اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یاران بابک زنجانی در حلقه کیش



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بابک زنجانی

 

اخبار اقتصادی -جزئیات عملکرد"میلیاردر کاغذی" (بخش نخست/تولد میلیاردرکیش) یاران بابک زنجانی در حلقه کیش

زنجانی در تاسیس این شرکت­ها کار سختی نداشت. «محمود بهمنی»، رئیس سابق بانک مرکزی عضو هیئت­مدیره منطقه آزاد کیش بود و «اسدالله کریمی»، یارغار محمود احمدی­ نژاد در شهرداری تهران، مدیرعامل منطقه آزاد کیش. از طرف دیگر زنجانی «حسین شیرازی­ منش»، دبیرکل انجمن سرمایه­ گذاران و کارآفرینان کیش و رئیس هیئت­ مدیره سندیکای صاحبان صنایع کیش را در کنار خودش داشت.

«بابک زنجانی» دوست دارد «بیل گیتس» باشد اما بیشتر شبیه «دن­کیشوت» است؛ دست خالی به جنگ غول­ها رفته. غول­ها اما این­دفعه واقعی هستند و دن­کیشوت برای محافظت از خودش پشت بارویی از دروغ پنهان شده است.

از زندگی زنجانی یا به قول آمریکایی­هایی که تحریمش کرده ­اند «بابک مرتضی زنجانی»، دو روایت وجود دارد. یکی را خودش از سیر تا پیاز در گفتگو با هفته­ نامه «آسمان» تعریف کرده و نقطه عطفش سربازی در سپاه و رانندگی برای محسن نوربخش، رئیس وقت بانک مرکزی است. روایتی خودساخته که شرح قهرمانی­هایش است. اما روایت دیگر که به واقعیت این روزهای زنجانی نزدیک­تر است نشانی از این قهرمان­ بازی­ ها ندارد.

تی. بی. تی خیالی
قهرمان­ ها اولین قدم­های موفقیت را در کودکی و نوجوانی برمی­دارند. به همین دلیل است که زنجانی اولین خشت بارویش را در کودکی­اش گذاشته است. او که مثل «رضا ضراب» همتا و همکارش درترکیه، خانواده سرمایه­ داری نداشت تلاش کرد از خانواده اش سرمایه دار بسازد. به تعریف خود زنجانی پدرش کارگر راه ­آهنی بود که شرکت مسافربری‌ "تی.بی.تی" را بنیان گذاشت.

شرکت مسافربری‌ تی.بی.تی (T.B.T) را «توکلی»نام و «باقرزاده»نامی در سال 1333 بنیان گذاشتند و نام این شرکت هم مخفف اسم همین دو نفر است که سهامداران آن بودند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی شرکت حمل­ ونقل و مسافربری‌ تی.بی.تی را مصادره کرد و از آن زمان تاکنون توسط کسانی که این نهاد تعیین می­کند اداره می­شود و فامیل «زنجانی» در میان آن‌ها دیده نمی­شود.

سرباز بانکی
اما داستان زندگی بابک زنجانی با رفتنش به سربازی اوج می­گیرد. خودش ادعا کرده سال 1375-1376 سرباز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است. در سربازی توسط آیت­ الله هاشمی ­رفسنجانی، رئیس­ جمهور وقت، به رئیس وقت بانک مرکزی معرفی و راننده او شده و پس از سربازی هم برای ورود به بازار به فروش پوست گوسفند روی آورده است.

اما تاریخ تولد بابک زنجانی به استناد پاسپورت ایرانی‌اش سال 1974 میلادی یعنی 1353 شمسی است و اگر گفته­ اش درباره تاریخی که به سربازی رفته را بپذیریم پس او در سال 1996 میلادی سرباز بوده است. درحالی­که در همان مصاحبه با هفته­ نامه آسمان گفته است که در سال 1996 میلادی به ترکیه رفت­ وآمد داشته و به این کشور «سالامبور» (پوست گوسفند) می ­فروخته است. پس یا تاریخ رفتنش به سربازی دروغ است یا داستانی که درباره فروش پوست گوسفند به ترکیه تعریف کرده؛شاید هم هر دو.

دستیار زنجانی که نخواست نام او فاش شود در گفت و گویی که در پنج بخش منتشر شد به خبرنگار «تدبیر» گفت «ماجرای سرباز میلیونر زنجانی افسانه است». همچنین در سال 1376 سیدمحمدخاتمی رئیس­جمهور ایران بوده و نه آن گونه که زنجانی گفته هاشمی. او همچنین فقیرزاده­ای نبود که با فروش پوست گوسفند کامروا شود. زنجانی از رانتی استفاده کرد که به خاطر تحریم­ها به او داده شده بود. البته زنجانی به­ مرور هم کارش به مجموعه عمرانی ویژه" ق . خ "که در دوره احمدی نژاد حساب ویژه ای روی آن می‌شد رسید و هم به رئیس بانک مرکزی .اما نه آن مجموعه ربطی به سربازی داشت و نه آن رئیس بانک مرکزی نوربخش بود.

