اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یك تخلف با دو جریمه بگیر



اخبار,اخباراجتماعی ,طرح ترافیک

سابق بر این اگر رانندگان بدون خرید مجوز ورود به طرح ترافیک که ‌سالانه، ماهانه، هفته‌ای و روزانه بود، وارد این محدوده می‌شدند، از طرف پلیس راهنمایی و رانندگی شهر تهران جریمه می‌شدند، ولی از امسال، غیراز آن جریمه‌ای که پرداخت می‌کنند، عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک تهران هم باید پرداخت شود.

به این صورت که خودرویی که‌ غیر مجاز وارد محدوده طرح ترافیک تهران می‌شود، توسط پلیس جریمه ‌و علاوه بر آن، تخلفش توسط دوربین‌ها ثبت می‌شود و موظف است عوارض ورود به طرح ترافیک را واریز کند. رئیس مرکز صدور آرم طرح ترافیک شهرداری تهران در رابطه با این موضوع عنوان كرده بود مبلغ این عوارض برای خودروهای سبک قبل از ساعت ۱۰صبح، ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان و بعد از ساعت ۱۰صبح، ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان و برای خودروهای سنگین (اتوبوس‌ها و کامیون‌های بالای 6تن) روزانه ۴۸ هزار تومان است و اگر این عوارض تا ۲۴ ساعت واریز نشود، مبلغ آن دو برابر می‌شود و بعد از ۲۴ ساعت تا ۴ برابر افزایش می‌یابد.

 

اگر افراد این عوارض را پرداخت نکنند، مبلغ روی عوارض سالانه خودرو می‌رود. در رابطه با این مسئله با سوالاتی مواجه هستیم كه گرفتن این جریمه توسط شهرداری قانونی است یا خیر؟ آیا مردم مستحق این برخورد شدید هستند؟ راهكار مناسب برای كاهش تخلفات چیست؟


   كار شهرداری وجاهت قانونی وعقلانی ندارد
فرامرز زاهد، وكیل دادگستری درگفت‌و گو با«قانون» مطرح كرد: موضوع دریافت عوارض توسط شهرداری برای ورود غیر مجاز خودروها به محدوده طرح ترافیك شاید به این جهت كه اخذ عوارض جزو اختیارات شهرداری است، قانونی باشد اما درمباحث حقوقی در رابطه با یك موضوع با دو نوع نگرش رو به رو هستیم كه تفسیر از مشكل را متفاوت خواهد كرد. در این رابطه یك موضوع آن عام و دیگری خاص محسوب می‌شود.

 

آن قاعده یا قانون خاص باید اجرا شود. در این خصوص كه شهرداری تهران اقدام به وضع عوارض كرده است قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی مصوب سال89  كه در ماده 18 قانون صراحتا درباره این موضوع تصمیم گیری كرده  و گفته این محدوده توسط راهنمایی و رانندگی، شهرداری و محیط زیست تعیین می‌شود و به تصویب شورای عالی ترافیك می‌رسد.

 

در تهران هم به تصویب شورای حمل‌و نقل و ترافیك می‌رسد و اگر چنین تخلفی صورت بگیرد مطابق همان قانون، افسران نیروی انتظامی هستند كه اقدام به اخذ جریمه یا صدور برگ جریمه می‌كنند. وی ادامه داد: در قانون، سهم شهرداری هم از این جرائم مشخص شده است. در قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی سهمی كه شهرداری می‌گیرد سهم بالایی است؛ این كاری كه شهرداری انجام می‌دهد وجاهت قانونی وعقلانی ندارد .


   مردم نمی‌توانند برای یك تخلف به دو نهاد جریمه پرداخت كنند
وی تاكید كرد: مردم نمی‌توانند برای یك تخلف به دو نهاد جریمه پرداخت كنند. این وكیل دادگستری مطرح كرد: اگرشهرداری بخواهد بگوید كه درگیر این موضوع هستم این در قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی پیش بینی شده است؛ این كار باعث می‌شود كه سازمان محیط زیست هم بگوید در رابطه با آلودگی تهران من هم نهادی هستم كه قانون به من اجازه داده كه تصمیم گیری كنم چون این موضوع باعث آسیب به محیط زیست می‌شود پس باید به من هم عوارض دهند. 


   ورود به طرح نقض قانون نیست
زاهد عنوان كرد: صرف نظر ازاینكه مردم را با مشكل مواجه می‌كنیم اگر جلوی آن گرفته نشود باعث می‌شود كه نهادهای دیگرهم بیایند در موارد مشابه برای خود حق قائل شوند. ولی باید بدانیم اینجا اگر این بحث از سوی مردم نادیده گرفته شود نقض قانون نیست چون قانون تعریف خاص خود را دارد. باید مصوب مجلس باشد و به تایید شورای نگهبان برسد و منتشر شود، سپس قابلیت اجرایی پیدا كند. این مصوبه، چنین مكانیزمی را طی نكرده و می‌تواند به عنوان بخشنامه یا دستورالعملی كه در مصوبه‌ای كه درشورای شهر تهران به تصویب رسیده كه فرمانداری تهران به نیابت از وزارت كشور آن را تصویب كرده  حالت اجرایی پیدا  ‌كند، یاد كرد. 


