اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یك اتفاق مهم در 'بالی'؛ وزیر خارجه ژاپن به 'متكی' چه گفت



 

 

 

یك اتفاق مهم در 'بالی'؛ وزیر خارجه ژاپن به 'متكی' چه گفت

 

سومین مجمع دموكراسی بالی درحالی روز گذشته به كار خود پایان داد كه در لابی های محل این اجلاس اتفاق مهمی رخ داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به بالی اندونزی، درحالی كه نمایندگان بیش از 30 كشور جهان در این نشست دیدگاههای خود را در خصوص ارتباط دموكراسی و صلح مطرح می كردند، 'سی جی مایهارا' وزیر خارجه جدید ژاپن دیدار مهمی را با منوچهر متكی وزیر خارجه ایران تدارك دیده بود.

'مایهارا' كه 'كانادا' رییس میز ایران وزارت خارجه ژاپن را از توكیو برای این دیدار به همراه خود آورده بود، با طرح درخواست برای ملاقات با وزیر خارجه ایران نشان داد كه شركت در اجلاس بالی بهانه ای برای رایزنی با رییس دستگاه دیپلماسی ایران بوده و مطالب مهمی برای متكی دارد.

اهمیت این دیدار زمانی بیشتر می شد كه بدانیم حتی دیپلمات های ژاپنی مقیم در اندونزی از دیدار طولانی وزیر خارجه كشورشان با وزیر خارجه ایران شگفت زده شده بودند.

این دیدار تقریبا دو ساعت پشت درهای بسته طول كشید و 'كانادا' رییس میز ایران به عنوان مترجم و مسلط به مسایل ایران در آن حضور داشت.

پس از این دیدار، وزرای خارجه دو كشور حاضر به مصاحبه با خبرنگاران نشدند ولی رییس میز ایران در وزارت خارجه ژاپن در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص مذاكرات تاكید كرد كه 'مذاكرات مهم و موفقی' بود.

'كانادا' در پاسخ به این سول كه 'آیا ژاپن پیشنهاد جدیدی را به ایران ارایه كرده است؟'؛ گفت: 'پیشنهاد جدیدی مطرح نبود.'

خبرنگار ایرنا پرسید 'آیا همچون گذشته ژاپن طرح جدیدی را برای مبادله سوخت ارایه كرد؟'؛ او در پاسخ گفت: 'نه'.

گفتنی است ژاپن نخستین كشوری بود كه پیشنهاد مبادله سوخت را در گذشته به صورت تدوین شده به ایران ارایه كرد.

خبرنگار اعزامی خبرگزاری جمهوری اسلامی باز هم از 'كانادا' سوال كرد كه 'حضور برنامه ریزی شده شما در این ملاقات و طولانی شدن دیدار وزرای خارجه دو كشور برای چه بود؟' او در پاسخ گفت: '' در دیدار موضوعات مهمی مطرح شد و پیرامون مذاكرات 'ژنو 3 ' گفت و گو شد.''

رییس میز ایران وزارت خارجه ژاپن از توضیح بیشتر در این زمینه خودداری كرد ولی خبرها حاكی از آن بود كه طرفین در خصوص 'همكاری هسته ای' مذاكره كرده اند.

آنها همچنین در خصوص ایجاد جهانی عاری از سلاح هسته ای به تبادل نظر پرداختند.

وزیر خارجه ژاپن در این دیدار از دور بعدی گفت و گوهای ایران و گروه 1+5 حمایت كرد.

سی جی مایهارا در دیدار با متكی تاكید كرد: روابط ایران و ژاپن روابط دوستی و تاریخی است و مردم ژاپن برداشت و دیدگاه مثبتی نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارند.

وزیر امور خارجه ژاپن نكته مهم دیگری نیز گفت: ' مهمترین هدف دیدار ما حفظ و تقویت اعتماد بین 2 كشور است و ما برای روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران جدی هستیم.'

اهمیت سخنان وزیر خارجه ژاپن در خصوص تقویت روابط با ایران زمانی مشخص می شود كه به گفته های یك دیپلمات ارشد ژاپنی مقیم در اندونزی توجه شود.

او كه از ملاقات طولانی وزیر خارجه كشورشان با وزیر خارجه ایران تعجب كرده بود در خصوص این این دیدار گفت: ' گویی قطعنامه ها ، كاغذی بیش نیستند و سیاست های اعلامی و اعمالی به گونه ای دیگر رقم می خورد.'

رییس جمهوری اسلامی ایران چندی پیش در دیدار با سفیر جدید ژاپن در تهران تاكید كرده بود: اگر امروز حجم مبادلات تجاری ایران و چین به رقم 30 میلیارد دلار رسیده است ، این میزان در روابط ایران و ژاپن باید به مرز 50 میلیارد دلار برسد.

آقای احمدی نژاد با اشاره به ظهور و بروز قدرت‌های جدید در عرصه بین المللی تصریح كرده بود: ایران و ژاپن در فرصت كنونی می توانند با تقویت روابط، شرایط جهانی را به نفع خود و ملت های مستقل تغییر دهند.

احمدی نژاد ایران و ژاپن را دو كشور بزرگ و موثر در تاریخ تمدن بشری خواند و خاطرنشان كرد: هیچ نقطه منفی در روابط دو كشور دیده نمی شود.

این پیام های دوستی در چند ماه گذشته باز هم بین دو كشور رد و بدل شده است.

سفیر جدید ژاپن در تهران چند روز پس از دیدار با رییس جمهور ایران با بیان اینكه 'ایران در دولت آقای احمدی نژاد از جایگاه بالایی برخوردار شده است'، تصریح كرد: ژاپن خواستار تقویت روابط بین دو كشور است.

'كین ایچی كومانو' به این هم بسنده نكرد و به تمجید از عملكرد داخلی احمدی نژاد و سفرهای استانی وی ، پرداخت.

سفیر ژاپن همچنین با بیان اینكه قانون هدفمند كردن یارانه ها تحول مهمی در اقتصاد ایران در سالهای پس از انقلاب ایجاد خواهد كرد، اظهار داشت: دولت احمدی نژاد با اجرای قانون هدفمند كردن یارانه ها قصد كمك به مردم نیازمند كشور را دارد...../تحلیل:ایرنا


ویدیو مرتبط :
توهین به وزیر امور خارجه اقای متكی