اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گنبد آهنین چقدر برای تل آویو آب می خورد؟(+تصاویر )




 اخبار بین الملل - گنبد آهنین چقدر برای تل آویو آب می خورد؟
موشک 100 هزار دلاری اسرائیل برای مقابله با موشک هزار دلاری فلسطین

از سال 2011 تا هفته گذشته، آمریکا برای سامانه موشکی گنبد آهنین اسرائیل مبلغ 720 میلیون دلار کمک کرد.

مقابله با هر موشک شلیک شده از سمت غزه، 100 هزار دلار برای اسرائیل هزینه دارد.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه،" چگونه مقابله با موشک 1000 دلاری، 50 میلیون دلار روی دست خزانه اسرائیل هزینه گذاشت" با این عبارت، یکی از مقاله نویسان اسرائیلی، یادداشت خود را در مطبوعات اسرائیل آغاز کرد. این بخشی از انتقادات داخلی در اسرائیل به هزینه های سامانه ضدموشکی گنبد آهنین است.

گنبد آهنین نام سپر موشکی است که در اسرائیل راه اندازی شده و هدف آن مقابله با موشک های شلیک شده از خاک غزه است.


این سامانه با رهگیری و هدف گیری موشک ها در آسمان، از طریق شلیک موشک آنها را نابود می کند البته جنگ اخیر غزه نشان داد این سامانه نمی تواند به وظایف خود به خوبی عمل کند.

 
موشک شلیک شده از یکی از سکوهای سامانه "گنبد آهنین" اسرائیل

 اخبار,اخباربین الملل, گنبد آهنین اسرائیل


اسرائیل 9 سامانه سپر موشکی در چارچوب سپر موشکی گنبد آهنین در نزدیکی شهرهای اصلی اش مستقر کرده است.

براساس گزارش رادیو اسرائیل، هزینه سپر موشکی گنبد آهنین 50 میلیون دلار برای هر سامانه است. هر سامانه از 20 سکوی موشک های دفاعی تشکیل شده است که با شلیک موشک، با موشک های پرتاب شده در آسمان مقابله می کند.

هزینه هر موشک این سپر موشکی بین 60 تا 80 هزار دلار است که با هزینه های شلیک آن به 100 هزار دلار می رسد.

از اواخر سال 2011 یعنی همان سالی که در آن سپر موشکی راه اندازی و آزمایش شد تا هفته گذشته، آمریکا مبلغ 720 میلیون دلار برای این سامانه موشکی کمک کرد.

 

واحد موشکی سامانه گنبد آهنین در نزدیکی شهر سدروت اسرائیل

اخبار,اخباربین الملل, گنبد آهنین اسرائیل


یک عضو مجلس سنای آمریکا (پارلمان) هم در هفته گذشته اعلام کرد کمیته اختصاص بودجه در مجلس سنا برای ثبت کمک جدید به مبلغ 225 میلیون دلاری برای سامانه سپر موشکی اسرائیل برنامه ریزی می کند.

"انطوان شلحت" پژوهشگر امور اسرائیل نیز در این باره گفت: سامانه سپر موشکی توانست تنها حدود 25 موشک از موشک های شلیک شده از سمت غزه را سرنگون کند.

ارتش اسرائیل مانع از انتشار آمار رسمی موشک های سرنگون شده توسط سپر گنبد آهنین می شود.


شلحت ادامه داد: ارگان های نظامی و کابینه اسرائیل تلاش می کنند از سپر گنبد آهنین دفاع کنند.


رادار مورد استفاده توسط سامانه گنبد آهنین

اخبار,اخباربین الملل, گنبد آهنین اسرائیل


وی افزود: موشکی که قیمت آن بیش از 1000 دلار نیست باعث شد اسرائیل در مقابل هزینه ها و چالش های اقتصادی بسیاری قرار بگیرد که مهمترین آن راه اندازی گنبد آهنین و خرج های گسترده اش است.

با این حال انتقادات زیادی نیز از نحوه عملکرد گنبد آهنین مطرح می شود.


