اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یک نقشه دیگر علیه نقش جهان!


خط 2 مترو اصفهان كه همواره تن میراث‌فرهنگی این شهر را لرزانده است اكنون میدان نقش جهان را نشانه گرفته است.

روزنامه قانون: خط 2 مترو اصفهان كه همواره تن میراث‌فرهنگی این شهر را لرزانده است اكنون میدان نقش جهان را نشانه گرفته است.

مترو اصفهان پرحاشیه‌ترین پروژه‌ شهری در دو دهه اخیر این شهر بوده است. كار بدان‌جا رسیده كه پس از گذشت 14 سال از شروع این پروژه هنوز متروی اصفهان به ایستگاه پایانی نرسیده و وسیله‌ای که در همه جای دنیا برای رفع مشکل‌های ترافیکی به‌کار برده می‌شود، در این شهر خود به یک معضل ترافیکی تبدیل شده است.

مسئله مترو اکنون چون کابوسی بر جان نصف جهان افتاده و نمی‌خواهد تمام شود. کار به جایی رسیده که مردم می‌گویند «مترو نمی‌خواهیم،فقط جمع کنید این بساط را که آسایش را از ما گرفته است.» اینکه چرا و چگونه کار متروی اصفهان به این نابسامانی کشید  را باید از زبان مسئولان شهری و استانی این شهر شنید.

درسال ۱۳۷۹ بودجه احداث خطوط قطار شهری اصفهان توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در جلسه سی و پنجم شورای‌عالی ترافیك شهرهای كشور مورخ تیر ماه ۱۳۸۰ احداث خط ۱ قطار شهری اصفهان به تصویب رسید. همچنین در سال ۱۳۸۰ طراحی تفصیلی خط ۱ (خط شمال - جنوب) این قطار شهری به طول ۵/ ۱۲ كیلومترشروع به کار کرد و این نهضت نزدیک به 14 سال است که ادامه دارد.

اما از آن‌جایی که حفر تونل‌های مترو با تخریب‌ها و آسیب‌های زیادی همراه است، از همان ابتدای کار، نگرانی‌ها پیرامون آسیب رساندن عملیات حفاری به بناهای قدیمی همچون سی و سه پل،عالی قاپو،میدان نقش جهان و به‌طور کلی آثاری که در این مسیر بود،ایجاد شد. در همین راستا سیف‌ا... امینیان مدیر میراث فرهنگی اصفهان در سال 1380 مخالفت خود را با عبور خط مترو از چهار باغ عباسی اعلام کرد که این اعتراض‌ها فایده نداشت و این خط هم‌اکنون از خیابان چهارباغ عباسی گذر می‌کند.

این اعتراض‌ها و کشمکش‌ها ادامه داشت تا فروردین ماه سال 88 که شرکت پیمانکار متروی اصفهان اعلام کرد که دستگاه‌های حفاری با موفقیت از زیر زاینده‌رود عبور کرده است. اما در تاریخ نهم شهریور ماه همان سال خبر آمد که در محاسبات 35 تا 40 متر اشتباه صورت گرفته و همین کار باعث تخریب پایه‌های پل زیر زمین شده است و این خبر دو روز بعد تایید شد.

اما رسول زرگرپور،استاندار اصفهان،درباره اینکه چرا کار مترو جلو نمی‌رود در اظهار نظر جالبی عنوان می‌کند که این امر سه عامل اساسی دارد. وی نخستین عامل را عدم هماهنگی متقابل بین شهرداری و میراث فرهنگی می‌داند و دستاورد نبود این هماهنگی متقابل را تنها عقب افتادن پروژه مترو عنوان می‌کند. زرگر پور دومین عامل را نبود مدیریت قوی و کارآمد در رأس پروژه مترو اعلام می‌کند و روند عملیات را فرسایشی می‌خواند.

وی در ادامه،عامل سوم را منابع مالی می‌داند و معتقد است که این منابع مالی باید از طریق فاینانس،شهرداری و دولت تامین شود. وی همچنین درباره خط دو متروی اصفهان می‌گوید که این خط هم قطعا دارای حواشی میراثی است،اما سعی داریم مانند خط یک در تنگناهای میراثی قرار نگیرد و برای همین قبل از اجرا تمامی توافقات را انجام می‌دهیم. زرگرپور همچنین از بهره‌برداری کامل خط یك متروی اصفهان در سال ۹۶ خبر داد.

