اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یکسال گذشت!



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


  اخبار سیاسی  - یکسال گذشت!

 امروز، مصادف با یکمین سالگرد پیروزی دکتر حسن روحانی در انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری است. در اهمیت انتخابات 24 خرداد 92 بسیار گفته و نوشته اند. اما ارزش و جایگاه این انتخاب وقتی نمایان می شود که شرایط روزهای قبل از 24 خرداد را به یاد آوریم. روزهایی که به دلیل سوءمدیریت و فشار سنگین تحریم ها به نحوست تعبیر می شوند.

ناامنی، دلهره و اضطراب بر زندگی مردم سایه انداخته بود. کولاک حوادث، روابط انسانی را دچار انجماد کرده بود. حوصله ها لبریز شده و تحمل مردم به صفر رسیده بود.


افسردگی چهره تک تک مردم حکایتی نانوشتنی است. نتیجه شکستن اعتماد عمومی، ایجاد شکاف در حوزه های دیگر بود. در چنین شرایطی، انتخابات 24 خرداد زمینه ساز دمیدن برق امید و نشاط گردید. مردم جانی دوباره گرفتند و برای تغییر وضعیت دست به انتخاب زدند. انسجامِ اجتماعی بازیابی شد و نشاط به زندگی اجتماعی مردم بازگشت.


پیام تغییر نه در قالب یک خواست سیاسی، که به شکل مطالبه ای اجتماعی شنیده و به عنوان یک واقعیت پذیرفته شد. اجماعی از نیروهای اجتماعی و شخصیت های صاحب نفوذ شکل گرفت و حاصل آن انتخاب حسن روحانی بود. مردم دست به کار بزرگی زدند و در بین نامزدهای موجود به کسی اقبال نشان دادند که مهم ترین وعده اش تغییر بود. این که چه مقدار از وعده ها ظرف نه ماه پس از استقرار دولت جامه عمل پوشید، خود نیازمند تحلیلی مستقل است؛ هرچند این زمان برای ارزیابی تک تک وعده ها کافی و وافی نیست. ولی با نگاه به رویکردها می توان افقها را بهتر شناخت. واقعیت این است که آرامش از دست رفته به ساحت اقتصاد، سیاست و فرهنگ بازگشته است.


در گذشته کمر فرهنگ زیر سایه نظارت امنیتی و سیاسی خمیده بود و اکنون با سیاستهای دولت تدبیر، در حال قدبرافراشتن است.


اقتصاد نیز زیر ضربات چکمه های رانت و فساد له شده و در حال احتضار بود و حالا در حال نفس کشیدن دوباره است. اگر چه چاه ویل مشکلات اقتصادی با این میزان از تدبیر پرناشدنی است، ولی گامهای برداشته شده همچنان امید آفرین است. به همین مناسبت و با تکیه بر تجربه به دست آمده، توجه دکتر روحانی را به چند نکته و برخی باید ونبایدها جلب میکنم:


1)آقای روحانی به جای واکنش نشان دادن به بازیگران صحنه سیاست، میبایست میدان بازی را به درستی و با منطق اعتدال مدیریت نماید. مخالفین دولت تلاش می کنند در قالبهای مختلف، مانند دلواپسی، انرژی و وقت دولت را به امور حاشیه ای مصروف دارند. توجه بیش از حدِ دولت به مخالفت این گروهها، بازی در زمینشان و البته با قواعدی است که آنان تعیین می کنند. رفتار واکنشی در مقابل رفتار گروههای معلوم الحال وقت کشی و فرصت سوزی است.


2)مشکل دولت روحانی رفتار آنارشیستی گروههای فشار نیست، اگر چه در جامعه ایرانی آنارشیسم مقدمه فاشیسم می باشد، ولی "بایدِ" دولت در جای دیگری است. مشکل دولت در رفتار برخی از دولتمردان نهفته است. البته که دولت هماهنگ می باشد ولی هم آهنگ نمی باشد. هم آهنگی از رهگذر حضور چهره های همفکر و از خود گذشته و پایبند به شعار های دولت به دست می آید. حضور برخی چهره های خاکستری در بدنه دولت نه فقط باری از دوش دولت کم نکرده، که خود باری بر بارهای دولت افزوده است. اینان به هیچ وجه آماده پرداخت هزینه نیستند، چرا که دل در گرو مأموریتها و مسئولیتها ندارند. حضور در دولت را برای خود فرصتی شخصی میدانند و نگاه غنیمتی به جایگاههای تصرف شده دارند. بر این اساس خطر دولت روحانی دلواپسان و مخالفانش نیست، بلکه نفوذ و رخنه فرصت طلبان و نیروهای خاکستری در درون دولت است. حضور این دسته از نیروها به جامعه القاء می کند که گویا " نه خانی آمده و نه خانی رفته است."


