اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یونان ورشکسته:‌ هیچ کس به ما نفت نمی دهد ؛‌ از ایران نسیه می خریم



 

 

آیونان ورشکسته:‌ هیچ کس به ما نفت نمی دهد ؛‌ از ایران نسیه می خریم

 

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت كه دولت یونان كه با بحران بی سابقه اقتصادی و ورشكستگی روبرو است به خرید نفت از ایران تمایل پیدا كرده است .

بنا بر این گزارش به دلیل اینكه بسیاری از بانك ها و موسسات مالی اروپا و آسیا از بیم ورشكستگی یونان از ارایه اعتبارات مالی به این كشور خودداری می كنند دولت آتن برای جبران نیاز های نفتی خود به خرید نفت از ایران روی آورده است.

بنا بر این گزارش دولت یونان در ماه های گذشته و همزمان با تشدید بحران اقتصادی خود خرید نفت از كشورهایی چون روسیه ، آذربایجان و قزاقستان را متوقف كرده و در عوض به وارد كردن نفت از ایران روی آورده است. بیش از ۱۲ تاجری که با بنگاههای مهم نفتی قرار داد دارند به این خبرگزاری گفته اند که نبود بانکهای تامین کننده مالی باعث شده است که یونان خرید نفت خام از روسیه ، آذربایجان و قزاقستان را متوقف کند .

بنا بر این گزارش روی آوردن یونان به نفت ایران سبب شده ، برخی از بنگاهها برای معامله با یونان دچار مشکل شوند . یک معامله گر بنگاه بین المللی نفتی در این خصوص به رویترز می گوید : " بنگاههایی مثل بنگاههای ما نمی توانند با یونانی ها کار کنند . خطر بسیار زیادی در این راه است .شاید تاجران مستقل برای این کار مناسب باشند."

همچنین یک معامله گر دیگر می گوید :" دپارتمان مالی اتاق بازرگانی ما معامله با یونان را ممنوع کرده است . نه به این خاطر که آنها پول نمی پرداختند بلکه فقط جانب احتیاط را در پیش گرفته اند ."

معامله گر سوم هم در این باره می گوید :" ما نتوانستیم بانکی را پیدا کنیم که ما را تامین مالی کند . هیچ بانکی نمی خواهد که حتی یک معامله با آنها را تامین مالی کند . ما فرصت های خوبی را در آنجا از دست خواهیم داد."

بنابر آمارهای اتحادیه اروپا ، یونان كه تمامی نفت مصرفی خود را از خارج وارد می كند در سال 2010 بیش از 45 درصد از نفت خود را از روسیه و 16 درصد از كل نفت مصرفی اش را از ایران وارد كرده است.

عربستان سعودی و قزاقستان هر كدام 10 درصد از نفت مصرفی یونان را تامین می كنند و لیبی و عراق نیز هر یك 9 و 7 درصد از نفت وارداتی به یونان را به این كشور صادر می كنند.

رویترز در ادامه به نقل از یك بازرگان نفت در حوزه مدیترانه می گوید :‌ " یونانی ها هیچ چیز را پنهان  نمی كنند و به صراحت می گویند به خرید نفت از ایران زنده اند چون دیگر كشورها با این شرایط به آنها نفت نمی دهند . "

بنا بر این گزارش در ماههای سپتامبر و اكتبر به ترتیب 4 و 3 محموله نفت سنگین از ایران به یونان صادر شده و پیش بینی می شود در ماه نوامبر این رقم افزایش یابد .

یك فعال بازار نفت به رویترز می گوید ایران تنها فروشنده نفت در جهان است كه حاضر است با شرایط كنونی با "اعتبار باز " نفت در اختیار یونان قرار دهد .

رویترز گزارش می دهد كه مسئولان دو شركت پالایشی " هلنیک پترولیوم " ( یكی از 4 شركت عمده پالایشی یونان) هر گونه مشکل در خرید نفت خام را تکذیب کردند و حاضر نشدند در این باره اظهار نظری کنند . همچنین مدیران شرکت پالایشی " موتور اویل هلاس " یكی دیگر از شركت های عمده پالایشی این كشور هم از دادن هر گونه اظهار نظر خودداری کردند .

