اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یک قدم تا کشف حیات در مریخ +عکس


امیدها برای كشف نشانه‌هایی از وجود حیات در مریخ با تصاویر جدید كاوشگر كنجكاوی از شواهدی در مورد جریان داشتن آب در این سیاره افزایش یافته است.

خبرگزاری ایسنا: امیدها برای كشف نشانه‌هایی از وجود حیات در مریخ با تصاویر جدید كاوشگر كنجكاوی از شواهدی در مورد جریان داشتن آب در این سیاره افزایش یافته است.

 این نتایج كه مقامات ناسا را بسیار هیجان‌زده كرده، در تصاویر جدید كنجكاوی از بستر سنگی سیاره مریخ بدست آمده است.

پیش از این نشانه‌های دیگری در مورد وجود آب در این سیاره در سالهای دور وجود داشت اما تصاویر جدید به نمایش سنگریزه‌های گرد شده پرداخته كه احتمالا با آب به این شكل درآمده‌اند و یكی از متقاعدكننده‌ترین شواهد تاكنون را از یك رودخانه باستانی با عمق زیاد ارائه كرده‌اند.

كاوشگر كنجكاوی، پیچیده‌ترین ماموریت علمی ناسا در فضا در ماه اوت با هدف بررسی امكان حیات میكروبی در گذشته یا حال سیاره مریخ در دهانه گیل فرود آمد. تصاویر ثبت شده از این دهانه نشان داده بود كه رسوباتی در آن وجود داشته كه احتمالا در پی وجود آب در دوره‌های قبلی باقی مانده است.



 از این رو ناسا این دهانه را برای ماموریت دوساله كاوشگر یك تنی خود كه مجهز به 10 ابزار علمی پیچیده بوده، انتخاب كرد.

مریخ اكنون یك صحرای منجمد بدون نشانه‌ای از آب بر روی سطح در معرض تابش بوده اما پژوهشهای زمین‌شناسی این سیاره توسط ماموریتهای پیشین نشان از این داشته‌اند كه گذشته مریخ گرمتر و مرطوبتر بوده است.

جدیدترین شواهد در تصاویر جدید كنجكاوی از سنگریزه‌ها و شنهای گرد روی سطح مریخ مشخص شده كه نشانگر منتقل شدن این سنگریزه‌ها توسط آب در مسیر طولانی و گرد شدن آن است.

اندازه متفاوت این سنگها كه اندازه دانه شن تا یك توپ گلف متغیر هستند نشان می‌دهد كه این شكلها در اثر باد ایجاد نشده‌اند. با وجود این كه هنوز كاوشگر كنجكاوی از ابزار خود برای بررسی دقیق این سنگها استفاده نكرده، اما دانشمندان ناسا تنها با بررسی تصاویر مطمئن هستند كه آب نقش مهمی را در این میان ایفا كرده است.

هنوز مشخص نیست كه تا چند وقت آب بر روی مریخ وجود داشته اما به گفته محققان ممكن است دوام آن تا هزاران میلیون سال بوده باشد.

كشف نشانه‌هایی از آب در گذشته سیاره مریخ یك گام رو به جلو در درك امكان پشتیبانی این سیاره از حیات میكروبی است. اگرچه این رودخانه باستانی به عنوان یك محیط قابل سكونت احتمالی امیدبخش بوده اما دانشمندان براین باورند كه این ناحیه جای مناسبی برای حفظ اجزای سازنده كربنی حیات نیست.

 از این رو كنجكاوی مسیر خود را به سوی دامنه كوه شارپ ادامه خواهد داد كه به گفته دانشمندان در آن جا شانس بهتری برای شناسایی مواد آلی وجود خواهد داشت.




كشف رودخانه باستانی احتمالی در سطح سیاره مریخ



مقایسه سنگریزه‌های كشف شده در مریخ با نمونه‌های روی زمین


ویدیو مرتبط :
کشف نشانه های حیات در مریخ توسط ناسا در سال 2012

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف قدیمی ترین جانور تاریخ حیات + عکس


محققان می گویند که این موجود در آب های سرد، کم عمق و آرام، به باکتری ها و جلبک ها می چسبیده و از طریق منافذ بدن لوله ای اش، از آنها تغذیه می کرده است.

جام : این تصویر، متعلق به موجودی است که دانشمندان اعتقاد دارند ممکن است همه گونه های جانوری از آن منتج شده باشند. اولین موجود چند سلولی که طبق نظریه های تکاملی، همه موجودات زنده نتیجه میلیاردها جهش و دگرگونی آن هستند؛ از ماهی ها تا دوزیستان، خزندگان و پرندگان و پستانداران، و در نهایت انسان.

این موجود Otavia antiqua نامگذاری شده است. اوتاویا با عمر 760 میلیون ساله، قدیمی ترین حیوان کشف شده است. محققان می گویند که این موجود در آب های سرد، کم عمق و آرام، به باکتری ها و جلبک ها می چسبیده و از طریق منافذ بدن لوله ای اش، از آنها تغذیه می کرده است.

اوتاویا ظاهری اسفنجی داشته و البته یک موجود ریز، کوچکتر از دانه شن بوده است.



دیرینه شناس زیستی دکتر «باب براین» از دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند -که بخاطر تحقیقاتش بر روی گونه انسانی (Hominid) شهرت زیادی دارد- فسیل صدها اوتاویا را در یک سنگ در پارک ملی اِتوشا در نامیبیا یافته است. نمونه های پیدا شده متعلق به انواع زیادی از این موجود هستند و این نشان می دهد که احتمالا این ارگانیسم ها گستردگی فراوانی داشته اند.

 طبق اطلاعات منتشر شده در ژورنال علوم آفریقای جنوبی، این موجود بسیار مقاوم و سخت جان بوده، به گونه ای که حداقل از دو دوران یخبندان زمین که محققان حدس می زنند 650 میلیون سال پیش اتفاق افتاده اند، جان به در برده است. در هر یک از دوره های یخبندان زمین، سطح این سیاره تقریبا کامل از یخ و برف پوشانده شده است.

جالب اینکه این موجود کوچک در طی این دوره ها تقریبا بدون تغییر باقی مانده و هم پای جلبک ها و باکتری ها، نسل آن بیش از 200 میلیون سال ادامه یافته است.

دکتر براین اعتقاد دارد که اوتاویا اولین موجود شکارچی کره زمین بوده و در دوران شروع حیاتش در این سیاره، بدون رقیب در بالای زنجیره غذایی ایستاده بوده است. طبق نظر دکتر براین اوتاویا اولین نفر در مسابقه تکامل حیات حیوانی بوده است. موجود ریزی که در ادامه، به انسان اجازه حکم فرمایی بر این سیاره را داده است.