اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یک اتفاق عجیب در آموزش و پرورش



اخبار,اخبار اجتماعی ,آموزش و پرورش

 

اخبار اجتماعی - یک اتفاق عجیب در آموزش و پرورش

نظام رتبه بندی معلمان با مخالفت دولت مواجه شد و قرار است طی 4 تا 5 ماه آینده، دولت لایحه رتبه بندی معلمان را به مجلس ارائه دهد و امیدواریم این لایحه پس از تصویب در مجلس با شجاعت و مجاهدت آموزش و پرورش شکل اجرایی به خود بگیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش در طول یکسال امکانپذیر نیست، گفت: نظام رتبه بندی معلمان با مخالفت دولت مواجه شد و قرار است طی 4 تا 5 ماه آینده، دولت لایحه رتبه بندی معلمان را به مجلس ارائه دهد و امیدواریم این لایحه پس از تصویب در مجلس با شجاعت و مجاهدت آموزش و پرورش شکل اجرایی به خود بگیرد.

عطاء الله سلطانی در گفتوگو با مهر اظهارداشت: برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان، دولت باید از خود شجاعت به خرج دهد و آموزش و پرورش را حمایت کافی کندتا شاهد اجرای آن در سال آینده باشیم.

لایحه طرح رتبه بندی معلمان تا 5 ماه آینده باید به مجلس ارائه شود
وی با بیان اینکه لایحه طرح رتبه بندی معلمان باید تا 4 - 5 ماه آینده به مجلس ارائه شود درباره مخالفت وزیر آموزش و پرورش با بازنشستگی پیش از موعد کارکنان افزود: این موضوع به علت مخالفت دولت با بازنشستگی پیش از موعد در سال جاری مطرح شده است که آموزش و پرورش هم به عنوان دستگاه ذیربط باید آن را اجرا کند. البته آموزش و پرورش در موارد استثنایی باید با بازنشستگی پیش از موعد کارکنانش موافقت کند.

ساماندهی نیروی انسانی مازاد آموزش و پرورش در یکسال امکانپذیر نیست
سلطانی درباره آمارهای متعدد در حوزه نیروهای مازاد آموزش و پرورش گفت: اطلاعات ما بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی وزیر آموزش و پرورش است و بر اساس آخرین آمار ارائه شده، این وزارتخانه 58 هزار نیروی مازاد و 50 هزار کمبود نیرو دارد. این اتفاق عجیبی در وزارت آموزش و پرورش است که در عین داشتن نیروی مازاد، وزارتخانه با کمبود نیرو مواجه است.

وی افزود: اولویت وزیر آموزش و پرورش ساماندهی نیروی انسانی است که من معتقدم ساماندهی این تعداد نیرو در طول یکسال امکانپذیر نیست و حداقل وزیر آموزش و پرورش به دو سال زمان برای بهبود نیروی انسانی خود احتیاج دارد.

به گفته این نماینده مجلس، وزیر آموزش و پرورش باید کمبود نیروی انسانی خود را از همین نیروهای مازاد جبران کند ضمن آنکه امسال آموزش و پرورش بین 14 تا 23 هزار بازنشسته دارد که می توان بخشی از نیروهای مازاد را جانشین نیروهای بازنشسته کرد.

وی توضیحات خود را اینگونه تکمیل کرد: یکی از مطالبات کمیسیون آموزش و تحقیقات ساماندهی نیروی انسانی و رفع ابهامات در این حوزه است و وزیر آموزش و پورش باید هر چه سریعتر اقدامات لازم را انجام داده توضیحات خود را  به  کمیسیون آموزش ارائه دهد.

برداشتن تعطیلی روزهای پنجشنبه بارمالی دارد
وی در خصوص سردرگمی والدین و معلمان مبنی بر برداشتن تعطیلی پنجشنبه ها برای سال تحصیلی آینده نیز تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش در توضیحاتی که به کمیسیون آموزش دادند اعلام کرده که برداشتن تعطیلی به صورت اختیاری و داوطلبانه است و نمی توان آمدن معلم و مدیر مدرسه را در روز پنجشنبه به صورت اجباری مطرح کرد.

سلطانی افزود: وزیر آموزش و پرورش باید هر چه زودتر  و قبل از شروع سال تحصیلی آینده تکلیف روزهای پنجشنبه را برای معلمان، خانواده و دانش آموزان مشخص کند چرا که برداشتن کامل تعطیلی بار مالی روی دوش این وزارتخانه می گذارد و  وزیر باید تدابیر لازم برای تامین هزینه های مالی را بیاندیشد. در چنین شرایطی باید دید  آیا همچنان وزیر مصر به برداشتن تعطیلی پنجشنبه هاست یا نه؟!

عدم پرداخت افزایش 20 درصدی حقوق بخشی از مطالبات معوقه فرهنگیان است
وی درباره افزایش 20 درصدی حقوق فرهنگیان که هنوز در برخی از مناطق محقق نشده ادامه داد: بر اساس قانون تمامی کارکنان دولت باید حقوقشان 20 درصد افزایش پیدا کند و معلمان نیز مستثنی از این قانون نیستند اگر در حقوق فروردین یا اردیبهشت معلمان این افزایش حقوق دیده نشده است قطعا به عنوان بخشی از مطالبات معوقه آنها لحاظ شده و وزیر آموزش و پرورش متعهد به پرداخت آن در ماههای آینده است. 

