اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یک دهه با ویکی پدیای فارسی


دانشنامه اینترنتی ویکی پدیا 10 ساله شد.

خبرگزاری ایسنا: دانشنامه اینترنتی ویکی پدیا 10 ساله شد.
 
بخش فارسی ویکی پدیا تا امروز بیش از 341 هزار مقاله به زبان فارسی منتشر کرده است.

ویکی‌پدیای فارسی در دسامبر سال 2003 فعالیت خود را آغاز کرد و تعداد مقاله‌های آن تا روز 16 دسامبر 2004 به هزار مقاله رسید و تا روز 10 جولای 2012 این مقاله‌ها از 200 هزار مورد فراتر رفت.

به گزارش ویکی‌پدیا، به تنهایی در ماه ژانویه سال جاری میلادی نزدیک به 50 هزار مقاله فارسی به ویکی‌پدیا اضافه شد و چند روز بعد یعنی در روز 19 فوریه 2013 شمار مقاله‌های فارسی ویکی‌پدیا از مرز 300 هزار گذشت.

ویکی پدیا به زبان انگلیسی بیش از چهار میلیون و چهار هزار مقاله، به عربی بیش از 251 هزار و به زبان ترکی 221 هزار مقاله دارد. مقالات دانشنامه ویکی پدیا توسط کاربران آن تهیه و ویرایش می‌شود و عضویت در آن آزاد است.

منتقدان ویکی پدیا می‌گویند از آنجایی که هر کس به اینترنت دسترسی داشته باشد امکان ویرایش مقالات آن را دارد، اطلاعات این دانشنامه لزوما معتبر نیست و برخی از مقالات آن بی طرفانه نوشته نشده است.

اما حامیان ویکی پدیا می‌گویند با نظارت انبوه کاربران هر بخش و برخی دیگر از سیاست‌های سایت، اشتباهات و جهت گیری مقالات این دانشنامه می‌تواند کاهش یابد.


ویدیو مرتبط :
مستند دهه شصت با زیرنویس فارسی -مبارزه در راه آزادی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سوژه های ویکی پدیای فارسی در سال 2013


ویکی پدیا پربازدیدترین مقالات فارسی خود را در سال 2013 اعلام کرد.

سیمرغ: ویکی پدیا پربازدیدترین مقالات فارسی خود را در سال 2013 اعلام کرد.

با آغاز سال جدید میلادی، بنیاد ویکی‌مدیا که مدیریت پروژه‌های مختلف بر اساس قالب «ویکی» را برعهده دارد طبق روال هرساله آمار ۱۰۰ مقاله پربازدید سال در نسخه‌های مختلف (زبان‌های مختلف) این دائرةالمعارف پرطرفدار را منتشر کرده‌است.

پربازدیدترین مقالات در دانشنامه ویکی‌پدیای فارسی طی سالی که گذشت به ترتیب، مقالات حسن روحانی، ایران، ویکی‌پدیا،، بابک زنجانی، حریم سلطان، انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۹۲)، اسفندیار رحیم‌مشایی، آکادمی موسیقی گوگوش، و تهران بوده‌اند.

مقاله مربوط به حسن روحانی در این دانشنامه طی سالی که گذشت بیش از ۸۰۶ هزار بار از سوی جامعه فارسی‌زبان کلیک خورده و به این وسیله در صدر مقالات پربازدید آن قرار گرفته‌است.

نامزدهای آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران به ترتیب بیشترین بازدیدکننده عبارت بوده‌اند از حسن روحانی (۱)، سعید جلیلی (۱۴)، محمدرضا عارف (۲۷)، محمدباقر قالیباف (۴۰)، و محسن رضایی (۶۱).

در زمینه شخصیت‌های تاریخی، مقاله «کوروش بزرگ» (۱۶) در صدر قرار دارد و پس از آن به ترتیب نام سلیمان یکم عثمانی (۱۹)، ابن سینا (۳۷)، و فردوسی (۵۷) دیده می‌شود.

لیونل مسی (۲۶) پربازدیدترین فوتبالیست خارجی و علی دایی (۳۳) پربازدیدترین فوتبالیست ایرانی این فهرست هستند.

باشگاه فوتبال استقلال تهران سی‌وچهارمین مقاله پربازدید سال و باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران پنجاه‌وسومین مقاله پربازدید این دانشنامه بوده‌اند.