   شهروندان می توانند خواستار ابطال این مصوبه شوند
وی در پایان متذكر شد: اصولا شهروندان می‌توانند زمانی كه با تصمیم یك نهاد دولتی یا نهاد عمومی غیر دولتی مواجه می‌شوند و آن را خلاف قانون و سبب نقض حقوق شهروندی می‌دانند به دیوان عدالت اجرایی مراجعه كنند و ابطال این مصوبه را بخواهند. 


   برای کاهش عوارض ناشی از آلودگی و ایجاد ترافیک عوارض گرفته می‌شود
در رابطه با این مسئله احمد دنیامالی نیز با تاکید بر این که مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص اخذ عوارض آلودگی از خودروهایی که وارد طرح ترافیک می شوند با استناد به مصوبه هیات وزیران در 26 آبان ماه سال گذشته است، اذعان کرد: همچنین این مصوبه در اجرای بند 16 ماده 71 و 77 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال 1357 و اصلاحات و الحاقات بعدی آن ارائه شده است كه براساس ماده 77 «قانون‌تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران» شورای اسلامی شهر و بخش می‌توانند نسبت به وضع عوارض متناسب با تولیدات و درآمدهای اهالی به منظور تأمین بخشی از هزینه‌های خدماتی و عمرانی مورد نیاز شهر و روستا طبق آیین‌نامه مصوب هیأت وزیران اقدام کنند.


دنیا مالی افزود: از سوی دیگر طبق بند 16 ماده 71 همین قانون، تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر، همچنین تغییر نوع و میزان آن با در نظر گرفتن سیاست عمومی دولت که از سوی وزارت کشور اعلام می‌شود از جمله وظایف شوراهای شهر است. وی با بیان این که طرح مذکور به منظور اجرای مفاد تبصره یکم ماده 50 قانون مالیات بر ارزش افزوده و به منظور جبران عوارض زیست محیطی و ترافیکی ارائه شده است، خاطرنشان کرد: در این تبصره ذکر شده است برای کاهش عوارض ناشی از آلودگی و ایجاد ترافیک ناشی از ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک و اعمال مدیریت هوشمند در این محدوده ها به سازمان حمل و نقل و ترافیک اجازه داده می شود از ابتدای سال 94  عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک را از متقاضیان صدور مجوز دریافت کند.


   تشكیل جلسه برای بررسی مجدد مصوبه
 همان‌طور كه گفته شد این مصوبه شورای شهر برای سال گذشته است و با توجه به اینكه نسبت به این طرح نظرات منفی بسیاری ارائه شده و انتقادات زیادی را به شورای شهر تهران و شهرداری متوجه ساخته است  امروز قرار است جلسه كمیسیون عمران شورای شهر با حضور معاون ترافیك شهرداری، رئیس پلیس راهور و اعضای شورا در‌خصوص همین مصوبه تشكیل شود  كه با توجه به انتقادات فعلی و غیر منطقی بودن این مصوبه احتمالا شاهد لغو آن خواهیم بود.


 اخبار  اجتماعی  - قانون 


ویدیو مرتبط :
جریمه یك بحرینی به جرم نوشتن یا حسین بر روی خودرو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شرایط تخلف و جریمه موتورسیكلت



 

شرایط تخلف و جریمه موتورسیكلت

 

در ادامه بررسی لایحه رسیدگی به تخلفات رانندگی؛

مجلس، شرایط تخلف و جریمه موتورسیكلت را مشخص كرد


حركت در پیاده‌رو و یا در جهت مخالف مسیر مجاز، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار غیرمتعارف، حركت نمایشی مارپیچ، تك چرخ، حمل یدك، عدم استفاده از كلاه ایمنی و تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی با موتورسیكلت تخلف محسوب می‌شود.

براساس مصوبه امروز مجلس، شرایط تخلفات موتورسیكلت‌ها و جریمه‌های آن مشخص شد.
نمایندگان در جلسه علنی امروز در ادامه بررسی جزئیات لایحه رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب كردند كه قوانین و مقررات عمومی مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در مورد موتورسیكلت‌ها نیز جاری شود.
همچنین بر این اساس حركت در پیاده‌رو و یا در جهت مخالف مسیر مجاز، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار غیرمتعارف، حركت نمایشی مارپیچ، تك چرخ، حمل یدك، عدم استفاده از كلاه ایمنی و تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی با موتورسیكلت تخلف محسوب می‌شود.
مجلس، ماموران راهنمایی و رانندگی را موظف كرد ضمن صدور قبض جریمه، نسبت به توقیف موتورسیكلت حداكثر به مدت یك هفته و در صورت تكرار یك ماه اقدام كنند.