در آخرین خبری که از متروی اصفهان چند روز پیش منتشر شد مدیرعامل قطار شهری اصفهان گفت: متروی اصفهان تا به امروز بالغ بر 1300 میلیارد تومان هزینه برده است و تا اتمام پروژه به 700 میلیارد تومان اعتبار دیگر احتیاج خواهد داشت. شعرباف در مورد نگرانی‌های مردم درخصوص میراث فرهنگی اصفهان گفت: مترو می‌سازیم برای حمل و نقل نه تخریب آثار باستانی؛بحث میراث فرهنگی برای مردم اصفهان مهم‌ترین دغدغه است و اصفهان را با هنر و آثارش می‌شناسند نه مترو آن.

هرجا به آثار تاریخی رسیده‌ایم یا مسیر را تغییر داده‌ایم و یا راهکارهایی درخصوص آسیب نرسیدن به آثار باستانی را در دستور کار قرار داده‌ایم که تا به حال نیم میلیارد تومان از بودجه تخصیص داده شده  را در تحقیق شهری و حفظ این میراث ارزشمند  به کار برده‌ایم. او اتمام پروژه خط 1 قطار شهری را سال 96 دانست و افزود: بیش از 90 درصد پروژه خط 1 متروی اصفهان انجام شده است و  نمی‌توان زمان معینی را برای افتتاح فاز 1این پروژه بیان كرد ولی این پروژه به صورت کامل در سال 96 به بهره‌برداری می‌رسد. 

همچنین عبور مترو از زیر میدان نقش جهان به تصویب اداره میراث فرهنگی استان رسیده است و مترو برای سهولت حمل و نقل ساخته می‌شود و اگر بنا باشد مسیر آن تغییر کند، توجیهی برای ساخت آن وجود ندارد، چرا که مسیرهای دیگر از جمله عبدالرزاق و یا دور زدن میدان نقش جهان به مراتب مشکلات اساسی‌تر در حوزه میراث تاریخی خواهد داشت.روی خط 2مترو میلیاردها هزینه صورت گرفته و 5 سال مطالعه کارشناسی انجام شده است.

این در حالی است كه علی‌‌رغم اطمینان خاطری كه مدیر قطار شهری اصفهان به دوستداران میراث فرهنگی  از عدم آسیب متروی اصفهان به میراث این شهر داده است در ماه‌های اخیر موضوعی كه موجب نگرانی کارشناسان و علاقه‌مندان میراث فرهنگی اصفهان شده،  آغاز مراحل ساخت خط 2 متروی اصفهان است.این خط که قرار است شرق اصفهان را به غرب این کلانشهر وصل کند، از زیر بخش بزرگی از بافت تاریخی شهر گذر خواهد کرد.

براساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور، خط شرقی ـ غربی متروی اصفهان از خمینی شهر آغاز می‌شود و با عبور از خیابان اشرفی اصفهانی به میدان امام حسین(ع) به‌عنوان ایستگاه مشترک خط‌های اول و دوم می‌رسد.این خط با عبور از ایستگاه میدان امام حسین(ع) وارد خیابان سپه می‌شود و با عبور از زیر قسمت شمال میدان نقش جهان وارد خیابان حافظ می‌شود و در نهایت به زینبیه می‌رسد.

عمده نگرانی علاقه‌مندان میراث فرهنگی و کارشناسان درباره ساخت خط 2 مترو، عبور این غول آهنی از زیر میدان نقش جهان به‌عنوان یکی از آثار ثبت شده اصفهان در فهرست آثار تاریخی جهانی است.آنها می‌گویند ارتعاشات دستگاه حفاری و واگن‌های مترو پس از بهره‌برداری، می‌تواند به میدان 400 ساله اصفهان ـ که در دوران صفویه ساخته شده ـ آسیب‌های زیادی وارد کند اما در چنین شرایطی، مدیرعامل شرکت قطار شهری اصفهان و حومه اعتقاد دارد که طرح‌های توجیهی و راهکارهای جلوگیری از ایجاد لرزه به سازمان میراث فرهنگی ارائه شده و با عبور مترو از زیر میدان نقش جهان، مشکلی متوجه این اثر منحصر به فرد تاریخی نخواهد شد.


