اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

۱۱ساعت گفت‌وگوی ایران و امریكا



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مذاكرات ایران و 1+5


 اخبار سیاست خارجی -  ۱۱ساعت گفت‌وگوی ایران و امریكا

باراك اوباما به ، معاون وزیر امور خارجه امریكا كه وندی شرمن را در این مذاكرات همراهی می‌كنند دستور داده است كه حتی در صورت تدوین جدول زمان‌بندی طولانی برای ادامه مذاكرات نیز نباید مذاكرات دوجانبه میان مقام‌های تهران – واشنگتن لغو شود.

سه دور مذاكره سخت و نفسگیر و محرمانه میان مذاكره‌كنندگان ایران و امریكا در ژنو، كه بیش از یازده ساعت طول كشیده، دیدگاه‌ها را به هم نزدیك كرده است اما اختلافات همچنان پا برجاست؛ مذاكراتی كه به گفته دو طرف ایرانی و امریكایی «سازنده بوده اما راه طولانی همچنان در پیش است».

به گزارش دیپلماسی ایرانی، همین اختلافات كوچك و بزرگ بود كه پس از پایان بی‌نتیجه وین4، مذاكره‌كنندگان ایرانی و امریكایی را به عنوان دو طرف اصلی مذاكرات ایران و 1+5 به پای میز مذاكرات رودررو كشاند. نمایندگان ایران و امریكا تاكنون بارها در حاشیه مذاكرات وین و ژنو با یكدیگر رایزنی كرده بودند اما این‌بار با دفعات گذشته فرق داشت.

این‌بار دو طرف برای نخستین بار رودررو و به طور رسمی پشت میز مذاكره نشستند تا اختلافات‌شان را برای تدوین توافق نهایی كمرنگ كنند. از این رو كاخ سفید دیپلمات‌های كاركشته خود را برای این مذاكرات راهی ژنو كرد و به آنها دستور ‌داد كه دست خالی بازنگردند. حالا اما خبرها حاكی از آن است كه باراك اوباما به جك سالیوان و بیل برنز، معاون وزیر امور خارجه امریكا كه وندی شرمن را در این مذاكرات همراهی می‌كنند دستور داده است كه حتی در صورت تدوین جدول زمان‌بندی طولانی برای ادامه مذاكرات نیز نباید مذاكرات دوجانبه میان مقام‌های تهران – واشنگتن لغو شود.

 

پیش از این هم برنز كه گفته می‌شود در سال 2013 با مقامات كشورمان مذاكرات محرمانه‌یی داشته است پیامی را از جانب كاخ سفید به مذاكره‌كنندگان كشورمان داده بود؛ پیامی مبنی بر اینكه امریكا برنامه غنی سازی ایران را با مقادیری از غنی‌سازی داخلی می‌پذیرد، اما تا زمانی كه جامعه بین‌المللی بتواند اطمینان حاصل كند كه تهران نمی‌تواند قطعات سلاح هسته‌یی را مونتاژ كند.

این معامله زمینه را برای توافق هسته‌یی مقدماتی ایجاد كرد و پس از آن وندی شرمن به طور علنی هدایت مذاكرات هیات امریكایی با ایران را بر عهده گرفت. همچنین دولت اوباما در این دور از مذاكرات با توجه به فشارهای تحریم بر اقتصاد ایران یك راه حل پیشنهاد كرده است.گفته می‌شود اعزام بیل برنز به مذاكرات برای نجات از بن بست بوده است.اما اكنون در حالی كه به پایان مدت زمان تعیین شده در توافق ژنو كه پایان تیرماه است نزدیك می‌شویم، مذاكرات به مرحله حساسی رسیده است و گویا هنوز اختلاف نظرها پا برجاست؛ اختلافاتی كه به گفته لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه بر سر تعداد سانتریفیوژها و تغییر كاربری اراك است.

