اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یک انسان تا چه مدت می‌تواند تمرکزش را حفظ کند؟



 

حفظ تمرکز

 

گذشت زمان و خستگی،‌ باعث کاهش فعالیت بخشی از نیمکره راست مغز می‌شود که تمرکز،‌ ترصد و سرعت واکنش ما را پایین می‌آورد؛ اما استراحت در فواصل زمانی مناسب می‌تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند.

 

اغلب ما وقتی شب تحویل مقاله یا گزارش را می‌گذراندیم، مجبور بودیم تا دیروقت کار کنیم،‌ یا مدت زمان زیادی پشت فرمان بودیم،‌ با این مسئله روبرو شده‌ایم که تا چه مدتی می‌توانم تمرکز خودم را حفظ کنم؟

 

به راستی ما چه قدر می‌توانیم ذهن خود را مجبور به کار دقیق کنیم بدون این که استراحت کند؟

 

افرادی هستند که تمرکز در شغلشان حیاتی است،‌ مثل راننده‌های ماشین‌های سنگین و کارکنان تاسیسات جریان برق قوی که شیفت‌های حداقل ۱۲ ساعته دارند. جراحان را هم باید در این‌جا ذکر کنیم که گاهی چندین ساعت مشغول عمل هستند، ‌البته در عمل‌های خیلی طولانی، کار به صورت گروهی انجام می‌شود.

 

اما تا سال ۲۰۰۴/ ۱۳۸۳، پزشکان بریتانیا تمام آخر هفته را شیفت داشتند،‌ یعنی از صبح جمعه تا عصر دوشنبه! اگر اوضاع به خوبی می‌گذشت ممکن بود چند ساعتی بتوانند چرت بزنند، اما در شرایط بد ممکن بود حتی لحظه‌ای فرصت خواب نداشته باشند.

 

با گذشت زمان،‌ قدرت ما برای تمرکز کردن کاهش می‌یابد. کارامدی ما کم‌تر می‌شود و برای تصمیم‌گیری نیاز به زمان بیشتری داریم.

 

به علاوه وقتی هم که اوضاع به خوبی پیش نرود یا حتی خطری در پیش باشد، ‌نسبت به شرایط عادی دیرتر متوجه می‌شویم.

 

در واقع به عقیده عصب‌شناسان،‌ گوش به زنگی و ترصد از آسیب‌پذیرترین موارد در شرایط خستگی هستند.

 

دیوید دینگز،‌ عصب‌شناس دانشگاه پنسیلوانیا به همراه گروهش،‌ از ام.آر.آی برای تصویربرداری از مغز کسانی استفاده کرد که در حال انجام تکلیفی بودند که نیاز به ترصد داشت.

 

آن‌ها به این نتیجه رسیدند که وقتی زمان واکنش افراد کند می‌شود، فعالیت قسمت‌های خاصی از مغزشان کاهش می‌یابد.

 

در واقع بر اساس این مطالعات، عملکرد ما به میزان جریان خون در شبکه پیشانی- آهیانه‌ای نیمکره راست مغزمان بستگی دارد.

خبر آنلاین (www.khabaronline.ir)


ویدیو مرتبط :
ینی تمرکزش.....!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توافق هسته ای رسما" اعلام شد / بیانیه ظریف - موگرینی: نطنز تنها مرکز غنی سازی ایران/ مدت توافق 10 ساله شد / همه تحریم ها برداشته می شود/ حفظ 6 هزار سانتریفیوژ ایران



اخبار,اخبار روز و اخبار جدید مذاکرات


اوباما: به توافقی خوب دست یافتیم / ظریف: اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم ها علیه ایران را خاتمه می دهد / توافق هسته ای رسما" اعلام شد / بیانیه مطبوعاتی ظریف - موگرینی/ زمان لغو تحریم ها / مدت توافق 10 ساله شد

ببانیه مشترک پایانی مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 توسط محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد.

