اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یک کارگردان منتقدان فیلمش را تهدید کرد!


محمد رحمانیان می‌گوید که اگر برنامه‌ی سینمایی «هفت» حرف‌های او و سایر عوامل فیلمش را مسخره کند، با او طرف هستند.

خبرآنلاین: محمد رحمانیان می‌گوید که اگر برنامه‌ی سینمایی «هفت» حرف‌های او و سایر عوامل فیلمش را مسخره کند، با او طرف هستند.

نشستی که محمد رحمانیان کارگردان تئاتر و سینما از آن حرف می‌زند، امروز در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد. در این نشست رحمانیان و تعداد زیادی از عوامل نخستین فیلم سینمایی اش «سینما تیکت» روبه روی خبرنگاران نشستند تا هم این فیلم را معرفی کنند و هم به اتفاقاتی بپردازند که طی این روزها برای نخستین ساختۀ این کارگردان و نمایشنامه نویس رخ‌داده است.

مهمترین اتفاق پذیرفته نشدن این فیلم در دوبخش جشنواره فیلم فجر و گنجانده شدن آن در بخش «هنر و تجربه» است. فیلم رحمانیان متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر بود، اما هیات انتخاب جشنواره آن را برای حضور در بخش مسابقه(سودای سیمرغ) و فیلم اولی‌ها(نگاه نو) انتخاب نکرد.

هیات انتخاب بخش «هنر و تجربه» اما این فیلم را برای نمایش و رقابت در این بخش پذیرفت.

حسین عرفانی، علی عمرانی، رضا ناجی، اشکان خطیبی، مهتاب نصیرپور، اصغر پیران، رامین پورایمان (بازیگران فیلم)، تورج منصوری تهیه کننده و مدیر فیلمبرداری، فردین خلعتبری آهنگساز، حسن ایوبی تدوینگر، محسن شاه ابراهیمی مشاور هنری، امیررضا معتمدی مسئول جلوه‌های ویژه، آنا ثانی طراح لباس به همراه محمد رحمانیان در این نشست حاضر شده بودند.

رحمانیان در این نشست از انتخاب‌های جشنوارۀ فیلم فجر به عنوان انتخاب‌هایی سیاسی نام برد و گفت که من این امر [انتخاب‌های سیاسی] را زمانی درک کردم که در هیات انتخاب جشنوارۀ تئاتر فجر حضور داشتم، اما با ساز و کار سینما آشنایی نداشتم.امسال برای نخستین بار در جشنواره حضور یافتم.»

رحمانیان گفت که صحبت‌های فریدون جیرانی و علیرضا شجاع نوری در تلویزیون [برنامۀ نقد چهار] او را به شدت آزرده کرده است، چون؛ «من از این دو توقع نداشتم که جلوی دوربین زنده تلویزیون این حرف ها را بزند و متاسفانه جیرانی مدام کار را خراب تر می‌کرد. او در جایی عنوان کرد که بعد از فیلم «درباره الی» نگارش فیلم های ایرانی به سمت استفاده از خرده پی‌رنگ‌ها گرایش پیدا کرده و معمولا دیگر فیلمنامه‌های کلاسیک خریدار ندارد. در حالی که این حرف اصلا درست نیست و نمی توان به کسی گفت که فیلمنامه کلاسیک نسازد. فرهادی و کیارستمی افراد تکی هستند همانطور که جیرانی یک دانه است چون هیچ کس نمی تواند فیلمی مثل «خواب زده ها» را بسازد.

او از شجاع نوری و جیرانی خواست که اینقدر دروغ نگویند؛ «شما سال ها است که در سینما کار می کنید، اما من سال اولی است که به سینما آمده‌ام. چرا سعی می کنید چیزی را که مطلقا واقعیت ندارد، بگوئید.»

