اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یک مجری روی چند صندلی


چند سال پیش زمانی كه تلویزیون سه شبكه بیشتر نداشت مجری‌ها هر كدام مهمانان دائم یكی از این سه شبكه بودند؛ اما با افزایش شبكه‌های تلویزیونی، روند فعالیت همزمان مجری‌ها در چند شبكه آغاز شد و برنامه‌های تلویزیونی پر شد از مجری‌هایی كه معلوم نبود در چه حوزه‌ای تخصص دارند و برای چه مخاطبی حرف می‌زنند.

جام جم آنلاین: چند سال پیش زمانی كه تلویزیون سه شبكه بیشتر نداشت مجری‌ها هر كدام مهمانان دائم یكی از این سه شبكه بودند؛ اما با افزایش شبكه‌های تلویزیونی، روند فعالیت همزمان مجری‌ها در چند شبكه آغاز شد و برنامه‌های تلویزیونی پر شد از مجری‌هایی كه معلوم نبود در چه حوزه‌ای تخصص دارند و برای چه مخاطبی حرف می‌زنند.

در حال حاضر تعجب نمی‌كنیم وقتی یك مجری را در طول روز در چند برنامه و چند شبكه مختلف ببینیم؛ این اتفاق زمانی جالب می‌شود كه می‌بینیم یك مجری در یك شبكه دارد برنامه زنده اجرا می‌كند و همزمان تكرار اجرایش در شبكه‌ای دیگر در حال پخش است.

چند هفته پیش بود كه مدیر شبكه نوپای بازار اعلام كرد كه مجریان شبكه‌های مختلف را گلچین كرده و می‌خواهد برنامه‌های موفقی با حضور آنها در شبكه بازار بسازد.

این اتفاق در دیگر شبكه‌های تازه تاسیس نیز در جریان است. ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود كه بدانیم هر شبكه برای خودش محور موضوع خاصی را برای فعالیت انتخاب كرده و این هویت خاص اهمیت بهره‌گیری از مجریان دائم و مستقل را بیشتر می‌كند.

تهیه‌كنندگان و مجریان مختلف در برابر این جریان موضعگیری متفاوتی دارند؛ برخی در برابر پیشنهادها مقاومت می‌كنند و حاضر به اجرا در شبكه غیرتخصصی‌شان نمی‌شوند، برخی نیز فعالیت در دیگر شبكه‌ها را مجاز می‌شمارند و در توجیه آن به دلایل مختلفی همچون كمبود مجریان كاربلد در تلویزیون، پایین بودن دستمزدهای اجرا و شباهت فضای برنامه‌های شبكه‌ها اشاره می‌كنند.

مردم باید تشنه دیدن مجری باشند


هرمز شجاعی‌مهر از جمله مجریانی است كه وقتی چهره‌اش را می‌بینیم، می‌فهمیم شاهد یك برنامه خانوادگی هستیم. برنامه سیمای خانواده در طول چند سال بارها تغییر شكل داده، ولی شجاعی‌مهر همچنان به این برنامه وفادار مانده و در برابر پیشنهاد دیگر شبكه‌ها وسوسه نشده است.

این مجری در بیان دلایل این تصمیم‌گیری به جام‌جم گفت: اعتقاد دارم مجری موفق كسی است كه به صدا و تصویر خودش هویت بدهد؛ یعنی مردم با دیدن او در قاب تلویزیون متوجه بشوند كه چه برنامه و چه شبكه‌ای را دارند تماشا می‌كنند و حتی بفهمند كه آن لحظه چه ساعتی از شبانه روز است. اگر این اتفاق بیفتد مردم این مجری را بیشتر می‌پذیرند.

وی افزود:‌ من هم پیشنهاد اجرای برنامه‌های مسابقه در شبكه‌های مختلف را داشته‌ام؛ اما برای تصویر خودم و مخاطبم احترام قائلم و فقط در یك شبكه مانده‌ام.