البته پیش از این گفته می‌شد كه مسائل دفاعی ایران هم یكی از این اختلاف نظرهای جدی است، موضوعی كه ایران بارها اعلام كرده جایی در روند مذاكره ایران و 1+5 ندارد. از سوی دیگر ایران نیز پیش از آغاز مذاكرات دو جانبه در ژنو اعلام كرد كه در این گفت‌وگوها در مورد لغو همه تحریم‌ها گفت‌وگو خواهند كرد. هر چه هست این اختلافات احتمال تمدید مذاكرات برای یك دوره شش ماهه دیگر را تقویت كرده است. احتمالی كه تاكنون همه طرف‌ها سعی داشتند از آن اجتناب كنند و به همین دلیل هم پس از پایان بی‌نتیجه وین 4 و عدم آغاز تدوین متن توافق نهایی تلاش كردند تا با برگزاری نشست‌هایی در تركیه و ژنو و رم، دیدگاه‌هایشان را به هم نزدیك و نقشه راه مذاكرات وین 5 را ترسیم كنند.

روز گذشته پس از پایان 8 ساعت مذاكره صبح و بعد از ظهر و عصر میان ایران و امریكا سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه گفت كه گفت‌وگو با هیات امریكایی در فضایی مثبت و سازنده برگزار شد. عراقچی افزود: در این گفت‌وگوها، موضوعات مطرح شده در مذاكرات هسته‌یی مورد مشورت و رایزنی قرار گرفت.
اخبار سیاست خارجی - دیپلماسی ایرانی


ویدیو مرتبط :
نظر نماینده کنگره امریكا درباره پهپاد امریكا (به همراه زیر نویس فارسی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گفت‌وگوی «عرشه‌ای» ایران و آمریکا در خلیج فارس



ایران و آمریکا,گفت و گوی ایران و آمریکا,گفت و گوی عرشه ایی ایران و آمریکا

گفت‌وگوی «عرشه‌ای» ایران و آمریکا در خلیج فارس

یک مقام نیروی دریایی آمریکا گفت که برگزاری مانور مین‌زدایی با حضور نزدیک به 40 کشور در خلیج فارس اقدامی تحریک‌کننده در قبال ایران نیست.

یک مقام نیروی دریایی آمریکا گفت که برگزاری مانور مین‌زدایی با حضور نزدیک به 40 کشور در خلیج فارس اقدامی تحریک‌کننده در قبال ایران نیست.

به گزارش ایسنا روزنامه گاردین گزارش داد که حدود 40 کشور در مانور سه هفته‌ای حضور خواهند داشت که هفته آینده در خلیج فارس آغاز می‌شود و بزرگترین مانور از این نوع خواهد بود که در منطقه برگزار می‌شود.

جان میلو، یک مقام نیروی دریایی آمریکا به روزنامه گاردین گفت که این مانور اقدامی تحریک‌آمیز در قبال ایران نیست.

وی افزود که اهمیت خطوط دریایی خلیج‌فارس برای اقتصاد جهانی جلوگیری از تلاش‌ دولت‌ها و تروریست‌ها برای مین‌گذاری در آب‌هایی که حدود 20 درصد نفت جهان هر روز از طریق آن انتقال می‌یابد را ضروری می‌سازد.

میلر که ریاست ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین را بر عهده‌دارد گفت: فعالیت ضدمین‌گذاری یک تمرین دفاعی است و نمی‌توان آن را به اشتباه به عنوان یک مانور تهاجمی تفسیر کرد.

میلر ادامه داد:این مانور اطمینان می‌دهد که اگر برخی در این آب‌ها مین‌گذاری کنند، تعداد زیادی از کشورهای جهان به آن پاسخ خواهند داد.

وی افزود: برای همه جهان اهمیت دارد که این راه‌های آبی از آزادی رفت و‌آمد برخوردار باشد.

میلر گفت که انتظار دارد نیروی دریای ایران با دقت بر این مانور نظارت کند.

وی افزود: ما از آن‌ها دعوت نمی کنیم اما می‌دانیم که قصد دارند بیایند.

وی ادامه داد: این مانور در آب‌های بین‌المللی برگزار می‌شود و آن‌ها همان حقوقی را دارند که ما داریم. خلیج فارس یک فضایی آبی نسبتا محدود است،‌آن‌ها آن‌جا هستند و ما هم آن‌جا هستیم. ما هر روز با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنیم نه در سطح دولتی بلکه در سطح عرشه این یک رابطه حرفه‌ای است.

میلر افزود: ضرورت، اطمینان یافتن از آن است که نیروهای دریایی درباره نیات یکدیگر دچار محاسبات غلط نشوند و حادثه تاکنیکی غیرضروری که به پیامدهای استراتژیک منجر شود رخ ندهد./ایسنا