 

پوشش زنده: مذاکرات هسته‌ای در لوزان

 
23:41 - سخنرانی جان کری :
-  آمریکا به تعهدات خود در زمینه امنیت اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس پایبند است / جزئیات دقیق بازطراحی و اجرای تعهدات همچنان باید مورد مذاکره و تواتق قرار بگیرد.

 - توافق بر مبنای تعهدات نخواهد بود، بلکه بر مبنای مدارک و شواهد خواهد بود /    بازرس‌ها حتی به تاسیسات ساخت سانتریفوژها نیز دسترسی خواهند داشت /  ایران موافقت کرده است که همه سوخت مصرف‌شده راکتور اراک را به خارج از ایران بفرستد.

-  توافق کردیم که تمام فعالیت‌های غنی‌سازی فردو متوقف شود / ما توافق کردیم که تنها در نطنز اورانیوم غنی سازی شود/ سوخت مصرف شده در رآکتور اراک تا آخر عمر آن به خارج فرستاده میشود و ایران تا 15 سال آینده رآکتور آب سنگین دیگری نمی سازد

-   بازرس‌ها حتی به تاسیسات ساخت سانتریفوژها نیز دسترسی خواهند داشت /  توافق کردیم که تمام فعالیت‌های غنی‌سازی فردو متوقف شود/  این تفاهم سیاسی با جزئیاتی که به آن رسیده ایم زمینه ای برای دست یافتن به یک توافق خوب است

-  ما حاضر به پذیرش هر توافقی نیستیم و تنها یک توافق خوب را می پذیریم /  به چاچوب کلی توافقی رسیدیم که اگر اجرا بشود به جامعه جهانی این تضمین را می‌دهد که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و صلح‌آمیز خواهد ماند/  از اوباما که بسیار شجاع بوده برای پیگیری مسیر دیپلماتیک تشکر می کنم

 
22:56 - سخنرانی اوباما :
- اگر ایران یك میلیمتر تخطی كند تمامی تحریم ها برمیگردد /  این بهترین دفاع در برابر فعالیتهای هسته ای ایران بود / این یک  توافق "بلندمدت"خواهد بود / ایران بازرسی های سرزده بیشتر را می پذیرد.

- توافق امروز خطر بمب هسته ای ایران را تمام می كند / روی "توافق" مشتركی امروز كه 3 ماه خواهد بود تمركز خواهیم كرد / از مشاورانم خواهم خواست كنگره را توجیه كنند.

 - برای امنیت آمریكا و متحدانم این یک "توافق خوب" بود / اگر ایرانی ها فریبكاری كنند جلوی آن می ایستیم واقداماتمان را انجام می دهیم.

- ازابتدای ریاست جمهوری خودم به احترام متقابل میان ایران و آمریكاتاكید كردم / فتوای آیت الله خامنه ای درباره بمب هسته ای بسیار فتوای مناسب وخوبی بود كه می تواند پایه وراهگشای كارهای عملی درآینده باشد.‎

ایران فعالیت های پنهانكارانه هسته ای هم داشته / سخت ترین تحریم های ممكن راعلیه ایران انجام دادیم/ تحریم ها به تنهایی نتوانست جلوی مسائل هسته ای ایران را بگیرد ولی ایران را به پای میزمذاكره آورد‎.


- ظریف در پاسخ به سوالات خبرنگاران:
- ایران وارد بازار جهانی اورانیوم می شود/ دیشب تا صبح به مدت 9 ساعت مذاکره می کردیم و یک رکورد زدیم / همه تحریم ها در یک چارچوب زمانی خاص باید برداشته شود

- ایران و 1+5 گام به گام جلو خواهند رفت ؛ ماده به ماده تمامی مکانیزم ها توسط دو طرف باید اجرا شود/ اگربیانیه امروز به توافق نهایی منجر شود،اقدامات متوازن و متقابلی را در صورت نقض توافق از سوی هر یك از طرفین پیش بینی كرده است‎.

 

 - مهمترین بخش های بیانیه مشترک ایران و 1+5 که توسط ظریف و موگرینی به فارسی و انگلیسی قرائت شد:

- اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم ها علیه ایران را خاتمه می دهد.

