اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یونانِ فقیر به اولین تولیدکنندۀ طلا تبدیل می شود



یونانِ فقیر به اولین تولیدکنندۀ طلا تبدیل می شود

 یونان که تا امروز نرخ بیکاری در آن از مرز 25% عبور کرده، تا 2016 به اولین تولیدکنندۀ طلای اروپا تبدیل می شود.

یونان که تا امروز نرخ بیکاری در آن از مرز 25% عبور کرده، به اولین تولیدکنندۀ طلای اروپا تبدیل می شود. گفته می شود تا سال 2016 تولید طلا در یونان از فنلاند نیز عبور می کند. به دلیل بحران اقتصادی، آتن تسهیلات بهره برداری و استخراج طلا را سرعت بخشیده است. برای آتن که از ابتدای بحران اقتصادی در سال 2008 شاهد دو برابر شدن نرخ بیکاری است، این خبر می تواند تا اندازه ای امیدوارکننده باشد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ لاتریبون یونان قرار است اولین تولیدکنندۀ طلای اروپا باشد و جای فنلاند(چهلمین تولیدکنندۀ طلای جهان) را بگیرد. این کشور پتانسیل های فراوانی در ذخایر معدنی دارد و اولین تولیدکنندۀ بوکسیت در اروپاست(کلوخۀ معدنی آلومینیوم) که در تولید آلومینیوم، شیشه و سیلیس(که در باغبانی کاربرد دارد) به کار می رود. اما یونان، ششمین سال متوالی است که در بحران اقتصادی به سر می برد و سیاست های حمایتی دولت اقتصاد کشور را فلج کرده است. 

در این میان اما ماجرای شرکت معدنی اروپایی گلدفیلد در خور توجه است. این شرکت مدت 5 سال است که منتظر کسب اجازۀ استخراج است اما روند بوروکراسی در یونان متوقف شده است. از سویی ارزش سهام این شرکت در بازار بورس لندن کاهش یافته و بدین ترتیب راه برای سایر کشورها باز شده است. در نهایت شرکت الدورادوگلد، شرکت کانادایی معدنی که از قبل در این کشور و همچنین در رومانی، ترکیه، چین و برزیل نیز فعالیت داشته، وارد میدان شده و تلاش می کند از رقیب قطری که آن هم در صف سرمایه گذاری است، پیشی بگیرد. سرمایه گذاری که ارزش آن به 2.4 میلیارد دلار میرسد.

اما شرکت الدورادو تنها نیست. گلوری ریسورس، شرکت استرالیایی معدنی دیگر نیز قصد دارد در معدنی در تراس(شمال شرقی کشور) فعالیت استخراجی خود را آغاز کند. فعالیت دو شرکت مذکور می تواند تولید طلا در این کشور را از مرز 16.000 انس(یک انس برابر با 31.1 گرم) در سال 2011 فراتر برده و در چشم انداز سال 2016 آن را به 425.000 انس برساند؛ یعنی در سطح بازار جهانی در حدود 582 میلیون یورو.

طلای یونان اشتغال ایجاد می کند

طبق داده های شرکت گلوری ریسورس جدای از دریافتی های دولت از محل مالیات، بهره برداریها 200 شغل مستقیم و 600 شغل غیرمستقیم تنها در یکی از پروژه ها ایجاد خواهد کرد. همچنین شرکت الدورادوگلد که تاکنون تعداد 800 شغل ایجاد کرده، قرار است آن را به 1.500 عدد برساند. در مجموع قرار است بخش معدنی یونان در حدود 10.300 شغل برای یونانی ها ایجاد کند.یونان، پتانسیل فراوانی از لحاظ معدنی دارد.

این کشور به دلایل سیاسی تاکنون نتوانسته از پتانسیل های خود استفاده و بهره برداری کند. این در حالی است که به نوشتۀ پایگاه اینترنتی ژورنال دونت، نرخ بیکاری در این کشور از مرز 25% فراتر رفته می رود. طبق آمار موجود در ماه ژوئیه بیش از یک چهارم جمعیت فعال یونان بیکار بوده اند. نرخ بیکاری در این کشور در مقایسه با سال قبل در همین زمان که 17.8% بوده و ماه ژوئن که 24.85 بوده، رقم 25.1% را نشان می دهد.

تعداد متقاضیان کار در این کشور در حال حاضر به 1.261 میلیون نفر می رسد و تنها 3.7 میلیون نفر در این کشور دارای شغل هستند.

