اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گچ و سیمان سوزاننده‌تر از اسید برای چشم‌


کارشناس و مدرس امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه با بیان این‌که بازها و اسیدها هر دو می‌توانند سبب سوختگی شیمیایی چشم شوند، قدرت تخریب بازهایی مانند سیمان، گچ، مواد پاک‌کننده، بازکننده‌ی فاضلاب و آمونیاک را بسیار خطرناک‌تر و بیشتر از اسیدها دانست.

ایسنا: کارشناس و مدرس امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه با بیان این‌که بازها و اسیدها هر دو می‌توانند سبب سوختگی شیمیایی چشم شوند، قدرت تخریب بازهایی مانند سیمان، گچ، مواد پاک‌کننده، بازکننده‌ی فاضلاب و آمونیاک را بسیار خطرناک‌تر و بیشتر از اسیدها دانست.

«شهریار نوری‌الاصل»، سوختگی شیمیایی چشم را تهدید جدی برای بینایی فرد دانست و تصریح کرد: از همین‌رو ضروریست افراد در این‌ موارد حتماً کمک‌های اولیه برای امدادرسانی به فرد مصدوم را به سرعت لحاظ کنند.

وی با هشدار به این‌که کارگران ساختمانی باید به‌هنگام کار با مصالح ساختمانی مانند سیمان و گچ نسبت به مراقبت از چشم‌های خود هوشیار باشند، گفت: این افراد باید کمک‌های اولیه در این زمینه را فراگرفته تا در صورت بروز حادثه سریعاً بتوانند تا حد زیادی از تخریب چشم خود جلوگیری کنند.

کارشناس و مدرس امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه نخستین اقدام در زمینه‌ی سوختگی شیمیایی چشم با اسیدها و بازها را باز نگهداشتن چشم به‌وسیله انگشتان دست برشمرد و تصریح کرد: باید چشم را به زور با انگشتان دست باز نگهداشته و سپس آنها را با آب پرفشار و در صورت امکان با آب گرم شست‌وشو داد.

نوری‌الاصل خاطرنشان کرد: چنانچه دسترسی به آب ممکن نبود افراد می‌توانند از هر مایعی که تحریک‌کننده نباشد مانند شیر و یا چای ولرم برای شست‌وشوی چشم‌ها استفاده کنند.

وی افزود: به‌هنگام شست‌وشوی چشم‌ها باید از مصدوم خواست تا چشمان خود را بچرخاند تا کره چشم بهتر شست‌وشو داده شود و پس از انجام این کار باید چشم‌ها را با استفاده از یک پارچه سرد و مرطوب، اما بصورت شل بست و مصدوم را به درمانگاه منتقل کرد.

کارشناس و مدرس امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه در ادامه در خصوص سوختگی چشم بوسیله‌ی نور خورشید و یا نور جوشکاری نیز گفت: چنانچه فردی به منبع نور ماوراء بنفش مانند خورشید، نور جوشکاری و حتی برف به مدت طولانی نگاه کند پس از یک تا شش ساعت درد شدید در ناحیه‌ی چشم او آغاز و چشم او به سوختگی دچار می‌شود.

به‌گفته‌ی نوری‌الاصل، در این حالت باید چشمان مصدوم را با استفاده از یک دستمال سرد و نمدار بست و نباید اجازه داد که مصدوم چشمان خود را مالش دهد.

وی افزود: پس از انجام این کار باید مصدوم را در یک اتاق تاریک قرار داد و نباید اجازه دهیم نوری به چشمان او برسد.

کارشناس و مدرس امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه تصریح کرد: در این زمان می‌توان به مصدوم برای کاهش درد مسکن داد و با پزشک متخصص چشم به‌منظور گرفتن دستورات پزشکی تماس گرفت.


ویدیو مرتبط :
كوشا پایابناعملیات گچ کاری با دستگاه،گچ و سیمان پلیمری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاثیر اسید چرب امگا 3 بر سلامت چشم‌ها



 

 


چشم

 

 

 

متخصصان علوم پزشكی در آمریکا تاکید كردند که مصرف امگا 3 در پیشگیری از ابتلا به برخی از انواع نابینایی‌های چشمی مفید و موثر بوده و سلامت چشم‌ را تا حد زیادی تضمین می‌كند.

به گزارش ایسنا، این متخصصان در بیمارستان اطفال بوستون خاطرنشان كردند که مصرف امگا 3 در پیشگیری از نابینایی ناشی از پارگی عروق چشمی موثر است.

روزنامه سان در این باره گزارش داد كه مصرف غذاهای سرشار از امگا 3 همچنین کمک فراوانی به پیشگیری از ابتلا به مشکلات بینایی در سالمندان می‌کند.

متخصصان استرالیایی نیز در بررسی‌های جدید خود دریافته‌اند كه مصرف غذاهایی که حاوی مقدار زیادی امگا 3 خطر ابتلا به مشکلات بینایی در سنین بالا به ویژه بیش از 60 سال را تا یک سوم کاهش می‌دهد.

به گفته پزشكان، اسید چرب امگا از نازک شدن و خونریزی محیط اطراف شبکیه در چشم جلوگیری می‌کنند...../تحلیل:عصرایران