- قطعنامه ای از شورای امنیت سازمان ملل صادر و قطعنامه های قبلی را لغو خواهد کرد.

-  غنی سازی اورانیوم ایران محدود خواهد شد و نطنز تنها مرکز غنی سازی ایران خواهد بود.

- تحقیق و توسعه ایران بر ماشین های سانتریفیوژ ادامه خواهد یافت.

- فردو از یک سایت غنی سازی به مرکز فیزیک و فناوری تبدیل می شود و همکاری های بین المللی در این مرکز مورد تشویق قرار می گیرد.

- مواد شکاف پذیر در فردو نخواهد بود.

-  به ایران در ساخت تاسیسات هسته ای در اراک کمک می شود تا تاسیساتی ساخته شود که قادر به ساخت بمب اتمی نباشد.

- ایران می تواند 6 هزار سانتریفیوژ را فعال نگه دارد

- زمان توافق 10 ساله است.

- تحریم های ایران لغو می شود و نوشتن توافقنامه شروع شده است.

- در بحث تحریم های اقتصادی همه تحریم های اقتصادی بر اساس حصول اطمینان دو طرف از اینکه برنامه ها به درستی پیش می رود برداشته می شود. در صورت نیاز به قطعنامه شورای امنیت، این قطعنامه صادر خواهد شد.

- نوشتن پیش نویس را آغاز کردیم و در هفته های آینده بر روی مفاهیم فنی تمرکز خواهیم کرد.

- امروز ما گام های دقیقی برداشتیم.این تصمیم دقیقی است. ما اکنون می توانیم پیش نویس متن را شروع کنیم.ظرفیت غنی سازی ایران برای مدت خاصی محدود می شود و غنی سازی در نطنز انجام  می شود.

- فردو از مرکز غنی سازی به بخش تحقیقاتی تبدیل می شود.

 

22:15 / بیانیه مشترک پایانی مذاکرات هسته ای ایران 1+5 منتشر شد (کلیک کنید)

 

21:56 / منابع اگاه: ایران با تعلیق دو سوم سانتریفیوژهای خود به مدت 10 سال موافقت کرد.

 

 21:53 / با اعلام توافق هسته ای ، قیمت نفت کاهش یافت.

21:48 /  حسن روحانی در توئیتر : راه حل‌ها برای موضوعات اساسی پرونده هسته‌ای ایران پیدا شده است. نوشتن پیش نویس توافق بلافاصله آغاز می‌شود که تا پایان ژوئن نهایی شود.

21:47  /   وزارت خارجه آلمان : به چارچوب توافق نهایی دست یافته شد.

 

 21:43 / توافقنامه گسترده در مذاکرات هسته ای ایران حاصل شد    
سی بی اس گزارش داد توافقنامه گسترده در مذاکرات هسته ای ایران حاصل شد.

 شبکه تلویزیونی سی بی اس نیوز در حساب تویتر خود نوشت توافقنامه گسترده در مذاکرات هسته ای حاصل شد.

21:40 / نتانیاهو بیانیه منتشر کرد
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه اظهارات خلاف واقع خود، بازهم درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ بیانیه‌ای منتشر کرد.
به گزارش رویترز، بنیامین نتانیاهو در ادامه ادعاهای بی اساس خود درباره مذاکرات هسته‌ای ایران  و گروه ۵+۱ ادعا کرد: «هر توافقی باید به طور قابل ملاحظه توانمندیهای هسته‌ای ایران را به عقب رانده و به اقدامات تروریستی و تهاجم آن پایان دهد».

 


21:30 / تازه ترین توئیت ظریف درباره مذاکرات : راه‌‌حل‌ها پیدا شده و آمده نگارش فوری پیش‌نویس هستیم
وزیر امور خارجه ایران در توئیتر خود از پیدا شدن راه‌حل‌ها و آمادگی برای نگارش پیش نویس خبر داد.

