اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یک مسئول: ‌15 میلیون زیر خط فقر هستند


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ‌با بیان اینکه بر اساس آمار 15 میلیون نفر از جمعیت کشور زیر خط فقر هستند، گفت: این آمار‌ برای کشور زیبنده نیست و‌ مسئولان باید برای این معضل تدبیر کنند.

خبرگزاری فارس: موسی‌الرضا ثروتی ظهر دیروز در همایش توانمندسازی مددجویان نهاد کمیته امداد امام خمینی خراسان شمالی در تالار حافظ گفت: بر اساس آمار 15 میلیون نفر از جمعیت کشور زیر خط فقر هستند.

وی افزود: این میزان حدود 20 درصد از جمعیت کل کشور را شامل می‌شود که رقم قابل توجهی است.

ثروتی اظهار کرد: این در شرایطی است که 7 میلیون نفر از افراد زیر خط فقر از خدمات هیچ نهاد حمایتی برخوردار نیستند و خدماتی به آنان ارائه نمی‌شود.

به گفته وی، حدود 6 میلیون نفر از افراد زیر خطر فقر در کشور نیز اکنون زیر پوشش کمیته امداد و 2 میلیون نفر هم زیر پوشش بهزیستی قرار دارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی این آمار را برای کشور زیبنده ندانست و افزود: مسئولان بایستی برای این معضل تدبیر کنند.

وی افزایش قیمت دلار را در جامعه یکی از زمینه‌های بروز فقر برشمرد و گفت: این موضوع به ویژه در سال‌های اخیر به خاطر ضعف‌های دولت گذشته بروز و ظهور داشته است.

ثروتی بر توسعه بیمه‌های همگانی برای به ویژه روستاییان و افراد نیازمند را برشمرد و اظهار کرد: یکی از زمینه‌های بروز فقر بیماری و صرف هزینه‌های زیاد برای درمان افراد است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی هم با برشمردن اقدامات این نهاد برای توانمند سازی مددجویان گفت: طی سال‌های پس از تاسیس خراسان شمالی دست کم برای 17 هزار مددجوی این نهاد با اجرای طرح‌های اشتغالزایی، شغل ایجاد شده است.

امان‌الله حسین‌پور همچنین ارائه مشاوره به این افراد برای توسعه کسب و کار و توانمند سازی آنان را برشمرد و اظهار کرد: خوشبختانه با حمایت‌های بانک‌های استان 3 هزار و 800 شغل برای مددجویان این نهاد طی امسال در راستای توانمند سازی ایجاد شده است.


ویدیو مرتبط :
خط فقر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مسئول اعلام خط فقر مشخص شد



اخبار,اخبار اقتصادی , مرکز آمار ایران

 

رئیس مرکز آمار ایران در پاسخ به اینکه چرا آمار برآوردی در راستای سیاست های دولت ارائه می شود، گفت: بی تردید این آمارها نیز نتایج و منطق پشت آن است اما زمانی می توان آمار قطعی کل بخش ها را ارائه داد که اطلاعات مربوط به همه آنها دقیق و متقن باشد.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: متولی اعلام خط فقر، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و جزء تکالیف این وزارتخانه محسوب می شود و مرکز آمار ایران در این زمینه وظیفه ای ندارد.

به گزارش ایرنا، عادل آذر روز شنبه در حاشیه همایش ملی بهره وری در جمع خبرنگاران در خصوص محاسبه ضریب جینی در مورد اختلاف با بانک مرکزی در افزایش و کاهش ضریب جیبی، افزود: نمی دانم مبنای محاسبه بانک مرکزی برای این موضوع چیست اما مرکز آمار ایران از طریق محاسبه درآمد هزینه خانوار، ضریب جیبی را تهیه کرده و مبنای دیگر، آخرین سرشماری است.

وی توضیح داد: از آنجا که مرکز آمار ایران مسئولیت سرشماری کشاورزی را برعهده دارد و سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی 12درصد است، بنابراین رشد اقتصادی با تاکید بر محاسبه بخش کشاورزی اعلام خواهد شد. در حال حاضر ارقام رشد اقتصادی برآوردی است و عدد قطعی نیست.

رئیس مرکز آمار ایران در پاسخ به اینکه چرا آمار برآوردی در راستای سیاست های دولت ارائه می شود، گفت: بی تردید این آمارها نیز نتایج و منطق پشت آن است اما زمانی می توان آمار قطعی کل بخش ها را ارائه داد که اطلاعات مربوط به همه آنها دقیق و متقن باشد.

وی تصریح کرد: در صورتی که مرکز آمار ایران سرشماری بخش کشاورزی را انجام نمی داد، بی تردید آمار رشد اقتصادی مقدماتی را اعلام می کرد، اما چون سرشماری کشاورزی انجام شده، عدد برآورد نمی دهیم و رشد اقتصادی سال را اعلام خواهیم کرد.

آذر همچنین در ارتباط با شناسایی دهک های درآمدی، گفت: شناسایی دهک های درآمدی توسط سازمان هدفمندی انجام می شود و اطلاعات آماری مرکز آمار در سطح کلان دراختیار حاکمیت است تا اگر بخواهد از آن در جهت شناسایی دهک های درآمدی استفاده کند.

اخبار اقتصادی - ایرنا