اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گفتگوی محترمانه مذاکره کنندگان ایران و 1+5، جالب و دور از انتظار



اخبار,اخبار سیاست خارجی,غنی سازی اورانیوم


 اخبار سیاست خارجی - فایننشال تایمز: گفتگوی محترمانه مذاکره کنندگان ایران و 1+5، جالب و دور از انتظار/هر آن ممکن است همه چیز از دست برود

در این نشست، هیأت ایرانی بر حفظ حق خود برای غنی سازی اورانیوم پافشاری خواند کرد و گروه شش قدرت طراز اول جهان، بر نداشتن چنین حقی اصرار خواهد ورزید. دو طرف تلاش خواهند کرد با استفاده از وعده برداشتن تحریم ها، این اختلاف را حل کنند.

فایننشال تایمز نوشت: با وجود باقی ماندن کمتر از سه ماه دیگر برای ادامه گفتگوها، بازی هنوز ادامه دارد و هر آن ممکن است همه چیز از دست برود.

به گزارش تیک ، این گفتگوها که نوامبر گذشته با امضای توافقنامه ژنو آغاز شد، امروز در هتل کوبورگ وین از سر گرفته شده است.

در این نشست، هیأت ایرانی بر حفظ حق خود برای غنی سازی اورانیوم پافشاری خواند کرد و گروه شش قدرت طراز اول جهان، بر نداشتن چنین حقی اصرار خواهد ورزید. دو طرف تلاش خواهند کرد با استفاده از وعده برداشتن تحریم ها، این اختلاف را حل کنند.

درپی گفتگوهای فنی هفته گذشته در نیویورک، در گفتگوهای رده ای بالاتر میان کاترین اشتون، نماینده عالی رتبه اتحادیه اروپا، و جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در روزهای آینده، تلاش خواهد شد آهنگ [مذاکرات] تغییر کند.

دیپلمات ها و سیاستمدارانی که "فایننشال تایمز" با آنها تماس گرفته است، می گویند اگرچه از فوریه تا کنون، چندین مورد از چنین نشست های صمیمانه ای برگزار شده است، اما تا کنون، روی هیچ موضوع مهمی توافق نشده است.

به گفته کسانی که در جریان گفتگوها قرار گرفته اند، این هفته برای نخستین بار ایران و گروه 1+5 (پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان) تلاش خواهند کرد رسماً تهیه پیش نویس توافقنامه را آغاز کنند. دیپلماتی از گروه 1+5 گفت: « از این لحظه اصل کار شروع می شود.»

احتمالاً بی محتوا بودن گفتگوها تا کنون، برای دیپلمات های تندرو هر دو طرف (ایران و غرب) خوشایند نیست. به تدریج، زمزمه های آنها برای کنار گذاشتن مذاکرات به عنوان کاری بیهوده و هزینه بر، در گرفته است.

در ایران، این ماه نمایندگان محافظه کار مجلس بر انتقادهای خود از حسن روحانی، رئیس جمهور میانه روی کشور، درباره گفتگوها افزوده اند.

اگر چه گفتگوها ممکن است شش ماه دیگر تمدید شود، اما بسیاری فکر می کنند تمدید، مشکلات سیاسی به همراه خواهد داشت. همه طرف ها در وین، روی موعد 20 ژوئیه برای تکمیل توافقنامه نهایی تأکید دارند.

نکات مهمی برای گفتگو وجود دارد که عمده ترین آنها غنی سازی اورانیوم است. یکی دیگر از مسائل مهم، تعداد و میزان پیشرفته بودن سانتریفوژها و تأثیر حجم ذخایر اورانیوم موجود ایران بر به اصطلاح "زمان گریز" خواهد بود؛ "زمان گریز" مدت زمان لازم برای گردآوری مواد شکاف پذیر کافی با عیار مناسب برای ساخت بمب است. تقریباً به طور قطع، زمان کمتر از 6 ماه برای گروه 5+1 غیرقابل قبول است؛ اما اگر ایران نظام شفافیت بی قید و شرطی را با نظارت بازرسان خارجی بپذیرد، دوره زمانی کوتاه تری را نیز می توان پذیرفت.

موضوع دوم راکتور اراک است که پلوتونیوم تولید می کند و مسیر جایگزینی را برای رسیدن به جنگ افزار [هسته ای] پیش روی این کشور قرار می دهد. در صورت تبدیل این راکتور به طرح آب سبک که پلوتونیوم کمتری تولید می کند، احتمالاً گروه 1+5 به ایران اجازه حفظ آن را می دهد.

