اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یکشنبه عید فطر نباشد، تعطیل هم نیست


در خبرهای مختلفی اعلام شده احتمال کمی وجود دارد که یکشنبه 29 مرداد عید فطر باشد. با این حساب فردا تعطیل نیست. در خبرهای مختلفی اعلام شده احتمال کمی وجود دارد که یکشنبه 29 مرداد عید فطر باشد. با این حساب فردا تعطیل نیست.

به گزارش خبرآنلاین؛ مصوبه دولت که با تایید مجلس هم همراه بود، برای دو روز بودن تعطیلات عید فطر تاکید دارد روز عید و یک روز پس از آن تعطیل است. یعنی روزهای اول و دوم شوال  در نتیجه اگر فردا عید فطر نباشد، تعطیل هم نیست. در واقع تعطیلی عید فطر به دوشنبه و سه شنبه می رسد.

محمدرضا محمودی، معاون استاندار تهران دراین باره به خبرآنلاین می گوید: "ستاد استهلال احتمال کمی داده که فردا عید فطر باشد. با این حساب یکشنبه تعطیل رسمی نیست. در این صورت دوشنبه و سه شنبه به مناسبت عید فطر تعطیل است."

گفتنی است بررسی مشخصات هلال اول شوال 1433 در غروب روز شنبه 28 امرداد 1391 نشان می‌دهد این هلال در غروب روز شنبه عملا رویت‌پذیر نیست، اما امکان رویت این هلال در بعدازظهر پیش از غروب روز شنبه وجود دارد.


ویدیو مرتبط :
عید فطر 2023 || عید فطر 1402 || حلول عید سعید فطر || عید فطر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تعطیلات عید فطر به دو روز افزایش یافت/توکلی: دولت با افزایش تعطیلات عید فطر، به دنبال تعطیل کردن پنج شنبه ها است



 

 

تعطیلات عید فطر به دو روز افزایش یافت/توکلی: دولت با افزایش تعطیلات عید فطر، به دنبال تعطیل کردن پنج شنبه ها است

 

مجلس تصویب کرد؛

تعطیلات عید فطر به دو روز افزایش یافت/توکلی: دولت با افزایش تعطیلات عید فطر، به دنبال تعطیل کردن پنج شنبه ها است/مطهری: افزایش تعطیلات در جهت خنثی کردن طرح مکتب ایرانی مشایی است

نمایندگان تعطیلات عید فطر را به دو روز افزایش دادند.

نمایندگان با 143 رای موافق، 24 رای مخالف و 7 رای ممتنع، ماده واحده لایحه افزایش تعطیلی عید سعید فطر را به تصویب رساندند.

بر این اساس از تاریخ تصویب این قانون، تعطیلات عید سعید فطر به 2 روز افزایش می‌یابد.

هشدار توکلی نسبت به طرح افزایش تعطیلات عید فطر

احمد توکلی در نشست علنی امروز یکشنبه -۶ شهریور-مجلس شورای اسلامی در مخالفت با طرح افزایش تعطیلات عید فطر گفت: براساس بند ۳ اصل ۴۳ قانون اساسی تعطیل کردن یک روز باید متناسب با شرایط رشد کشور باشد که با توجه به شرایط رشد فعلی کشور ما این تعطیل کردن به ضرر  جامعه است.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات با انتقاد از مقایسه نماینده کمیسیون اجتماعی بین تعطیلات کشور ایران و ژاپن گفت: آیا شرایط کار روزانه مردم ایران با مردم ژاپن به یک میزان  است که بین روزهای تعطیل این دو کشور مقایسه انجام می‌دهیم و یا اینکه آیا درآمد سرانه ایران و اروپا یکسان است که روزهای تعطیل ایران و کشورهای اروپایی را با هم قیاس می‌کنیم.

وی افزود: بار تکلف در انگلستان حدود ۲ است اما این شاخص در ایران نزدیک به ۴ است و بسیاری موارد متفاوت دیگر در شاخص‌های اقتصادی دو کشور وجود دارد، پس چرا باید تعداد روزهای تعطیل‌مان را با این کشور قیاس کنیم.

توکلی با تاکید بر ضرورت کاهش روزهای تعطیل در کشور گفت: با افزایش یک روز تعطیلی تولید ملی ۱۶۷۳ میلیارد تومان کاهش می‌یابد و با این کار تنها فقر را بین مردم توزیع می‌کنیم.

وی درخصوص شاخص بهره‌وری تاکید کرد: طبق برنامه ۴ سال اول دولت نهم شاخص بهره‌وری باید ۲.۵ درصد رشد می‌یافت اما تنها ۰.۶ درصد رشد یافته است و با افزایش تعطیلات بدتر نیز خواهد شد.

توکلی با تاکید بر اینکه دولت در حال افزایش مطالبات مردم به ضرر تولید ملی است، تاکید کرد: بسیاری از کارگران روزمزد که پوشش کاری ندارند در روزهای تعطیل کار خود را از دست می‌دهند و افزایش روزهای تعطیل خانواده‌های فقیر را مستضعف‌تر می‌کند.