 

 21:25 / رویترز: بیانیه مشترک می‌گوید که پیشرفت کافی برای ادامه مذاکرات تا ۳۰ ژوئن حاصل شده است.


21:01 / خبرنگاران در حال انتقال به سالن کنفرانس دانشگاه پلی تکنیک لوزان برای اعلام عمومی بیانیه مشترک ایران و 1+5 هستند.

20:58 / ظریف امشب به تهران برمی گردد.

 

20:31 / نشست پایانی وزیران ایران و ۱+۵ شروع شد
لحظاتی پیش نشست نهایی وزرای خارجه ایران و کشورهای ۱+۵ آغاز شد. به نظر می رسد در پایان این نشست، طرفین خود برای اعلام بیانیه مشترك مطبوعاتی آماده كنند .

برخی منابع نیز اعلام کرده اند که نتایج مذاکرات با حضور وزرای خارجه ایران و امریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام خواهد شد.

در همین حال برخی منابع نیز اعلام کرده اند که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز امروز کنفرانس خبری درهمین زمینه خواهد داشت.

این درحالیست که خبرگزاری امریکایی اسوشیتدپرس از قول منابع غربی مدعی شد که ایران وامریکا درباره چارچوب مسیر مرحله نهایی مذاکرات هسته ای به اتفاق نظر رسیده اند و هم اکنون درمورد نحوه انتشار درحال رایزنی هستند.

 


20:31 / خبرنگاران در محل سالن کنفرانس مطبوعاتی در محل مذاکرات منتظر اعلام عمومی بیانیه توافق هستند.

20:21 / آسوشیتدپرس: باراک اوباما به دلیل آنچه توافق بد خوانده شده زیر فشار مخالفانش در کنگره قرار داشت و تهدید به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران شده بود اصرار دارد یک اعلام عمومی "قابل توجه" درباره توافق‌ها و برنامه‌های پیش‌رو انجام شود اما ایران اصرار دارد  اعلام عمومی در حداقل ممکن باشد.

 

20:22 / بیانیه مشترک ایران و 1+5 تا دقایقی دیگر ارائه می‌شود
درحال حاضر ده‌ها خبرنگار در محل مذاکرات بی‌صبرانه منتظر ارائه بیانیه و مشخص شدن نتیجه مدتها تلاش دیپلماتیک جهانی برای توافق هسته‌یی هستند. 

 

19:58 / بی بی سی:  آسوشیتدپرس: توافق به دست آمد/ توافق ایران و آمریکا درباره چارچوب توافق هسته‌ای و مسیر مرحله نهایی مذاکرات هسته‌ای و اختلاف درباره اینکه چه بخشی از توافق به طور عمومی منتشر شود.

آسوشیتدپرس: مذاکره  درباره چگونگی تنظیم بیانیه مشترک و آنچه طرفین باید تا ضرب‌الاجل ژوئن انجام دهند.

خبرنگار بی بی سی از لوزان:  گزارشی تایید نشده حاکی از این است که هیات ایرانی آماده می‌شود ساعت ٩ شب ( 11:30 شب به وقت تهران) به وقت محلی لوزان را ترک كند. 

 

20:00 /  بیانیه مذاکره هسته‌ای در دانشگاه لوزان قرائت می‌شود
قرار است که بیانیه این دور از مذاکرات هسته‌ای در دانشگاه لوزان قرائت شود و خبرنگاران در حال انتقال به این مکان هستند.

این در حالی است که ساعتی پیش محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان و جان کری وزیر خارجه آمریکا بار دیگر با یکدیگر دیدار کردند.

 


19:45 / خبرنگار شبکه فرانس 24:‌ توافق به دست آمد. تا زمانی دیگر از امروز با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی جزئیات توافق اعلام می شود.

19:30  /  پایان گفتگوی ظریف، جان کری و هلگا اشمیت (معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا)‌. به احتمال زیاد امشب ظریف و موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیانیه مشترکی را قرائت خواهند کرد.

