اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گهواره تمدن جهان، زیر چکمه داعش


هترا یکی از آثار ارزشمندی است که گرچه کیلومترها دورتر از مرزهای سیاسی امروز ایران قراردارد ، اما در معماری و فرهنگ آن آمیزه‌ای از سه تمدن ایرانی ، یونانی و رومی به چشم می خورد .

خبرآنلاین - هادی معیری نژاد: منطقه بین النهرین و شمال خلیج فارس از دیربازعرصه نشو و نمای بزرگترین و قدیمی ترین تمدنهای بشری بوده است.

تمدنهای بزرگ سومری ،عیلام ،آشور و ماد فارغ از این که سامی  یا آریایی و یا نژاد های ناشناخته دیگری  که بودند در کشمکش تاریخ در این منطقه ، تمدن را در جهان پی ریزی کرده اند.

بسیاری از محصولات تمدن جدید مانند خط ، مفرغ ، استفاده از آهن ، همچنین اسطوره ها و مذاهب در این منطقه پا گرفته اند و هم اکنون این منطقه زیر چکمه بی تمدن ترین ابنای بشر یعنی تندروهای داعش قرار گرفته است.

به گزارش بی بی سی منابع کردی در شمال عراق اعلام کرده‌اند که گروه داعش عملیات تخریب خرابه های شهر باستانی هترا (حضر) را آغاز کرده‌اند.

شهر هترا از معدود آثار بجا مانده از دوران اشکانی است و قدمتی بیش از دو هزار سال دارد.

خرابه‌های این شهر با دیوارها و ستون‌های بلند، نمونه بارزی از شهرهای آن دوران بشمار می رود.معبد " هترا " ( Hatra ) اثری مربوط به قرن سوم پیش از میلاد ، در وسط یک بیابان واقع شده است. این اثر مربوط به دوران تمدن‌های باستانی پیش از مسیحیت و بنا بر اعتقادات آن زمان ، متعلق به خدای خورشید ،" شاماش" است . این معبد با انواع مجسمه و تصویر بر روی دیوارهای آن تزئین شده و همین تزئینات و ستون‌های عظیم و مجسمه‌ها ، معبد هترا را به یکی از شگفت‌انگیز‌ترین آثار باستانی عراق تبدیل کرده است.

هترا یکی از آثار ارزشمندی است که گرچه کیلومترها دورتر از مرزهای سیاسی امروز ایران قراردارد ، اما در معماری و فرهنگ آن آمیزه‌ای از سه تمدن ایرانی ، یونانی و رومی به چشم می خورد . مهمترین محوطه باستانی به جا مانده از دوران اشکانیان ، در منطقه ای بین رودهای دجله و فرات ، واقع شده و 105 کیلومتر با شهر موصل فاصله دارد . هترا از اوایل قرن اول میلادی ، قلمرو حکمرانی یک سلسله محلی بوده و شواهد باستان‌شناسی و ترجمه متن کتیبه‌های موجود در این شهر نشان می دهند که هترا در قرن دوم میلادی رونق گرفته و در همان دوران به میزان چشمگیری بر وسعت‌ آن افزوده شده است.

بیشتر بناهای هترا از سنگ آهک و سنگ گچ ساخته شده‌اند و تلفیقی از معماری آشوری ، هلنیستی (یونانی) ، اشکانی (پارتی) و رومی هستند . دیوارهای معبد اصلی شهر نیز از سنگ‌های کنده‌کاری شده با نقوش و تصاویر مرسوم دوران اشکانیان ساخته شده‌اند .اما هترا که روزگاری شهری پر رونق و زیبا بود ، پس از متروکه ماندن در سال 241 میلادی به تدریج رو به زوال گذاشت و در این مدت زلزله نیز به روند تخریب آن کمک کرد .

متاسفانه اکنون نیز جنگ و درگیریها در عراق ، وضعیت شهر هترا را وخیم‌تر کرده و این محوطه باستانی که از سال 1985 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، اکنون در وضعیت خطرناکی به سر می برد.

گزارش های مربوط به تخریب خرابه‌های شهر باستانی هترا درحالی منتشر شده که روز گذشته گفته شد داعش عملیات تخریب شهر باستانی نمرود را آغاز کرده است.

شهر تاریخی نمرود که از آن به عنوان نگین تمدن آشوری یاد می‌شود در قرن ۱۳ پیش از میلاد و در حاشیه رود دجله، حدود ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرقی موصل، بنیان گذاشته شد.


