اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یارانه 4.5 میلیون نفر با چه ملاکی حذف شد؟



28 هزار تومان هایی که برای سرپرستان خانوار واریز نشد

یارانه 4.5 میلیون نفر با چه ملاکی حذف شد؟

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

حذف یارانه نقدی اقشار پردرآمد از همان ابتدای اعلام، جنجال آفرین شد. از همان روزهای اعلام خبرحذف یارانه 10 میلیون پردرآمد ، هشدار ها و اعتراض ها در خصوص نحوه شناسایی پردرآمدها و امکان پایمال شدن حق برخی از مردم آغاز شد. دولتی ها هرگز درباره این مساله که چطور پردرآمدها را شناسایی خواهند کرد، اطلاع رسانی نکردند و همین امر باعث شد، اعتراض ها فراگیر شود.

 حذف یارانه نقدی اقشار پردرآمد از همان ابتدای اعلام،  جنجال آفرین شد. از همان روزهای اعلام خبرحذف یارانه 10 میلیون پردرآمد ، هشدار ها و اعتراض ها در خصوص نحوه شناسایی پردرآمدها و امکان پایمال شدن حق برخی از مردم آغاز شد.

دولتی ها هرگز درباره این مساله که چطور پردرآمدها را شناسایی خواهند کرد، اطلاع رسانی نکردند و همین امر باعث شد، اعتراض ها فراگیر شود.

 

ارسال پیامک ها ی حذف یارانه نقدی هم که البته گفته شده بود اجباری نیست، موج دیگری از نگرانی ها بین افکار عمومی  ایجاد کرد.گزارش های رسیده از مردم حاکی از این بود که پیامک ها حتی برای گروهی از کارگران و کارمندان هم ارسال شده است.

 

بعد از این ماجرا بود که واریز مابه التفاوت 28 هزار تومانی یارنه نقدی نیز خبر ساز شد و در ادامه پیامک های حذف، این بار این 28 هزار تومان ها بودند که به حساب همه سرپرستان خانوارها واریز نشدند و عده ای را محروم گذاشتند.

 

اما در حالی که گلایه های یارانه ای مردم و اقتصادی ها بلند شده بود، دولت اعلام کرد کسانی که پیامک حذف یارانه نقدی دریافت کرده اند یا مابه التفاوت 28 هزار تومانی به حساب آنها واریز نشده است می توانند با مراجعه به سایت رفاهی گزینه عدم تمایل به انصراف از دریافت یارانه نقدی را انتخاب کنند.

در هر حال نتیجه این شد که بسیاری از مردم برای ثبت گزینه عدم انصراف، از 7 خوان سایت رفاهی گذشتند و بعد از تحمل مشکلات فروان موفق به ثبت درخواست خود شدند.

 

حالا امابر اساس اخبار رسیده از شاهدان عینی به شفاف؛  28 هزار تومان مابه التفاوت یارانه نقدی که حالا به یارانه نان تبدیل شده و قابل برداشت شده، برای بسیاری از خانوارها که پیامک انصراف دریافت کرده بودند واریز نشده است.

در این میان دبیر ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها خبر از حذف یارانه 4.5 میلیون نفر داده است تا این اخبار تایید شود.

 

دبیر ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها اعلام كرده: پیش از حذف برخی اقشار از سیستم دریافت یارانه نقدی 74.5 میلیون نفر یارانه می گرفتند، اما این رقم هم اكنون به 70 میلیون نفر كاهش یافته است.  

محمدرضا فرزین درباره‌ی این كه آیا باز هم تعداد دریافت‌كننده یارانه كاهش خواهد یافت؟ گفت:‌ما هم اكنون در حال بررسی این موضوع هستیم.  

 

وی با اشاره به این كه بخشی از افراد حذف شده از فهرست دریافت‌كنندگان یارانه، ایرانیانی هستند كه در خارج از كشور زندگی می‌كنند، درباره چگونگی شناسایی افراد دارای تمكن مالی گفت: به هر حال ما از خیلی پایگاه‌های اطلاعاتی استفاده كرده‌ایم و نظام مشخصی برای شناسایی این افراد داریم.  

اما وی درباره این منابع و پایگاه های اطلاعاتی توضیح نداد تا این مساله همچنان سوال بزرگ افکار عمومی باقی بماند و ابهامات دربار عادلانه بودن این حذف ها همچنان برقرار باشد.

باید منتظر ماند و دید در ادامه یارانه نقدی چه کسانی حذف خواهد شد؟/شفاف


ویدیو مرتبط :
ربیعی: یارانه شش میلیون نفر حذف خواهد شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حذف ۲۹ میلیون نفر از فهرست یارانه نقدی؟



حذف یارانه ها,اخبار یارانه ها,یارانه فروردین91,یارانه اردیبهشت91,قطع یارانه ها,اخبار اقتصادی

 

حذف ۲۹ میلیون نفر از فهرست یارانه نقدی؟

در صورتی که در سال 91 اعتبارهدفمندی معادل سال 90 تعیین شود، 29 میلیون نفر از فهرست یارانه بگیران حذف می شوند.

