اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

۱۱۶۰ دختر ایرانی عروس افغان‌ها شدند



اخبار,اخباراجتماعی ,  اتباع غیرمجاز

اتباع خارجی اگر با زن ایرانی ازدواج كنند تابعیت ایرانی می‌گیرند و قطعاً این ازدواج موجب ایجاد تابعیت برای مرد خارجی نخواهد شد و دریافت تابعیت در یك فرآیند طولانی و قانونمند انجام می‌شد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر كشور از ورود روزانه هزار و 500نفر به صورت غیرمجاز به كشور خبرداد. این در حالی است كه مدیركل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت كشور از هزار و 160فقره پرونده زناشویی به صورت قانونی بین زنان ایرانی و اتباع افغان در سال گذشته خبر می‌دهد.
 
به گزارش آرمان، با توجه به مشتركات دینی و زبانی كه كشور ما با كشورهای همسایه دارد و از سوی دیگر شرایط ناامنی كه در بسیاری از این كشور‌ها وجود دارد، سالانه مهاجرت‌های غیرمجاز فروانی به كشور ما اتفاق می‌افتد. حدود یك میلیون نفر از اتباع افغانستان به صورت غیرمجاز در كشور ما حضور دارند. با اینكه اقدامات بسیاری در سال‌های اخیر برای بازگرداندن این اتباع غیرقانونی به كشور خودشان صورت گرفت ولی هنوز تعداد زیادی از آنها در كشور باقی مانده‌اند. زندگی مهاجران غیرمجاز در ایران با مشكلات زیادی مواجه است.

 

اشتغال در كارهای سخت و كم درآمد، فقر، قتل، قاچاق مواد مخدر، محرومیت از تحصیل و... نمونه‌های تاریكی از زندگی سخت افغان‌ها و دیگر مهاجران ساكن ایران هستند. مدیركل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت كشور با اشاره به این مشكلات می‌گوید: مهاجرت در برخی كشورها به یك ضرورت تبدیل شده است و برای برخی كشورها یك تهدید و مشكل به حساب می‌آید. جنگ، تروریسم و فقر از عوامل مهاجرت در بسیاری از كشورها هستند.

 ازدواج‌های شرعی اما غیرقانونی
ازدواج‌هایی كه این اتباع خارجی غیرمجاز با ایرانی‌ها شاید از نظر شرعی مشكلی نداشته باشد ولی از نظر قانونی مشكلات بسیاری را برای آنها ایجاد می‌كند. اتباع خارجی اگر با زن ایرانی ازدواج كنند تابعیت ایرانی می‌گیرند و قطعاً این ازدواج موجب ایجاد تابعیت برای مرد خارجی نخواهد شد و دریافت تابعیت در یك فرآیند طولانی و قانونمند انجام می‌شد.

 

اگر حاصل این ازدواج فرزندی نیز باشد آن فرزند تا سن 18سالگی و رسیدن به سن بلوغ نمی‌تواند تابعیت ایرانی دریافت كند. مدیركل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت كشور خبرهای خوبی برای این فرزندان این ازدواج‌ها دارد. محمدی فر می‌گوید: ما تلاش كرده‌ایم با اندیشیدن تمهیداتی مشكلات فرزندان زنان ایرانی كه به ازدواج اتباع افغان درمی‌آیند را حل كنیم و با اعطای كارت آمایش به خانواده‌ها از مشكلات آنان كاسته می‌شود. با توجه به اینكه تقریبا اقداماتی كه برای خروج افغان‌ها و سایر اتباع خارجی از كشور صورت گرفته بی‌اثر بوده است، و به همان تعداد كه اتباعی خارج می‌شوند تعداد دیگری وارد می‌شوند.
 
 رواج پناهندگی نوین در كشور
معاون امنیتی و انتظامی وزیر كشور با توجه به افزایش غیرمجازین در كشور می‌توان نام آنها را پناهندگان نوین در كشور نامید. حسین ذوالفقاری در ادامه افزود: امروز دیگر كشور افغانستان دچار جنگ آنچنانی نیست و نباید با مهاجرت افغانستانی‌ها به سایر كشورها مواجه شویم و گویا شرایط زندگی در آنجا به نحوی است كه با یك نوع پناهنده جدید مواجه شده‌ایم. وی تصریح كرد: تا زمانی كه در داخل كشور افغانستان جاذبه‌های بازگشت فراهم نشود هیچگونه اقدامی انجام نخواهد شد و هر روز با مهاجرت‌های غیرقانونی مواجه می‌شویم. سال گذشته 500هزار غیرمجاز از كشور طرد شدند ولی متاسفانه به همین میزان مجددا وارد كشور شدند.