زنجانی مدعی است که در سال 1389 وبا ایجاد بانکش در امارات مسئولان شرکت سرمایه ­گذاری «غدیر» که از زیرمجموعه­ های بانک صادرات است به سراغش می­ آیند و او این شرکت را برای واردات گوشت یاری می­کند. پس از ایجاد ارتباط با شرکت سرمایه­ گذاری غدیر یکی از زیرمجموعه­ های مجموعه عمرانی ق.خ  برای انتقال 40 میلیارد دلار دست به دامان زنجانی می­شود و به این ترتیب ارتباط او با نهاد نامی ای که همواره ارتباط را با آن ادعا می‌کند، شکل می­گیرد و همین ارتباطات پای زنجانی را به وزارت نفت می­کشاند.

اما شواهد نشان می­دهد که زنجانی خیلی پیشتر با مجموعه عمرانی  ق. خ آشنا شده بود؛ آن هم در جزیره کیش. مزیت­های سرمایه­ گذاری در مناطق آزاد مثل شرایط آسان برای ایجاد شرکت و همچنین معافیت مالیاتی زنجانی را ابتدا به منطقه آزاد کیش و بعد به قشم رساند. حضور جریان معروف به  انحرافی(برخی نزدیکان احمدی نژاد که محافظه کاران آنان را به دلیل حمایت از مشایی انحرافی می‌نامیدند) در مناطق آزاد هم باعث شد که کار زنجانی روی غلتک بیفتد.

 بر اساس آگهی های منتشر شده در«روزنامه رسمی کشور» ، در سال  1383 شرکت «ث گ کیش»در کیش تاسیس می­شود. این شرکت که زمینه فعالیت آن صنایع غذایی است توسط "مرتضی‌.م  "و "کمال.م" و «بابک زنجانی» تاسیس شده است. این یکی از شرکت­ هایی است که یک نهاد نامی  از طریق آن‌ها نیازهای پرسنل خود را تامین می­کند.

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بابک زنجانی

 
اما این تنها شرکتی نبود که زنجانی در کیش به ثبت رساند. زنجانی سال 1386 از این شرکت جدا شد و چندین و چند شرکت مختلف دیگر در این جزیره تاسیس کرد. شرکت اس­سی­تی بانکرز کیش، شرکت کیش سورینت کمرشیال تراست بانکرز، شرکت آرایشی سورینت کیش، شرکت کیش کالاپکس، شرکت مجتمع تفریحی و تجاری تهران قدیم کیش و... بخشی از شرکت­های زنجانی در کیش است.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بابک زنجانی

 

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بابک زنجانی


زنجانی در تاسیس این شرکت­ها کار سختی نداشت. «محمود بهمنی»، رئیس سابق بانک مرکزی عضو هیئت­ مدیره منطقه آزاد کیش بود و «اسدالله کریمی»، یارغار محمود احمدی­ نژاد در شهرداری تهران، مدیرعامل منطقه آزاد کیش. از طرف دیگر زنجانی «حسین شیرازی­ منش»، دبیرکل انجمن سرمایه­ گذاران و کارآفرینان کیش و رئیس هیئت­ مدیره سندیکای صاحبان صنایع کیش را در کنار خودش داشت. هرکس هم که با بابک زنجانی بود به نان­ ونوایی رسید.

 

اسدالله کریمی، شهردار منطقه 4 و 14 در زمان شهرداری احمدی­ نژاد پس از مدت کوتاهی از مدیرعاملی منطقه آزاد کیش استعفا داد تا در هیئت­ مدیره اس­سی­تی بانکرز کیش در کنار زنجانی قرار بگیرد زیرا براساس قانون مناطق آزاد رؤسا و مدیران مناطق آزاد نمی­توانند همزمان در شرکت­های خصوصی سرمایه ­گذاری کنند.

حسین شیرازی­ منش هم اکنون قائم­ مقام بابک زنجانی در گروه سورینت و همچنین مدیرعامل شرکت تهران قدیم کیش است که زنجانی رئیس هیئت ­مدیره آن است و پروژه­ های پردرآمدی مثل راه ­اندازی «سافاری» در کیش اجرا کرده است. شیرازی­ منش هم یک هفته پس از بازداشت زنجانی، دستگیرشد.

