اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یارانه نقدی پیامکی‌ها افزایش نیافت



مابه‌التفاوت یارانه نقدی ,یارانه اردیبهشت,اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ,سرپرست‌های خانوار

 

یارانه نقدی پیامکی‌ها افزایش نیافت

مابه‌التفاوت یارانه نقدی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوارهایی که پیامک انصراف از دریافت یارانه برای آنها ارسال شده بود، واریز نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها در حالی از واریز مبلغ 28‌هزار تومان به عنوان مابه‌التفاوت یارانه‌های نقدی به حساب سرپرست‌های خانوار در نوروز خبر داده که بسیاری از شهروندان در تماس با خبرگزاری مهر عنوان می‌کنند این مبلغ به حساب آنها واریز نشده است.

به طور خاص، مابه‌التفاوت یارانه‌های نقدی به‌حساب خانوارهایی که پیامک انصراف از دریافت یارانه ارسال شده بود، واریز نشده، این درحالی است که پیش از این مسئولان، حذف خانوارهای دارای تمکن مالی مناسب از دریافت یارانه را اختیاری عنوان کرده بودند./قدس آنلاین


ویدیو مرتبط :
مبلغ یارانه نقدی افزایش نمی یابد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فرزین: یارانه نقدی می‌تواند 3 برابر شود/ پیشنهاد افزایش‌‌٢٠ درصدی قیمت آب



 

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها در نشست خبری امروز خود با تشریح دستاوردهای 9 ماهه گذشته از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به سوالات خبرنگاران در این حوزه پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا فرزین با اشاره به تغییر نحوه تخصیص یارانه شیر از واحد صنعتی به تولیدكننده گفت:‌ پس از این تغییر واحدهای صنعتی مطالبات دامداران را به بهانه عدم اختصاص یارانه پرداخت نكردند اما محاسبات ما نشان داد كه از ابتدای سال تا نیمه تیر ماه كل یارانه تخصیصی به این بخش 100 میلیارد تومان بوده كه در اختیار وزارت بازرگانی گذاشته شده تا مطالبات دامداران پرداخت شود.

*حمایت از بخش كشاورزی

او با بیان این كه 250 میلیارد تومان وجوه اداره شده در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار گرفته تا به حمایت از دامداران اختصاص یابد گفت: همچنین 160 میلیارد تومان منابع در اختیار بانك كشاورزی قرار گرفته تا با تلفیق منابع خود رقمی معادل540 میلیارد تومان به طرح‌هایی كه در آن‌ها صرفه جویی انرژی در بخش كشاورزی حاصل می‌شود اختصاص یابد.

*پیشنهاد افزایش 20 درصدی قیمت آب

فرزین در پاسخ به سوالی درباره صحت موضوع افزایش20 درصدی قیمت آب با توافق وزارت نیرو و وزارت اقتصاد گفت: مدتی پیش وزیر نیرو و وزیر اقتصاد در جلسه‌ای موضوعات این حوزه را بررسی كردند.

وی افزود: یكی از مسائلی كه در حوزه آب مشكل نقدینگی ایجاد كرده این است كه شركت‌های آب و فاضلاب نتوانسته‌اند مطالبات خودشان را تامین كنند نكته بعد این است كه چون قیمت‌گذاری آب در دهك‌ها متفاوت بود به دلیل صرفه‌جویی‌های صورت گرفته بخشی از درآمد پیش بینی شده ناشی از فروش آب محقق نشده است.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها بر این اساس پیشنهاد شد گزارش اولیه‌ای درباره اصلاح قیمت آب ارائه شود چون در قانون اجازه افزایش 20 درصدی قیمت داده شده است ولی با این وجود حتی گزارش به ستاد هدفمندی هم نرسیده و تصویب هم نشده است.