رحمانیان ادامه داد: «در یادداشتی که شخصی به نام معززی‌نیا نوشته بود به من گفته شده که چرا قواعد بازی را رعایت نمی کنم؟ مگر بقیه این قواعد را رعایت می‌کنند؟ همه چیز این مملکت در اختیار شما است پس چرا از این که ما در یکی دو روزنامه حرفمان را می زنیم ناراحت می شوید؟»

این نویسنده، از فیلم های هنر و تجربه به عنوان آثاری درخشان نام برد و این گروه را یکی از بهترین گروه‌های سینمایی دانست و دربارۀ انتخاب فیلمش برای این گروه در جشنواره گفت:«فیلم من ارتباطی به هنر و تجربه ندارد؛ چون نه هنری است و نه تجربه نویی در آن صورت گرفته. این فیلم بسیار کلاسیک ساخته شده است.»

با این حال او ضمن تشکر از شهرام مکری و سیف‌الله صمدیان که فیلم «سینما نیمکت» را برای نمایش در این بخش انتخاب کرده‌اند و فرصتی برای دیده شدن ان فراهم آورده‌اند، اعلام کرد که از این اتفاق خوشحال است و به آن افتخار می‌کند.

او با بیان این که اگر می دانستم این هیات در جشنواره حضور دارند و فیلم‌ها را انتخاب می‌کنند، فیلمم را ارائه نمی دادم، افزود: «وقتی یکی از اعضای هیات انتخاب فریدون جیرانی باشد که یکی از بدترین فیلم های تاریخ سینمای ایران (خواب زده‌ها) را ساخته و دیگری شهرام اسدی که یکی از بهترین فیلمنامه های سینمای ایران (روز واقعه نوشته بهرام بیضایی) را کامل تعریف نکرده، نباید انتظاری جز این داشت.»

رحمانیان معتقد است که انتقادش از شهرام اسدی کار دستش داده و اگر می‌دانسته که اسدی عضو هیات انتخاب است، دهانش را می‌بسته و آن حرف‌ها را نمی زده. این کارگردان گفت:« طبیعی است که او بخواهد انتقام بگیرد، اما امیدوارم یاد بگیرد دیگردر فیلمنامه‌های بهرام بیضایی دست نبرد.

منصوری تهیه کننده و فیلمبردار فیلم هم گفت که وقتی متوجه شده این فیلم در بخش مسابقه و فیلم اولی ها نیست انگار از جایی افتاده به زمین خورده، افزود: «برایم بسیارعجیب بود که این فیلم نمی تواند یکی از آثار بخش فیلم های اول باشد؟»

او ادامه داد: «من با مسئولیت خودم پذیرفتم که فیلم را به بخش هنر و تجربه بدهم با وجودی که از ابتدا فرم این بخش را پر نکرده بودم، اما دوست داشتم فیلم دیده شود. به این فکر کردم که حضور این اثر می تواند در جشنواره باعث دیده شدن و بحث و تبادل نظر دربارۀ سینما شود.

او تاکید کرد: «من کاری به حاشیه ها و مسائل پشت پرده ندارم و به نظرم بسیاری از حرف ها در آینده ثابت خواهند شد»
در ادامه‌ی این نشست مهتاب نصیرپور و فردین خلعتبری هم از انتخاب نشدن این فیلم برای دو بخش سودای سیمرغ و فیلم‌های اول کارگردان‌ها انتقاد کردند. علی عمرانی هم گفت: « به نظرم بسیاری از اعضای هیات انتخاب صلاحیت حضور در سینما را ندارند. کسی [فریدون جیرانی] که فیلم «خواب زده ها»را می سازد و یا بازیگری که بلد نیست جای خودش حرف بزند و همکاران آقای رفیعی[دوبلور] نقشش را دوبله می کنند، صلاحیت انتخاب آثار را ندارند. معتقدم این نکته که انتخاب ها در هر دوره سلیقه گروهی خاص است، اصلا درست نیست بلکه باید یک عده آدم که قاعده بازی و زیبایی شناسی را بلدند بیایند در مورد آثار نظر بدهند که معتقدم این اتفاق در این دوره رخ نداده است.

