اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گیاهان هم از استرس رنج می برند


مقادیر بالای نمک در خاک به طور چشمگیری منجر به تنش زیست شناسی گیاهی و کاهش رشد و عملکرد محصولات کشاورزی می شود.

خبرگزاری مهر: در حال حاضر محققان پروتئین های خاصی را کشف کرده اند که امکان رشد بهتر گیاه تحت تنش شوری را فراهم آورده، و منجر به تولید مثل نسل هایی از گیاهان زراعی مقاوم به نمک در آینده می شود.

پروفسور استفان پرسون، محقق اصلی مطالعه فوق در دانشگاه ملبورن استرالیا می گوید: «بر خلاف انسان که می تواند از خوردن غذاهای شور امتناع کند و یا با خوردن آب بیشتر آن را از بین ببرد، گیاه در خاکی که شوری بالا دارد گیر کرده و باید از تاکتیک های دیگر برای مقابله با آن استفاده کند.»

بسیاری از محصولات جهان با تنش شوری در خاک هایی روبرو هستند که ۲۰ درصد از کل گیاهان، و ۳۳ درصد از زمین های کشاورزی در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.

تخمین زده می شود تا سال ۲۰۵۰، برای تغذیه ۲.۳ میلیارد نفر دیگر کره زمین باید تولید مواد غذایی را ۷۰ درصد بالا ببریم. شوری عامل مهمی در محدود کردن هدف فوق است چرا که بیش از ۵۰ درصد از زمین های زراعی ممکن است تا سال ۲۰۵۰ به نمک آلوده شوند.

این مطالب اهمیت بالای کشاورزی برای یافتن ژن و مکانیزم هایی که می توانند رشد گیاه در چنین شرایطی را بهبود بخشند، گوشزد می کند.

تیم تحقیقاتی دانشگاه ملبورن یک خانواده پروتئینی را کشف کردند که به رشد گیاهان در نمک کمک می کند. همچنین، دانشمندان مکانیزم چگونگی عملکرد این پروتئین ها برای رشد گیاهان تحت شرایط تنش شوری را نیز اعلام کردند که در مجله Cell منتشر شده است.

پروفسور پرسون معتقد است که گیاهان به منظور رشد و توسعه نیاز به ایجاد سلول های بزرگتر و بیشتر دارند.

بر خلاف سلول های حیوانی، سلول های گیاهی با یک اسکلت سلولی احاطه شده اند که به نام دیواره های سلولی شناخته می شود و به رشد مستقیم گیاه و حفاظت از آن در برابر بیماری ها کمک می کند.

از این رو، رشد گیاه تا حد زیادی به توانایی آن برای تولید دیواره های سلولی و سلولز و همچنین در شرایط تنش بستگی دارد، و از این رو جای تعجب نیست که پژوهش در خصوص بیوسنتز دیواره سلولی از اولویت بالایی برخوردار می باشد.


ویدیو مرتبط :
اگر شما رنج می برید آنها نیز مانند شما رنج می برند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۵۳ درصد كاربران كامپیوتر از درد و خشكی گردن و شانه رنج می برند



 

۵۳ درصد كاربران كامپیوتر از درد و خشكی گردن و شانه رنج می برند

 

۵۳ درصد از كاربران كامپیوتر از دردناك بودن و خشكی گردن و شانه رنج می برند كه این اختلالات خوش خیم بوده و با انجام نرمش های مناسب تا حد زیادی بهبود می یابد.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: ناراحتی های كمر و گردن از شایعترین علائم كار با كامپیوتر است و ۷۵ درصد كاربران كامپیوتر به طور هر چند وقت یكبار دچار دردهای ناحیه كمر ، گردن و شانه می شوند.

نشستن های طولانی مدت روی صندلی نامناسب كه حمایت لازم را ازكمر انجام نمی دهد، خم كردن سر به عقب، قرار نگرفتن مانیتور در مكان مناسب، خم كردن و بلند كردن مداوم سر برای خواندن برگه ای كه روی میز قرار دارد و تایپ آن، می تواند منجر به درد در ناحیه گردن و شانه شود.

افراد برای جلوگیری از دردهای عضلانی به تناوب از پشت میز كامپیوتر برخاسته، كمی استراحت كنند و با نرمش های خیلی ساده، گردن، بازو، مچ دست و پاها را حركت دهند.

بر اساس این گزارش، استفاده از میز مخصوص كه دارای عرض و ارتفاع استاندارد باشد، استفاده از صندلی مخصوص كامپیوتر كه ارتفاع آن طوری تنظیم شود كه ستون فقرات كاربر را آزار ندهد، استفاده از زیرپایی برای جلوگیری از بی حسی پا می تواند از دردهای عضلانی پیشگیری كند..... /  خبرگزارى ایسنا