اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گلایه‌های مردم از روحانی به روایت زیباكلام



اخبار,اخبار سیاسی ,صادق زیباکلام

 

اخبار سیاسی - دولت باید پیگیر آزادی زندانیان سیاسی باشد
گلایه‌های مردم از روحانی به روایت زیباكلام

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران یکی از مطالبات گروه‌های طرفدار دولت را پیگیری آزادی زندانیان سیاسی عنوان کرد.

به گزارش فارس  صادق زیباکلام به مناسبت سالگرد انتخاب دولت تدبیر و امید در جمع هواداران دولت در مرکز خراسان شمالی اظهار کرد: این روزها که در آستانه سالگرد تأسیس دولت یازدهم قرار داریم به طور طبیعی ذهن‌ها به سمت یک ارزیابی می‌رود و دولت بعد از دو ماه از انتخابات 24 خرداد به سمت تشکیل دولت یازدهم می‌رود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با طرح این سؤال که چه ارزیابی می‌توان از وضعیت عملکرد دولت داشته باشیم و باید چه نمره‌ای به دولت تا اینجای کار بدهیم تصریح کرد: طبیعتا کسانی که طرفدار دولت هستند نمره خوبی را به عملکرد دولت می‌دهند و مخالفان دولت هم معتقد هستند هیچ اتفاقی نیفتاده و نمره‌ای به دولت نمی‌دهند و معتقد هستند که دولت هیچ دستاوردی نداشته و از جمله در مورد مباحث فرهنگی عملکرد دولت یازدهم را نقد و متهم می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه حملات سنگینی به دولت یازدهم در مورد توافقات ژنو انجام می‌شود تصریح کرد: آنان معتقدند که توافقات ژنو یک ترکمنچای جدید است و در مورد مسائل اقتصادی هم بر این اعتقادند که دولت کاری نتوانسته انجام بدهد. در هر صورت اینگونه ارزیابی‌ها از دولت یازدهم نمی‌تواند درست باشد.

وی با بیان اینکه معتقد هستم که هر ارزیابی و نمره دادن به دولت یازدهم بایستی با در نظر گرفتن دو نکته اساسی مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: اینکه دولت یازدهم چگونه متولد شد و این موضوع خیلی اهمیت دارد و همچنین اینکه دولت یازدهم در چه شرایط و وضعیتی دولت اصولگرایان را تحویل گرفت، تأکید کرد: باید دولت یازدهم را در ظرف و زمان خودش ارزیابی کرد.

زیباکلام با تحلیل شرایط قبل از انتخابات یازدهم ریاست جمهوری و اوضاع و شرایط منتهی به روز انتخابات گفت: اگر تا چند هفته مانده به انتخابات را در نظر بگیریم درمی‌یابیم که که تا چند هفته مانده به انتخابات یازدهم اصلا معلوم نیست که از اصلاح‌طلبان چه کسانی می‌آیند و می‌بینیم که در خبرگزاری فارس محمدرضا خاتمی مصاحبه کرده که خاتمی نمی‌آید و اخبار آمدن و نیامدن‌ها در رسانه‌ها همه روزه انتشار می‌یابد و این اظهارنظرها تا روز ثبت‌نام ادامه دارد.

این فعال سیاسی ادامه داد: بنده از اول معتقد بودم که ما باید در انتخابات شرکت کنیم برای تغییر هیچ گزینه و راه دیگری جز صندوق شکسته وزارت کشور نیست. وی با یادآوری اینکه از سویی بحث عدم تأیید صلاحیت خاتمی و رفسنجانی مطرح می‌شود، گفت: بعد از آن که با ثبت‌نام آیت‌الله رفسنجانی فضای امید در جامعه ایجاد می‌شود چرا که ایشان از ستون‌های نظام بوده و بعدا از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت می‌شود که هیچگاه تصور نمی‌شد که این شخصیت و ستون نظام توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شود.

وی با اشاره به رد صلاحیت رفسنجانی تصریح کرد: البته این به نفع ما شد و اینکه بسیاری از آرای خاکستری بعد از رد صلاحیت ایشان با آمدن مردم پای صندوق‌های رأی برای ما ریخته شد. به گفته زیباکلام بعد از رد صلاحیت آیت‌الله رفسنجانی حرکت تاریخی عارف انجام شد که ایشان رفتند و به نفع روحانی انصراف دادند. وی با بیان اینکه در همان ایام نظرسنجی‌ها بعد از گذشت چند از روز وضعیت بسیار خوب روحانی در انتخابات حاکی بود، اظهار کرد: در چنین شرایطی روحانی حائز اکثریت آراء شد و بعد از مدتی دولت را از اصولگرایان تحویل گرفت.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: بعد از آمدن روحانی روی کار و معرفی کاندیداهای مختلف برای وزارتخانه‌ها با برخی تنگ‌نظری‌ها و محدودیت‌ها مواجه شد و برای معرفی وزرا به دولت،‌ مجلس خیلی شرط گذاشت. وی با طرح این سؤال که چرا مردم به جلیلی 4 میلیون رأی می‌دهند لیکن به روحانی 4 برابر جلیلی رأی دادند، تصریح کرد: این آراء نشان داد که مردم عملکرد 8 سال گذشته دولت احمدی‌نژاد را قبول ندارند و به سیاست‌های این دولت رأی نمی‌دهند و تداوم آن در حوزه‌های اقتصادی، هسته‌ای و فرهنگی را نه می‌پذیرند و نه می‌خواهند.