*سه برابر شدن یارانه نقدی

سخنگوی كارگروه تحولات اقتصادی درباره اظهارنظر اخیر رییس جمهوری مبنی بر سه برابر شدن یارانه نقدی گفت: رییس جمهور گفته‌اند یارانه نقدی می‌تواند سه برابر شود. در حال حاضر متوسط قیمت انرژی در كشور ما بین 30 تا 35 دلار است در حالی كه قیمت هر بشكه نفت صد دلار است، بنابراین اگر بخواهیم طی پنج سال قانون هدفمندی را اجرا كنیم درآمدهای ناشی از اصلاح قیمت‌ها تا سه برابر افزایش می‌یابد و براساس آن یارانه نقدی هم می‌تواند سه برابر شود.

*ارائه گزارش هدفمندی یارانه‌ها به مجلس

فرزین همچنین با بیان این‌كه گزارش عملكرد 9 ماهه هدفمندی یارانه‌ها برای ارائه به مجلس آماده شده است گفت: دولت كاملا در چارچوب قانون هدفمندی عمل كرده و محاسبات ما هم نشان می‌دهد كه30 درصد سهم بخش تولید در سال گذشته اختصاص یافته است.

وی درباره درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها با تاكید بر این كه باید یك سال از اجرای قانون بگذرد تا بتوان گزارش دقیقی از این موضوع ارائه كرد گفت: دولت در سال گذشته از تنخواه، منابع بودجه و منابع ناشی از اصلاح قیمت‌ها استفاده كرد اما امسال نه تنها از تن‌خواه استفاده نكرده بلكه ماهانه 200 میلیارد تومان اقساط تن‌خواه سال گذشته را نیز تسویه می‌كند.

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد با بیان این كه هم اكنون ماهیانه سه هزار و 300 میلیارد تومان یارانه به خانوارها پرداخت می شود تاكید كرد كه بر همین اساس منابع ناشی از هدفمندی را محاسبه كرد چون هزینه‌ و درآمد هدفمندی یكسان است.

او با تاكید بر این‌كه یك گام از هدفمندی یارانه‌ها اجرا و دو گام دیگر آن باقی مانده است از اعلام زمان اجرای گام دوم خودداری و خاطرنشان كرد: قانون اعلام كرده كه این كار باید در پنج سال صورت گیرد.

*درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها

وی با بیان این كه عدد دقیق درآمد ناشی از هدفمندی پس از بررسی‌های لازم و حسابرسی به خصوص از شركت‌های نفت و نیرو و تایید سازمان حسابرسی اعلام می‌شود، افزود: طبیعی است كه بعد از اجرای گام دوم و افزایش قیمت‌ها یارانه نقدی هم افزایش می‌یابد.

*حذف یارانه اقشار مرفه

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها درباره موضوع حذف یارانه افراد مرفه نیز گفت:‌من نمی‌توانم زمان این اقدام را تعیین كنم البته برای عملیاتی كردن آن دو سناریو پیش بینی شد كه یكی موضوع خوشه‌بندی بود كه عملیاتی نشد روش دیگر تقسیم‌بندی جغرافیایی بود كه باز به نتیجه رسیدیم این كار ممكن نیست اما مطالعا‌تمان در این باره ادامه دارد.

فرزین با تاكید بر این كه برای ارائه گزارش دقیق از هدفمندی یارانه‌ها باید یك سال از اجرای آن بگذرد گفت: من معتقدم در برخی جاها اگر مشكلاتی هم هست خیلی به هدفمندی ربطی ندارد. ضمن این‌كه سهم بخش تولید هم اكنون در حال پرداخت است و قیمت‌های تبعیضی و ترجیحی برای بخش تولید اعمال می‌شود.

*یارانه ایرانیان خارج از كشور

وی درباره‌ آخرین وضعیت یارانه ایرانیان خارج از كشور نیز گفت: همچنان در حال بررسی این موضوع هستیم. چون كسی از خارج از كشور امكان ثبت نام ندارد و اگر هم از داخل كشور برای او ثبت نام شده باید شناسایی شود. البته ارزیابی‌های ما مشخص كرده عدد ایرانیان خارج از كشور كه یارانه نقدی می‌گیرند به آن میزانی كه در بعضی مجامع اعلام شد نیست.

