اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گمانه زنی «لوموند» از مذاکرات هسته‌ای


یک روزنامه فرانسوی طی گزارشی با اشاره به عدم حصول توافق بر سر مسائل اصلی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران در نشست اخیر وین، از احتمال تمدید مهلت مذاکرات برای 6 ماه دیگر خبر داد.

خبرگزاری فارس: روزنامه فرانسوی «لوموند» طی گزارشی نوشت: دور پنجم مذاکرات ایران و قدرت‌های بزرگ جهان عصر روز جمعه گذشته بدون حصول توافق در زمینه مسائل اصلی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران در وین به پایان رسید و دور بعدی مذاکرات دوم ژوئیه از سر گرفته خواهد شد.

بنابر اعلام «مایکل مان» سخنگوی «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از روز 26 ژوئن جاری (5 تیرماه)، مسئولان بلندپایه گروه 1+5 شامل چین، آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و آلمان نشستی در بروکسل خواهند داشت.

گروه 1+5 و جمهوری اسلامی ایران از آغاز سال جاری گفت‌وگو بر سر حصول توافقی تاریخی را آغاز کرده‌اند؛ توافقی که به غرب ضمانت دهد ایران در تلاش برای تجهیز به بمب اتم نیست و در ازای آن تحریم‌های بین‌المللی اعمال شده بر تهران را که هر هفته این کشور را میلیاردها دلار درآمد نفتی محروم می‌کند، لغو کند.

بر اساس این گزارش، بسیاری از منابع نزدیک به مذاکرات این هفته اعلام کرده‌اند که مذاکرات از یک سو بر سر سطح غنی‌سازی اورانیوم مجاز برای ایران پس از توافق و از سوی دیگر بر سر جدول زمانی لغو تحریم‌ها با مشکل مواجه شده است.

لوموند در ادامه گزارش خود نوشت: طرفین مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای ایران همچنان درنظر دارند تا 20 ژوئیه یعنی مهلت زمانی تعیین شده برای حصول توافق جامع به توافق دست یابند.

این روزنامه فرانسوی افزود: احتمال تمدید مهلت مذاکرات برای یک دوره 6 ماهه دیگر وجود دارد، اما در حال حاضر چنین چیزی رسما مدنظر نیست.


ویدیو مرتبط :
مذاکرات بسیار حساس پدر و پسر که باندازه مذاکرات هسته...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گمانه زنی های مقدماتی پیرامون مذاکرات هسته ای آلماتی



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

گمانه زنی های مقدماتی پیرامون مذاکرات هسته ای آلماتی

گمانه زنی درباره ماهیت پیشنهاد 1+5 به ایران در مذاکرات آلماتی و اخبار اولیه مربوط به این مذاکرات، اصلاح خبر شکار یک پهپاد خارجی توسط سپاه پاسداران، سفر وزیر گردشگری مصر به ایران و چشم انداز توسعه روابط دو کشور و گزارشی از تأثیر تحریم های اقتصادی بر وضع طبقه متوسط، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

به گزارش «تابناک»، در آستانه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در آلماتی قزاقستان، توجه مطبوعات بین المللی اندک اندک به طور جدی تری به این موضوع معطوف می شود. روزنامه «گالف تودی» با انتشار مطلبی در این زمینه، به بررسی پیشینه مذاکرات طی سال های اخیر و نیز موارد مطرح در مذاکرات پیش رو پرداخته است. این روزنامه به نقل از یک دیپلمات غربی می نویسد: «ما با احساس فوریت وارد این مذاکرات می شویم؛ اما این ضرورتاً به معنای عجله بیش از حد نیست».

گالف تودی اشاره می کند که کشورهای غربی تاکنون درباره ماهیت پیشنهادی که قرار است به ایران ارائه شود، سکوت کرده اند، اما گفته می شود این پیشنهاد شامل تخفیف تحریم ها بر تجارت فلزات گرانبهای ایران در مقابل درخوست تعطیلی تأسیسات «فردو» خواهد بود. 

در رابطه با همین موضوع، خبرگزاری «ترند» نیز از ورود تیم مذاکره کننده ایرانی به آلماتی خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد تیم مذاکره کننده ایرانی به ریاست دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، عصر روز یکشنبه وارد آلماتی قزاقستان شدند. این خبرگزاری نیز در مطلب خود به بیان پیشینه مختصری از مذاکرات ایران و گروه 1+5 پرداخته و به اتهامات کشورهای غربی به ایران بر سر موضوع هسته ای نیز اشاره می کند. ترند می نویسد با وجود قواعد مشخص در معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) که در آن حق غنی سازی اورانیوم برای همه کشورهای عضو، از جمله ایران تصریح شده، تهران اکنون به واسطه تلاش غرب برای متوقف کرده برنامه هسته ایش، تحت چهار دوره تحریم شورای امنیت قرار دارد. 

اما یکی از اخباری که از روز گذشته در میان بسیاری از مطبوعات و رسانه ها بازتاب داشته، اصلاح خبر مربوط به شکار یک پهپاد خارجی دیگر از سوی سپاه پاسداران است. «جروزالم پست» در این رابطه می نویسد سپاه پاسداران ضمن اصلاح خبر مذکور، اعلام کرده پهپاد مورد اشاره، متعلق به دشمن فرضی و جزئی از رزمایش در حال برگزاری بوده است. اما این روزنامه در ادامه اشاره می کند که ایران پیش از این پهپادهایی را که متعلق به ایالات متحده بوده، به تصاحب خود درآورده است. جروزالم پست به ویژه به موضوع شکار پهپادهای «RQ 11» آمریکایی در اوت 2011 و نوامبر 2012 اشاره می کند. 

در خبری مربوط به مصر، خبرگزاری «رویترز» از برنامه وزیر گردشگری این کشور برای سفر به ایران جهت ارتقای تبادلات گردشگر میان دو کشور خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، این سفر علاوه بر تلاشی برای توقف روند کاهشی جذب گردشگر در مصر، اقدامی در جهت بهبود روابط با ایران نیز به شمار می رود که طی 30 سال گذشته روندی نامساعد داشته است. هدف رسمی این سفر از سوی دولت مصر، «احیای فعالیت گردشگری در مصر و کشف بازارهای جدید و متنوع» اعلام شده است. رویترز در مطلب خود به سفر اخیر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران به مصر نیز اشاره کرده و در حقیقت، این موضوع را زمینه ساز سفر کنونی وزیر گردشگری مصر به تهران دانسته است. 

در نهایت، روزنامه «واشنگتن پست» در مطلبی اقتصادی به بررسی تأثیر تحریم ها و کاهش ارزش ریال بر قدرت خرید طبقه متوسط ایران پرداخته است. این مطلب که در قالب یک گزارش میدانی تهیه شده، اشاره می کند که به عنوان مثال کالاهای مصرفی خارجی، طی ماه های اخیر تا حدی افزایش قیمت داشته که کم کم از سبد خرید قشر متوسط حذف می شود. واشنگتن پست می نویسد تحریم ها بر ثبات دولت تأثیری نداشته و کالاها نیز در مغازه ها به وفور موجود است، اما کاهش ارزش پول ملی سبب شده توانایی خرید این کالاها از سوی مردم کاهش پیدا کند. در این گزارش به روش های مطرح شده طی مدت اخیر برای کمک به اقشار کم درآمد و مباحثات پیرامون این روش ها نیز اشاره شده است./تابناک