"موتی شفر" کارشناس مهندسی هوا فضا و دارنده جایزه امنیت اسرائیل در مصاحبه با رادیو عبری اسرائیل گفت: گنبد آهنین بزرگترین فریبی است که منطقه با آن آشنا شده. گنبد آهنین تنها یک نمایش صوتی و تصویری است. این گنبد جز افکار عمومی اسرائیل هیچ چیز دیگری را سرنگون نکرده است.

خبرگزاری آناتولی ادامه می دهد: شکست گنبد آهنین در رهگیری و هدف گیری همه موشک های شلیک شده از سمت غزه باعث شد پروازهای 32 شرکت هواپیمایی به فرودگاه بن گوریون تل آویو برای چند روز تعلیق شود. این اتفاق ضررهای اقتصادی زیادی برای اسرائیل به دنبال داشت.


در هفته گذشته، بارها موشک های شلیک شده از غزه، به مناطقی در نزدیکی این فرودگاه اصابت کردند.

 

موشک شلیک شده از غزه

اخبار,اخباربین الملل, گنبد آهنین اسرائیل

 

علاوه بر این، اصابت موشک های شلیک شده از غزه به مناطقی جنوبی اسرائیل باعث شد 250 کارگاه و کارخانه و 500 مزرعه در این مناطق تعطیل شوند.

ضرر بخش صنعت اسرائیل به دلیل جنگ غزه تا روز پنجشنبه گذشته به رقم 875 میلیون شیکل (واحد پول اسرائیل) معادل 250 میلیون دلار رسید.

تاکنون سانسور و نظارت نظامی اسرائیل مانع از انتشار اطلاعاتی درباره تعداد موشک هایی شده است که گنبد آهنین برای مقابله با موشک های فلسطینی شلیک کرده است.

ارتش اسرائیل از روز 7 ژوئیه حملات گسترده ای را علیه منطقه غزه آغاز کرد که تاکنون منجر به کشته شدن 1053 فلسطینی و زخمی شدن بیش از 6 هزار نفر شد.

این جنگ همچنین باعث شد 1960 واحد مسکونی کاملا تخریب و 22 هزار و 600 واحد مسکونی تا اندازه ای تخریب شدند.


در مقابل، در این جنگ، 43 نظامی و 3 غیرنظامی اسرائیل نیز کشته شدند.


رهگیری این موشک توسط موشک های سامانه گنبد آهنین

اخبار,اخباربین الملل, گنبد آهنین اسرائیل


هدف گیری دو موشک شلیک شده از غزه در آسمان تل آویو

اخبار,اخباربین الملل, گنبد آهنین اسرائیل

مرکز کنترل و فرماندهی سامانه های ضدموشکی گنبد آهنین

اخبار,اخباربین الملل, گنبد آهنین اسرائیل


اخبار بین الملل - عصر ایران


ویدیو مرتبط :
تل آویو موشک خورد...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هر مدال المپیك چقدر آب می خورد؟



  مدال المپیك,مدالهای المپیك ایران,كسب مدال المپیك هزینه,كمیته ملی المپیك,مدالهای ایران در المپیک,اخبار

 

هر مدال المپیك چقدر آب می خورد؟

تا به حال فكر كرده‌اید هر مدال المپیك برای ورزش ایران چقدر آب می خورد؟

جام جم آنلاین: از آنجا كه المپیك‌ها در فاصله چهار سال از یكدیگر برگزار می‌شود، از یك منظر باید تمام هزینه‌هایی را كه صرف ورزش قهرمانی در این مدت می‌شود حساب كرد تا با ضرب و تقسیمی ساده متوجه شد كه ورزش ایران به طور تقریبی چه میزان در راه كسب مدال المپیك هزینه و به عبارتی سرمایه‌گذاری می‌كند.

 

تا به حال فكر كرده‌اید هر مدال المپیك برای ورزش ایران چقدر آب می‌خورد؟ یك میلیون،دو میلیون، ‌نه، باید از میلیون عبور كرد و به میلیارد رسید، آن هم نه یك میلیارد و دو میلیارد، بلكه 50 میلیارد تومان.بله، 50 میلیارد تومان ناقابل و البته ما برای به دست آوردن این رقم كلی چرتكه انداخته‌ایم تا آن را استخراج كنیم. می‌گویید چگونه؟ ‌توضیح می‌دهیم.