*كاهش تورم نقطه به نقطه

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها با اشاره به این كه خوشبختانه پیش بینی‌های برخی افراد درباره تورم شدید ناشی از هدفمندی یارانه‌ها محقق نشد گفت: در تیر ماه شیب تورم كه از آن به نام تورم نقطه به نقطه یاد می‌شود كاهش یافت و بعد از این نیز شاهد كاهش مستمر تورم نقطه به نقطه خواهیم بود، اگرچه بخشی از تورم ناشی از افزایش قیمت جهانی است.

فرزین همچنین با تاكید بر این كه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نمونه كامل همكاری دولت، قوه مقننه، مردم و فعالان اقتصادی بود گفت: اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با دو هدف اصلاح الگوی مصرف و تحقق عدالت اقتصادی بود كه آمارها نشان می‌دهد این دو هدف تا حدودی محقق شده است.

*كاهش مصرف انرژی

وی با اشاره به این كه پس از اجرای قانون بیش از 4.5 میلیارد لیتر در انرژی‌های فسیلی صرفه‌جویی شده است، گفت: در مصرف برق نیز هشت درصد و در مصرف گاز بیش از 20 میلیون متر مكعب روزانه در بخش خانوار كاهش مصرف داشته‌ایم. اگرچه در بخش تولید مصرف گاز افزایش یافته و این نشان‌دهنده افزایش تولید است.

*بهبود ضریب جینی

فرزین با بیان این كه 30 درصد كاهش مصرف در آرد پس از اجرای قانون رخ داده است گفت:‌ هم اكنون ذخیره مطمئنی از آرد در كشور وجود دارد.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها با اشاره به بهبود توزیع درآمد پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت:‌ آخرین گزارش مركز آمار نشان می‌دهد ضریب جینی خانوارهای شهری در سال 1384 معادل 0.4061 بوده كه این رقم در سال گذشته به 0.3791 رسیده و پیش بینی می‌شود در سال جاری به 0.358 كاهش یابد. همچنین در بخش خانوارهای روستایی ضریب جینی در سال 84 معادل 0.3896 بوده كه در سال گذشته به 0.361 رسیده و پیش بینی برای سال جاری 0.345 است بنابراین مشخص است كه هدف برنامه پنجم توسعه امسال محقق شده است.

*افزایش تولید

فرزین بهبود فضای كسب و كار و بهبود رتبه‌ رقابت‌پذیری ایران را نشان‌دهنده فضای خوب اقتصادی كشور دانست و گفت:‌ تولید فولاد خام در هفت ماه پس از اجرای قانون 14.3 درصد، تولید محصولات فولادی 13 درصد، تولید سیمان 27.2 درصد و تولید خودرو 2.6 درصد افزایش داشته است.

وی همچنین به رشد دو هزار واحدی شاخص بورس در دو هفته اخیر اشاره كرد و گفت:‌ صورت‌های مالی نشان می‌دهد كه وضعیت صنایع مس، فولاد، سنگ‌آهن و بانك و شركت‌های سرمایه گذاری خوب است.

فرزین درباره حمایت‌های انجام شده از بخش تولید پس از هدفمندی یارانه‌ها نیز گفت: در 9 ماهه گذشته هفت هزار و 700 میلیارد تومان از بخش تولید براساس ماده هشت قانون هدفمندی حمایت شده و هم اكنون ما بر روی واحدهای كوچك متمركز شده‌ایم به طوری كه دو هزار واحد كوچك هم اكنون ثبت نام شده‌اند كه تسهیلاتی تا سقف 150 میلیون تومان با سود 9 درصد تا پایان پاییز به آن ها ارائه شود.