یونان در حالی با بحران اقتصادی و همچنین برنامه های ریاضتی اعمال شده از سوی تروئیکا(بانک مرکزی اروپا، کمیسیون اروپا و صندوق بین المللی پول) دست و پنجه نرم می کند که پل کروگمان، برندۀ صلح نوبل اقتصادی 2008 معتقد است که برنامه های مذکور موسسات مالی ریشۀ تشدید بحران اقتصادی در این کشور است. یونان قرار است مبلغ 31.5 میلیارد یورو در ازای اجرای برنامه های ریاضتی دریافت کند./خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
اولین تبدیل اگونیمون و اولین جنگش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تحریم‌ جدید برای توقف معاملات طلا/اجرای اولین تحریم آمریکا پس از پیروزی روحانی



تحریم طلا,تحریم معاملات طلا

تحریم‌ جدید برای توقف معاملات طلا

آمریکا در ادامه فشار یک جانبه خود علیه ایران فروش یا تهاتر طلا با ایران را ممنوع کرد.

نخستین تحریم‌های آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، شمار صنایع تحت تحریم را افزایش داده و مقرراتی وضع کرده که بر اساس آنها هر شخص یا گروهی با یک نهاد دولتی یا شهروندان ایرانی معاملات طلا داشته باشد، تحت تحریم قرار می‌گیرد.

 

باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا ژوییه سال گذشته صنعت نفت ایران را تحریم کرد و هشدار داده بود شرکت‌هایی که محدودیت‌های وضع شده برای معاملات مالی را دور بزنند، مجازات خواهند شد. اما قانونگذاران این کشور این تحریم‌ها را کند ارزیابی کرده و در دسامبر گذشته تحریم‌هایی را تصویب کردند که از روز دوشنبه به اجرا درآمدند.

 

مدافعان دور جدید تحریم‌ها امیدوارند بتواند ایران را از میلیاردها دلار درآمد محروم کنند که تحت تحریم‌های قبلی عملی نشده بودند. معامله گران طلا در کشورهای دیگر که این ممنوعیت را نادیده بگیرند، با خطر اخراج از بازار فلزات آمریکا روبرو خواهند بود.

 

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، برخی دیگر در اینکه ممنوعیت فروش طلا مشکلات تازه ای برای ایران ایجاد خواهد کرد، موافقند هر چند که تصدیق می‌کنند ایران تاکنون توانسته در برابر تلاش‌های آمریکا و اتحادیه اروپا برای تشدید فشار از لحاظ اقتصادی مقاومت کند.

 

تحریم‌های جدید همچنین شامل صنعت خودروی ایران و بانک‌های خارجی می‌شود که معاملات قابل توجهی را به ریال انجام می‌دهند. این تحریم‌ها حاصل لایحه‌ای هستند که در ماه ژانویه توسط اوباما امضا شد و ماه گذشته در فرمانی حکم اجرای آن را صادر کرد.

 

در این بین جیکوب لیو، وزیر خزانه داری آمریکا بار دیگر این ادعای مضحک را تکرار کرد که هدف از تحریم‌ها ضربه زدن به مردم ایران نیست بلکه تغییر تصمیم‌شان در مورد پیگیری برنامه هسته‌ای است! 

 

اجرای اولین تحریم آمریکا پس از پیروزی روحانی در انتخابات

در ادامه سیاست های ضد ایرانی واشنگتن علیه کشورمان،تازه ترین دور از تحریم‌های آمریکا علیه ایران که اولین تحریم این کشور علیه جمهوری اسلامی پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات اخیر است، روز دوشنبه به اجرا درآمد تا به این ترتیب تعداد صنایع تحت تحریم افزایش یافته و قواعدی تحمیل شود که می‌تواند به توقف کامل تجارت طلا و ارز با ایران بینجامد.

روزنامه‌ نیویورک تایمز با اشاره به این خبر افزود: حامیان تازه‌ترین دور تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌گویند این تحریم‌ها به ویژه با ممنوعیت جدید تجارت طلا می‌تواند ایران را از میلیارد‌ها دلار درآمدی محروم کند که در دورهای پیشین تحریم از آن گریخته بود.