از آنجا كه المپیك‌ها در فاصله چهار سال از یكدیگر برگزار می‌شود، از یك منظر باید تمام هزینه‌هایی را كه صرف ورزش قهرمانی در این مدت می‌شود حساب كرد تا با ضرب و تقسیمی ساده متوجه شد كه ورزش ایران به طور تقریبی چه میزان در راه كسب مدال المپیك هزینه و به عبارتی سرمایه‌گذاری می‌كند.

این نیز به این خاطر است كه جملگی كشورها در راه حضور در المپیك از چند سال قبل دست به سرمایه‌گذاری روی تیم‌ها و ورزشكاران خویش در رشته‌های انفرادی می‌زنند تا در وهله نخست با كسب سهمیه‌های حضور در المپیك و سپس با حضور در تورنمنت‌ها و مسابقات بین‌المللی مختلف برای حضور در بازی‌های المپیك آماده شوند.

 

اگرچه عمده این نظر متوجه مسوولان ارشد ورزش است كه با حمایت و پشتیبانی از ورزش قهرمانی، تیم‌ها و قهرمانان را در راه حضور در این بازی‌ها، تحت پوشش قرار می‌دهند، اما در مقابل هم هستند عده‌ای كه معتقدند از بدو ورود یك ورزشكار به عرصه قهرمانی، برای باروری و رشد وی هزینه می‌شود كه به طور بدیهی اگر خواسته شود ‌این هزینه‌ها نیز محاسبه گردد، ‌رقم 50 میلیارد مورد اشاره خیلی بیشتر از اینها می‌شود.

البته باید این نكته را در نظر داشت كه كسب مدال المپیك برای هر كشوری جدا از هزینه‌های مادی صورت گرفته، به لحاظ معنوی، ملی و سیاسی برای هر كشور از ارزش زیادی برخوردار است كه اگر برای آن نیز ده‌ها میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شود، منطق هزینه‌كرد آن پذیرفتنی است و نباید چنین پنداشت كه پول عبثی خرج ورزش شده است.

 

غرور و افتخار ملی ایرانیان در هنگامه بازی‌های المپیك سیدنی، آتن و پكن و كسب مدال طلا از سوی حسین رضازاده و هادی ساعی را به یاد آورید تا شما نیز در زمره كسانی قرار بگیرید كه معتقدند ‌هزینه‌كرد در ورزش خود یك نوع سرمایه‌گذاری پربازده است. این را از این نظر گفتیم تا عده‌ای نگویند چرا باید این همه پول را صرف ورزش كرد. اما برسیم به اصل قضیه...

 

350 میلیارد تومان، بودجه ورزش قهرمانی

نگاهی به بودجه چهار ساله دستگاه‌های ورزش شامل وزارت ورزش و جوانان (سازمان تربیت بدنی سابق) و كمیته ملی المپیك نشان می‌دهد در فاصله چهار ساله بین المپیك‌های پكن و لندن (از سال 87 تا 91) حدود 350 میلیارد تومان بودجه به بخش ورزش قهرمانی تزریق شده یا می‌شود.

 

بدون در نظر گرفتن این‌كه در پكن تنها 2 مدال (یك طلا و یك برنز) گرفته‌ایم، ما در اینجا بیشترین تعداد مدال كسب‌شده برای ورزش ایران را مبنای محاسبه قرار می‌دهیم، یعنی هفت مدال كسب‌شده در المپیك 1952 هلسینكی فنلاند بنابراین اگر 350 میلیارد را بر عدد هفت تقسیم كنیم عدد 50 میلیارد تومان برای هر مدال به‌دست می‌آید كه رقمی نزدیك به واقع به حساب می‌آید.

آمار و ارقام اعلام شده از سوی كمیته ملی المپیك نیز نشان می‌دهد هزینه‌های هر ورزشكار المپیكی فقط طی دو سال منتهی به المپیك، ‌حدود 500 میلیون تومان می‌شود.