وی با اشاره به برنامه‌های تكراری برخی مجری‌ها توضیح داد: خیلی از مجری‌ها در شبكه‌های مختلف دارند تكرار می‌شوند و ممكن است چهره و صدایشان برای مردم جذاب نباشد. مجری باید به اندازه‌ای برنامه اجرا كند كه مردم تشنه دیدنش باشند، نه این كه در هر شبكه‌ای و هر ساعتی از شبانه روز در تلویزیون حضور داشته باشد.

شجاعی‌مهر در توضیح چرایی این اتفاق تاكید كرد: به‌نظر من در این رابطه باید با تهیه‌كننده‌ها صحبت كنید و بپرسید كه چرا مجری‌های تكراری را انتخاب می‌كنند. مجری‌ها به بهانه این كه درآمد بیشتری داشته باشند، حضور در شبكه‌های مختلف را می‌پذیرند. تهیه‌كننده‌ها هم دنبال كسی هستند كه تجربه بیشتری داشته باشد؛ بعضی از تهیه‌كننده‌ها هم با چند تا مجری كار كرده‌اند و دوست دارند همكاریشان تكرار شود.

تعداد مجری‌های كاربلد زیاد نیست

منصور ضابطیان كه دو برنامه سبد و رادیو هفت را در دو شبكه بازار و آموزش تهیه می‌كند معتقد است، مجری‌ها خودشان باید حواسشان جمع باشد و تكراری اجرا نكنند.

او با بیان این كه تعداد مجری‌های كاربلد تلویزیون كم است، تاكید كرد: ما چاره دیگری نداریم جز این كه از یك مجری در چند برنامه استفاده كنیم. ضمن این كه یك شبكه به لحاظ مالی مجری را تامین نمی‌كند و او نمی‌تواند تمام اجراهایش را به یك شبكه خلاصه كند. به نظر من خود مجری باید هوشمندانه عمل كند و اجراهایش موازی‌كاری نباشد، یعنی اگر در یك شبكه برنامه‌ای را دارد در شبكه دیگر مشابهش را اجرا نكند.

 ضابطیان با تاكید بر این كه تهیه‌كننده‌ها دنبال مجری‌های كاربلد هستند، تصریح كرد: من به عنوان تهیه‌كننده نمی‌توانم بروم یك مجری صفر‌كیلومتر بیاورم و منتظر بمانم كه آرام آرام راه بیفتد. من دنبال مجری با سوادی هستم كه حرف مرا بفهمد.


وی افزود: من سعی كرده‌ام كه مجری جدید اضافه كنم، اما اول اجرای بخش‌های حاشیه‌ای را به او سپرده‌ام. تهیه‌كنندگان نمی‌توانند در این زمینه كاری انجام دهند، این اتفاق باید در جاهای دیگر بیفتد، یعنی مركزی باشد كه نیروهای بااستعداد را رصد و آنها را به تهیه‌كنندگان و شبكه‌ها معرفی كند.

وقتی اصطلاحات مجری متعلق به خودش نیست

علی زاهدی، تهیه‌كننده برنامه نیمروز با مجری‌های زیادی همچون فرزاد حسنی، محمدرضا حسینیان، رنجبران، یامین‌ پور، علی ضیا و ژیلا صادقی همكاری كرده است. نكته قابل توجه درباره افراد مورد اشاره این است كه این مجریان عموما به شبكه سه وفادار مانده و راهشان را به سمت شبكه‌های دیگر كج نكرده‌اند.

او  توضیح داد: به من بارها پیشنهاد شده كه با همین مجری‌ها در شبكه دیگری بجز شبكه سه برنامه‌ای را بسازم. ولی من این پیشنهاد را نپذیرفته‌ام؛ چون من ایده‌هایم را در شبكه سه‌مطرح كرده‌ام و فضای این شبكه را می‌شناسم.

او انتقال مجری‌ها به دیگر شبكه‌ها را در شرایطی خاص مجاز دانست و گفت: فقط مجری‌هایی می‌توانند در شبكه‌های دیگر موفق باشند كه یك كار تخصصی را انجام ‌دهند. بقیه مجری‌ها وقتی به یك شبكه دیگر می‌روند ذهنیت بیننده را به هم می‌زنند؛ مگر این كه خود مجری یك بازیگر توانمند باشد و در شبكه دیگر یك نقش را بازی كند.