 

در ادامه این گزارش با اشاره به تجارت نفت و گاز ایران با طلای ترکیه به نقل از مارک دابوویتز، مدیر اجرایی بنیاد " دفاع از دموکراسی‌ها" مستقر در واشنگتن که تحریم‌های بیشتر علیه ایران را خواستار است افزود:‌ از حالا به بعد برای همه فروش یا انتقال طلا به ایران ممنوع می‌شود.

 

بنابراین گزارش تحریم‌های جدید که صنعت خودرو ایران و هر بانک خارجی که تبادلات مالی قابل توجهی با " ریال" ایران داشته باشد را نیز هدف می‌گیرد نتیجه طرحی است که باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در ماه ژانویه امضا کرد و دستوری اجرایی است که اوایل ماه گذشته و پیش از انتخابات ایران صادر کرد.

 

نیویورک تایمز افزود که احتمال تشدید تحریم‌ها بدون توجه به اینکه رویکرد حسن روحانی در موضوع هسته‌یی چه خواهد بود، تحت طرحی قانونی که در کنگره در دست بررسی است وجود دارد.

 

به گزارش ایسنا، کارشناسان غربی اذعان دارند که تحریم‌هایی که به بهانه دنبال کردن برنامه هسته‌یی بر ایران اعمال شده، تاکنون قادر نبوده است پیشرفت در برنامه هسته‌یی ایران را متوقف کند.

سید عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ اجرای تحریم‌های خصمانه‌ دیگری از سوی آمریکا علیه کشورمان خاطرنشان کرد: این تحریم‌ها تصمیم جدیدی نیستند و تصمیم برای برقراری این تحریم‌ها از حدود 6 ماه پیش گرفته شد و اقدامات اجرایی آن و تهیه دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها و هماهنگی‌ با کشورهای دیگر انجام شد تا از دهم تیرماه اجرایی شود.

 

باید گفت سیاست تحریم به خودی خود سیاست شکست خورده‌ای است و جای تعجب دارد که آمریکایی‌ها با این که در عمل می‌بینند که سیاست اعمال تحریم‌های بیشتر هیچ کمکی به حل و فصل موضوع هسته‌یی ایران نمی‌کند و بلکه آن را پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌کند باز هم به این روش شکست خورده ادامه می‌دهند.

 

وی اضافه کرد: اینکه پس از انتخابات باشکوه مردم ایران دوباره توسل به این شیوه ادامه پیدا می‌کند جای تعجب بیشتر دارد، البته آنها مدعی هستند که این تحریم از قبل در دستور کار قرار گرفته و در شرایط فعلی فقط اجرایی شده است اما به هر حال در حتی خود آمریکا کسانی بوده‌اند که پیشنهاد کرده‌اند این تحریم‌ها اعمال نشود و یا به عقب بیافتد.

 

عراقچی تاکید کرد: در هر صورت از نظر ما تحریم‌ها هیچ کمکی به حل و فصل موضوع هسته‌یی ایران نمی‌کند، بلکه آن را سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌کند اما برداشتن تحریم‌ها می‌تواند به عنوان یک اقدام اعتمادساز کمک کند که حل و فصل موضوع هسته‌یی ایران روال سریعتر و منطقی‌تری را به خود بگیرد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اقدام آمریکایی‌ها گامی اشتباه در زمانی اشتباه بوده است و منجر به پیچیده‌تر شدن وضعیت خواهد شد.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: در زمانی که همه‌ دنیا به دنبال نشان دادن حسن نیت در رابطه با ایران هستند، آمریکایی‌ها به میزان بدبینی‌ها نسبت به خود در ایران همچنان اضافه می‌کنند، اما ما تاکید داریم نفس تحریم‌ها چه در گذشته و چه اکنون یک اقدام بی‌حاصل و شکست خورده است؛ اگر آمریکایی‌ها فکر می‌کنند با اضافه کردن تحریم‌ها می‌توانند در مواضع هسته‌یی ایران از جهت احقاق حقوق مردم ایران تغییری دهد، اشتباه می‌کنند و مسلما هر چه به تحریم‌ها اضافه کنند مسیر مذاکراتی را نه غیر ممکن بلکه سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌کنند، زیرا از جانب آنها عوامل جدیدی مرتب وارد عرصه می‌شود و کار را برای هر گروهی که بخواهد مذاکره کند سخت‌تر می‌کند. بنابراین نفس تحریم‌ها همواره اشتباه بوده است و در این زمان به مراتب اشتباه‌تر است و هیچ کمکی نه در گذشته به حل موضوع کرده و نه در آینده خواهد کرد./ایسنا