محمد رحمانیان در پایان این نشست گفت: «من چند قسمت اخیر برنامه آقای افخمی را دیده ام که چطور هنرمندان را مسخره می کند. اگر از این نشست یک کلمه در برنامه «هفت» بازگو شود و با آن شوخی کنند و حرف بی‌خود بزنند با من طرف هستند. ما یکسری انتقادات جدی را مطرح کردیم پس اگر بخواهند می توانند به صورت جدی به ما پاسخ دهند.»

این کارگردان تئاتر همچنین با اشاره به اینکه این فیلم ادای دین به سینما، تئاتر و دوبله است، گفت: ما اشتباه کردیم که از ابتدا در مورد این اثر اطلاع رسانی نکردیم و بیش از حد محافظه کارانه عمل کردیم. فیلم دچار ممیزی های اندکی شده و این اتفاق را هم مدیون آقای جیرانی است که کدها و نشانه هایی از فیلم بیرون کشیده و به هیات انتخاب داده است در حالی که فیلم دارد حرف خودش را می زند.


ویدیو مرتبط :
دایره طلایی ۳؛ تهدید بنا و منتقدان خادم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دفاع کارگردان «کیمیا» از سوتی های فیلمش



البته بعد از اینکه توضیح دادیم اگر کیمیا حداقل های یک سریال خوب را نداشت، اصلا به آن نمی پرداختیم و سوتی هایش را کشف نمی کردیم، کمی آرام تر شد و بعد از آن مسیر گپ و گفت مان خیلی دوستانه پیش رفت.

 از همان لحظه که جواد افشار فهمید از همشهری جوان به دفترشان رفته ایم و قرار است راجع به کیمیا با او صحبت کنیم، اخم هایش در هم رفت. او حتی نام نویسنده پرونده گاف های کیمیا را به ذهنش سپرده بود و تا اسم او را آوردیم، خیلی رک و راست گفت که از دست مان شاکی است.

 البته بعد از اینکه توضیح دادیم اگر کیمیا حداقل های یک سریال خوب را نداشت، اصلا به آن نمی پرداختیم و سوتی هایش را کشف نمی کردیم، کمی آرام تر شد و بعد از آن مسیر گپ و گفت مان خیلی دوستانه پیش رفت.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,سریال کیمیا

 
راجع به کاراکترهای مختلف کار، اشتباهات تصویری سریال، حواشی و مضمون اصلی قصه با هم صحبت و بخش های مختلف کیمیا را واکاوی کردیم. اینها بخشی از صحبت های ما و جواد افشار، کارگردان سریال پرطرفدار کیمیاست، دقیقا در لحظه ای که قرار بود قسمت 52 سریال را مونتاژ کنند.

آقای افشار شما از پرونده ما در خصوص گاف های کیمیا ناراحت هستید؟
- بله، چون گاف با اشتباه و سوءتفاهم متفاوت است. یک وقت است که شما یک چیزی را نمی دانی و ادعا می کنی که بلدی، این خیلی گاف است ولی یک چیزهایی را می دانی و به هر دلیلی اشتباه می شود. این دیگر گاف نیست و باید جای دیگری آن را جستجو کرد. گاهی اوقات هم نظر و دیدگاه شما نسبت به یک موضوع با دیگران متفاوت است، آن وقت این می شود سوءتفاهم. اگر یک نفر خلاف جهت شما صحبت کرد که گاف نیست!

ولی بعضی از مسائل و اشتباهات تصویری خیلی توی ذوق می زد.
- بزرگترین اشتباه ما که خودمان هم آن را قبول داریم، همان ماجرای همراه اول است. این اتفاق بر اثر یک سهل انگاری و ناهماهنگی اتفاق افتاد. ما از آن صحنه دو ورژن برداشت گرفتیم، در برداشت اول بازی ها، حرکت دوربین و میزانسن ها خیلی عالی بود، چون پلان در حرکت بود من بدون مانیتور بغل دوربین حرکت می کردم و صحنه را می دیدم اما موقع بازبینی آن تابلو را دیدم و تعجب کردم.