زیباکلام با یادآوری اینکه دولت برای تغییر با انواع و اقسام مشکلات در این مدت مواجه بوده است، ادامه داد: دولت برای اینکه نمایندگان اصولگرای معتدل مجلس را همراه خود کند مهمترین وزارتخانه را به وزیر کشور رحمانی فضلی می‌دهد. وی با بیان اینکه مناطق مختلفی طی ماه‌های گذشته به سخنرانی رفته‌ام و مهمترین گلایه مردم و طرفداران دولت یازدهم این بوده که چرا همچنان مدیران احمدی‌نژاد سر کار بوده و به چه علت در مورد عملکرد آنها بررسی نمی‌شود، گفت: من در این مدت جایی نرفته‌ام که عزل و نصب‌های دولت گلایه و نارضایتی طرفداران را نداشته باشد چه مدیرانی که سر کار هستند و چه مدیرانی که در این دولت منصوب شده‌اند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران به فشارهای مختلفی که به دولت از ناحیه‌های مختلف وارد می‌شود اشاره کرد و گفت: طی 10 ماه گذشته چندین هزار سؤال از وزرای دولت روحانی می‌شود و به دفعات مکرر وزرا به مجلس احضار شده‌اند و این آمار را مقایسه کنید با سال نخست احمدی‌نژاد که آیا چنین روالی در مورد دولت دهم نیز اعمال شد.

وی خاطر نشان کرد: در زمان تحویل دولت احمدی‌نژاد به دولت یازدهم رشد اقتصادی به 5 درصد رسیده بود و تورم نیز به بالای 40 درصد افزایش یافته بود و همچنین نرخ بیکاری به 6 میلیون نفر رسیده بود و یا روابط ما با کشورهای اروپایی و حتی همسایگان به تیرگی گراییده بود و از سویی میلیاردها تومان پول مملکت را برمی‌داشتیم و به ونزوئلا می‌بردیم و سرمایه‌گذاری می‌کردیم.

زیباکلام گفت: از سویی برای مسائل هسته‌ای نیز گره ایجاد کرده و کشور را فلج کرده بودند و واقعا یک جای سالمی نبود. اگر می‌خواهیم در مورد عملکرد دولت قضاوت و نمره بدهیم با توجه به این پارامترها باید ارزیابی و نمره بدهیم. زیباکلام همچنین بر آزادی زندانیان سیاسی که از مطالبات طرفداران و مردم بوده تأکید کرد و گفت: همچنین باید در مورد بند 350 زندان اوین بررسی‌های دقیقی انجام و گزارش آن به افکار عمومی داده شود.

اخبار سیاسی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
دكتر صادق زیباكلام در دومین فیلم مستند دكتر حسن روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نقش حسن روحانی در حوادث پس از حمله به کوی دانشگاه به روایت خودش



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

نقش حسن روحانی در حوادث پس از حمله به کوی دانشگاه به روایت خودش

روزنامه شرق در گفت‌وگویی با حسن روحانی نوشت:

·{در واكنش به اینكه «علی باقری» در روزهای اخیر انتقاد کرده‌اند که موضع ایران در مذاکرات به حدی منفعلانه و دست پایین شده بود که غربی‌ها پرونده را به سوی تیم مذاکره‌کننده ایرانی پرتاب کردند}

لابد خود آقای باقری آنجا بوده‌اند و این مساله را دیده‌اند! وگرنه ما که خبر نداریم. بیان اینگونه مطالب ناصحیح، ناپسند است و در شأن مقامات نیست. اصلا غربی‌ها اینگونه نیستند. در دنیای امروز چنین شیوه‌هایی در عرصه دیپلماتیک وجود ندارد. یک تصمیماتی در سطح سران اتخاذ شده که ما مجری آن تصمیمات بوده‌ایم. همیشه هم در مقام عمل و در مذاکرات بیش از آنچه از ما خواستند، به دست آورده‌ایم.

