اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گمانه‌زنی درباره احتمال حصول توافق هسته‌ای تا 24 نوامبر



اخبار,اخبارسیاست خارجی,توافق ایران و پاکستان

 
 اخبا سیاست خارجی  - گمانه‌زنی درباره احتمال حصول توافق هسته‌ای تا 24 نوامبر

توافق ایران و پاکستان برای افزایش همکاری اطلاعاتی در مناطق مرزی مشترک، تحلیل یک روزنامه ژاپنی از تنش های ایجاد شده در روابط تهران با اسلام آباد، توضیحات وزارت خارجه ایران درباره میزان توافق طرفین مذاکرات هسته ای ایران درباره موضوعات مورد مذاکره و اظهارنظر یک مقام فرانسوی درباره چشم انداز دستیابی به توافق هسته ای، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، در ادامه مباحث مربوط به تنش های شکل گرفته در روابط ایران و پاکستان در پی وقایع تروریستی اخیر، برخی از مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران به این موضوع اختصاص یافته است. در این زمینه، روزنامه «گالف تودی» از توافق ایران و پاکستان برای افزایش همکاری های اطلاعاتی درباره مناطق مرزی مشترک خبر داده است. این روزنامه می نویسد مقامات ایرانی و پاکستانی که روز گذشته در تهران با یکدیگر دیدار کردند، بر سر موضوع ارتقای همکاری های اطلاعاتی در مرزها با یکدیگر توافق کرده اند. این روزنامه اشاره می کند که ریاست هیئت های ایرانی و پاکستانی را در این دیدار روسای نیروهای مرزبانی دو کشور بر عهده داشته اند.

با این حال، سایت تحلیلی «دیپلمات» ژاپن در مطلبی درباره روابط ایران و پاکستان، از افزایش تنش ها میان دو کشور در پی وقایع تروریستی اخیر سخن گفته است. در این مطلب آمده که ایران، پاکستان را متهم کرده که به تروریست ها اجازه می دهد با عبور از مرز وارد استان سیستان و بلوچستان شده و حملاتی را علیه نیروهای مرزبانی ایران ترتیب دهند. در این میان، نکته جالب توجهی که مورد اشاره این سایت ژاپنی قرار گرفته این است که این موضوع تنها به ایران محدود نشده و طی چند ماه اخیر، همه کشورهای همسایه پاکستان، شامل افغانستان، چین، هند و ایران، اسلام آباد را به عدم جلوگیری از ورود تروریست ها به خاک خود متهم کرده اند.

اما مطابق معمول، موضوع مذاکرات هسته ای ایران نیز بخشی از مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است. در این زمینه، خبرگزاری «ترند» اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران را بازتاب داده و می نویسد مرضیه افخم اعلام کرده که ایران و 1+5، بیش از 90 درصد مسیر دسیتیابی به توافق نهایی را طی کرده اند؛ اما گام های حساس، دشوار و مهمی در پیش مانده است. ترند اشاره می کند که این سخنان افخم، در توضیح اظهارات اخیر سرگئی ریابکف، معاون وزیر خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد هسته ای این کشور بیان شده که اخیراً گفته بود 98 درصد از توافق نهایی میان ایران و 1+5 تاکنون به دست آمده است.

در نهایت، در مطلب دیگری در همین زمینه، یک مقام فرانسوی از بعید بودن احتمال دستیابی ایران و 1+5 به توافق نهایی تا زمان پایان ضرب الاجل تعیین شده خبر داده است. به نوشته سایت شبکه خبری «بلومبرگ»، سفیر فرانسه در آمریکا گفهت بعید است که طرفین مذاکرات هسته ای ایران بتوانند تا ضرب الاجل 24 نوامبر به توافق نهایی دست پیدا کنند. ژرارد آرا که در فاصله سال های 2006 تا 2009 به عنوان مذاکره کننده ارشد فرانسه در گفت و گوهای هسته ای ایران شرکت داشته افزوده ایران خواستار برداشته شدن فوری تحریم ها پس از دستیابی به توافق نهایی است؛ در حالی که شش قدرت جهانی خواستار برداشته شدن تدریجی و مرحله ای تحریم ها هستند.


 اخبار سیاست خارجی  - تابناک


ویدیو مرتبط :
گمانه زنی کارشناسان اقتصادی در خصوص احتمال کاهش مجدد نرخ بهره بانکی اروپا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سفیر فرانسه در آمریکا: توافق هسته ای تا 24 نوامبر بعید است، مذاکرات را 3 تا 6 ماه تمدید می کنیم



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مذاکرات هسته ای


 اخبار سیاست خارجی  - سفیر فرانسه در آمریکا:
توافق هسته ای تا 24 نوامبر بعید است، مذاکرات را 3 تا 6 تمدید می کنیم/با تصویب تحریم های جدید کار پرزیدنت روحانی در ایران سخت می شود/ایران می گوید، لغو فوری تحریم ها، ما می گوییم، تعلیق قابل برگشت تحریم ها

سفیر فرانسه در واشنگتن اظهار کرد که توافق بر سر برنامه هسته ای ایران تا 24 نوامبر بعید به نظر می رسد و این به معنای تمدید توافق موقت است.

به گزارش تیک ، جرارد آراد که به عنوان مذاکره کننده ارشد فرانسه با ایران در بین سال های 2006 تا 2009 فعالین می کرد گفت: ایران خواهان لغو فوری تحریم هاست اما شش کشور  به دنبال تعلیق قابل بازگشت و افزایشی تحریم ها هستند.

وی افزود: ایرانی ها واقعا به دنبال مذاکره هستند، اما سئوال اینجاست که آیا حاضر به پرداختن هزینه ی توافق هستند که فعلا نیستند.

سفیر فرانسه در واشنگتن تصریح کرد: ما آماده ی پذیرش چندین هزار سانتریفیوژ به عنوان راه حلی آبرومند برای ایران که نشان دهد غنی سازی خود را رها نکرده، هستیم.

به گفته ی سفیر فرانسه، آخرین پیشنهاد ایران حفظ 19 هزار سانتریفیوژ اعلام شده و حق افزودن بر تعداد آن در آینده برای مصارف صنعتی است که برای جامعه بین المللی قابل قبول نیست.

جرارد آراد افزود: اگر ایران موضع خود را تغییر ندهد،  تصور توافق در 24 نوامبر دشوار است.

وی خاطرنشان کرد: سناریو ترجیحی ما تمدید توافق موقت برای سه تا شش ماه دیگر است.

سفیر فرانسه بیان داشت: دولت اوباما ممکن است آماده ی بررسی تمدید مذاکرات باشد اما مشکل کنگره است.

آراد گفت: ایپک گفته است که روز پس از 24 نوامبر به کنگره آمریکا می رود تا برای تصویب تحریم های جدید نمایندگان را تحت فشار بگذارد.

وی اضافه کرد: اگر تحریم های جدید علیه ایران وضع شود، کار پرزیدنت روحانی که با رادیکال هایی در ایران مواجه است دشوار می شود.


 اخبارسیاست خارجی  - تیک