ویدیو مرتبط :
نقشه نتانیاهو نقش بر آب شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ورزشگاه نقش جهان دوقربانی گرفت .



مدير عامل باشگاه سپاهان گفت:‌ متاسفانه در حادثه اي تلخ يکي از هواداران فوتبال سپاهان در سانحه تصادف درگذشت و هواداري ديگر پاي خود را از دست داد و بايد بگويم تعلل مسئولان در بازسازي ورزشگاه نقش جهان بالاخره قرباني خود را گرفت."محمد رضا ساکت" روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود:‌ در چند سال گذشته بارها و بارها هشدار داديم که عدم آماده سازي به موقع ورزشگاه نقش جهان مي تواند براي سپاهان مشکل ساز باشد و از سويي ديگر تردد تماشاگران به ورزشگاه فولاد شهر نيز خطراتي را به همراه دارد.

 

وي افزود : متاسفانه تا اين لحظه هيچ کدام از اين هشدارها جدي تلقي نشد و در کمال تاسف امروز بايد شاهد باشيم که يک هوادار 19 ساله به نام "مهدي فياض نژاد" جان خود را از دست داده و هواداري ديگر به نام " سجاد فرزندي" پاي خود را از دست مي دهد.

 

وي تصريح کرد:‌ در چند سال گذشته که بازي هاي خود را به ناچار به فولادشهر منتقل کرديم با تردد بسيار هواداران خود در جاده منتهي به اين ورزشگاه مواجه شديم که هر بار هم اتفاقات و حوادث متعددي روي مي داد که بيشتر آنها مربوط به تصادف وسايل نقليه و خسارات مالي بود اما اين بار شاهد هستيم يک هوادار جان خود را از دست مي دهد و هواداري ديگر بايد با قطع شدن پاي خود کنار بيايد.اي کاش زودتر از اين ها ورزشگاه نقش جهان آماده مي شد تا شاهد اين رويداد تلخ در جامعه ورزش ايران نباشيم.

 

مدير عامل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان گفت: در همه دنيا به تماشاگران به عنوان عنصري غير قابل تفکيک از فوتبال نگاه مي شود و همه مسئولان براي آن که رفاه اين هواداران را فراهم کنند، به اقدامات متعددي دست مي زنند اما متاسفانه با آن که بارها و بارها شنيديم و در مصاحبه هاي مختلف خوانديم که ورزشگاه نقش جهان در فلان تاريخ افتتاح مي شود، اما هر بار اين مراسم به تعويق افتاد و امروز بايد هزينه اين کم کاري را با خون يک جوان 19 ساله بپردازيم.

 

وي افزود:‌ 17 سال است که استان اصفهان با ورزشگاه نقش جهان دست به گريبان است و متاسفانه اين موضوع به يک معضل غير قابل حل تبديل شده است،‌ با آن که قبلا"‌قول داده بودند اين ورزشگاه ديماه 87 افتتاح شود اما اين افتتاح به مرداد 88 موکول شد و امروز نيز بايد بگويم آن چه مسئولان جديد مي گويند خبر از افتتاح ورزشگاه نقش جهان در خرداد 89 است که با اين حساب مشکلات سپاهان با توجه به حضورمان در ليگ قهرمانان آسيا، دو چندان مي شود،‌البته اين را هم بايد اضافه کنم که اين موضوع باعث شده است AFC نسبت به ما و فوتبال کشورمان نظر چندان مثبتي نداشته باشد و بعضا"‌شاهد هستيم که ما را تهديد مي کنند.

 

مدير عامل باشگاه سپاهان در پايان اظهار اميدواري کرد:‌ حداقل امدواريم مسئولان امر به خون اين جوان احترام بگذارند و براي آن که ديگر شاهد چنين حوادثي نباشيم هز چه سريعتر ورزشگاه نقش جهان را آماده تحويل کنند.