اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گفت‌وگوی تلفنی روحانی با نخست‌وزیر عراق



 اخبارسیاست خارجی ,خبرهای  سیاست خارجی, روحانی

رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گوی تلفنی با نخست‌وزیر عراق، مبارزه با تروریسم و گروه‌های تروریستی از جمله داعش را وظیفه مهم همه دولت‌های مسئول در منطقه و جهان دانست و گفت: ایران در این مبارزه در کنار دولت و مردم عراق بوده و از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.

به گزارش ایسنا  ، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه در تماس تلفنی نخست وزیر عراق و پس از استماع گزارش «حیدر العبادی» در خصوص آخرین تحولات سیاسی، نظامی و امنیتی آن کشور بویژه برنامه‌های دولت عراق در برقراری ثبات، امنیت و مبارزه با تروریسم، با ابراز خرسندی دولت و ملت ایران از پیروزی‌های اخیر دولت و مردم عراق بر تروریست‌ها در شهرهای شمالی آن کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران ثبات و امنیت عراق را ثبات و امنیت خود می‌داند و برای تقویت آن تلاش خواهد کرد.

روحانی در زمینه آخرین اقدامات انجام شده علیه تروریست‌ها و برنامه‌های آتی بغداد در این مبارزه فراگیر، اظهار کرد: وحدت و اتحاد همه طوایف و گروه‌های عراقی در مبارزه با تروریسم، بسیار امیدوار کننده است.

وی با تاکید بر ضرورت گذر برخی کشور‌ها از مرحله شعار به مرحله عمل در مبارزه با تروریست‌ها گفت: برخی کشور‌ها به رغم تظاهر در مبارزه با تروریسم، متاسفانه همچنان با کمک‌های تسلیحاتی و خرید نفت از داعش در حال تقویت آن هستند.

رئیس‌جمهور همچنین ابراز امیدواری کرد که با توجه به شرایط حساس سیاسی عراق، تحولات اخیر داخلی در آن کشور با هوشمندی و درایت مسئولان عراقی سریع‌تر و در یک مسیر صحیح و به نفع منافع مردم این کشور، به سرانجام مطلوب برسد.

روحانی با عنایت به اشتراکات تاریخی، فرهنگی، اعتقادی و دینی میان دو ملت ایران و عراق اظهار کرد: بی‌تردید روابط دو کشور روز به روز توسعه و تعمیق بیشتری خواهد یافت و جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال گسترش و استحکام روابط با عراق در همه زمینه‌های مورد علاقه است.

«حیدر العبادی» نخست وزیر عراق نیز در این تماس تلفنی، پس از ارائه گزارشی از آخرین تحولات سیاسی و امنیتی عراق، بویژه در خصوص وضعیت میدانی مبارزه با داعش و دیگر تروریست‌ها در عراق، تاکید کرد: ملت و دولت عراق ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با داعش را ارج می‌نهند.

وی گروه تروریستی داعش را تهدیدی برای منطقه و جهان دانست و با تاکید بر ضرورت همکاری‌های گسترده منطقه‌ای برای رویارویی با آن گفت: تقویت همکاری‌ها علیه داعش به نفع منطقه و جهان است و دولت و ملت عراق مصمم به مبارزه قاطع با آن و ریشه کنی تروریسم از سرزمین خویش است.

نخست وزیر عراق اظهار کرد: بغداد خواهان گسترش و تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی است.

 اخبار سیاست  خارجی - ایسنا 


ویدیو مرتبط :
دیدار روحانی با نخست وزیر عراق

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گفتگوی تلفنی روحانی و نخست وزیر عراق / اوباما: آماده اقدام نظامی در عراق هستیم / واکنش ناتو



اخبار جدیدگفتگوی تلفنی روحانی و نوری المالکی


اخبار بین الملل - گفتگوی تلفنی روحانی و نخست وزیر عراق

دکتر روحانی رییس جمهوری کشورمان عصر پنجشنبه با نوری المالکی نخست وزیر عراق گفت وگو و آخرین وضعیت تحولات شمال عراق را بررسی نمود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در این مکالمه تلفنی دکتر روحانی با اشاره به ضرورت مبارزه با تروریسم و خشونت و ضمن محکوم کردن جنایات فجیع تروریست‌ها و کشتار مردم بی‌گناه آن کشور و نیز ابراز خرسندی از وحدت و یکپارچگی مردم این کشور در مبارزه با ترویسم و خشونت، به نقش مرجعیت شیعه اشاره کرد و اظهار داشت: اینکه مرجعیت بزرگوار شیعه، آیت الله سیستانی اعلام نمود که همه باید در مبارزه با تروریست‌ها مشارکت داشته باشند، نقش مهمی در بسیج مردم عراق در مقابله با جنایت و کشتار تروریستی خواهد داشت.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه ملت و دولت ایران در کنار مردم و دولت عراق هستند، افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران تمامی تلاش‌های خود در حوزه بین‌المللی و منطقه‌ای را برای مقابله با این امر به کار خواهد گرفت و اجازه نخواهد داد که حامیان تروریست‌ها با صدور تروریسم به کشور عراق، امنیت و ثبات این کشور را برهم بزنند.

نوری المالکی نخست وزیر عراق نیز در این مکالمه تلفنی با تشکر از حمایت‌های ایران از ملت عراق در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای گزارش مفصلی از تحولات شمال عراق و موفقیت دولت و ارتش آن کشور در سرکوب تروریست‌ها ارائه کرد.

مالکی گفت: بسیج مردم عراق و عشایر آن کشور در حمایت و کمک ارتش توانسته است اقدامات تروریستی را سد نموده و به زودی خواهند توانست عراق را از لوث آنها پاکسازی کنند.

دکتر روحانی در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه به ویژه میلاد پربرکت صاحب‌الزمان (عج) ابراز امیدواری کرد برکت این ایام سبب بازگشت ثبات و امنیت به کشور دوست و مسلمان عراق شود.

 

-----------------------------

به شرط تهدید امنیت ملی واشنگتن
اوباما: آماده اقدام نظامی در عراق هستیم

رئیس جمهور آمریکا درباره حوادث اخیر در عراق ابراز نگرانی کرد و گفت که باید اقدام نظامی فوری و محدود در عراق انجام گیرد.

رئیس جمهوری آمریکا از حوادث چند روز اخیر در عراق ابراز نگرانی کرد.

 به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، رئیس جمهوری آمریکا از حوادث چند روز اخیر در آمریکا ابراز نگرانی کرد.

آقای اوباما افزود اگر افراد مسلح در عراق جای پایی پیدا کنند به نفع ما نیست.

رئیس جمهور آمریکا افزود واشنگتن در صورتی که منافع مرتبط با امنیت ملی کشورش در عراق به خطر بیفتد آماده هرگونه اقدام نظامی است.

این اظهار نظر اوباما بیش از همه پیامی برای کشورهایی است که در شرف امضای توافقنامه امنیتی با آمریکا هستند چرا که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها در صورتی پایبند به تعهدات خود بر اساس توافقنامه‌های امنیتی دو جانبه هستند که اول از همه منافع ملی دولت آمریکا را تأمین کند نه مصالح و منافع کشور هدف را.

- همچنین دبیرکل ناتو اعلام کرد این سازمان برنامه ای برای دخالت نظامی در عراق ندارد.
اخبار بین الملل - فارس