بچه های صحنه گفتند که شما قرار نبود آنجا را ببینید! در برداشت دوم یک نفر را نشاندیم جلوی تابلو و یک تسبیح دستش دادیم، بعد هم پلان را گرفتیم. باز همه چیز خوب شد و یکی از بازیگران تپق ریزی زد. من به بچه های صحنه اعلام کردم فقط دیالوگ را از برداشت قبل بگذارید اما کل برداشت قبل را گذاشتند.

به جز یک داستان همراه اول، عکس پوریا پورسرخ در حالی که دزدگیر ماشین در دست دارد هم خیلی پخش شد!
- من هم این را شنیدم ولی فکر می کنم این هم اشتباه رسانه هاست چون از قدیم سوییچ بنز به همین شکل و مدل سوکتی بوده است. شاید خیلی ها فکر می کنند آن دزدگیر ماشین است و آن زمان چنین ماشینی نبوده ولی این ماشین خیلی خاص است، فرمان آن هیدرولیک است و بالابر شیشه برقی دارد. بابا بنز است ها! (می خندد) به همین خاطر من معتقدم نباید به اشتباهات دامن زد و فیلم را مسخره کرد!

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,سریال کیمیا

 
خب ما این عیوب را نشان دادیم تا فیلمسازان بعد از شما آن اشتباهات را نداشته باشند!
- قبول می کنم. از این زاویه به آن نگاه نکرده بودم. حرف من این است اگر عیب ما ناشی از سهل انگاری ماست، قبول داریم و عذرخواهی می کنیم. قبول داریم در این سطح نباید اشتباه می کردیم اما بابت آن سوءتفاهم ها و اشتباهاتی که نکرده ایم دلیل ندارد جواب بدهم ولی باز می گویم اشتباهات خودمان را می پذیریم.

با تمام این تفاسیر، امکانش نبود که یکسری از مشکلات را با ویژوال افکت در زمان تدوین درست کنید؟
- ما چند مورد را درست کردیم. شما به سکانس های پل خرمشهر دقت کنید. بعد از انقلاب یک بخش حلالی شکل روی آن نصب شده؛ بخشی که در زمان قدیم نبود. ما با ویژوال افکت آن قسمت های حلالی را پاک کردیم. مثلا اگر این پل را بدون تغییر می گذاشتیم، گاف محسوب می شد. خلاصه هر جا که می دانستیم چیزی نباید باشد و یک چیزی باید ایجاد شود، آن را انجام دادیم.

نمی شد کار را در شهرک غزالی فیلمبرداری کنید؟
- شهرک غزالی دوتا خیابان بیشتر ندارد و تصاویر آن مثل خیلی از سریال ها می شود. زندگی در لوکیشن های آن نیست، باور در آن وجود ندارد و روح جامعه آنجا جاری نیست. علاوه بر این، آن شهرک برای پنج شش دهه پیش مناسب است نه تاریخ معاصر.

خب کمی هم به خود قصه بپردازیم. سریال از اول قرار بود اینقدر طولانی باشد؟
- بله، روزی که ما شروع به کار کردیم، 74 قسمت فیلمنامه داشتیم و قرار شد که سه قسمت هم پیش قصه اضافه شود. آقای بهبهانی هم اعلام کرده بود که 26 تا 30 قسمت برای فاز سه نیاز دارد. در اواسط کار به این جمع بندی رسیدیم که بیش از 100 قسمت است.