پس از گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی زمزمه هایی در برخی كشورهای اتحادیه اروپا درباره احتمال اعمال تحریم های نفتی در این اتحادیه علیه ایران طی هفته های آینده آغاز شده است و در صورت تصویب چنین تحریمی یونان دیگر قادر نخواهد بود به خرید نفت از ایران ادامه دهد..../عصرایران


ویدیو مرتبط :
قرار داد نقد و نسیه و حکم سود معامله نسیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مقام نفتی سابق تركیه : نفت و گاز ایران را ارزان می خریم



 

مقام نفتی سابق تركیه : نفت و گاز ایران را ارزان می خریم

 

یك مقام سابق نفتی تركیه اعلام كرد تا زمانی كه ایران نفت و گاز ارزان تر از دیگر كشورها در اختیار تركیه قرار می دهد ، آنكا را مایل به خریداری هر چه بیشتر نفت و گاز ایران است.

" مته گوكنل " مدیر رییس سابق شركت دولتی خط لوله " بوتاش " تركیه ضمن اعلام این مطلب ، افزود :‌" برای تركیه منافع مالی بیش و پیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد و تا زمانی كه ایران با قیمت های مناسب نفت و گاز در اختیار تركیه قرار می دهد شركت های خصوصی تركیه نیز مایل اند از یك شریك ارزان و بلند مدت نفت و گاز وارد كنند."

طبق اعلام دولت تركیه در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ، ایران با تامین 30 درصد از نفت خام وارداتی تركیه جایگاه نخست و سپس كشورهای عراق و روسیه با صادرات 12 و 11 درصد در جایگاه دوم و سوم قرار داشته اند.

تركیه بیش از 90 درصد از انرژی كانی مصرفی خود را از خارج تامین می كند و این كشور سالانه 4 میلیون و سیصد هزار تن نفت وارد می كند.

تركیه برای تامین انرژی مصرفی خود قرار دادهای بلند مدتی با ایران ، روسیه و عراق منعقد كرده است كه در ماه های گذشته همزمان با افزایش فشارهای ایالات متحده و اروپا به این كشور برای لغو همكاری ها در حوزه انرژی با ایران ، آنكارا اعلام كرده است كه به واردات نفت و گاز خود از ایران ،به عنوان یك كشور همسایه و یك صادركننده عمده انرژی به تركیه ادامه خواهد داد.

مته گوكنل درباره افزایش سهم ایران در صادرات نفت و گاز به تركیه می افزاید :‌" این موضوع غیر قابل كنترل است و ایران روز به روز در حال به دست گرفتن بیشتر بازار صادرات نفت و گاز به تركیه است.

" گی بولا رمضان اوغلو " یكی از مشاوران رجب طیب اردوغان نخست وزیر تركیه نیز درباره نگرانی ها و انتقادهای كشورهای غربی از همكاری های تركیه در بخش نفت و گاز ایران می گوید :‌" ما در چارچوب سیاست به صفر رساندن اختلافات با كشورهای پیرامونی مان ، به ایران به عنوان یك شریك نگاه می كنیم و همزمان مایلیم با كشورهای غربی درباره نگرانی ها و دغدغه هایشان درباره ایران همكاری كنیم ".

وی می افزاید :‌" به نظر می رسد توسعه روابط منطقه ای و توانایی جذب بیشتر نفت و گاز از ایران منفعت طبیعی تركیه و اقتصاد این كشور به حساب می آید ".

اما برخی دیگر از صاحب نظران ترك با انتقاد از سیاست فعلی دولت تركیه در قبال ایران ، این سیاست را منفعت طلبانه و در جهت منافع كوتاه مدت آنكارا تحلیل كرده و می گویند كه اگر تركیه منافع استراتژیك و بلند مدت خود را در نظر بگیرد ، نباید در سیاست هایش در قبال تهران با كشورهای غربی شكاف ایجاد كند و باید گام های خود را با غرب هماهنگ سازد.

خانم " تولین دال اوغلو " تحلیلگر مسایل تركیه در واشنگتن در این باره می گوید :‌" حزب عدالت و توسعه در توسعه روابط خود با ایران به منافع كوتاه مدت اقتصادی و منفعت گروهی خود می اندیشد غافل از اینكه توسعه روابط با ایران منافع بلند مدت تركیه را به مخاطره می اندازد".

وی می افزاید سیاست های تركیه نه اعتماد كامل تهران را جلب می كند و نه سبب دوام اعتماد كشورهای غربی به آنكارا می شود و این مساله به موقعیت و جایگاه منطقه ای و جهانی تركیه آسیب می زند...../تحلیل:عصرایران