19:26 / بی بی سی: سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه: تا توافق هسته‌ای تنها چند قدم و در برخی موارد چند نیم-قدم باقی مانده.

 

19:19 / آغاز نشست مهم ظریف و کری
در نهمین روز مذاكرات هسته ای محمد جواد ظریف و جان كری بار دیگر پشت میز مذاكره نشستند.

مذاكرات ظریف و كری در حالی است كه معاونان وزرای امور خارجه ایران و امریکا با حضور هلگا اشمید نیز در نشست دیگری مشغول مذاكره هستند.

همچنین وزیر خارجه کشورمان و موگرینی صبح امروز مذاكرات دو جانبه ای داشتند.

گفتنی است ظریف در آخرین اظهارات خود ابراز امیدواری كرد مذاكرات امروز پایان یابد.


19:00 /  یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان: شکست مذاکرات هسته ای برای منطقه فاجعه بار است.

18:44 / خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات غربی: رسیدن به توافق اصلا نزدیک نیست.‎

 

 18:17 / بی بی سی: خبرنگار آسوشیتدپرس از قول دو دیپلمات غربی می‌گوید که احتمال دارد طرفین این دور مذاکرات را فعلا متوقف کنند و یک هفته دیگر به گفتگوها بازگردند.‎

18:17  /  بی بی سی: وزارت خارجه آمریکا امروز هم جلسه روزانه خود با خبرنگاران را به دلیل "ماهیت سیال مذاکرات در سوئیس" لغو کرده است.

18:05 /  یووال استاینیتز وزیر امور راهبردی اسرائیل:  اگر ما نتوانیم جلوی توافق را بگیریم باید کاری بکنیم که این توافق کمتر بد باشد.  اسرائیل در اثر گذاشتن بر توافق موقت ژنو "دستاوردهایی" داشت. اگر امروز بیانیه‌ مشترکی هم صادر شود به معنی "توافق" نیست. (منبع: بی بی سی)


17:50 / فرانسه: نتیجه مذاکرات تا یکشنبه مشخص می شود
فابیوس گفت: نتیجه مذاکرات ایران احتمالا تا پنجم آوریل (یکشنبه 16 فروردین) مشخص می شود.

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری ایتارتاس از لوزان ، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه گفت پیش بینی می شود مذاکرات ایران و شش قدرت جهان درباره برنامه هسته ای تهران تا عید پاک یعنی پنجم آوریل مشخص شود.

 


16:00 / ظریف: ان‌شاءالله فردا تهرانیم
 وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مذاکرت خوبی داشتیم، اما هنوز به نقطه پایان نرسیدیم اما امیدواریم اگر کار خوب پیش رود تا آخر وقت امروز برای اطلاع‌رسانی رسمی و عمومی اقدامی صورت گیرد.

 محمدجواد ظریف در جمع خبرنگاران گفت: امروز توافقی امضا نخواهد شد و همواره این را گفته‌ایم. آنچه که امیدواریم امروز انجام شود رسیدن به راه‌حل‌هاست و الان که با شما صحبت می‌کنم امید رسیدن به راه‌حل‌های مشترک درباره موضوعات امید خوبی است.

وزیر خارجه گفت: به نظر می‌رسد راه‌حل‌ها کاملا در دسترس هستند. لازم است تا هیات‌ها روی همه راه‌حل‌ها به عنوان خطوط کلی توافق کنند.

وی تاکید کرد: مشکل الان تا حدود زیادی درباره همه موضوعات کمابیش حل شده است. اگر امروز به نقطه توافق برسیم در آینده نزدیک هیات‌ها بر روی متنی که قرار است آخر ژوئن به عنوان توافق منتشر شود، کار می‌کنند.

ظریف گفت: هنوز بیانیه آماده نشده و نمی‌توانم بگویم در آن چه چیز خواهد آمد.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: من یاد گرفتم که پیش بینی نکنم، برای این‌که در دیپلماسی چند جانبه نباید پیش بینی کنید اما من امیدوارم.

