اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یک مقام آگاه: ایران فردو را تعطیل نمی‌کند


وزیر خارجه کشورمان و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که هم‌زمان نماینده گروه کشورهای 1+5 در مذاکرات با ایران است، یک‌شنبه هفته آینده در نیویورک با یکدیگر دیدار می‌کنند، این در حالی است که ایده مذاکرات رسمی ایران و 1+5 در حال حاضر بین دو طرف در دست بررسی است.

خبرگزاری ایسنا: وزیر خارجه کشورمان و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که هم‌زمان نماینده گروه کشورهای 1+5 در مذاکرات با ایران است، یک‌شنبه هفته آینده در نیویورک با یکدیگر دیدار می‌کنند، این در حالی است که ایده مذاکرات رسمی ایران و 1+5 در حال حاضر بین دو طرف در دست بررسی است.

کاترین اشتون و محمد‌جواد ظریف برای اولین بار پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی قرار است 31 شهریور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار کنند.

مساله هسته‌یی، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و مسایل منطقه به ویژه سوریه از جمله مهم‌ترین محور‌های مذاکراتی دو طرف در این دیدار است.

هم‌چنین بنا بر اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان وی قرار است در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با برخی یا همه وزیران خارجه عضو گروه 1+5 در نیویورک به طور جداگانه دیدار کند. با این حال دیدار‌های جداگانه وزیر خارجه با وزیران خارجه گروه 1+5 به معنی مذاکرات هسته‌یی نیست.

گفته می‌شود، این ایده که جدای از مذاکرات دو جانبه میان وزیران خارجه ایران و 1+5، مذاکراتی میان نمایندگان هفت کشور (ایران و آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) درباره مساله هسته‌یی ایران در نیویورک صورت گیرد در حال بررسی میان دو طرف است.

شایان ذکر است، رییس گروه مذاکره‌کننده هسته‌یی ایران محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان است.

در این سفر تعدادی از معاونان و مدیران و کارشناسان وزارت خارجه آشنا به مذاکرات هسته‌یی نیز وی را همراهی می‌کنند.

پیش از این بر اساس دستور حسن روحانی، رییس‌جمهور مسوولیت مذاکرات هسته‌یی از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه محول شده است.

در روز‌های اخیر رسانه‌های غربی از ارایه پیشنهادی جدید از سوی ایران در نیویورک از سوی دولت ایران به 1+5 خبر داده‌اند. هم‌چنین موضوع تعلیق غنی‌سازی 20درصد و توقف فعالیت سایت غنی‌سازی فردو از جمله اخباری است که این روز‌ها در این رسانه‌ها دیده می‌شود.

در این‌ زمینه یک مقام آگاه به ایسنا گفت که ایران هیچ پیشنهاد جدیدی برای 1+5 در نیویورک نخواهد داشت و ما در انتظار پیشنهاد‌های طرف مقابل هستیم.

سعید جلیلی در پایان مذاکرات آلماتی 2 درباره تعلیق غنی‌سازی گفت که "غنی‌سازی جزو حقوق ملت ما است، چه 5 درصد چه 20 درصد. در پیشنهادی که ایران به 1+5 ارایه کرد، اعلام کردیم غنی‌سازی جزو حقوق ملت ایران است و ملت ایران این حقوق را بر اساس نیازهای خود اعمال می‌کند. اما موضوع غنی‌سازی می‌تواند به عنوان موضوعی برای همکاری‌های اعتمادساز باشد."

این مقام آگاه هم‌چنین اخبار برخی رسانه‌های خارجی مربوط به آمادگی ایران برای تعطیلی سایت فردو را تکذیب کرد.

روزنامه اشپیگل به نقل از منابع اطلاعاتی غربی مدعی شده است که حسن روحانی رییس‌جمهور ایران برای تعطیلی مجتمع هسته‌یی فردو آماده می‌شود.

این ادعا در حالی صورت می‌گیرد که کشورهای 1+5 نیز در آخرین مذاکرات با ایران در آلماتی از درخواست توقف غنی‌سازی 20درصدی، تعطیلی سایت فردو و انتقال مواد هسته‌یی با غنای بالا به کشور ثالث عقب‌نشینی کردند.


ویدیو مرتبط :
چه بلایی در لوزان بر سر فردو آوردند؟(نابودی کامل فردو )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یک مقام آگاه، خبرسازی‌ها درباره پیشنهاد هسته‌ای ایران را رد کرد



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,برنامه هسته ای ایران

 

اخبار سیاست خارجی - یک مقام آگاه، خبرسازی‌ها درباره پیشنهاد هسته‌ای ایران را رد کرد

این روز‌ها، روند مذاکرات هسته‌ای ایران از یک سو و تلاش آمریکا برای شکل‌دهی به ائتلافی بین‌المللی برای مبارزه با داعش، به مهم‌ترین جریان‌های خبری در رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شده است. در این میان، برخی منابع خبری غربی، اقدام به انتشار اخبار دروغ و فضاسازی‌هایی در جهت ارتباط دادن این دو موضوع با یکدیگر کرده‌اند که از سوی مقامات کشورمان ‌تکذیب ‌شد.

به گزارش «تابناک»، یک مقام آگاه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، اخبار منتشره در برخی رسانه‌های غربی مبنی بر ‌معامله‌‌ میان ایران و آمریکا بر سر موضوع هسته‌ای در مقابل کمک به مبارزه با داعش را تکذیب کرد. این مقام آگاه در گفت‌و‌گو با تابناک، این اخبار را فضاسازی رسانه‌ای دانست که با هدف تحت تأثیر قرار دادن فضای مذاکرات هسته‌ای انجام می‌گیرد.

گفتنی است، صبح امروز، خبرگزاری «رویترز» با انتشار خبری به نقل از «یک مقام بلندپایه ایرانی» مدعی شده بود ایران آماده همکاری با آمریکا و متحدین این کشور برای مقابله با گروه تروریستی داعش است؛ اما در مقابل، خواستار انعطاف بیشتر غرب در مذاکرات هسته‌ای است.

رویترز که هیچ اشاره‌ای به نام و نشان این مقام بلندپایه نکرده بود، مدعی شد، شاید دو طرف در مواضع خود درباره موضوع هسته‌ای و همچنین بحث مبارزه با داعش از خود انعطاف نشان دهند.

البته این خبرگزاری در مطلب خود مدعی شده بود، این پیشنهاد‌‌، در جریان مذاکرات هسته‌ای جاری در نیویورک، بلکه پیش از آن و در مکان دیگری به طرف آمریکایی داده شده است.

به هر حال، آن گونه که از محتوای این مطلب و تکذیب آن از سوی منابع آگاه در وزارت خارجه بر‌می‌آید، رسانه‌های غربی بار دیگر و در اوج مذاکرات هسته‌ای تلاش دارند با پیش کشیدن بحث‌های غیرواقعی، در راستای فضاسازی جهت افزایش فشار‌ها بر ایران و سرانجام به دست آوردن ‌امتیازات مورد نظر خود از ایران اقدام کنند؛ چیزی که البته تاکنون نتوانسته‌اند در زمینه دستیابی به آن موفقیتی داشته باشند.

اخبار سیاست خارجی - تابناک