با توجه به این‌كه حدود یكصد ورزشكار در اردوهای تداركاتی المپیك حاضر هستند كه در نهایت از بین آنان 40 تا 60 ورزشكار برای حضور در المپیك انتخاب می‌شوند، می‌توان استنباط كرد كه نزدیك به 50 میلیارد تومان تنها به فاصله دو سال منتهی به المپیك، روی ورزشكارانی كه شانس حضور در این بازی‌ها را دارند، هزینه می‌شود.

 

در جدول زیر، ‌ریز این هزینه‌ها به ازای هر ورزشكار حاضر در اردوهای المپیك، ‌ذكر شده است.

احمد ارشدی، معاون اداری و مالی كمیته ملی المپیك در این باره می‌گوید: بعد از پایان المپیك پكن، دیوان محاسبات با محاسبه ساده‌ای، ارقام بودجه صرف شده ورزش در مقابل تعداد مدال‌های به دست آمده را هنگفت خواند و این قضیه یكی از سه بندی بود كه در تحقیق و تفحص به عمل آمده، فضای مدیریت ورزش را به چالشی بزرگ كشاند. البته با توضیحات كارشناسی ارائه شده، مسوولان مربوط قانع شدند تا این چالش فرو نشیند.

 

هر مدال چقدر می‌ارزد؟

شاهرخ شهنازی، عضو كمیته اجرایی كمیته ملی المپیك با بیان این كه به دلیل وجود فاكتورها و پارامترهای مختلف، محاسبه هزینه‌های مدال‌آوری سخت است، تصریح می‌كند: شرایط برای مدال‌آوری ورزشكاران در رشته‌های مختلف كاملا متفاوت است.

برای مثال در رشته‌هایی مثل كشتی، تكواندو و وزنه‌برداری، با هزینه‌هایی به مراتب پایین‌تر، شانس مدال‌آوری می‌یابیم.

در حالی كه در رشته‌هایی چون شنا و پینگ‌پنگ، برای كسب حتی یك مدال برنز المپیك، باید میلیاردها تومان صرف هزینه‌های زیرساختی و قهرمان‌پروری كرد كه البته مهم‌تر از حجم این سرمایه‌گذاری، كیفیت و برنامه‌ریزی و زمان مناسب است تا طی دوره‌ای بلند، پیشرفت پله به پله در این گونه ورزش‌ها را شاهد باشیم.

ده‌ها میلیون دلار می‌ارزد

«خیلی از كشورهای دنیا حاضرند حتی برای دریافت یك مدال المپیك، میلیون‌ها دلار هزینه كنند».

 

رضا مهماندوست سرمربی پیشین تیم ملی تكواندو (رشته‌ای كه تك مدال طلای المپیك پكن را برای كشورمان به ارمغان آورد) در تشریح این جمله خود می‌گوید: در ابعاد حكومتی و سیاسی، كسب مدال المپیك ارزش‌های راهبردی مثبت فراوانی برای هر كشور دارد. علاوه بر آن، تاثیر اجتماعی این كار نیز بسیار بارز است؛ به طوری كه باعث تشویق جامعه به سوی ورزش و دوری آنها از اعتیاد می‌شود. از این گذشته، اتحاد و انسجام ملی با كسب پیروزی‌های ممتاز المپیكی به میزان بالایی تقویت می‌شود. عكس موضوع هم صدق می‌كند یعنی وقتی كاروان ورزشی به المپیك، نتواند نتایج مطلوبی كسب كند اثرات منفی زیادی در جامعه به وجود می‌آید.

 

احمدرضا طالبیان، نخستین قایقرانی كه در تاریخ ورزش كشورمان مجوز ورود به المپیك را به دست آورده است، اعتقاد دارد ورزشكاری كه به حد دریافت مدال المپیك می‌رسد، دست‌كم دو میلیارد تومان روی او سرمایه‌گذاری شده است كه این سرمایه‌گذاری هم در ابعاد مالی و هم معنوی است./جام جم آنلاین