خبرانلاین: در صورتی که در سال 91 اعتبارهدفمندی معادل سال 90 تعیین شود، 29 میلیون نفر از فهرست یارانه بگیران حذف می شوند.

اقدام ناگهانی دولت در رابطه با افزایش یارانه های نقدی که به نوعی آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه ها نیز نام گرفت، از سوی مجلس با مخالفت هایی مواجه شد، البته تجربه نشان داده است که مجلس در قبال عملکرد دولت طی سالهای اخیر بارها در عمل انجام شده قرار گرفته و در نهایت به خواست دولت تن داده است.

 

در کنار این موضوع باید توجه داشت که مجلس هشتم تنها دو ماه تا پایان دوره قانونی فعالیتش فرصت دارد. دو ماهی که عملا تنها محدود به بررسی و تصویب قانون بودجه سال 91 خواهد شد. قانونی که لایحه آن به رغم ارایه به مجلس هنوز اجازه انتشار عمومی پیدا نکرده است، نسخه های محدود آن نیز از سوی معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری به سختی در اختیار کارشناسان قرار می گیرد و از زمانی که به مجلس تقدیم شده است، مرکز پژوهشها بالغ بر 51 گزارش منتقدانه در مورد آن منتشر کرده است.

 

بدون آنکه بخواهیم قصدی داشته باشیم و حتی به دنبال جواب آن برویم شرح بالا را می توانیم با یک علامت سئوال به پایان برسانیم و این گمانه را نیز مطرح کنیم که آیا دولت دهم نمی خواهد در آخرین سال فعالیتش قانونی را به اجرای بگذارد که مجلس هشتم از تصویب گذرانده؟

 

به هر شکل روند طی شده طی چند سال اخیر نشان می دهد، دولت بیش از آنکه بخواهد از نظرات مجلس تبعیت کند و یا حتی در پی کسب رضایت مجلس برای اجرای برنامه های اقتصادی اش باشد، به نحوی عمل کرده که مجلس را ناچار به تبعیت از خود کند. در مورد آغاز فاز اول هدفمندسازی یارانه ها و توزیع یارانه نقدی در سه ماهه پایانی سال 89 به خوبی این مسئله به نمایش عمومی گذاشته شد. در مورد فاز دوم نیز به نظر می رسد همان قصه در حال تکرار شدن است.

 

در این میان یک اما وجود دارد، آنهم به «اما»یی به اندازه جمعیتی نزدیک به 29 میلیون نفر، بنا بر گزارش منتشر شده از سوی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی دولت در لایحه بودجه سال 91 هیچ اشاره ای به رقم درآمد حاصل از افزایش قیمت حاملهای انرژی یا به عبارتی قانون هدفمندسازی یارانه ها نکرده است بنابراین نمی توان گفت که دولت در این زمینه چه برنامه ای دارد و اما نتیجه همین ابهام می تواند به قیمت حذف حدود 29 میلیون نفر از فهرست دریافت کنندگان یارانه نقدی تمام شود.

 

گمانه زنی دو سناریو برای یک سال

اگر ارقام کلی لایحه را با سال 90 مقایسه کنیم می بینیم که دولت در سال 91 سقف بودجه را نسبت به سال 90 تقریبا ثابت نگهداشته ، در این میان بودجه جاری کاهش پیدا کرده و بودجه عمرانی به رغم عدم تحقق در سال 90 برای سال 91 افزایش پیدا کرده.

 

اعتبارات یارانه ای (یعنی سهم دلوت از محل افزایش قیمت حاملهای انرژی) نیز بنابر گزارش مرکز پژوهشهای مجلس در مقایسه با سال 90 تغییر چشم گیری نداشته است و با توجه به این شرایط نمی توان انتظار داشته که دولت بخواهد تغییر چشم گیری حداقل در اعتبار 54 هزار میلیارد تومانی بدهد که در سال 90 برای اعتبار حاصل از افزایش قیمت حاملهای در نظر گرفته شد، البته مگر آنکه در جریان رسیدگی به بودجه در صحن بلاخره دولت راضی به اعلام علنی ارقام مربوطه شود. رقمی که بر خلاف متن قانون هدفمندسازی هنوز لایحه سنواتی ذکر نشده است( بنابر گزارش 49 بررسی لایحه قانون هدفمندسازی یارانه ها منتشر شده از سوی مرکز پژوهشهای مجلس).

 

از سوی دیگر در سال 90 بنابر اعلام رسمی انجام گرفته در سایت رسمی دولت به 73 میلیون نفر از جمعیت کشور یعنی تقریبا تمامی 10 دهک جمعیتی یارانه پرداخت کرده است که با احتساب هر نفر 45500 تومان هزینه ای بالغ بر 40 هزار میلیارد تومان را تقبل کرده است.

