاه فردوسی مشهد

۶۶۹

۶۶۷

دانشگاه تبریز

۴۹۲

۵۳۱

دانشگاه آزاد علوم وتحقیقات تهران

-------

۷۳۳

دانشگاه علم وصنعت

۵۲۶

۵۴۷

دانشگاه علوم  پزشکی تهران

۷۴۶

۷۳۵

دانشگاه تهران

۵۶۶

۵۶۵

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

-------

۷۴۲

دانشگاه شهید بهشتی

۶۶۸

۵۸۴

 

 

رتبه دانشگاه های کشور در رتبه بندی لایدن بر حسب شاخص دیپلماسی علمی (میزان همکاری های علمی بین المللی)

نام دانشگاه

رتبه در سال ۲۰۱۴

رتبه در سال  ۲۰۱۵

نام دانشگاه

رتبه در سال ۲۰۱۴

رتبه در سال ۲۰۱۵

دانشگاه صنعتی اصفهان

۵۰۳

۴۹۳

دانشگاه علوم و تحقیقات تهران

-----

۶۶۹

دانشگاه صنعتی شریف

۵۷۳

۵۵۰

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

----

۷۰۵

دانشگاه تهران

۶۰۳

۵۷۶

دانشگاه شهید بهشتی

۷۰۶

۷۰۸

دانشگاه شیراز

۶۲۲

۶۱۵

دانشگاه تربیت مدرس

۷۱۸

۷۱۸

دانشگاه تبریز

۶۳۸

۶۴۱

دانشگاه علم و صنعت

۷۳۳

۷۳۵

دانشگاه فردوسی

۶۵۰

۶۴۳

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

۷۴۲

۷۳۸

دانشگاه علوم پزشکی تهران

۶۵۶

۶۴۵

 

 

 

 

رتبه دانشگاه های کشور در نظام رتبه بندی لایدن بر حسب شاخص میزان ارتباط با صنعت

نام دانشگاه

رتبه در سال ۲۰۱۴

رتبه در سال ۲۰۱۵

نام دانشگاه

رتبه در سال ۲۰۱۴

رتبه در سال ۲۰۱۵

دانشگاه تهران

۶۸۴

۶۵۸

دانشگاه علم و صنعت

۷۳۰

۷۲۲

دانشگاه صنعتی شریف

۷۱۱

۶۷۳

دانشگاه علوم وتحقیقات تهران

---

۷۴۱

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

۷۱۵

۶۹۳

دانشگاه علوم پزشکی تهران

۷۲۷

۷۲۹

دانشگاه تربیت مدرس

۷۱۲

۷۰۱

دانشگاه شیراز

۷۴۵

۷۳۶

دانشگاه فردوسی

۷۲۸

۷۰۷

دانشگاه تبریز

۷۱۹

۷۳۹

دانشگاه صنعتی اصفهان

۷۱۷

۷۰۸

دانشگاه شهید بهشتی

۷۴۶

۷۴۵

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

---

۷۱۰

 

 

 

 

اخبار دانشگاه - مهر

 


ویدیو مرتبط :
top 10-ده دانشگاه برتر دنیا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حضور 15 دانشگاه ایرانی در فهرست دانشگاه‌های برتر جهان



اخبار,اخبار دانشگاه ,دانشگاه‌های برتر جهان

 

اخبار دانشگاه - حضور 15 دانشگاه ایرانی در فهرست دانشگاه‌های برتر جهان

مهراد تصریح کرد: در رتبه بندی بر اساس شهرت که از طریق یک نظرسنجی توسط نظام رتبه بندی تایمز منتشر می شود، دانشگاههای بریتانیا حائز رتبه بالایی هستند.

رییس مرکز منطقه ‌یی اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به مزیت های رتبه بندی لایدن در میان سایر نظامهای رتبه بندی معتبر از حضور 15 دانشگاه ایرانی در تازه ترین فهرست این نظام رتبه بندی خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر جعفر مهراد درباره رتبه بندی لایدن، گفت: رتبه بندی لایدن در سال 2014 میلادی، 750 دانشگاه از 49 کشور جهان را که بیشترین تعداد انتشارات را در مجلات علمی نمایه شده در پایگاه وب آو ساینس داشته اند پوشش داده است.

وی درباره کشورهایی که به تازگی وارد این رتبه بندی شده اند، اظهار داشت: در مقایسه با سال گذشته، کشورهای استونی، مجارستان، لبنان، اسلواکی و تونس در سال 2014 جدیدا به فهرست کشورهای حاضر در این رتبه بندی اضافه شده اند. همچنین آمریکا با 166 دانشگاه در این رتبه بندی، بیشترین تعداد دانشگاهها را داراست؛ علاوه بر این، چین با 83 دانشگاه جایگاه دوم را کسب کرده و 288 کشور اروپایی در این رتبه بندی حاضر شده اند.