*كاهش واردات

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها همچنین با اشاره به بحث‌هایی كه اخیر درباره واردات در كشور مطرح شده است گفت:‌ در چهار ماهه اول امسال 18.5 میلیارد دلار واردات به كشور صورت گرفته كه از نظر ارزش 3.5 درصد و از نظر وزنی 29.45 درصد كاهش نشان می‌دهد. یكی از دلایل كاهش همین اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بوده كه توانسته به شدت واردات گندم را كاهش دهد. همچنین تولید خوب در بخش فولاد و اتمام پروژه‌های سال‌های گذشته واردات این بخش را كم كرده است.

سخنگوی كارگروه تحولات اقتصادی در ادامه نشست خبری با بیان این كه دولت بحث انضباط مالی را به صورت جدی دنبال می‌كند، گفت:‌ در سه ماهه اول سال درآمد دولت 23.2 درصد و درآمد مالیاتی 21.7 درصد افزایش داشته است.

*لزوم تغییر روش تامین مالی

فرزین با تاكید بر این كه روش‌های تامین مالی باید غیر تورمی باشد، گفت: اگر روش‌های تامین مالی بخواهد مانند سال‌های گذشته باشد رشد حاصل نمی‌شود بنابراین ما امسال به دنبال روش‌های غیر تورمی و پایدار برای تامین مالی هستیم به خصوص این كه می‌خواهیم در تامین مالی بخش خصوصی و دولت در كنار هم مشاركت داشته باشند.

*زمان ارائه طرح تحول بانكی و اصلاح قانون مالیات

وی رشد نقدینگی دو درصد پایین‌تر از سال‌های گذشته را نشان‌دهنده عزم دولت برای انضباط مالی دانست و گفت:‌ امسال سه برنامه تحول نظام گمركی، نظام مالیاتی و نظام بانكی مورد توجه جدی دولت است. در بخش طرح تحول بانكی كه در سه حوزه ساختارها، قوانین و عملكرد در حال بررسی است امیدواریم این طرح تا پایان آبان ماه عرضه شود.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها با اشاره به این كه نقدهای وارده به نظام بانكی همه در طرح تحول مورد نظر است گفت:‌ ما می‌خواهیم به بانكداری اسلامی نزدیك شویم هم اكنون دو نسخه اولیه برای طرح تحول بانكی یكی از سوی بانك مركزی و یكی از سوی وزارت اقتصاد تهیه شده و در جلسات مرتب سه شنبه‌ها بررسی می‌شود.

او به كارگیری ابزارهای نوین اسلامی، تغییر در وظایف مدیران، اصلاح چهار قانون موجود در حوزه بانكی و توسعه بانكداری الكترونیك از موضوعات مورد بررسی در این طرح خواند و با اشاره به طرح تحول گمرك كه شامل شش برنامه و هشت پروژه است گفت:‌اصلاح قانون گمرك دو سال وقت گرفت همچنین تحقق گمرك الكترونیك، افزایش اثربخشی سازمان، تسهیل تشریفات، حضور موثر در مجامع بین المللی و ارتقای كرامت انسانی را از دیگر محورهای طرح تحول در این بخش اعلام كرد.

وی در پایان با اشاره به اصلاح نظام مالیاتی با توجه به تاكیدهای مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم كاهش وابستگی درآمد كشور به نفت گفت:‌ هم اكنون 22 فرد صاحب نظر اقتصادی طرحی را تهیه كرده‌اند تا قانون مالیات‌های مستقیم اصلاح شود. نسخه اولیه این طرح آماده شده و امیدواریم تا پایان آبان ماه اصلاح قانون مالیاتی در دبیرخانه تمام شود همچنین طرح جامع مالیاتی كه یك طرح بزرگ اصلاح اداری است امسال در تهران، كرمانشاه و اصفهان به صورت آزمایشی اجرا در و در سال‌ بعد به كشور تسری می‌یابد..../ایسنا