اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یک طرح جدید برای حذف کنکور/ برگزاری آزمون تنها برای 50 رشته دانشگاهی



 

 

 

حذف کنکور , برگزاری آزمون , دانشگاه آزاد

 

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از دستور وزیر علوم برای بررسی طرح پیشنهادی حذف کنکور در برخی رشته ها خبر داد و گفت: وزیر علوم دستور داده است که طرح پیشنهادی سازمان سنجش برای حذف کنکور در برخی از رشته های تحصیلی به صورت اجرایی بررسی شود.

محمدحسین سرورالدین در گفتگو با مهر افزود: سازمان سنجش برای حذف کنکور موضوع طبقه بندی رشته های دانشگاهی را مطرح کرده است که بر اساس این طرح، برخی از رشته ها قابلیت حذف کنکور را دارند و برخی دیگر با اعمال سوابق تحصیلی و کنکور قابلیت پذیرش را دارند.

وی افزود: ما پیشنهاد خود را در زمینه حذف کنکور بر اساس طبقه بندی رشته های دانشگاهی به کارگروه ماده 4 حذف کنکور ارائه کرده ایم و وزیر علوم دستور داده است که این طرح به صورت عملیاتی و اجرایی تر مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس سازمان سنجش اظهار داشت: نظر کارگروه بر روی کلیات این مسئله مثبت بوده اما برای تصویب نهایی، این موضوع باید اجرایی و مشخص شود از همین رو در جلسه دیگری به صورت دقیق تر مورد بررسی قرار می گیرد.

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: برای حذف کنکور در برخی از رشته ها پیش از سال 93، باید آمار دقیقی از رشته ها، میزان پذیرش، میزان اقبال به آن رشته ها و سایر موضوعات مرتبط با آن تهیه شود تا به صورت کامل در جلسه کارگروه مطرح شود.

وی با اشاره به برخی جزئیات این طرح خاطرنشان کرد: پیشنهاد سازمان سنجش در کارگروه ماده 4 تقسیم بندی رشته های تحصیلی دانشگاهها بود که ظرفیت برخی از این رشته ها همواره در دانشگاهها خالی می ماند و در مقابل ظرفیت برخی از رشته ها به دلیل پرمتقاضی بودن بسیار کم است.

سرورالدین اضافه کرد: برای 50 رشته پرمتقاضی باید برای هم آزمون برگزار شود و هم سوابق تحصیلی درنظر گرفته شود، در بخش دیگر 50 تا 100 رشته متوسط هستند که می توان برای آنها سوابق تحصیلی در نظر گرفت اما 100 رشته هستند که برای ورود داوطلب به آنها نیاز به آزمون و سوابق تحصیلی نیست.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: ما اعلام کرده ایم که این 100 رشته نیازی به آزمون ندارند و داوطلبان می توانند در دانشگاههای غیرانتفاعی و غیر روزانه بر اساس دیپلمی که گرفته اند، پذیرفته شوند.../عصرایران


ویدیو مرتبط :
امکان سنجی حذف کنکور از نظام ارزیابی دانشگاهی کشور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرح سنجش برای کنکور دکتری 92/ احتمال برگزاری زودهنگام آزمون



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

طرح سنجش برای کنکور دکتری 92/ احتمال برگزاری زودهنگام آزمون

سرپرست سازمان سنجش با اشاره به امکان بازبینی آیین نامه پذیرش دانشجوی دکتری گفت: پیشنهاد سازمان سنجش این است که با توجه به تخصصی شدن آزمون دکتری، آزمون سال 92 در سال 91 برگزار شود تا دانشگاه ها فرصت بیشتری برای انجام مصاحبه داشته باشند.

دکتر ابراهیم خدایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: اینکه در آیین نامه گفته شده بود آزمون دکتری دوبار در سال برگزار شود، زمانی قابل اعمال بود که این آزمون به صورت عمومی انجام می شد.

وی افزود: پیش از این آزمون نیمه متمرکز دکتری که برای اولین بار در سال 90 برگزار شد، آزمون GRE یا عمومی بود اما در حال حاضر آزمون به صورت اختصاصی طراحی می شود. در حال حاضر 130 رشته در کارشناسی ارشد وجود دارد اما 285 رشته تخصصی در دکتری داریم که همین موضوع حجم آن را بیشتر می کند.

خدایی اظهار داشت: اکنون مشکل اجرایی در آزمون دکتری این است که به دلیل اینکه آزمون در فروردین برگزار می شود، زمان مصاحبه با زمان تعطیلی دانشگاهها همزمان است.

وی گفت: ممکن است سازمان سنجش پیشنهاد دهد که آزمون دکتری سال 92 در سال 91 برگزار شود تا دانشگاهها برای مصاحبه های با کیفیت بهتر فرصت داشته باشند.

سرپرست سازمان سنجش آموزش کشور گفت: آیین نامه آزمون دکتری هم با توجه به این تغییرات مورد بازبینی قرار می گیرد. چرا که از نظر اجرایی با توجه به اینکه آزمون تخصصی شده و 1500 درس داریم، ظرفیت اجرایی آن بسیار سخت است که تجدیدنظر آیین نامه هم می تواند کمک کند.

به گزارش مهر، آیین نامه آزمون‌های نیمه متمرکز ورودی دوره دکتری در 8 ماده و 6 تبصره تنظیم و در تاریخ 8/8/89 به تصویب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسید و از آن تاریخ ابلاغ شد. در ماده 8 آیین نامه تاکید شده است که این آیین نامه به صورت آزمایشی دو سال اجرا خواهد شد و مورد ارزیابی مجدد قرار خواهد گرفت.