با در نظر گرفتن این دو موضوع اگر دولت بخواهد هزینه یارانه نقدی را در سال 91 افزایش ندهد، با احتساب یارانه 73500 تومان تنها می تواند یارانه 45 میلیون نفر را تامین کند یعنی مجبور است نام 29 میلیون نفر را از فهرست دریافت کنندگان یارانه خارج کند.

 

البته اگر یارانه نقدی در فاز دوم بنابر گفته مدیرعامل سازمان هدفمند سازی به جای 73500 تومان به 58500 تومان افزایش یابد (بهروز مرادی در مصاحبه خبری که در مورد واریز مابه التفاوت یارانه فاز اول و دوم اعلام کرده بود معلوم نیست این رقم مربوط به دوره یک ماهه است و یا دوماهه )، دولت برای پرداخت به 73 میلیون نفر نیاز به اعتباری معادل 51 هزار میلیارد تومان خواهد بود؛ یعنی کمی کمتر از کل اعتبار سال 90 و اگر میزان اعتبار را ثابت فرض کنیم، دولت می تواند یارانه 68 میلیون نفر را تقبل کند. یعنی بازهم حذف حدود 5 میلیون نفر از کل فهرست دریافت کنندگان یارانه نقدی.

 

مقایسه وضعیت پرداخت یارانه نقدی در سال 90 و سناریوهای سال 91
عنوان سال 90 سال 91
سناریوی اول سناریو دوم
میزان یارانه نقدی هر نفر (تومان) 45,500 73,500 58,500
کل یارانه نقدی پرداختی طی هر ماه (میلیارد تومان) 3,322 5,366 4,271
کل یارانه نقدی پرداختی در طول سال با فرض جمعیت 73 میلیون نفری دریافت کننده یارانه (میلیارد تومان) 39,858 64,386 51,246
جمعیت یارانه بگیر (برای سناریوها با فرض ثابت بودن هزینه معادل سال 90 محاسبه شده است) 73,000,000 45,190,476 681,333,333

 

 

 


بازی بزرگان

اما اگر این اتفاق نیفتد، یعنی دولت نخواهد تن به نارضایتی ناشی از خروج 29 یا پنج میلیون نفر از فهرست دریافت یارانه بدهد؛ باید بین 51 تا 64 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی توزیع کند. اگر چه به نظر می رسد این موضوع با متن قانون هدفمندسازی یارانه ها ناهماهنگ باشد، ولی آیا واقعا قصد تنظیم کنندگان قانون هدفمندسازی یارانه ها روندی این چنین بوده است، یعنی روندی که به صورت مثال گلوله برف به سمت تبدیل شدن به یک بهمن هزینه برای دولت و اقتصاد کشور برود؟

 

سئوال دیگر آنکه دولت در صورت تن دادن به چنین هزینه ای آیا می تواند سهم صنعت و بخش کشاورزی را نیز که با حساب این ارقام باید چیزی حدود 30 تا 38 هزار میلیادر تومان محاسبه می شود را تامین کند؟ ، برای این کار دولت باید قیمت حاملهای انرژی را در فاز دوم به حدی بالا ببرد که بدون احتساب سهم خودش بتواند اعتباری بالغ بر 82 تا 103 هزار میلیارد تومان را جهت اجرای قانون ( پرداسه سهم 50 درصدی یارانه نقدی و 30 درصدی بخش تولید) تامین کند و برای تامین چنین اعتباری که حدود دو برابر میزان اعتبار ثبت شده در بودجه 90 است باید منتظر چه نرخ هایی برای حاملهای انرژی باشیم؟

 

به هر شکل باید منتظر بود و دید در بازی شطرنجی که دولت با مجلس آغاز کرده ، حرکت بعدی مجلس چه خواهد بود ، آیا مجلس می تواند، 28 هزار تومان هایی را که دولت در حساب دریافت کنندگان یارانه نقدی بولکه کرده به حساب خزانه بازگرداند و یا بین دو راهی که دولت مقابل مجلس قرار داده است یعنی یارانه 58500 تومانی یا 73500 تومان مجلس یکی را انتخاب خواهد کرد تا آخرین روزهای مجلس هشتم و آخرین سال فعالیت دولت نهم بدون تنشی در قبال یارانه نقدی طی شود و حل مسائلی که می ماند هم به گردن دولت و مجلس بعدی بیافتد؛ مسائلی از قبیل کسری بودجه ، افزایش هزینه های ناشی از اجرای ناقصی برنامه هدفمندسازی، عدم پرداخت اعتبارات وعده داده شده به بخشهای تولیدی، بازپرداخت بدهیهای ناشی از فروش اوراق مشارکت و .../فردانیوز