فکر نمی کنید طولانی بودن کار باعث ریزش مخاطب شود؟
- اولا که قصه به اندازه کافی کشش دارد، ثانیا ما در مونتاژ به سمتی می رویم که سریال را خلاصه تر کنیم؛ یعنی جاهایی را که حس می کنیم ممکن است ریتم کار بیفتد و حوصله مخاطب سر برود، بیرحمانه حذف می کنیم. شاید بیشتر از صد دقیقه از کیمیا کم کردیم!

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,سریال کیمیا

 
فکر می کنم در قسمت های مربوط به کویت حذفی زیاد داشتید، کل رفت و برگشت کیمیا، مادرش و آرش به خارج از کشور 10 دقیقه هم نشد!
- دقیقا، فیلمنامه ما برای کویت، بیشتر از 25 صفحه بود. من سر فیلمبرداری آن را به همراه نویسنده ادیت کردم چون به ریتم خیلی اعتقاد دارم و دوست ندارم به حرافی بیفتم و کار را کش بدهم.

کمی هم راجع به کاراکترها گپ بزنیم. خود کیمیا دقیقا چرا اینطور است؟ از ابتدای قصه همه وقایع گوناگون و عجیب و غریب در زندگی اش رخ می دهد.
- قصه کیمیا روایت شکل گیری نمونه ای از شخصیت زن ایرانی در برهه ها و رویدادهای چند دهه گذشته است؛ یعنی ما به بهانه نمایش کیمیا در این چند دهه گذشته، به سیر تحولات تاریخی، سیاسی، اجتماعی، سبک زندگی و ... پیرامون این شخصیت می پردازیم.

اما خود شخصیتش در طول داستان تغییر می کند. انگار از بلاهایی که پیش از انقلاب سرش آمده خسته می شود و از فعالیت های انقلابی فاصله می گیرد.
- نه، اینها برمی گردد به همان نگاه جامعه ما. ما نمی خواستیم کیمیا را یک انقلابی دو آتشه نشان دهیم. او نمونه ای از آدم های دوره انقلاب است که در جریانات حضور داشته، به یک آگاهی و شعور رسیده و در آینده از آنها استفاده می کند.

یعنی عمدا بعد انقلابی او را کم رنگ کردید؟
- بله، چون دیدگاه های کیمیا مهم است و ما نمی خواستیم شعار زده باشد. وقتی یک دختر در آن سن به این شعور می رسد فقط لازم نیست فعالیت ظاهری کند بلکه دیدگاهش باید منقلب شود و از انقلاب وام بگیرد. بنابراین به آنچه مربوط به آرمان های کیمیا است، هیچ خدشه ای وارد نشده.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,سریال کیمیا

 
و تا آخر عمرش با همین فرمان ادامه می دهد؟
- شک نکنید. حتی او بر اساس آرمان ها حاضر نمی شود با آرش زندگی کند چون احساس می کند این آدم متحول شده و معتقد نیست. معتقد با باورهای دینی نه، معتقد به باورهای اخلاقی، انسانی و اجتماعی. بخشی از موج جریانات انقلاب بیرونی است، یک سری هم به درون آدم ها مربوط می شود. در کیمیا این بخش درونی بیشتر شده و در ادامه هم پررنگ تر خواهد شد.

مابقی کاراکترها چطور؟ مثلا مهری وقتی از کویت برمی گردد، جوری رفتار می کند که انگار مرگ همسرش را باور کرده اما صبح روز بعد ادعا می کند مطمئن است فرخ زنده مانده.
- این مورد به قصه مربوط می شود. در حالی که خیلی ها در دنیای واقعی هم همینطور هستند. آدم نمی تواند مرگ و زندگی را تا وقتی صددرصد مسجل نشده باور کند؛ مثلا می گفتند فرخ غرق شده ولی همین سوال که اگر غرق شده، چرا جنازه اش روی آب است امید را در آنها زنده می کند. این امید باعث می شود کاراکترها مرگ را باور نکنند.