وی افزود: به عنوان مثال بیننده قبول نمی‌كند كه مجری را در یك برنامه صبحگاهی شاد و خندان ببیند و چند ساعت بعد او را در یك برنامه عصرگاهی در مقابل یك اقتصاددان مشاهده كند. در این حالت مخاطب می‌فهمد اصطلاحات اقتصادی كه این مجری دارد استفاده می‌كند، متعلق به خودش نیست.

زاهدی در پاسخ به صحبت دیگران كه می‌گویند نمی‌توان كار را به مجریان جدید سپرد، اظهار كرد: قرار نیست مجری صفر كیلومتر را به تلویزیون بیاوریم. من خودم این خطر را پذیرفته‌ام و مجریان جدید را به برنامه‌ام آورده‌ام. البته اینها كسانی بودند كه قبلا در رادیو اجرا داشتند و در تلویزیون هم خوب جواب داده‌اند.

دغدغه مالی

مسعود روشن‌پژوه، مجری مسابقه محله كه در شبكه‌های جام‌جم دو و سه اجرای برنامه‌هایی را به عهده دارد، دستمزدهای پایین و مخارج سنگین را اصلی‌ترین دلیل جابه‌جایی مجری‌ها بین شبكه‌ها دانست و گفت:‌ من اگر در شبكه دو در طول هفته فقط یك برنامه 15 دقیقه‌ای داشته باشم، اموراتم نمی‌گذرد، مگر این كه اجرا شغل دوم و سومم باشد.

وی پذیرش مخاطب را تعیین‌كننده عنوان كرد و توضیح داد:‌ مهم این است مخاطب مجری را در شبكه‌های مختلف بپذیرد. مثلا مرتضی حیدری مجری است كه دارد برنامه‌های چالشی را اجرا می‌كند.

او به هر شبكه‌ای كه می‌رود همین رویه را در پیش می‌گیرد و به این دلیل به اجرایش لطمه‌ای نمی‌خورد ولی من كه مسابقه محله را اجرا می‌كنم، نمی‌توانم مجری یك برنامه مذهبی در شبكه‌ای دیگر باشم، من می‌توانم مجری مسابقات شبكه‌های دیگر باشم، ولی باید نحوه اجرایم متناسب با موضوع باشد. اگر با بزرگسالان و كودكان یك جور حرف بزنم، معنایش این است كه اجرایم اشكال دارد.


ویدیو مرتبط :
از صندلی افتادن مجری شبکه 3 حین برنامه زنده | حادثه برای مجری شبکه 3

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کدام مجری بر صندلی مناظره انتخاباتی 92 سیما می‌نشیند



انتخابات ریاست جمهوری,کدام مجری بر صندلی انتخاباتی 92سیما می نشیند

کدام مجری بر صندلی مناظره انتخاباتی 92 سیما می‌نشیند

گمانه‌زنی درباره مجری مناظره‌های انتخاباتی سیما بالا گرفته تا جاییکه یک منبع آگاه مرتضی حیدری را به عنوان گزینه قطعی و منبع دیگر محمدحسین رنجبران را معرفی می‌کند و از سوی دیگر گویا محمدرضا شهیدی‌فرد نیز یکی از گزینه‌ها برای نشستن بر صندلی اجرای مناظره است البته مدیر روابط عمومی سیما می‌گوید نام این فرد تا لحظه آخر محرمانه است.

به گزارش خبرنگار مهر، برگزاری مناظره‌های انتخاباتی در انتخابات سال 88 حواشی فراوانی داشت و نظرات مثبت و منفی گوناگونی درباره نحوه برگزاری و اجرای آنها طرح شد. بحث اجرا نیز یکی از مسایل مورد نقد بود و رضا پورحسین مجری این برنامه‌ها از سویی به عنوان مجری متین و آرام معرفی شد و از سوی دیگر به دلیل خنثی بودن اجرا مورد نقد جدی قرار گرفت به ویژه که وی قدرت کنترل اتهام‌های شدید برخی نامزدها علیه دیگران را نداشت.

