اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یونسی: هاشمی و خاتمی قطعا نمی‌آیند


علی یونسی تاکید کرد که هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی قطعا نامزد انتخابات نمی‌شوند.

خبرگزاری  فارس: علی یونسی تاکید کرد که هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی قطعا نامزد انتخابات نمی‌شوند.

حجت‌الاسلام علی یونسی وزیر اطلاعات دولت اصلاحات و از حامیان کاندیداتوری حجت‌الاسلام حسن روحانی درباره خبر بی‌بی‌سی فارسی درمورد ثبت‌نام همزمان حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی گفت که بی‌بی‌سی که از این موضوع اطلاعی ندارد.

وی با بیان اینکه مسئله اصلا بدین صورت نیست، مجددا تاکید کرد که بی‌بی‌سی از این موضوع اطلاعی ندارد.

این حامی حسن روحانی اضافه کرد: بی‌بی‌سی خبری از حضور آقای روحانی، آقای خاتمی و آقای هاشمی ندارد.

یونسی با تاکید بر اینکه هاشمی و خاتمی قطعا در انتخابات نامزد نمی‌شوند، در پاسخ به این سوال که در صورت نامزدی یکی از دو چهره یاد شده حسن روحانی چه موضعی در انتخابات اتخاذ می‌کند، اعلام کرد که حسن روحانی با افراد نام‌برده رقابت نمی‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا حسن روحانی با سایر نامزدهای اصلاح طلب ائتلاف نمی‌کند، به گفتن این جمله بسنده کرد که همه چهره‌های اصلاح‌طلب محترمند.


ویدیو مرتبط :
مصاحبه آقای بهمن هاشمی با منصور یونسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یونسی: هاشمی و خاتمی قطعا نمی‌آیند/امیدواریم ائتلاف جهانگیری، روحانی و خاتمی شکل بگیرد



اخبار انتخابات ریاست جمهوری,حجت‌الاسلام والمسلمین یونسی

یونسی: هاشمی و خاتمی قطعا نمی‌آیند/امیدواریم ائتلاف جهانگیری، روحانی و خاتمی شکل بگیرد

اگر دولت غایب این انتخابات باشد و نیروهای حاکمیتی هم بی‌طرف بمانند و آقای قالیباف هم در صحنه نماند، در آن صورت شکست اصولگرایان از اصلاح‌طلبان قطعی است.

انتخابات - وزیر پیشین اطلاعات با بیان اینکه "این خواص هستند که می‌توانند عامه مردم را به میدان رقابت بکشانند"، اظهار کرد: من نسبت به یک ماه پیش امیدم بیشتر است که آقای روحانی یکی از دو قطب کاندیداها شود و ما شاهد یک انتخابات با شکوه و حماسی باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یونسی در نشستی که از سوی سازمان جوانان حزب اسلامی کار و شاخه دانشجویی و با همکاری جوانان مجمع نیروهای خط امام (ره) با عنوان «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» برگزار شد، اظهار کرد: باید بین کسانی که «بر نظام» و «در نظام» هستند فرق قائل شد. کسانی که اساس نظام را قبول ندارند ممکن است که راهی قهرآمیز را انتخاب کنند اما کسانی که درون نظام هستند راهی جز اصلاح را قبول نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه "راه صلح‌جویانه در جهت تقویت بنیان‌های یک نظام است و برانداز نخواهد بود"، اظهار کرد: این روند در منطق اسلام با عنوان امر به معروف و نهی از منکر شناخته می‌شود و در این راستا باید دانست در اسلام امر به معروف بیش از هر چیزی خطاب به حکومت و حاکمیت است. روش اصلاح‌طلبانه با قرائت‌های تنگ‌نظرانه کلاسیک همخوانی ندارد و نظرات مشوقانه یک شهروند نسبت به یک حکومت را می‌پذیرد. حکومت هم نباید از نظرات مشوقانه ناراحت شود بلکه باید از آن استقبال کند.

یونسی با بیان اینکه "به کار گرفتن روش‌های قانونی، عقلانی و کارشناسی برای اصلاح مدیریت و حکومت به تحلیل آقای روحانی نزدیک است"، گفت: درک چنین تحلیلی برای تصمیم‌گیری‌های سیاسی مهم است. آقای روحانی نزدیک‌ترین گفتمان به دوره اصلاحات محسوب می‌شود؛ اگرچه ویژگی‌هایی که ایشان دارند، برای اصولگرایان و برای اشخاصی همچون برخی روحانیون تنگ نظر قابل تحمل نیست و وجود چنین ویژگی‌هایی برای ما این تکلیف را ایجاد می‌کند که از ایشان دفاع کنیم.

وزیر پیشین اطلاعات خاطرنشان کرد: من مطمئنم شانس آقای روحانی در بین خواص و نخبگان که در این دوره بیش از هر زمان دیگری تحقیر شده‌اند، بیشتر از هر شخص دیگری است.

وی در ادامه با بیان اینکه "این خواص هستند که می‌توانند عامه مردم را به میدان رقابت بکشانند"، اظهار کرد: من نسبت به یک ماه پیش امیدم بیشتر است که آقای روحانی یکی از دو قطب کاندیداها شوند و ما شاهد یک انتخابات با شکوه و حماسی باشیم.

روحانی افزود: اصلاح‌طلبان طیف وسیعی هستند که به هیچ وجه قصد براندازی ندارند و نظام اسلامی را نباید جدای از اصلاح‌طلبان تعریف کرد. در حال حاضر هم می‌بینیم که بسیاری از اصولگرایان، اصلاح‌طلبند؛ همچون آقای ناطق نوری که زمانی رهبر یک جریان اصولگرا بود و امروز یک اصلاح‌طلب محسوب می‌شود و آقای عسگراولادی و علی مطهری و افروغ نیز به اصلاح‌طلبان نزدیک شده‌اند.

