اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یك اقتصادان در گفت‌وگو با فارس:هدفمندی یارانه‌ها نقدینگی جدید ایجاد نمی‌كند



 

 

هدفمندی یارانه‌ها نقدینگی جدید ایجاد نمی‌كند

 

خبرگزاری فارس: یك اقتصاددان گفت: با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نقدینگی افزایش نمی یابد، زیراپولی كه در میان مردم توزیع می شود پول جدیدی نیست و همان پولی است كه از مردم جمع آوری شده و بین آنها مجددا بازتوزیع می شود.

 

ابراهیم رزاقی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینكه با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نقدینگی افزایش نمی یابد، چراكه پولی كه در میان مردم توزیع می شود پول جدیدی نیست و همان پولی است كه از مردم جمع آوری شده و بین آنها مجددا بازتوزیع می شود اظهارداشت: این به شرطی است كه بانك مركزی، سیاستهایی را اتخاذ نكند كه بنا به هر دلیل سرعت و حجم نقدینگی افزایش یابد.

 

وی با بیان اینكه دولت باید تدابیری اتخاذ كند كه پس از اجرای قانون، مردم به ویژه اقشار كم درآمد جامعه را از گرایش به خرید باز دارد گفت: در این ارتباط لازم است تا دولت مردم را به عدم خرید دعوت كند و در این ارتباط آنها را قانع كند.

 

رزاقی از دیگر راههای موثر در این ارتباط به ایجاد سریع تعاونیهای مصرف اشاره كرد و افزود: ایجاد این گونه تعاونیها می تواند رابطه تولیدكننده و مصرف كننده را افزایش داده و از افزایش قیمتها جلوگیری نماید.

 

وی با تأكید بر لزوم مشاركت سازمان یافته مردم تصریح كرد: ضمن دعوت مردم به خرید كم، باید زمینه خرید ارزان را برای آنها فراهم كرد به طوری كه مردم از طریق این تعاونیها، از مبادی تولید و واردات خرید نمایند.

 

این اقتصاددان اضافه كرد: مشاركت مردم در ارائه گزارشهای مردمی از افزایش قیمتها از دیگر روشهایی است كه می تواند نظارت دولت را بر قیمتها افزایش داده و از احتمال افزایش قیمتها بكاهد.

 

وی با بیان اینكه استقرار كانتینرهای توزیع كالاهای اساسی در میادین اصلی شهر از دیگر راههایی است كه می تواند در كنترل میزان خریدها و ارزان بودن آنها موثر باشد افزود: در ارتباط با تولیدكنندگان نیز ایجاد تعاونیهای مربوط برای خرید مواد اولیه مشابه یا حتی اختصاص اعتباری برای كمك به این واحدها برای ایجاد واحدهای تولید مواد اولیه می تواند از راههای اثربخش باشد.

 

رزاقی با ذكر این نكته كه جوانه های گرانی درحال بروز هستند و در این ارتباط نیاز به فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به مردم است گفت: به خوبی به مردم اطلاع رسانی نمی شود و مشاركت آنها در این ارتباط جلب نمی شود. به طور مثال در خصوص آلودگی هوا، راه موثر، تعطیلی نیست. اگر دولت به مردم نشان دهد كه در اثر آلودگی در چند روز اخیر چند نفر فوت كرده اند و این حس در آنها ایجاد شود كه آوردن خودروی شخصی در این هوا، به نوعی مشاركت در قتل برخی از هموطنانمان محسوب می شود، مردم در همكاری با دولت مصمم تر خواهند شد.

 

وی افزود: جلب مشاركت مردم نباید محدود به موراد خاص باشد، با همان همتی كه مردم به مشاركت در سرنوشت سیاسی خود دعوت می شوند باید آنها را به مشاركت در سرنوشت اقتصادی خود ترغیب كرد.