ویدیو مرتبط :
ترکان بانی تمدن های باستانی جهان(بررسی علل وجود کتیبه های پروترک در اکثر تمدن های جهان)زنده باد ایران اسلامی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یونان گهواره تمدن اروپا + تصاویر



یونان گهواره تمدن اروپا + تصاویر
امروز می‌خواهیم سفری را در زمان و مکان آغاز کنیم، تاریخ را در ‌نوردیم و به سرزمینی برویم که فلاسفه در حال تبیین چگونگی آفرینش هستند. Hellas یا یونان کشوری در جنوب شرقی اروپا و جنوب شبه جزیره بالکان است، این کشور از شمال با آلبانی، مقدونیه و بلغارستان و در شرق با ترکیه دارای مرز مشترک زمینی است. سرزمین اصلی یونان در جنوب و شرق به وسیله دریای اژه احاطه شده و از غرب به دریای یونان محدود است. «یونان» نام فارسی این کشور است.

این کشور به عنوان مهد تمدن مغرب زمین و زادبوم دموکراسی، فلسفه غرب، بازی‌های المپیک، علوم سیاسی، نمایشنامه‌نویسی (شامل هردو نوع کمدی و تراژدی) قابل توجه است.

 

یونان,دیدنی های جهان,اماکن باستانی یونان

یونان,دیدنی های جهان,اماکن باستانی یونان

 

معابد خدایان
آکروپولیس (Acropolis) به معنای شهر بلند مرتبه به دژی که در بلندی مستقر شده‌است گفته می‌شود. البته به دلیل اهمیت آکروپولیس آتن این نام به یک نام خاص برای آکروپولیس آتن تبدیل شده است. آکروپلیس بر روی یک تپه سنگی صاف که دارای ۱۵۰ متر ارتفاع از سطح دریاست در داخل شهر آتن یونان بنا شده‌است.

 

قبلاً این بنا به نام «سکروپیا» مشتق از نام افسانه‌ای مرد ماری، به نام ککروپس یا سکروپس اولین پادشاه آتن نامیده می‌شد. بخش اعظم این بنا در سال های ۴۶۱ تا ۴۲۹ پیش از میلاد، در زمان فرمانروایی پریکلس و همزمان با روزهای شکوفایی فکری و هنری آتن، روی بخش آهکی تخت آتن ساخته شد. پس از آن و در دوره های مختلف بعضی از بناهای آکروپلیس به شکل قصرهای فلورانسی، مسجدهای اسلامی و حرم های ترکی تغییر شکل دادند. یکی از زیباترین جلوه‌های معماری در این بنا معبد پارتنون است که در زمان پریکلس ساخته شده است.

  یونان,دیدنی های جهان,اماکن باستانی یونان

یونان,دیدنی های جهان,اماکن باستانی یونان

 

دلفی(Delphi) نیز یکی دیگر از بناهای تاریخی یونان است که معابد و عبادتگاه‌های یونانی‌های باستان را در بر دارد و از طرف یونسکو به عنوان یکی از میراث فرهنگی بشر شناخته شده است. شهر باستانی دلفی در ۱۱ کیلومتری شمال غرب مرکز شهر آتن قرار دارد. اهمیت این شهر باستانی به دلیل قرار گرفتن معبد آپولو و آمفی تأتر بزرگ آتن است که یکی از چهار بازی سراسری یونان در آن برگزار می‌شده است.

 

یونان,دیدنی های جهان,اماکن باستانی یونان

یونان,دیدنی های جهان,اماکن باستانی یونان

 
کنوسوس(Knossos) در جزیره کرت نیز از دیگر بناهای باستانی یونان است که دارای نقاشی‌های روی دیوار زیبا و موزه‌های مختلف است. کنوسوس را باید خواستگاه تمدن مینوسی نامید. تمدنی که امروزه به گهواره تمدن اروپایی مشهور است. این تمدن با تجارت دریایی و بازرگانی گسترده با ارتباطی تنگاتنگ با مردمان فنیقیه و مصر باستان شکوفا شد.

 

یونان,دیدنی های جهان,اماکن باستانی یونان

یونان,دیدنی های جهان,اماکن باستانی یونان

 
بهشت‌های آسمانی روی زمین
مردم یونان این مکان‌ها را "بهشت های آسمانی" می نامند و این به دلیل شکل صخره‌هایی است که حدود 60 میلیون سال پیش در اینجا بوجود آمده‌است. معابدی بی نظیر بر راس صخره‌ها ساخته شده که در اثر زمین لرزه و شرایط آب و هوایی به شکلی چشم نواز و زیبا درآمده‌اند. همچنین فرسایش هایی که در درون غارهای این نواحی رخ داده باعث کشف رادیوکربن‌هایی شده است که وجود انسان‌های اولیه در 50 هزار سال پیش را اثبات می کنند.

 

این مکان‌های زیبا شهر متیئورا (Metéora) را تشکیل می‌دهند. این شهر جزو میراث جهانی یونسکو بوده و شهر کالامباکا در مجاورت آن واقع شده است. صومعه مقدس وارلام، صومعه سنت باربارا و دیگر کلیساهای ارتدکس شرقی در این شهر بر فراز صخره‌ها قرار دارند.

 

یونان,دیدنی های جهان,اماکن باستانی یونان

یونان,دیدنی های جهان,اماکن باستانی یونان

 منبع: lastsecond.ir