3)در گذشته صداقت در رفتار دولتمردان کیمیا بود. هیچ مصلحتی نباید دولت کنونی را از مسیر صداقت خارج کند. دولتمردان نباید تحت هیچ فشاری تن به دروغ و آمارسازی کاذب دهند. مردم ایران مرز صداقت و دروغ و خدمت و خیانت را به درستی تشخیص می دهند. اگر جایی ناکامی وجود دارد و یا قصوری رخ می دهد، میبایست با صدای رسا با مردم در میان گذاشته شود و به جای توجیه و فرافکنی، از محضر مردم عذر تقصیر طلب شود.


4)نمره دولت روحانی در سیاست خارجی بیست است. دولت با گام هایی که در این حوزه برداشته نمره خوبی کسب کرده است. جنجال های داخلی و شیطنت های خارجی هیچکدام قادر به کاستن از ارزش این اقدامات نیست، ولی زمان لازم و کافی صرف این حوزه شده است. لازم است دولت تمرکز و انرژی خود را بر مسائل داخلی از جمله اشتغال، مقابله با تورم و پویایی فضای کسب و کار بگذارد. خوشبختانه قطار سیاست خارجی بر ریل صحیح قرار گرفته است و مسیر را به درستی خواهد پیمود. ولی مسائل داخلی به ویژه معیشت مردم نیازمند عزمی جدی تر است.

اخبار سیاسی - محمدعلی وکیلی،ابتکار


ویدیو مرتبط :
این یکسال چگونه گذشت؟!؟!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یکسال گذشت؛ فرار خاوری همچنان در هاله ای از ابهام



یکسال گذشت؛ فرار خاوری همچنان در هاله ای از ابهام
پرونده مدیرعامل اسبق بانک ملی درحالی پس از یکسال وارد دادگاه نشده که هنوز در مورد نحوه فرار خاوری حرف و سخن بسیار است و مشخص نشده او چگونه و با کمک چه کسانی از کشور خارج شد.

  اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

 

خبرگزاری مهر: محمود رضا خاوری متولد ۱۳۳۱صادره از خرم آباد و دارای تبعیت دوگانه ایران و کانادا است. وی تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه تهران تا مقطع لیسانس در رشته حقوق و تا مقطع فوق لیسانس حقوق در دانشگاه شهید بهشتی به پایان رساند.
خاوری در سالهای گذشته مشاغل مختلف مدیریت در بانکهای صنعت و معدن و سپه داشته و آخرین مقام او مدیریت عامل بانک ملی ایران بوده‌است. خاوری در دانشگاههای مختلف، از جمله دانشکده حسابداری شرکت نفت، دانشکده امور اقتصادی و دارایی، موسسه عالی بانکداری ایران، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه شهید بهشتی تدریس کرده است. او در هفته اول مهر ماه ۱۳۹۰ از مقام مدیریت عامل بانک ملی ایران بخاطر مشکلات عصبی حادث‌شده و بیماری مزمن و همچنین دست داشتن در فساد بزرگ استعفا داد و به کانادا فرار کرد. 
روایت فرار خاوری از زبان قاضی دادگاه

 هر چند داستان فرار خاوری توسط مقامات دولتی و غیر دولتی اطلاع رسانی شد ولی روایت این فرار از زبان ناصر سراج قاضی پرونده اینگونه مطرح می شود: قطعا دستهایی در کار بوده تا خاوری را فراری دهند. درتاریخ 20 شهریور 90 آقای خاوری رئیس بانک ملی به عنوان ماموریت تقاضای خروج از کشور به انگلستان را داشته است. درتاریخ 29 شهریور تحت شماره 578669 با ماموریت ایشان به خارج از کشور موافقت شد. 
سراج گفت: در 6 مهر ماه سال 90 مشاور نهاد و دبیر هیات نظارت بر مسافرتهای خارجی کارکنان دولت آن ماموریت را کان لم‌یکن تلقی کرده است یعنی چند روز بعد از اینکه خاوری به خارج رفته است این ماموریت کان لم یکن تلقی می‌شود و آقای خاوری در هتلی در انگلستان و از طریق فکس استعفای خود را به دفترش اعلام می‌کند.