 

این اقتصاددان اضافه كرد: با فرهنگ سازی و ترغیب مردم به مشاركت در سرنوشت اقتصادی خود باید زمینه اجرای هرچه بهتر قانون هدفمندی یارانه ها را فراهم كرد./خبرگزاری فارس


ویدیو مرتبط :
هدفمندی یارانه ها یا هدفمندی سیاست!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هدفمندی یك‌باره یارانه‌ها در صنعت فولاد...



 

هدفمندی یك‌باره یارانه‌ها در صنعت فولاد نشدنی است

 

 

هدفمندی یك‌باره یارانه‌ها در صنعت فولاد نشدنی است

 

 

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدكنندگان فولاد با بیان اینكه قیمت تمام شده تولید برخی واحدهای نوردی از قیمت فروش محصول آنها بالاتر است، گفت: هدفمندی یكباره یارانه‌ها در شرایط فعلی برای صنعت فولاد نشدنی و به معنی تعطیلی واحدهای فولادی است، مگر اینكه در اجرای طرح استثنا قائل شوند.


احمد دنیانور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: باتوجه به برنامه ریزی‌ انجام شده در صنعت فولاد و اجرای طرح‌های توسعه‌ای در این بخش، خودكفایی در تولید فولاد دور از دسترس نیست.


وی با اشاره به ظرفیت سازی انجام شده برای تولید ۱۵ تا ۱۷ میلیون تن فولاد در كشور تصریح كرد: طی دو سال اخیر حدود ۷۰۰ هزار تن فولاد خام توسط بخش خصوصی در كشور تولید شد و بهره‌برداری از كارخانه‌های جدید نیز در حال انجام است.


وی پیش بینی كرد ایران طی دو سال آینده با دستیابی به تولید ۲۰ میلیون تن فولاد به خودكفایی در این صنعت برسد.


دنیانور با بیان اینكه فولاد متغیری وابسته به وضعیت بازارهای جهانی است، گفت: هم اكنون سه طرح تولید فولاد در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس توسط بخش شبه دولتی در حال اجراست كه در صورت بهره‌برداری حدود ۵،۵ میلیون تن به تولید فولاد كشور اضافه خواهد شد.


وی افزود: هدفمندشدن یارانه صنعت فولاد باید به صورت پلكانی اجرا شود تا زمان كافی برای تغییر تكنولوژی كارخانه‌ها وجود داشته باشد.


عضو هیئت مدیره انجمن فولاد تصریح كرد: واحدهای فولادی باید از سمت تكنولوژی انرژی بر به سمت استفاده از تكنولوژی كم مصرف حركت كنند كه دستیابی به این مسئله نیازمند در اختیار داشتن فرصت كافی است.


وی افزود: درخواست انجمن فولاد این است كه طرح هدفمند شدن یارانه‌ها در مورد صنعت فولاد طی مدت ۱۰ سال اجرایی شود كه البته هنوز پاسخی در این مورد از سوی وزارت صنایع دریافت نكرده‌ایم.


به گفته دنیانور حداقل زمان لازم برای اجرای طرح‌های بهینه سازی مصرف انرژی واحدهای فولادی ۳ سال است كه البته این زمان در واحدهای بزرگ فولادی بیشتر خواهد بود.


وی تصریح كرد: در تفاهم نامه‌ای كه قرار است بین وزارت صنایع و صنعت فولاد امضا شود به مدت زمان لازم برای اجرای طرح‌های كاهنده مصرف انرژی اشاره شده تا بر اساس آن، ردیف بودجه‌ای برای اجرایی این پروژه‌ها در صنعت فولاد مشخص شود.


عضو هیئت مدیره انجمن فولاد افزود: این بودجه مورد نیاز هنوز نهایی نشده و انجمن فولاد در حال جمع آوری اطلاعات در این زمینه است.


وی پیش بینی كرد تفاهم نامه مذكور در شش ماهه اول امسال به امضا برسد.... /  مصاحبه : خبرگزارى فارس