در مورد کاراکتر فرخ هم به نظرم یک نقد به سازندگان کیمیا وارد است، چون در آنونس های آن تصاویری از فرخ در زمان جنگ یا بازگشتش با شکل و شمایلی جدید و بوسه به خاک ایران نمایش داده می شود. چرا چنین گره ای را که چندین قسمت روی آن مانور دادید، در آنونس ها لو دادید؟
- ما نمی خواهیم مخاطب را سر کار بگذاریم و در انتظار نگه داریم. من در برنامه خوشا شیراز مهمان بودم و از ماجرای ازدواج کیمیا و آرش صحبت کردم. قصه ما تک بعدی نیست که فقط بخواهیم یک بعد از ماجرا را دنبال کنیم و مخاطب را در حالت تعلیق نگه داریم.

پس با علم به اینکه قصه لو می رود، این حرکت را انجام دادید؟
- زنده بودن فرخ بخشی از این دیدگاه است که ما نمی خواستیم مخاطب را آزار دهیم. ما دلمان می خواهد مخاطب به قضایای درونی قصه برسد، نه به فضای سطحی ماجرا. ما در تیزرهای مان ازدواج پیمان را هم می بینیم، ولی دوست داریم مخاطب به این برسد که چه جریاناتی در گذر زمان وجود داشت، چه آنچه مربوط به شخصیت هاست و چه آنچه پیرامون آنهاست.

در بخش اول سریال و داستان های مربوط به انقلاب، شخصیت های فرعی و مکمل زیادی وجود داشت. چرا اینقدر خرده روایت وارد ماجرا کردید؟
- ما انواع و اقسام شخصیت های قبل از انقلاب را نشان دادیم چون به هیچ وجه قصد قضاوت نداشتیم. برای اولین بار در تلویزیون به شکل کاملا بی طرفانه و هوشمندانه صدای مخالفان هم شنیده می شود. دست آقای سرافراز درد نکند که اجازه این کار را به ما داد؛ مثلا در بخش چهره های انقلابی نماینده های مختلفی از اقشار گوناگون می بینید.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,سریال کیمیا

 
 انقلابی های واقعی، انقلابی های افراطی، انقلابی های مسلح و ... شخصیتی مثل بیژن یک انقلابی توده ای بود. از طرف دیگر در کیمیا حتی به ساواکی ها هم بعد دادیم. بعضی از آنها حرف برای گفتن دارند، گریه می کنند، خانواده دارند، دغدغه دارند. البته افرادی هم وجود دارند که فکر و نظرشان افراطی است.

به این فکر نکردید که ممکن است مردم این کاراکترها را با چیزهایی که قبلا دیده اند مقایسه کنند؟
- چرا ما امکان دادیم که مخاطب معادل سازی کند، نه فقط با کاراکتر، بلکه با فضای کلی سریال. ما خودمان هم نقدهایی به اوضاع کنونی داریم و با آرمانگرایی مان اینها را می گوییم. ما در این سریال می پرسیم اهداف انقلاب اسلامی چه چیزهایی بوده؟ اهدافی که بسیاری از آنها محقق شدند و بعضی هایشان نه. ما این تلنگر را به خودمان، جامعه و مدیران کشور می زنیم.

یعنی یکی از اهداف تان صحبت کردن با مسئولان نظام بود؟
- بله. با نشان دادن این تصاویر به آنها می گوییم حواس تان را جمع کنید. خوشبختانه یکی از فرق های عمده این روزگار با دوران حکومت قبل این است که شخص اول مملکت خودش به هیچ عنوان با ظلم و تبعیض و فساد و بی لیاقتی که در دستگاه ها هست، موافق و همسو نیست. البته در این دوران از رهبری گرفته تا مدیران میانی هیچ کدام نمی خواهند این مسائل وجود داشته باشد، ولی هست، از صدر اسلام این مشکلات بوده و امروز هم هست. شما که نمی توانید حکومت پیامبر (ص) را زیر سوال ببرید.

 

اخبار فرهنگی - هفته نامه همشهری جوان