درباره انتخابات یازدهم ریاست جمهوری نیز از چند ماه پیش این بحث شکل گرفت که آیا تلویزیون تجربه برگزاری مناظره‌ها را دوباره تکرار می‌کند یا خیر؛ موضوعی که بارها در گفتگو با سیدعزت‌الله ضرغامی از سوی خبرنگاران مورد سوال قرار گرفت و هربار اعلام خبر قطعی در این زمینه به زمان تصمیم‌گیری نهایی وزارت کشور موکول شد.

حال با قطعی شدن برگزاری مناظره‌‌های زنده دو نفره البته به شرط کمتر از 5 نفر بودن تعداد نامزدها، این سوال در رسانه‌ها پررنگ شده که رسانه ملی این بار با توجه به آزمون و خطاهای دوره گذشته اجرای مناظره‌ها را به چه کسی می‌سپارد.

البته در این زمینه محافظه‌کاری فراوانی از سوی صدا و سیمایی‌ها به چشم می‌خورد و حتی مدیر کل روابط عمومی صدا و سیما نیز اعلام کرد مجری مناظره‌های انتخاباتی تا لحظه آخر اجرای مناظره‌ها مشخص نمی‌شود و نام او تا اندازه‌ای محرمانه است که شاید حتی مردم در روز دیدن اولین مناظره انتخاباتی با نام وی آشنا شوند!

این موضوع از چندی پیش محل بحث و گمانه‌زنی قرار گرفته و گزینه‌های مختلفی در این‌باره مطرح شده‌اند؛ کامران نجف‌زاده که در سوریه به سر می‌برد و صرفا قرارست برنامه‌ای درباره خواسته‌های جوانان از نامزدهای ریاست جمهوری را اجرا کند یا محمدجعفر خسروی که اساسا پیش‌زمینه و شیوه اجرای او با برنامه‌های اجتماعی همخوان است و تناسب کمتری با برنامه‌های سیاسی دارد.

انتخابات ریاست جمهوری,کدام مجری بر صندلی انتخاباتی 92سیما می نشیند

علاوه بر این گزینه‌های دیگری چون محمدرضا شهیدی‌فرد یا رضا پورحسین نیز مطرح شده‌اند که احتمال حضور اولی بر صندلی اجرای مناظره به نسبت بیشتر از دومی است که نظرات منفی درباره اجرای او در سال 88 وجود داشته است. البته دفتر وی هم به تازگی هر نوع مذاکره برای اجرای مناظره‌ها را رد کرد.

و اما دو گزینه دیگری که می‌توان احتمال حضور آنها را نیز در برنامه نامبرده داد، محمدحسین رنجبران و مرتضی حیدری هستند. رنجبران با جلب اعتماد مدیران رسانه ملی، نه تنها اجرای "دیروز امروز فردا" را بر عهده گرفت بلکه وارد بحث‌های مدیریتی شد و اکنون مدیریت گروه اجتماعی شبکه قرآن را بر عهده دارد.

با این حال گزینه دیگر یعنی مرتضی حیدری کارنامه به نسبت قوی‌تری از رنجبران دارد و با توجه به اجرای برنامه "پایش"، احتمال می‌رود گزینه قطعی اجرای مناظره‌های انتخاباتی باشد. گرچه "پایش" نیز با حاشیه‌هایی دچار شد و عده‌ای دل خوشی از آن ندارند.

انتخابات سال 88 جدا از موضوعات حساس ملی، مقطع سرنوشت‌سازی برای رسانه ملی نیز بود چراکه این رسانه برخی از مخاطبان خود را از دست داد اما مقطع زمانی که پیش‌رویمان قرار دارد فرصتی است تا صدا و سیما با بهترین تصمیم‌گیری اعتماد مخاطبان از دست رفته خود را دوباره جلب کند./مهر