 

از مسئولین دولت افغانستان درخواست شده است كه از این تعداد فارغ‌التحصیل در ایران دعوت به همكاری كنند تا روند بازگشت این افراد به كشور خود تسریح شود. مدیركل اتباع و مهاجرین خارجی نیز در این باره می‌گوید: با كمك دستگاه‌های ذیربط با اتباع غیرمجاز در داخل كشور برخورد می‌شود و صاحبان حرف و مشاغل نیز كه از اتباع غیرمجاز استفاده می‌كنند به عنوان تخلف شناخته شده و براساس قانون با آنها برخورد می‌شود. از صاحبان مشاغل درخواست می‌شود كه قبل از اینكه با به‌كارگیری از اتباع غیرمجاز مورد برخورد قانونی قرار بگیرند و دچار آسیب و ضرر شوند از ادامه فعالیت با این افراد خودداری كنند.
 
 اخباراجتماعی  -  آرمان 


ویدیو مرتبط :
حکایت های دختر افغان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قتل دختر ایرانی به دست مرد افغان



 اخبار حوادث  - متهم به قتل دیروز در حالی محاکمه شد که اتهام قتل را پذیرفت
قتل دختر ایرانی به دست مرد افغان

مرد افغان که پس از آزار و اذیت دختر ایرانی او را به قتل رسانده بود، در برابر پنج قاضی جنایی به دفاع از خود پرداخت.

به گزارش جام جم، زن میانسال هرچه با خانه تماس گرفت کسی جواب نداد. هیچ وقت دخترش بی اطلاع او، خانه را ترک نمی کرد. دل تو دلش نبود به همین خاطر سفرش را نیمه تمام گذاشت و راهی تهران شد. در خانه را که باز کرد با صحنه ای وحشتناک روبه رو شد. جسد غرق در خون دخترش در حالی که پارچه ای به دور گردنش پیچیده شده بود، روی زمین افتاده بود.

با گزارش این موضوع به پلیس، کارآگاهان پلیس آگاهی همراه بازپرس جنایی در محل جنایت در محله ابوذر تهران حاضر شدند.

بررسی های پلیسی نشان داد در همسایگی و دیوار به دیوار خانه مقتول، ساختمانی در حال ساخت است و یکی از کارگرهای افغانی آن به نام «محمد» بعد از حادثه به طور ناگهانی ناپدید شده است.

در جریان بررسی ها مشخص شد پسر افغان پس از این قتل به سمت مرز تایباد رفته تا به صورت غیرقانونی به افغانستان فرار کند که قاتل فراری قبل از خروج از مرز دستگیر شد.

متهم بعد از دستگیری برای تحقیقات به پلیس آگاهی تهران منتقل شد. «محمد» در بازجویی ها به قتل دختر بی گناه اعتراف کرد و گفت: شب حادثه شیطان وسوسه ام کرد و پس از آزار و اذیت دختر جوان او را کشتم.

با تکمیل تحقیقات، پرونده با صدور کیفرخواست به شعبه 113 دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد.

صبح دیروز مرد جنایتکار در دادگاه کیفری و در برابر پنج قاضی جنایی پای میز محاکمه قرار گرفت. در ابتدای این جلسه نماینده دادستان با تشریح کیفرخواست گفت: در این پرونده «محمد» 18 ساله متهم است در تاریخ بیست و پنجم شهریور سال گذشته مرتکب قتل دختر جوانی در تهران شده است. او همچنین متهم به آزار و اذیت مقتول، قبل از ارتکاب جنایت است.

اولیای دم مقتول نیز برای قاتل فرزندشان تقاضای قصاص کردند. مادر مقتول در شکایتش گفت: قاتل در یک ساختمان نیمه کاره در همسایگی ما کار می کرد و من همیشه برای او غذا می بردم اما او جواب خوبی مرا با قتل دخترم داد به همین خاطر درخواست دارم او را به قصاص محکوم کنید.

قاضی باقری، رئیس شعبه 113 دادگاه کیفری استان تهران با تفهیم اتهام به «محمد» از او خواست به دفاع از خود بپردازد.

پسر جوان پس از قرار گرفتن در جایگاه با قبول اتهام قتل گفت: دو سال قبل به صورت غیرقانونی به ایران آمدم و کارت اقامت نداشتم. گاهی هنگام کار مصالح ساختمانی به داخل خانه شاکی می ریخت و مقتول از من می خواست که آنها را تمیز کنم. شب حادثه هم مصالح به داخل حیاط آنها ریخت و دختر جوان شروع به اعتراض کرد. من برای تمیز کردن به خانه شان رفتم که او برایم چای آورد. وقتی چای را خوردم، حس کردم داخل آن سم ریخته است، به همین خاطر با او درگیر شده و یک مشت به صورتش زدم. بی حال روی زمین افتاد که با قیچی چند ضربه به گردنش زده و فرار کردم.

رئیس دادگاه گفت: در اعترافات قبلی خود مدعی شدی برای آزار و اذیت دختر جوان وارد خانه شده بودی، این اظهارات را قبول نداری؟

متهم به قتل ادامه داد: نه. من انگیزه ای برای این کار نداشتم.

پس از اعترافات متهم به قتل و بازسازی صحنه قتل، قاضی باقری ادامه دادگاه را غیرعلنی کرد تا به اتهام آزار و اذیت دختر جوان رسیدگی شود.

 

 اخبار حوادث  - جام جم