«ثریا اسدی» نیز از اعضای هیئت­ مدیره شرکت سورینت است که رسانه­ ها از او به­ عنوان همسر سابق زنجانی نام برده ­اند. اسدی در سال 1383 وارد شرکت آرایشی سورینت و رئیس هیئت­ مدیره این شرکت شد. اسدی یک سال پیشتر از آن نیز کل سهام شرکت «ماهان پخش کیش»، سهامدار اصلی شرکت «سورینت کیش کنت گروپ» را خریده و جای این شرکت را گرفته بود تا تنها سه نام  اصلی در این شرکت باقی بماند. بابک زنجانی، ثریا اسدی و یک زن دیگر به نام «بهار زنجانی».

مناطق آزاد البته خوان پرنعمتی بود که زنجانی را از کیش به قشم کشاند. در قشم بود که برای اولین بار هواپیمایی قشم با ناوگان میلیاردی­ اش پا به عرصه گذاشت.

اخبار اقتصادی - تدبیر

 ادامه دارد


ویدیو مرتبط :
ثروت بابک زنجانی. مستند چگونگی ثروتمند شدن زنجانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حلقه‌ یاران بابک زنجانی چه كسانی هستند؟


شاید در پرونده‌های فساد اقتصادی ایران هیچ پرونده‌ای به اندازه بابك زنجانی جنجال‌آفرین نبوده است. این پرونده از نظر فساد اقتصادی كماكان رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

روزنامه اعتماد: شاید در پرونده‌های فساد اقتصادی ایران هیچ پرونده‌ای به اندازه بابك زنجانی جنجال‌آفرین نبوده است. این پرونده از نظر فساد اقتصادی كماكان رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

فسادی حدود سه میلیارد یورو آن قدر بزرگ است كه به گفته یك مقام عالیرتبه نفت، اختلاس یا فسادهای دیگری كه طی چند سال گذشته در این صنعت رخ داده و ارقام كلانی هم به نظر می‌رسد، در مقابل آن گم است. او در این ارتباط به رقم 400 میلیارد تومانی اشاره می‌كند كه از منابع نفت برداشته‌اند و یك آب خنك هم روی آن نوشیده‌اند.

در ارتباط با پرونده بابك زنجانی تاكنون هفت نفر بازداشت شده‌اند و بازداشتی‌ها كه افزایش می‌یابد، مقام و سمت‌های آنها هم رو به بالا می‌رود. اگر زمانی دستیار بابك زنجانی دستگیر می‌شد، ابهامی به این بازداشت وارد نبود اما زمانی كه بازداشتی‌ها به سوی مدیران عالیرتبه دوره گذشته صنعت نفت می‌رود، این سوال مطرح می‌شود كه نقش این مدیران در پولدار شدن بابك زنجانی چه بوده است؟ بابك زنجانی از كدام روزنه توانست استفاده كند تا منابع نفت و كشور را ببلعد؟بدون شك ماجرای تحریم‌ها نقش مهمی در این رخداد ایفا كرده است.

تا قبل از اعمال تحریم نفتی، بابك زنجانی اگر از صادرات سالامبور و پوست و روده توانست پولی به‌هم بزند و خود را چهره موفقی در این زمینه نشان دهد اما باید سال‌ها كار می‌كرد تا این‌گونه سرشناس شود و پولدار، به‌طوری كه هلدینگ بزند و شركت‌های اقماری در ایران و تاجیكستان تاسیس كند. آنچه به كمك او آمد و توانست روزنه امید را به رویش باز كند، تحریم‌های نفتی ایران بود چه آنكه ایران برای فروش نفت خود نیاز به واسطه‌گران و دلالانی داشت كه برخی آنان تا پیش از تحریم‌ها امكان گذر از كنار شركت ملی نفت را به ذهن خود راه نمی‌دادند چه برسد به آنكه یك طرف میز مذاكره قرار بگیرند.

اما تحریم‌های نفتی ایران به سرعت این زمینه را برای آنها فراهم كرد زیرا شرایط فروش نفت خام پس از اعمال تحریم‌ها زمین تا آسمان فرق كرده بود. تا پیش از اعمال تحریم‌ها، ایران برای فروش نفت خود شرایطی داشت كه دو مورد آن بسیار مهم بود و در اصل مشتریان را غربال می‌كرد و خریداران معتبر وارد جرگه فروش و معاملات نفت خام ایران می‌شدند: اول، خریدار یا پالایشگر نفتی و صاحب پالایشگاه باشد یا آنكه با یك یا چند پالایشگاه قرارداد معتبر داشته باشد. از این رو نفت ایران روی آب نمی‌ماند و فروش می‌رفت؛ شرط دوم هم این بود كه سه بانك معتبر جهانی خریدار نفت ایران را تایید كنند.