 قاضی پرونده فساد بزرگ بانکی می گوید: 31 شهریور 90 آقای خاوری به مدیر حراست می‌گوید درخواست سفر به لندن برای شرکت در جلسه بانک پی‌ال سی لندن را دارم. از وزارت اطلاعات سوال کنید اگر ممنوع الخروج نیستم بروم. برابر اطلاعاتی که من کسب کردم آقای صفایی نیکو مدیر حراست از طریق دکتر زارعی رئیس سازمان حراست کل کشور موضوع را پیگیری و نهایتا معاون وزارت اطلاعات بلامانع بودن خروج آقای خاوری را اعلام کرده است. بدین ترتیب آقای خاوری به موجب بلیت تهیه شده توسط بانک پی‌ال‌سی کشور را ترک می‌کند. 
روایت فرار خاوری از زبان وکیل خسروی

 روایت ناصر سراج از فرار خاوری با روایت غلامعلی ریاحی وکیل مه آفرید خسروی بسیار متفاوت است. ریاحی می گوید: دادسرا در این پرونده و سر این موضوع کم آورده است و آقای خاوری با کمک دستگاه قضایی فرار کرده است. این وکیل به جلد پنجم پرونده اشاره می کند و می گوید: روز 30 شهریور خاوری به بازپرسی اهواز احضار می شود که نه مطلع بوده و نه شاکی یعنی به عنوان متهم احضار می شود وبعد با قرار آزاد شده و حتی ممنوع الخروج هم نمی شود. البته وکیل خسروی به دلیل این اظهارات به عنوان نشد اکاذیب به دادسرا فراخوانده شد. 
اظهارات رئیس جمهور در مورد فرار خاوری 

ولی گفته های ریاحی در حالی مطرح شد که رئیس جمهور هم در خصوص فرار خاوری گفته است: مدیر عامل بانک ملی را چه کسی فراری داد؟ ما؟!

من مکاتبه کردم با تمام مراجع مسئول، گفتم این رد پا، این آقا، این آقا و این آقا فراری دادند. این کلید مسائل، بیاورید ببینید تا مسائل روشن شود.  

به گزارش خبرنگار مهر، پس از خروج خاوری ماجرای پرونده فساد بزرگ بانکی در رسانه پررنگ تر شده و سلسله جلسات رسیدگی به 39 پرونده متهمان فساد بزرگ بانکی آغاز می شود. نکته قابل تامل این است که گذشت حدود 400 روز از پرونده فساد بزرگ بانکی هر چند حکم نهایی 39 متهم اصلی پرونده صادر و ابلاغ شده است ولی خبری از حکم خاوری نیست

. بر اساس این گزارش، هر چند تا زمانی که مشکل روابط ایران با دولت کانادا برای استرداد مجرمین رفع نشود، به هیچ عنوان امکان بازگرداندن خاوری به کشور وجود ندارد ولی با استناد به ماده 217 آیین دادرسی کیفری، بخشی از اتهام خاوری که مربوط به حق‌الناس است قابل طرح در دادگاه بوده و قابلیت رسیدگی غیرحضوری و صدور حکم را دارد. قاضی سراج در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد اینکه آیا پرونده خاوری به دادگاه آمده است که وی پاسخ داد: این پرونده هنوز وارد دادگاه نشده است. 
دادستان کل کشور: صدور کیفرخواست برای خاوری/ کانادا متهم ایرانی را تحویل نمی دهد

 در این میان حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه هم در پاسخ به اظهارات اخیر خاوری مبنی بر اینکه در این پرونده بی گناه است اعلام کرد: اگر خاوری می آمد و از خود دفاع می کرد برایش بهتر بود اما بالاخره نیامد و با کمال تاسف در کشوری که در آن به سر می برد محک بدی برای آن کشور شد چرا که باید او را تحویل می دادند. البته برای خاوری کیفرخواست صادر شده است و بالاخره رسیدگی می شود اما زمانی که او در کشور نیست ممکن است افراد بسیاری به او اتهام بزنند که نیامدنش به کشور و پاسخ ندادن به اتهامات به ضررش تمام می شود./مهر