وی در خصوص تاکید برخی از نمایندگان برای معزز کردن تعطیلات عید فطر همگام با دیگر کشورهای اسلامی گفت: اگر مبنا بر احترام به عید سعید فطر است که روزهای تعطیل را افزایش دهیم باید حتما از روزهای تعطیل دیگر در سال کاسته شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر افزایش تعطیلات عید فطر خدای‌ناخواسته امروز در مجلس رای بیاورد، به سرعت دولت بر تعطیل شدن پنجشنبه‌ها نیز تاکید می‌کند و فراموش نکنیم که در حال حاضر نیز در ارتباط با روزهای کاری برای تجارت خارجی مشکل داریم و با تعطیل شدن پنجشنبه‌ها شاهد افت ۳۳ درصدی تجارت خارجی خواهیم بود.

"احمد توکلی" در اخطاری با استناد به اصل ۷۷ قانون اساسی با بیان اینکه مخالفت بنده با افزایش تعطیلات عید فطر علمی و منطقی است، گفت: دوستان تلاش دارند که مخالفت بنده با افزایش تعطیلات عید فطر را مربوط به اختلاف نظر با دولت منتسب کنند که این موضوع خلاف واقع و نادرست است.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات افزود: موافقان افزایش تعطیلات عید فطر برای رسیدن به مقصود، پای اسلام و مقام معظم رهبری را به میان نکشند.

وی با تاکید بر سال جهاد اقتصادی تصریح کرد: مقام معظم رهبری سال ۹۰ را سال جهاد اقتصادی نامگذاری کردند که برای تحقق اهداف آن باید تلاش مضاعفی در سال جاری انجام دهیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه محاسبات مجلس، تاکید کرد: براساس محاسبات انجام شده افزایش تعطیلات عید فطر ۱۶۷۳ میلیارد تومان به تولید ملی آسیب وارد می کند.

مطهری: افزایش تعطیلات عید فطر گام مهمی در جهت خنثی کردن طرح مکتب ایرانی مشایی است

"علی مطهری در موافقت با طرح افزایش تعطیلات عید فطر گفت: متاسفانه بزرگداشت اعیاد مذهبی در کشور کمرنگ است و این نقصی است که باید برطرف شود.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی لطمه‌های اقتصادی افزایش تعطیلات را که از سوی "احمد توکلی" مطرح شد، قابل رفع دانست و تاکید کرد:‌ سیاست رژیم گذشته پرشور کردن اعیاد ملی و کمرنگ‌کردن اعیاد مذهبی بود که این رویه باید به طور جدی اصلاح شود.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی هنوز اقدام جدی برای رفع این نقیصه صورت نگرفته است.

مطهری با تاکید بر اینکه بزرگداشت یک مناسبت ضرورتاً با تعطیلی آن روز همراه نیست، گفت: برای بزرگداشت عید فطر حتما لازم نیست که این روز را تعطیل کنیم اما با توجه به اینکه مومنان بعد از ۳۰ روز روزه‌داری باید وارد یک دوره آرامش شوند، تعطیل کردن این روز باعث استراحت مردم و به‌خصوص جوانان می‌شود و از اعیاد مذهبی خاطره خوشی در ذهن کودکان می‌ماند.

وی با تاکید بر اینکه شادی‌های کشور ما منحصر به مناسبت‌های ملی شده‌اند، تاکید کرد: مناسبت‌های ملی مظهر شادی شده‌اند و مناسبت‌های مذهبی مظهر عزا، اما باید همانطور که در عزاداری‌های مذهبی جدی عمل می‌کنیم، جشن‌ها را نیز با شادی و سرور و شادی برگزار کنیم که از اسلام چهره‌ای عبوس به دنیا عرضه نشود و نیاز شادی جوانان نیز رفع شود.

مطهری درخصوص قیاس روزهای تعطیل کشور با دیگر کشورهای دنیا افزود: با توجه به دو روز تعطیلات آخر هفته آنها، تعطیلات در کشور ما زیاد نیست. علاوه بر این ما یک کشور ایدئولوژیک و مذهبی هستیم و باید به مناسبات مذهبی اهمیت دهیم.

وی یادآور شد: بنده برای جلوگیری از زیاد شدن روزهای تعطیل در صورت افزایش تعطیلات عید فطر پیشنهاد حذف یک روز از روزهای تعطیل فعلی را دارم که در صورتی که افزایش تعطیلات عید فطر تصویب شد، آن را مطرح خواهم کرد.

مطهری خواستار ساماندهی کلی تعطیلات در راستای تاکید مقام معظم رهبری در این زمینه شد و افزود: افزایش تعطیلات عید فطر گام مهمی در جهت خنثی کردن طرح مکتب ایرانی مشایی است.

مخالفت مجلس با کاهش تعطیلات رسمی کشور

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه افزایش تعطیلات عید فطر با تبصره الحاقی کاهش تعطیلات رسمی در مقابل افزایش تعطیلات عید فطر مخالفت کردند.

نمایندگان در جلسه علنی - امروز یکشنبه ۶ شهریورماه - مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه افزایش تعطیلات عید  فطر به تبصره الحاقی کاهش یک روز از تعطیلات رسمی کشور در مقابل افزایش تعطیلات عید فطر رای ندادند..../تحلیل:انتخاب