این دو شرط عملا خریداران نفت ایران (حقوقی یا حقیقی) را معتبر و ریشه‌دار می‌ساخت. از این رو مشتریان تازه از راه رسیده امكان ورود به فهرست خریداران نفت ایران را پیدا نمی‌كردند. اما تحریم‌های نفتی فرصتی را برای برخی واسطه‌گران فراهم ساخت تا به فهرست خریداران نفت ایران راه یابند. زیرا با شروع تحریم‌ها این دو شرط عملا از شرایط قرارداد فروش نفت ایران حذف شد و حذف آن چنان حیرت‌آور بود كه حتی خود نفتی‌ها باور نداشتند بتوان به این راحتی چوب حراج به نفت ایران زد، به‌طوری كه یكی از این مقامات در گفت‌وگویی به این نكته اشاره می‌كند و می‌گوید: «... هیات‌مدیره شركت ملی نفت، تنها مقررات فروش نفت را اصلاح كرده بود.

 تعدیل مقررات فروش نفت، برای خود ما هم تعجب‌آور بود. پیش از این، امور بین‌الملل شركت ملی نفت، تنها به شركت‌هایی نفت می‌فروخت كه حایز یكسری ویژگی‌ها بودند؛ ازجمله اینكه پالایشگاه داشته باشند و سال‌ها در بازار نفت معامله كرده. یكسری مقررات مالی هم برای فروش نفت داشتند. نظیر اینكه شماره حساب‌های بانكی معتبر داشته باشند. اما با توجه به شرایط سخت تحریم‌ها، هیات‌مدیره شركت ملی نفت، شرط پالایشگاه داشتن را از شروط مشتریان نفت ایران برداشت.»

در این راستا است كه برای فروش نفت ایران خریدارانی از راه می‌رسند: «مجموعه‌هایی مانند آستان قدس رضوی، بانك صادرات و برخی نهادها با توجه به شرایط تحریم، مجوزهایی برای صادرات نفت گرفتند. برخی خریداران نفت از كشورهای دیگر هم نظیر روسیه، چین و كشورهای CIS برای خرید نفت ایران، اعلام آمادگی كردند. این شركت‌ها هم به امور بین‌الملل شركت ملی نفت معرفی می‌شدند... وقتی شرط داشتن پالایشگاه از مشتریان نفت ایران برداشته شد، آمدند گفتند كه اینها می‌توانند نفت بفروشند. یك مقداری هم به شكل فرمایشی بود.»آیا حذف این دو شرط توانست فروش نفت ایران را مطلوب نگه دارد، سوالی است كه باید در جریان بررسی پرونده بابك زنجانی به آن رسیدگی شود. به نظر می‌رسد كه دو فرد بازداشت شده‌ای كه جزو مدیران عالی ‌رتبه صنعت نفت بوده‌اند بتواند نوری بر این پرونده بتابانند.

افراد بازداشت شده چه كسانی هستند؟

س. ج. س:
او از مردان نفتی دولت دهم بوده است. می‌گویند مرد شماره یك ایران در بازار نفت طی آن دولت بود واز مدیران عالیرتبه نفتی دولت احمدی‌نژاد كه سابقه مدیریت در چندین شركت اصلی نفتی را بر عهده داشت، چهار سال پیش از شركت ملی نفت به شركتی پا گذاشت كه ماموریت‌های اقتصادی، تجاری و كمك به كمبود منابع مالی داخلی شركت‌های تابع نفت را برعهده دارد و نقش مهمی در واردات بنزین و فروش بخش عمده‌یی از نفت خام ایران ایفا می‌كند و طی ماه‌های اخیر درگیر مباحث مربوط به سوآپ نفت ایران بوده است. نام این مدیر نفتی در فهرست تحریم‌های امریكا قرار دارد.

و. ا. ا. و: از مدیران و مشاوران نزدیك به وزیر اسبق نفت كه در دولت احمدی‌نژاد اصلاح ساختار امور حقوقی و قراردادهای صنعت نفت به وی سپرده شده بود.

ع. ع: از مدیران عامل اسبق یكی از مناطق آزاد تجاری صنعتی در دولت احمدی‌نژاد كه در مقطعی هم شایع شد در نزدیكی مرزهای غرب، حین فرار از كشور دستگیر شده است.

ح. م. ك: از معاونان و دوستان متهم اصلی كه پس از انتشار تصویر دو نفره‌شان بابك زنجانی وی را از «دوستان و تجار خوب» خواند. گفته می‌شود این فرد مدت زمان كوتاهی در بازداشت بوده و آزاد شده است.

ح. ش. م: نخستین فرد بازداشتی پس از بابك زنجانی، از دستیاران اصلی وی كه رسیدگی به امور مربوط به پروژه‌های كیش را بر عهده داشته است. او كمتر از یك هفته پس از دستگیری رییسش در دفتر كار خود بازداشت شد.

ب. ز: یكی از وابستگان بابك زنجانی.