اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گوشت یخ زده بعد از یکسال تفاله می‌شود



اخبار,اخبار اجتماعی,ذبح دام


 اخبار اجتماعی - گوشت یخ زده بعد از یکسال تفاله می‌شود

متخصصان تغذیه می‌گویند: گوشت یخ زده پس از یکسال از زمان ذبح تمام ارزش غذایی خود را از دست داده و به تفاله تبدیل می‌شود اما در موارد زیادی گوشت‌های یخ زده وارداتی تنها چند روز مانده به یکسال در کشور به فروش می‌روند.

به گزارش فارس، گوشت قرمز یکی از منابع اصلی تأمین پروتئین بدن به شمار می‌رود و به همین علت در هرم غذایی که متخصصان تغذیه ترسیم می‌کنند، جایگاه خاصی دارد.

از روزگاران قدیم یکی از اهداف دامپروری استفاده از گوشت حیوانات به خصوص گوسفند و گاو بوده و گذشتگان و امروزیان به ارزش غذایی گوشت واقف هستند.

امروزه با توجه به استقبال کم مردم از دامپروری و گله داری همزمان با رشد جمعیت، نیاز به واردات گوشت قرمز در کشور احساس شد و به این منظور تجا،ر چند کشور مهم در صنعت گوشت را شناسایی کردند که متآسفانه تمام این کشورها فاصله زیادی با ایران دارند.

استرالیا، برزیل و آرژانتین از جمله کشورهای مهم تولید کننده گوشت جهان به شمار می‌روند که همگی فاصله زیادی با کشور ما دارند و مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا محصولات این کشورها به بنادر ما برسند.

در میان اجناسی که با کشتی از مبدأ به سمت بنادر ایران حرکت می‌کنند، مواد غذایی ملاحظات خاص خود را دارند. چرا که این مواد بعضاً فاسد شدنی هستند، باید حتماً چرخه زنجیره سرد را از مبدأ تا مقصد حفظ کنند و تازه در این وضعیت خوشبینانه بعد از یکسال تمام ارزش غذایی خود را از دست می دهند.

گوشت یخ زده یکساله مانند تفاله است
مرتضی صفوی، متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مورد ارزش غذایی گوشت و زمان استفاده از این محصول گفت: گوشت تازه خاصیت بیشتری نسبت به گوشت‌های منجمد دارد. اصولاً هر چه از زمان ذبح دام بگذرد، گوشت ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد.

وی ادامه داد: توصیه ما این است که گوشت به صورت تازه تهیه و مصرف شود تا همه مواد مغذی آن به بدن انسان برسد.

به گفته این متخصص تغذیه، گوشت اگر تحت شرایط خاص بسته بندی و دمای مناسب نگهداری شود، تنها به مدت یک سال ارزش غذایی خود را حفظ می‌کند و بعد از یک سال به مانند تفاله می ماند و هیچ ارزش غذایی نخواهد داشت.

آنچنان که صفوی تأکید می‌کند؛ هرچه از مدت ذبح دام بگذرد، گوشت ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد و این مدت اگر به یکسال برسد، ارزش غذایی آن صفر می‌شود و خوردن آن برای انسان مانند خوردن تفاله هیچ خاصیتی ندارد.

وی همچنین به شهروندان توصیه کرد: از آنجا که ماهی یخ زده هم خواص خود را از دست می‌دهد، شهروندان بیشتر از 3 ماه ماهی را در فریزر خود نگه ندارند چرا که ارزش غذایی آن هم بعد از این مدت به صفر می‌رسد.

دستگاه‌های مسئول زمان ذبح و فروش در کشور را کنترل کنند
سید ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این ارتباط گفت: زمان ذبح دام و فروش آن در بازار داخلی اهمیت زیادی دارد و به علت اینکه گوشت پس از مدتی ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد، لازم است تا دستگاه‌های مسئول نظارت دقیقی روی زمان ذبح و فروش گوشت داشته باشند.