مهراد در همین رابطه به ارائه آماری از حضور کشورهای نوظهور علمی پرداخت و گفت: هر کدام از کشورهای برزیل، هند و ایران – که معمولا به عنوان کشورهای نوظهور در عرصه علم و دانش شناخته شده اند- حدودا 15 دانشگاه در این رتبه بندی دارند اما از روسیه تنها یک دانشگاه در رتبه بندی سال 2014 شرکت کرده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلان درباره شیوه رتبه بندی لایدن گفت: رتبه بندی لایدن متفاوت با دیگر رتبه بندی‌های دانشگاهی است بدین لحاظ که لایدن منحصراً بر اندازه گیری تاثیر استنادی و همکاریهای علمی تمرکز کرده است.

وی با بیان اینکه رتبه بندی لایدن دارای روش شناسی کتابسنجی بسیار پیشرفته ای نسبت به دیگر رتبه بندی‌هاست، اظهار داشت: به عنوان مثال، انتشاراتی را که خارج از ادبیات علمی بین المللی (انتشاراتی را که در مجلات غیر انگلیسی زبان و یا در مجلات معروف چاپ می شوند) هستند، به دلیل تحریف در آمارهای استنادی حذف کرده است.

مهراد خاطرنشان کرد: رتبه بندی لایدن به دقت، تفاوتهای موجود بین رشته های علمی را که در شیوه های استنادی و همکاری وجود دارد، تصحیح می کند. سایر رتبه بندی‌ها چنین اصلاحاتی را انجام نمی دهند و اگر هم انجام دهند روش آنها از دقت کمتری برخوردار است. علاوه بر ارائه آمار، نظام رتبه بندی لایدن اطلاعاتی را در هفت رشته گسترده منتشر می کند، که این رشته ها از نظر الگوریتمی به یک روش منحصر به فرد از پایین به بالا و مبتنی بر روابط میلیون ها استناد بین انتشارات موجود در پایگاه وب آو ساینس تعریف شده اند.

وی در تحلیل حضور پرشمار دانشگاه های آمریکایی در فهرست لایدن، علت آن را تمرکز دقیق بر تأثیر استناد در نظام رتبه بندی لایدن عنوان و ادامه داد: هر دو نظام رتبه بندی تایمز و شانگهای جنبه های دیگری از عملکرد دانشگاه ها را در یک شاخص مرکب، مانند آموزش و جذب منابع مالی خارجی ترکیب می کند. با وجود اینکه دانشگاههای آمریکا در این رتبه بندی جایگاه ویژه ای در اختیار دارند، تنوع دانشگاههای سایر کشورها نیز قابل توجه است.

مهراد تصریح کرد: در رتبه بندی بر اساس شهرت که از طریق یک نظرسنجی توسط نظام رتبه بندی تایمز منتشر می شود، دانشگاههای بریتانیا حائز رتبه بالایی هستند.

سرپرست ISC در تشریح و مقایسه عملکرد لایدن و سایر رتبه بندی، گفت: در رتبه بندی شانگهای، بزرگ بودن و قدمت بیشتر دانشگاه در مقایسه با کوچک بودن و تازه تاسیس بودن آن مزیت محسوب می شود. تمرکز بیشتر بر روی ضریب تاثیر تحقیقات جاری در رتبه بندی لایدن، باعث شده که در این رتبه بندی به عملکرد دانشگاه ها توجه کمتری معمول شود.

وی ادامه داد: با وجود روش های پیشرفته در رتبه بندی لایدن، تفسیری دقیق از این رتبه بندی ضروری به نظر می رسد. به عنوان مثال، دانشگاه راکفلر که دارای بالاترین درصد از انتشارات علمی است، ذکر تعداد مطلق استنادها در انتشارات علمی موجب شده این دانشگاه نقش کوچکی در این رتبه بندی پیدا کند و در جایگاه 300 دانشگاه های برتر و طراز اول جهان قرار گیرد.

مهراد درباره دانشگاه هاروارد، اظهار داشت: دانشگاه هاروارد از نظر استناد به صورت مطلق و دو برابر دانشگاه استنفورد، دارای بیشترین استناد است اما در جایگاه دوم نشست.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در ادامه، افزود: همانند سایر رتبه بندیها، رتبه بندی لایدن نیز از گزینه های روش شناسی متنوعی بهره می برد، توسعه هایی که در روش شناسی رتبه بندی لایدن در سال 2014 میلادی اعمال شده باعث کاهش رتبه دانشگاههای چین شده است.

مهراد خاطرنشان کرد: در نهایت، این موضوع قابل تأمل است که الزاماً ضریب استناد با ضریب علمی واقعی مطابقت ندارد. به عنوان مثال، ضریب تاثیر برخی از دانشگاهها تحت تاثیر ارجاعاتی مکرر و نابجای برخی از پژوهشگران قرار گرفته است. 

اخبار دانشگاه - ایسنا