وی درباره تمدید مذاکرات برای روزهای آینده گفت: ان‌شاءالله ما فردا تهرانیم.

 

16:00 /سی ان ان: تیم هسته ای ایران بسیاری از موضوعات را در لوزان دیکته می کند
خبرنگار شبکه تلوزیونی سی ان ان آمریکا تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در لوزان را قوی تر از تیم آمریکایی خواند.
وی در ادامه تصریح کرد در واقع عملکرد وزیر خارجه ایران در این خصوص بهتر از عملکرد آمریکا بوده است زیرا معمولا «جان کری» وزیر خارجه آمریکا با رسانه ها صحبت نمی کند و اغلب جواب های سربسته می دهد اما وزیر خارجه ایران هر روز با رسانه های کشورش صحبت می کند و به سوالهای رسانه های خارجی نیز جواب می دهد و مواضع کشورش را تشریح می کند.

 

15:50 /عراقچی: برای امشب امیدهایی وجود دارد
سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای کشورمان دقایقی پیش در پاسخ به این سئوال كه آیا امشب تفاهمی صورت خواهد گرفت، گفت: امیدهایی وجود دارد.

 

 14:53 /المیادین: بیانیه پایانی لوزان احتمالا تا ساعاتی دیگر منتشر می‌شود

 

 15:23 /  رایزنی 45 دقیقه‌ای ظریف و موگرینی با حضور عراقچی، روانچی و اشمیت
وزیر امور خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مدت 45 دقیقه با حضور معاونان ظریف و موگرینی برگزار شد.

 

 

 15:10 /المیادین: بیانیه پایانی لوزان احتمالا تا ساعاتی دیگر منتشر می‌شود

 

14:53 / ظریف: هنوز تا بیانیه فاصله داریم
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه گفت: قرار است اگر کارها خوب پیش برود بیانیه مشترکی صادر شود ولی هنوز تا آن مرحله فاصله داریم.


ظریف گفت: قرار است اگر کارها خوب پیش رود که البته هنوز تا آن مرحله فاصله داریم بیانیه مشترکی صادر شود، ضمن اینکه پیشرفت خوبی حاصل شده اما هنوز توافقی درباره راه حل ها صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد: هنوز زمان صدور بیانیه معلوم نیست. هنوز نیاز است بین ١+٥ و اعضای طرف مقابل صحبت هایی شود. ما فعلا از آن خبر نداریم. اگر توافق در مورد راه حل ها به جایی برسد، بیانیه مشترکی توسط خانم موگرینی و بنده ارائه و بعد کار تدوین توافق نهایی آغاز می شود.

رییس تیم مذاکره کننده ایران افزود: زمانی که درباره راه حل ها به یک چارچوب برسیم تازه آن زمان کار نگارش توافق نهایی را شروع می کنیم و آن زمان توافق خواهیم داشت. با این حال برای امروز قرار است یک بیانیه مطبوعاتی تدوین شود که هنوز این کار ما باقی مانده و باید انجام دهیم.

وزیر امور خارجه گفت: مذاکره با این کشورها کار بسیار دشواری است؛ از یک طرف ما باید مذاکره کنیم و از طرف دیگر هماهنگ شدن میان آنها هم برایشان دشوار است. هرچند که معتقدم اگر مذاکرات به نتیجه برسد و توافقی حاصل شود باید در چارچوب مقررات بین المللی و تا پایان ماه ژوئن تنظیم شود اما کار دشواری است. هنوز تا آن مرحله فاصله داریم.

ظریف اظهار داشت: دیدگاه های ایران و اعضای ١+٥ از یک سو و دیدگاه های داخلی کشورهای عضو ١+٥ با یکدیگر متفاوت است و هنوز توافقی درباره راه حل ها صورت نگرفته است.

وی گفت: نه فقط در این موضوع بلکه در همه موضوعات و رسیدن به یک چارچوبی که مورد توافق باشد اختلاف است. بعد از این چارچوب که به عنوان راه حل ها از آن یاد می کنیم نه توافق، رسیدن به توافق تا تیر ماه کار دشواری است و همان طور که ما در مرحله اول دیدیم در ١٥ ماه گذشته کار بسیار زیادی هم برای توافق ما با گروه و هم برای توافق داخلی آنها صورت گرفته است.

