اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یافته‌های جدید از حادثه گود «ایران‌زمین»



گودبرداری در گودایران‌زمین,یافته‌های جدید از حادثه گودایران‌زمین

خیابان چطور ریزش كرد، تكلیف 12 ویلای خسارت‌دیده چه می‌شود؟
یافته‌های جدید از حادثه گود «ایران‌زمین»

در جلسه غیرعلنی شورا مشخص شد: خاك‌دستی حادثه در گود را رقم زد

ادامه عملیات گودبرداری در گود «ایران‌زمین» تا پایان فرآیند مقاوم‌سازی و تحكیم گود متوقف شد.


در جلسه غیرعلنی و ویژه اعضای شورای‌شهر تهران با نمایندگان طرح و اجرای پروژه گودبرداری خیابان ایران زمین كه روز گذشته برگزار شد، عامل بروز حادثه ریزش خیابان، کم توجهی به وجود خاک دستی در عمق 15 متری گود و نشت لوله فاضلاب اعلام شد.

 

علاوه بر این اعضای شورای شهر تهران تصمیم گرفتند کمیته ویژه‌ای متشکل از نمایندگان شورا، نمایندگان سازمان نظام مهندسی و پیمانکار پروژه برای نظارت مداوم بر عملیات مقاوم‌سازی این گود تشکیل شود تا در روزهای آینده، عملیات تحكیم به اجرا دربیاید.


ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اعلام این خبر اظهار کرد: در این جلسه که با حضور نماینده پیمانکار تشکیل شد پیشنهادی از سوی پیمانکار مبنی بر ایجاد سازه وسط گود در مرحله اول و انجام عملیات مقاوم‌سازی در مرحله دوم مطرح شد که به دلیل زمان بر بودن این پیشنهاد به مدت 6 ماه تا یک سال، از سوی اعضای شورا رد شد. 

 

او ادامه داد: در نهایت بنا شد ضمن توقف ادامه گودبرداری، در اولین فرصت اقدامات فنی در جهت مقاوم سازی انجام شود.


قناعتی در پاسخ به این سوال که آیا عامل ریزش دیواره‌های گود پروژه خیابان ایران زمین، صرفا نشت لوله فاضلاب بوده است یا خیر؟ توضیح داد: درمنطقه که گودبرداری این پروژه در حال اجرا بوده است خاک دستی وجود داشته به همین دلیل نباید بیش از 15 متر گودبرداری انجام می‌شد، البته پیمانکار این پروژه متوجه این موضوع بوده است؛ اما به دلیل بی‌توجهی و تحکیم نکردن گود، نشت لوله فاضلاب خاک را سست و منجر به ریزش دیواره‌ها شده است.


این عضو شورای شهر درباره 12 خانه ویلایی آسیب دیده مجاور محل گودبرداری ایران زمین نیز اظهار کرد: صاحب پروژه ایران زمین با مالکان خانه‌های آسیب‌دیده توافق کرده و به آنها قول داده مراحل بازسازی خانه‌هایشان را به طور کامل انجام دهد. او اضافه کرد: البته صاحب پروژه در مقابل اعتراض یکی از اهالی محل نسبت به افت ارزش خانه خود پس از بروز این حادثه ، به او قول داده خانه را به قیمت قبل از بروز حادثه خریداری می‌کند./دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
گود برداری غیر اصولی در خیابان ایران زمین......!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توضیحات قالیباف در مورد حادثه ایران زمین



 حادثه ایران زمین ,نشست زمین در منطقه ایران زمین

توضیحات قالیباف در مورد حادثه ایران زمین

عضو شورای شهر با اشاره به حضور شهردار تهران در جلسه شورا درپی نشست زمین در منطقه ایران زمین (خیابان گلستان شهرک غرب) گفت: قالیباف در این جلسه اعلام کرد شهروندان منطقه ایران زمین نگران نباشنند زیرا شهرداری به صورت اورژانسی جوانب مختلف این حادثه را بررسی و مشکل را برطرف می كند.

صدای مهیبی ساعت 5 صبح روز 11 مهر ماه ساکنان منطقه ایران زمین را متحیر كرد. این حادثه به دلیل گودبرداری غیراصولی پروژه بزرگ فردی به نام بابک زنجانی بوده است. در این حادثه بخشی از ضلع شمالی پروژه تخریب و آسیب قابل ملاحظه ای به خیابان و خانه های اطراف وارد شد.

 

همچنین براثر این حادثه بخشی از آسفالت خیابان در مجاور قطعه زمینی به وسعت ۵ هزارمترمربع با عمق ۴۰ متر، نشست کرد و ترک های عمیقی در سطح خیابان و دیوارهای ساختمان های اطراف پدیدار شد. این پروژه که توسط شرکت ستسا از زیرمجموعه های هلدینگ سورینت در حال ساخت است با وجود اخطارها و تذکرهایی که در این مدت دریافت کرده بود همچنان به فعالیت خود ادامه داد.

ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران با اشاره به جزئیات این جلسه گفت: اعضای شورا انتقاد كردند كه چرا شهرداری به موضوع فنی و عمرانی و همچنین اكوسیستم خاك توجه نكرده و كار كارشناسی صحیح انجام نشده است.

 

البته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در پاسخ به اعضا با بیان اینكه تمامی مراحل پروژه به صورت آن لاین با شهرداری در ارتباط بوده است گفت: شهرداری تهران تمامی مراحل را ریز به ریز ارزیابی كرده و با مشاهده هر گونه تخلف تذكرات لازم، هشدارها را عنوان كرده است و اسناد آن موجود است. در پایان گفته های معاون شهردار قرار شد تیمی از اعضای معاونت عمرانی شهرداری و شورا برای ارزیابی از پروژه بازدید کنند.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران هم به اعضای شورای شهر قول داد در این حادثه تمامی اقدامات اورژانسی و ضربتی انجام شود تا مشكلی رخ ندهد. البته شهردار تهران اعلام كرد: مقصر شهرداری تهران نیست و دستگاههای نظارتی هم باید پاسخگو باشند که یكی از آنها سازمان نظام مهندسی است. به گفته قالیباف شهرداری ابزارهای لازم برای برخی اقدامات را در اختیار ندارد برای همین مشكلات رخ می دهد.

قناعتی همچنین در مورد حاشیه های انتخاب اعضای كمیسیونها در شورا گفت: انتخاب اعضای كمیسیونها حاشیه های داغ تر از متنی داشت. اصلاح طلبان به نوعی می گفتند كمیسیون فرهنگی و برنامه و بودجه و شهرسازی را به ما بدهید و بقیه كمیسیونها برای اصولگرایان ولی اعضای اصولگرا معتقد بودند باید نسبت اعضای اصولگرا و اصلاح طلب در كمیسیونها حفظ شود و دوم اینكه اولویت اول فارق از مباحث سیاسی است و باید اولویت تخصصها باشد نه نگاه های سیاسی. اصل بر شایسته سالاری است. /مهر