وی گفت: برای حفظ ارزش غذایی مواد پروتئینی، بسته بندی و دمای یخچال اهمیت زیادی دارد و اگر یکی از این موارد درست لحاظ نشوند گوشت تمام خاصیت غذایی خود را از دست می‌دهد.

تاجران برای سود بیشتر گوشت را احتکار می‌کنند
میرقاسم مومنی، رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل پیش از این به خبرگزاری فارس گفته بود: گوشت‌های وارداتی معمولاً یکسال مهلت مصرف دارند اما معمولاً یک ماه مانده به انقضاء در داخل کشور توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: در این زمینه چون نظارتی وجود ندارد واردکنندگان به دنبال افزایش قیمت هستند تا در وقت مقتضی محموله وارداتی را توزیع کنند. بسیاری از مصرف کنندگان داخل، معمولاً گوشت منجمد وارداتی را بعد از خریداری چرخ کرده و شاید چندین ماه هم در یخچال نگهداری می‌کنند که در آن زمان مهلت مصرف آن کاملاً تمام شده است.

از آنجایی که شهروندان ایرانی عادت به ذخیره مواد غذایی در یخچال و فریزر خود دارند، معمولاً گوشت خریداری شده را در بسته بندی‌های مختلف به صورت قیمه‌ای، آبگوشتی و چرخ کرده در فریزر نگهداری می‌کنند.

با توجه به این مطلب که وارد کنندگان گوشت مدت‌ها این محصول را در سردخانه نگهداری می‌کنند تا در زمان مناسب به فروش برسانند، گوشت وارداتی یخ زده در موقع مصرف بیش از یکسال از زمان ذبح‌اش گذشته و عملاً ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد.

ضمن اینکه همچنان که مومنی می‌گوید، این گوشت‌ها در زمان مصرف منقضی شده‌اند و احتمالاً فاسد نیز هستند.

حال این سوال پیش می‌آید که چه کسی مسئول نظارت بر زمان ذبح دام، خرید آن در کشور تولید کننده، واردات و فروش آن در داخل کشور است؟


چرا در این شرایط که گوشت قرمز یکی از منابع اصلی تغذیه شهروندان به شمار می‌رود و خیلی هم گران است. کسی به فکر ارزش غذایی و سلامت این ماده غذایی مهم نیست؟
 اخبار اجتماعی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
تفاله های کرم زده داعش در بیجی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نور چراغ قوه دو كوهنورد یخ زده را نجات داد



 

 

نور چراغ قوه دو كوهنورد یخ زده را نجات داد

 

معاون امداد و نجات استان آذربایجان شرقی با اعلام مفقودی دو كوهنورد در ارتفاعات قره بلاغ گفت: امدادگران این جمعیت از طریق نور چراغ قوه این كوهنوردان را نجات دادند.

حمید حسین پور در گفت و گو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: چندی پیش امدادگران هلال احمر از طریق تماس فردی در جریان گرفتارشدن دو كوهنورد آماتور در كوه های اطراف «قره بلاغ» میانه قرار گرفتند.

وی ادامه داد: امدادگران پس از دریافت این حادثه در قالب سه تیم امدادی متشكل از ۱۵ امدادگر كوهستان به منطقه اعزام شدند.

معاون امداد و نجات آذربایجان شرقی گفت: امدادگران پس از ۹ ساعت عملیات جستجو این دو كوهنورد آماتور را به كه به دلیل برف و كولاك نیمه بیهوش بودند، یافتند.

به گفته وی این دو كوهنورد صبح روز حادثه به قصد كوهنوردی به ارتفاعات صعود كرده، اما بعدازظهر و در هنگام مراجعت به كوهپایه در برف و كولاك مسیر را گم كرده بودند.

حسین پور افزود: امدادگران به وسیله روش های سنتی از جمله نور چراغ قوه، این دو كوهنورد را در نزدیكی سد «سراید و غموش» بیابند..... / خبرگزارى ایسنا