اخبار اجتماعی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
شرایط عجیب آموزش و پرورش برای استخدام !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تلاش آموزش‌و‌پرورش برای اسلامی‌ترشدن مدارس



 

تلاش آموزش‌و‌پرورش برای اسلامی‌ترشدن مدارس

 

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

تلاش آموزش‌و‌پرورش برای اسلامی‌تر شدن مدارس


در تولید نظریه از تجربیات و دستاوردهای حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها استفاده می‌كنیم مدارس ما تاكنون اسلامی بوده اما می‌خواهیم آنها را تقویت كنیم/مدرسه شهید مطهری و مدرسه جامع تعلیمات اسلامی مدل‌های مورد نظر هستند.

معاون وزیر و رئیس‌ سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اعلام خبر برگزاری همایش ملی رویكرداسلامی در آموزش و پرورش با همكاری حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها گفت: به صورت كلی هدف غایی ما اسلامی‌تر شدن هر چه بیشتر مدارس و البته هدف آنی ما در این همایش تولید نظریه برای رویكرد اسلامی در آموزش و پرورش است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان در نشست خبری خود به تشریح اهداف همایش ملی رویكرد اسلامی در آموزش و پرورش، نوآوری‌ها و تجربه‌های موفق در مدارس پرداخت و در پاسخ به خبرنگار ایلنا كه هدف كلی شما از برگزاری همایش‌های این‌چنینی و طرح‌هایی از قبیل واگذاری مدارس به حوزه‌های علمیه چیست؟، گفت: با توجه به وضعیت فعلی آموزش و پرورش رضایت و نارضایتی ما نسبی است و هزینه‌هایی كه تاكنون برای بهتر شدن وضعیت آموزش و پرورش انجام داده‌ایم باید بررسی شود و باید بدانیم خروجی‌های آموزش‌و پرورش باید هم‌تراز با پیشرفت‌های جمهوری اسلامی باشد.
وی با اشاره به اینكه در برخی از پایه‌های تحصیلی افت تحصیلی داریم و باید به مولفه‌هایی توجه كنیم كه چرا افت تحصیلی به وجود می‌آید. ما معتقدیم هم‌اكنون یكی از ایرادهایی كه به آموزش و پرورش وارد است تكیه بر حافظه‌محوری است و در آموزش ما باید به سمت آموزش فلسفه، حكمت حركت كنیم.
وی با تاكید بر اینكه وحدت ملی، اقتدار ملی و حاكمیت ملی سه هدف ثانویه آموزش و پرورش در رویكرد اسلامی است، گفت: اینها همه به این معنا نیست كه تاكنون ما در مدارس و آموزش و پرورش این مسائل و اهداف را نداشته‌ایم و امروز به فكر آن افتاده‌ایم بلكه به معنی آن است كه باید این مسائل را تقویت كنیم.
وی در پاسخ به ایلنا تاكید كرد: هدف غایی ما بر طرح‌های این‌چنینی اسلامی‌تر شدن آموزش و پرورش و مدارس است و در این همایش‌ نیز اهداف آنی ما تولید نظریه برای رویكرد اسلامی در آموزش و پرورش است.
وی در پاسخ به دیگر سئوال خبرنگار ایلنا، كه در همایش رویكرد اسلامی در آموزش و پرورش از تجربه‌های حوزه‌ علمیه استفاده شده است، گفت: در تولید نظریه و نظریه‌پردازی از تجربیات و دستاوردهای حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها استفاده می‌كنیم.
وی با انتقاد از نگاهی كه در آموزش و پرورش در طول چند سال اخیر حاكم است، گفت: در طول چند سال اخیر هر كس بر اساس تجربه و آزمون و خطا روشی را انتخاب كرده است و در مدیریت كلان نیز آن را به كار برده و بر این اساس نیز برخی از تحقیق‌ها و دگرگونی‌ها ناشی از این بوده كه در بیشتر موارد متكی بر سلیقه بوده‌ایم.
وی درباره اهداف این همایش گفت: زمینه‌سازی برای تدوین نظریه‌ اسلامی و مدیریت آموزش و پرورش، نوآوری و استفاده از تجربه‌های موفق مدیران مدارس و شناخت نیازهای تحقق مدیریت اسلامی از جمله اهداف ما در این همایش است.
وی در پاسخ به سئوالی كه آیا تاكنون مدارس ما اسلامی نبوده كه اكنون می‌خواهیم آن را با رویكرد اسلامی مدیریت كنیم، گفت: خیر این چنین نیست مدارس ما تاكنون اسلامی بوده اما می‌خواهیم آنها را تقویت كنیم و بعد از 30 سال باید تجارب خود را مدون كنیم كه تا امروز مدون نبوده است و در برخی از تجربه‌ها نیز شكست خورده‌ایم و اكنون می‌خواهیم زمینه‌سازی لازم را برای سیستم مدیریت اسلامی در آموزش و پرورش انجام دهیم.
وی مدارسی همچون مدرسه شهید مطهری و مدرسه جامع تعلیمات اسلامی را از مدل‌های مورد نظر در این همایش معرفی كرد و افزود: برخی از مدارس از قبل از انقلاب به عنوان مدارس اسلامی معروف بوده‌اند مثل مدرسه شهید مطهری كه صرفا به رشته‌های معارف اسلامی می‌پرداخت و مثل مدرسه جامع تعلیمات اسلامی در زمان قبل از انقلاب كه در غالب رشته‌های نظری فعالیت می‌كرد. هم‌اكنون نیز ما به دنبال مدیران و مسئولان این مدارس رفته‌ایم تا بدانیم كدام یك از تجربیاتشان موفق بوده است...../تحلیل:ایلنا