وی با بیان اینکه "اصلاح‌طلبی را باید با اقدامات و فعالیت‌های یک شخص تعریف کرد"، اظهار کرد: اصلاح‌طلبان در نظام جمهوری اسلامی باید به عنوان یک جریان منتقد به رسمیت شناخته شوند، چراکه ساز و کارهای اصلاح‌طلبانه نیز در قانون اساسی ما به رسمیت شناخته شده است.

در ادامه این نشست، یکی از حاضرین از یونسی درباره اتفاقات مربوط به سال 88 پرسید که وی در این باره گفت: آنچه که در سال 88 رخ داد چیزی بود که همه از بابت آن ضرر کردند.

یونسی در بخش دیگری از صحبتهایش با تاکید بر اینکه "طبق اطلاعاتی که من دارم، قطعا آقایان هاشمی و خاتمی نمی‌آیند"، گفت: اجماع اصلاح‌طلبان به چند عامل بستگی دارد؛ یکی اینکه آقای قالیباف بماند یا نماند. اگر آقای قالیباف در عرصه بماند، خودش یک طرف میدان قرار می‌گیرد. مساله دیگر این است که آیا برخی نیروهای حاکمیتی تا آخر بی‌طرف خواهند ماند یا خیر؟ که البته قرائن نشان می‌دهد این نیروها بی‌طرف می‌مانند. مهم‌تر از همه اینها این است که دولت در این مسیر چه می‌کند. اگر دولت غایب این انتخابات باشد و نیروهای حاکمیتی هم بی‌طرف بمانند و آقای قالیباف هم در صحنه نماند، در آن صورت شکست اصولگرایان از اصلاح‌طلبان قطعی است.

یکی دیگر از حاضران به یونسی گفت که "آقای روحانی نمی‌تواند در قامت یک رییس‌جمهور قرار بگیرد و کاریزمای لازم برای بر عهده گرفتن چنین مسئولیتی را ندارد؛ ضمن اینکه همچون آقای عارف یک اصلاح‌طلب محسوب نمی‌شود"، که یونسی به بیان توضیحی در این باره پرداخت و اظهار کرد: من نگفتم آقای روحانی اصلاح‌طلب است. ایشان روش‌های اصلاح‌طلبانه دارد و نگاه سازندگی‌شان شبیه دولت آقای هاشمی و نگاه توسعه‌گرایانه‌شان نه فقط در بحث سیاسی بلکه در بحث‌های اقتصادی و فرهنگی هم هست.

وی در عین حال اظهار کرد: ممکن است برخی اصلاح‌طلبان بگویند که آقای روحانی از ما نیست، در حالی که این حرف بدی است چون حزب نباید تعصب حزبی داشته باشد و باید نتیجه کار حزبی را دید. بیان چنین حرف‌هایی بچه‌گانه است و باید دانست آقای روحانی تنها کاندیدایی است که می‌داند چه می‌کند و چه مسئولیتی را می‌پذیرد و برنامه‌اش را آماده کرده است.

یونسی افزود: امکان ندارد بتوان آقای روحانی را مرعوب کرد یا اینکه کلاه سر ایشان گذاشت. ایشان کسی است که در مقابل تعدی قوا می‌ایستد و قدرت حرف زدن و بیان منطق را دارد و البته با توجه به محافظه‌کار بودنشان حرف‌هایی نمی‌زنند که بعدا ایجاد دردسر کنند.

یکی دیگر از حاضران، درباره اخبار منتشر ده مبنی بر پیشنهاد هاشمی برای ائتلاف جهانگیری، روحانی و خاتمی پرسید که وزیر پیشین اطلاعات در این باره گفت: ما امیدواریم چنین اتفاقی بیفتد و هنوز برای این اتفاق دیر نشده است و آقای هاشمی هم تاکید دارند که چنین اتفاقی رخ دهد.

وی همچنین اظهار کرد: نوع رویکرد آقای روحانی به بحث هسته‌یی، نقطه قوت ایشان محسوب می‌شده و ایشان توانست در این مسیر گام‌های مثبتی را بردارد ضمن اینکه مدیریت و سیاست‌های آقای روحانی به گونه‌ای بود که ضمن حفظ اصل فناوری هسته‌ای از تحریم هم جلوگیری کردند.

وزیر پیشین اطلاعات در ادامه صحبتهای خود تاکید کرد که "تحریم انتخابات، رویکرد اصلاح‌طلبان نیست بلکه اصلاح‌طلبان، تحریمِ تحریم را مورد توجه قرار می‌دهند".

وی در پایان اظهار کرد: در انتخابات پیش رو همچون هر انتخاباتی، جوانان موتور متحرکه انتخابات محسوب می‌شوند و هرکس بتواند مدلی را که آقای خاتمی در سال 76 در این مسیر برگزید مدنظر قرار دهد، موفق خواهد بود.

به گزارش ایسنا، در این نشست از سوی پیام مجرد رییس سازمان جوانان حزب اسلامی کار بر این نکته تاکید شد که سازمان جوانان این حزب تنها از کاندیدای خود یعنی حسین کمالی حمایت می‌کند و اولویتش در ابتدا حضور کمالی است و بعد از آن نامزد مورد نظر و اجماع شده جبهه اصلاحات را مدنظر قرار می‌دهد./ایسنا