·چهره‌هایی که الان برای انتخابات آمده‌اند، متفاوت هستند. چهره نظامی یکی، دو نفر بیشتر نیستند. چهره‌هایی که امنیتی هستند هم یکی، دو نفر بیشتر حضور ندارند. تعداد زیاد نیست. برخی از این افراد دوره‌های قبل هم کاندیدا بوده‌اند. در چند انتخابات شرکت کرده‌اند. برخی از این افراد هم من فکر نمی‌کنم که تا آخر بمانند. برخی از آنها هم در ائتلاف هستند، که مشخص نیست بالا بیایند. فکر نمی‌کنم چهره‌های امنیتی و نظامی که اشاره کردید در انتخابات بمانند. شاید یکی، دو نفر آنها تا آخر باشند. 

·من برای کاندیداتوری با خیلی از دوستان مجمع تشخیص، مجلس شورای اسلامی، خبرگان و سیاسیون که رابطه نزدیک دارم، مشورت کردم. در این زمینه با آقای هاشمی و آقای خاتمی هم مشورت کردم. از آنها سوال کردم که کاندیدا خواهند شد یا نه؛ آقای هاشمی گفتند که من قصد کاندیداتوری ندارم. آقای خاتمی هم گفتند که من قصد کاندیداتوری ندارم. بنابراین اگر من گفتم این دو بزرگوار کاندیدا نخواهند شد، مستند به کلام خودشان بود. 

·در وقایع 18 تیر بسیار مهم بود که بین کار دانشجویان و کار آشوبگران تفکیک صورت گیرد. همه تلاش ما این بود که به مردم بگوییم اینها که در خیابان اتوبوس آتش می‌زنند و چادر زن چادری را از سرش می‌کشند یا به مغازه‌ها حمله می‌کنند، دانشجو نیستند. عده‌ای از حرکت و انتقادات دانشجویی سوء‌استفاده کردند. ضمن اینکه ما خواستیم ناامنی که در تهران آغاز شده بود، سریع‌تر جمع شود. من فکر می‌کنم کار بسیار بزرگی انجام شد. در سخنرانی 23 تیر هم گفتم که آمده‌ایم دامن دانشگاه و دانشجو را تنزیه کنیم. 

به مردم بگوییم این اقدامات تخریبی ربطی به دانشجویان ندارد. دانشجویان ممکن است انتقاداتی داشته باشند که حق آنهاست. خود قانون اساسی راه را برای اظهارنظرات مردم پیش‌بینی کرده است. به اعتقاد من کار مهمی صورت گرفت. یادتان باشد در 18 تیر با سیستم امنیتی قضیه حل نشد. با حضور مردم کار تمام شد. کاری که ما در 18 تیر کردیم این بود که وقتی دیدیم مساله به آشوب خیابانی تبدیل ‌شد و دیگر بحث دانشجو و دانشگاه نیست، از خود مردم خواستیم بیایند و اعلام نظر کنند و ماجرا با حضور مردم در 23 تیر تمام شد. 

·من خودم اقدامات شورایعالی امنیت ملی را در ماجرای 18 تیر که با ریاست آقای خاتمی بود و ایشان نقش مهمی داشتند، کار درست و عاقلانه‌ای می‌دانم. برای اولین‌بار شورایعالی امنیت ملی یک مقام رده‌بالای امنیتی را به‌عنوان یکی از مقصران معرفی کرد و به دادگاه سپرد. به نظر من یکی از عملکرد‌‌های خوب سیاسی - اجتماعی بود که شورایعالی امنیت ملی در آن مقطع انجام داد. اگر آن را با حوادثی که بعدها رخ داد مقایسه کنیم، متوجه می‌شوید که آن کار چقدر دقیق، حساب‌شده، عادلانه و منصفانه بود. 

·{در پاسخ به سوالی كه به مقایسه سخنرانی 23 تیر 78 و سخنرانی بعد از انتخابات 88 پرداخت} این دو موضوع و حوادث متفاوت بود. من سکوت نکردم و مواضع‌ خود را در مصاحبه‌ها گفتم. اما مسایل متفاوت است. ضمنا من در آن زمان مسوولیت برای حل‌وفصل مسایل را داشتم ولی در این زمان من مسوولیتی برای حل مساله نداشتم. 

·حوادث را تا روز جمعه 29 خرداد 88 و بعد از جمعه باید متفاوت ببینیم. تا قبل از روز جمعه عده‌ای واقعا معترض بودند که به خیابان آمدند و نظرشان را مطرح کردند. بعد از جمعه 29 خرداد شرایط متفاوت بود. اگر اعتراضات می‌خواست ادامه پیدا کند، باید به شیوه دیگری مطرح شود.  

همه مسایل را باید به قانون بسپاریم. ما قانون اساسی و قوای سه‌گانه را داریم که باید هر موضوعی را در چارچوب قانون مورد بررسی قرار دهیم. اینکه ما در یک اتاقی بنشینیم و درباره مسایل نظر دهیم، کار دقیقی نیست. فکر می‌کنم از آن زمان چهارسال گذشته و باید تسلیم قانون باشیم و مسایل را قانونی حل‌وفصل کنیم./خبرآنلاین