ظریف افزود: برای امروز یک بیانیه مطبوعاتی قرار است تدوین شود که هنوز این کار ما باقی مانده است که باید انجام دهیم.


14:03 / وزرای خارجه 1+5 ، برای هماهنگ سازی مواضع خود در برابر ایران، جلسه مشترک تشکیل دادند.

14:01 /  وزیر خارجه چین که لوزان را ترک کرده به محل مذاکرات بازنخواهد گشت و به جای او، معاونش هیات چینی را هدایت می کند.

13:55 / برخی گروه های سیاسی محافظه کار در ایران در صدد رایزنی با نمایندگان مجلس هستند تا در صورت شکست مذاکرات لوزان، طرح "تشدید فعالیت های هسته ای ایران خارج از نظارت های تحمیلی" را آماده و به سرعت تصویب کنند.

 


13:47 / وزیر خارجه آلمان برای مذاکرات هسته ای، سفر به کشورهای بالتیک را لغو کرد
خبرگزاری آلمانی دی پی ای، روز پنجشنبه نوشت سفر اشتاین مایر به لیتوانی، استونی و لتونی در زمان دیگری انجام خواهد شد.

13:46 /  صالحی: به طلوع خورشید نزدیك هستیم
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به مذاکرات صورت گرفته در لوزان گفت: به طلوع خورشید نزدیک هستیم.
علی اكبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی كشورمان در جمع خبرنگاران گفت: مباحث فنی را بررسی می كردیم. نزدیك هستیم به طلوع خورشید.

وی افزود: الحمدلله به خوبی جلو رفتیم.


12:26 /  ظریف : توافق تیر ماه به شورای امنیت می رود/ تدوین بیانیه آغاز شده است

دکتر جواد ظریف امروز صبح پیش از شروع دور تازه گفتگوهای خود دقایقی پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

وزیر خارجه کشورمان در ابتدا در خصوص روند گفتگوها توضیحاتی را ارائه داد و تاکید کرد دیشب جلسه طولانی با آقای کری داشتیم و در آن کل راه حل ها را مرور کردیم این راه حل ها به صورت محورهای کلی که باید از امروز تا ده تیر ماه مورد توافق قرار گیرد و به توافق نهایی ختم شود مورد بررسی قرار گرفته شد. از صبح امروز هم اعضای ۵+۱ مشغول صحبت و مذاکره با یکدیگر هستند.

ایشان در پاسخ به این سوال که بیانیه پایانی چگونه خواهد بود تاکید کرد:

بیانیه مطبوعاتی که قرار است دوستان ما روی آن کار کنند هنوز مشخص نیست که امروز باشد یا خیر. هنوز نیاز است بین گروه ۵+۱ صحبت هایی انجام شود. بنابراین نیاز است که این صحبت ها انجام شود. بنابراین اگر امروز توافق در مورد راه حل ها به جایی برسد بیانیه مشترکی توسط خانم موگرینی به نمایندگی از طرف گروه و بنده ارائه  می شود و بعد کار تدوین توافق نهایی آغاز خواهد شود.

وزیر خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به کاسته شدن از حجم اختلافات توضیح داد:

۵+۱ و اتحادیه اروپا شش کشور و یک سازمان منطقه ای بزرگ هستند که هم منافع و هم دیدگاه های متفاوتی دارند و در نتیجه هماهنگی بین آنها کار بسیار دشواری است، لذا بنده ضمن اینکه معتقدم اگر این مذاکرات به نتیجه برسد و توافقی حاصل شود که حتما باید در چارچوب مقررات بین المللی باشد که تا پایان ژوئن مورد توافق قرار گیرد، امر بی سابقه ای در تاریخ امنیت بین الملل به شمار می رود. اما هنوز تا آن مرحله فاصله داریم. هم دیدگاه های ایران و ۵+۱ و هم دیدگاه های اعضای داخلی ۵+۱ دارای تفاوت هایی هست که باید برطرف شود. ما باید ابتدا به چارچوبی برای توافق دست یابیم و بعد از این چارچوب که ما از آن به عنوان راه حل ها یاد می کنیم و نه یک توافق، بعد از آن رسیدن به آن توافق که باید تا تیر ماه به آن برسیم صورت می پذرد. امری که بسیار هم طاقت فرسا است و همان طور که در این مرحله کار بسیار زیادی صورت گرفت در آن مرحله هم چنین خواهد بود.

آقای دکتر ظریف همچنین در خصوص صدور بیانیه هم تاکید کرد: اگر کارها خوب پیش رود که البته ما هنوز تا آن مرحله فاصله داریم امروز این بیانیه از سوی من و خانم موگرینی منتشر خواهد شد. ضمن اینکه من معتقدم پیشرفت خوبی در مذاکرات حاصل شده اما هنوز توافقی در مورد راه حل ها صورت نگرفته است. همانطور که گفتم هر زمان که در مورد راه حل ها به این چارچوب برسیم باید نگارش توافق نهایی را انجام دهیم و در پایان آن، ما توافق خواهیم داشت. برای امروز بیانیه مطبوعاتی در دست تدوین است که هنوز کامل نشده و باید انجام شود.

آقای ظریف همچنین در پاسخ به سوال خبرآنلاین در خصوص رفتن توافق به شورای امنیت تاکید کرد: زمانی که توافق نهایی امضا شود به شورای امنیت می رود. آن مرحله بعد از مرحله تدوین توافق است. یعنی بعد از اینکه اگر در تیر ماه به توافق رسیدیم آن توافق برای تایید حتما به شورای امنیت می رود.


12:26 / ادامه مذاکرات در هشتمین روز
به گزارش ایسنا،  مذاکرات وزیران خارجه ایران و آمریکا و مقامات فنی هسته‌ای دو کشور که شب گذشته آغاز و تا صبح حدود هشت ساعت و نیم به طول انجامید، از سر گرفته شد.

ظریف و کری چهارشنبه شب به همراه معاونانشان و هم‌زمان صالحی و مونیز از ساعت 21 مذاکرات خود را آغاز کردند که تا 5 ونیم صبح پنجشنبه به طول انجامید.

منابع نزدیک به مذاکرات اعلام کردند احتمالا در ساعات اولیه عصر روز پنجشنبه به وقت محلی مذاکرات پایان یافته و دو طرف بیانیه مشترک مطبوعاتی اعلام خواهند کرد.

گفت‌وگوها در مرحله حساس خود در هفته گذشته بر سر دو مورد مهم اختلافی، چگونگی لغو تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های غیر اقتصادی و اشاعه‌ای و نیز تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای نسل جدید با سختی و البته کندی دنبال شد.

این دور مذاکرات قرار بود تا سه‌شنبه برگزار شود اما دو روز دیگر تمدید شد.

وزیران خارجه کشورهای 1+5 روز شنبه و یکشنبه هفته جاری به لوزان آمدند اما برخی از آنها وقتی دیدند مسایل به طور خیلی پیچیده و گسترده فنی هنوز در حال بحث است، با توجه به برنامه‌های کاریشان لوزان را ترک کردند. وزیر خارجه فرانسه که به کشورش بازگشته بود چهارشنبه شب به لوزان بازگشت.

درحال حاضر وزیران خارجه فرانسه و آلمان به همراه هیات‌های مذاکره‌کننده 1+5 در لوزان هستنند اما هنوز احتمال بازگشت وزیر خارجه انگلیس و روسیه وجود دارد.

در این بین اما وزیر خارجه چین دیگر به مذاکرات باز نمی‌گردد و به جای او قائم مقامش حضور دارد. 

اخبار سیاست خارجی - انتخاب،ایسنا،ایرنا،فارس،خبرآنلاین،عصرایران