مسأله سوم به «ابعاد نظامی احتمالی»، از جمله توسعه فناوری موشک های بالستیک، مربوط می شود که گمان می رود برای پرتاب کلاهک های هسته ای طراحی شده است. در این زمینه، مشکل در اصل روانی است؛ زیرا اعتقاد بر این است که بسیاری از طرح های مشکل آفرین، مدت ها است کنار گذاشته شده اند. ایران همواره وجود بعد نظامی برای برنامه هسته ای خود را انکار کرده است.

تا کنون، در اظهارت علنی، هم از سوی ایران و هم از سوی گروه 1+5، پیشرفت در مسائل مهم، "سازنده" یا "قابل توجه" توصیف شده است. منابع آگاه می گویند چنین لحنی اختلاف ها را در مسائل باقی مانده را که هنوز حل نشده اند، می پوشاند.

مارک فیتزپاتریک گفت: «این که طرف ها با آهنگی مثبت و محترمانه گفتگو می کنند، جالب و دور از انتظار است؛ اما مرحله تهیه پیش نویس که به آن وارد شده اند، بسیار دشوار خواهد بود.»

فیتزپاتریک از کارشناسان منع گسترش [سلاح های اتمی] در "مؤسسه بین المللی مطالعات راهبردی" و از مسؤولان پیشین وزارت امور خارجه آمریکا است که مسؤولیت نظارت بر تهدید فعالیت های هسته ای ایران را بر عهده داشت.

« زمینه هایی برای اختلاف وجود خواهد داشت، که حل آنها پیش از 20 ژوئیه در واقع بسیار بسیار دشوار خواهد بود ... امکان موفقیت [در حل آنها] کمتر از 10 درصد است.»
اخبار سیاست خارجی - تیک

 


ویدیو مرتبط :
پایان دور نخست پنجمین دور مذاکره ایران و آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

6 پیشنهاد به مذاکره کنندگان ایران با 1+5



 

کرمی راد تاکید کرد: ایران هیچ گاه از فعالیت های صلح آمیز غنی سازی اورانیوم دست بر نمی دارد و گروه 1+5 باید از دورهای باطل و پیشنهادات به ناحق دوری کند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مذاکرات ایران و 1+5 برای نتیجه بخش بودن باید بر پایه مشترکات باشد ، بر لزوم توجه ایران به موضوع اطلاع رسانی به موقع به دیگر کشورها از خواسته های نابجای احتمالی گروه 1+5 در جریان مذاکرات تاکید کرد .

محمد کرمی راد نماینده کرمانشاه در گفتگو با مهر، با اشاره به اینکه ایران در آستانه مذاکرات با گروه 1+5 در ترکیه است ، افزود: ایران باید با مهندسی مذاکره به دنبال روش های صحیح برای تامین منافع جمهوری اسلامی و بر اساس خواست رهبر انقلاب و مردم باشد.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی باید در روند مذاکرات به گونه ای عمل کند که مذاکرات بر پایه برخی مشترکات میان ایران و 1+5 باشد ، افزود: اگر مذاکرات بر پایه مشترکات انجام شود احتمال دارد که به نتیجه برسیم، اما در صورتی که گروه 1+5 خواسته های ناحقی داشته باشند این موضوع باید به اطلاع دیگر کشورها و افکار عمومی برسد.

نماینده کرمانشاه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی باید در مذاکرات جدید، با توجه به اینکه تا به حال و در گذشته این مذاکرات بی نتیجه و ابهام آمیز بوده است، پیش برود و سئوالات فرعی و شبهات و اقداماتی که 1+5 بر اساس گزارش های برخی افراد نفوذی و منافق با آن به دنبال منحرف کردن روند مذاکرات بوده اند، مد نظر قرار ندهد و به دنبال مسیری برای سودبخش بودن مذاکرات به نفع ایران باشد.

وی با اشاره به اینکه در ابعاد سیاسی لابی صهیونیستی در تلاش برای متوقف کردن فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران است، ادامه داد: ایران با در نظر گرفتن همه این موارد باید مهندسی مذاکرات با گروه 1+5 را به صورت صحیح طراحی و دنبال کند.

کرمی راد تاکید کرد: ایران هیچ گاه از فعالیت های صلح آمیز غنی سازی اورانیوم دست بر نمی دارد و گروه 1+5 باید از دورهای باطل و پیشنهادات به ناحق دوری کند.

وی افزودن کشورهایی همچون ترکیه، برزیل و مالزی را در اصل مذاکرات بسیار مفید ارزیابی کرد و افزود: این موجب می شود که آنان بازیهای سیاسی گروه 1+5 را ببینند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه باید تلاش شود مذاکرات بر پایه مشترکات میان ایران و 1+5 باشد افزود: درصورتیکه آنان دور باطل خود را ادامه دادند، ایران باید  راهکارهایی برای خنثی کردن این روند بیندیشد.