اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گزینه جیره‌بندی آب روی میز می‌رود



اخبار,اخبار اجتماعی,بحران آب


 اخبار اجتماعی - گزینه جیره‌بندی آب روی میز می‌رود

متاسفانه براساس آمارهای اعلامی مصرف آب تهران روز جمعه نوزدهم اردیبهشت ماه سال جاری رکورد زد و به 2 میلیون و992 هزار مترمکعب رسید که یک ثبت جدید در مصرف از ابتدای سال جاری تاکنون به حساب می آید.

برغم هشدارهایی که طی چند ماه گذشته از سوی مسئولان درخصوص مدیریت و رعایت الگوی مصرف آب شده، اما روند روبه افزایش مصرف آب همزمان با آغاز فصل گرما، حکایت از آن دارد که این توصیه ها در مردم تاثیری نداشته زیرا آمارها همچنان نشان از افزایش مصرف دارد.

به گزارش ایرنا، زمانی که حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در ابتدای سال جاری در وزارت نیرو حضور یافت، پیامش این بود که وضعیت آب در شرایط مناسبی قرار ندارد و باید تدابیر ویژه ای برای پیشگیری از افزایش مصرف اتخاذ کرد، اگرچه بخش عمده صرفه جویی در گرو مدیریت مصرف از سوی جامعه خواهد بود.

موضوع بحران آب اکنون به قدری در کشور شدت گرفته که صرفه جویی و مدیریت بهینه مصرف و چگونگی اتخاذ راهکارهای مناسب برای ترغیب مصرف کنندگان به مصرف صحیح، جدا از نشست های مربوط به آن در دستگاههای مربوطه و اقتصادی ، در جلسات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز مورد تاکید قرار می گیرد که این امر نشانگر نقش این ماده حیاتی بر سایر بخش هاست به گونه ای که از عالی ترین مسئولان تا میانی ترین ها آنها بر صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف تاکید می کنند.

متاسفانه براساس آمارهای اعلامی مصرف آب تهران روز جمعه نوزدهم اردیبهشت ماه سال جاری رکورد زد و به 2 میلیون و992 هزار مترمکعب رسید که یک ثبت جدید در مصرف از ابتدای سال جاری تاکنون به حساب می آید.

به گونه ای که این میزان مصرف در مقایسه با روز پیش از آن (پنجشنبه) 76 هزار مترمکعب و درقیاس با روز مشابه پارسال هشت درصد افزایش داشت و در حال حاضر جمع مصرف آب در تهران از ابتدای سال جاری تاکنون به 127 میلیون و 144 هزار مترمکعب رسیده است.

البته این افزایش مصرف در حالی است که اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در سیزدهمین جلسه شورای عالی آب به صراحت بر اهمیت و محدودیت های منابع آب تاکید کرده و گفته است که موضوع کمبود آب یکی از مسائل پراهمیت کشور است که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

وی تصریح کرده که برخی استان های کشور با بحران و محدودیت های بیشتری در بخش آب روبرو هستند که باید ضمن در نظر گرفتن مسائل اجتماعی، برنامه ریزی لازم را برای رفع این مشکلات انجام داد.

البته حمید چیت چیان وزیر نیرو نیز با تاکید بر اینکه بحران آب به مرحله حاد رسیده است، تصریح کرده که کشور بیش از 80 درصد منابع آب تجدیدپذیر را استفاده می کند و این باعث شده تا در مرحله بحران آبی قرار گیریم.

هشدارهای مسئولان باز هم ادامه دارد تا جایی که سیدحسین هاشمی استاندار تهران از جیره بندی آب خبر داده و گفته است: یکی از مشکلات اساسی در سال جاری آب شرب تهران است و اگر شهروندان 20 درصد صرفه جویی نکنند قطعاً با قطعی آب و جیره بندی مواجه خواهیم شد.

مهدی چمران رئیس شورای عالی استان ها نیز با تاکید براینکه میزان ذخایر آب در تهران نگران کننده است و تابستان با مشکل روبرو خواهیم بود، تصریح می کند که اگر به همین طریق حرکت کنیم، قطعا در تابستان با مشکل روبرو خواهیم بود.

در کنار هشدارهای مسئولان غیرمستقیم با این بخش، مدیران دارای ارتباط مستقیم با بخش آب از جمله محمد پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه شهر تهران در سال جاری به تولید یک میلیارد و 350 میلیون متر مکعب آب نیاز دارد، گفته است با صرفه جویی 20 درصدی می توان از تابستان امسال بدون مشکل عبور کرد.

از سوی دیگر خسرو ارتقایی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران نیز با بیان آنکه میزان ورودی آب سدهای تهران در بحرانی ترین شرایط 46 سال گذشته قرار دارد، افزود: وضعیت تهران امسال در مقایسه با سال 80 نیز که سال کم بارانی بود، بدتر است به طوری که رکورد کم آبی در این کلانشهر زده شده است.

وی با بیان اینکه حجم ذخایر پنج سد تامین کننده آب تهران در زمان کنونی 534 میلیون مترمکعب است، افزود: حجم ذخایر سدهای تهران در زمان مشابه پارسال 760 میلیون مترمکعب بود که این امر نشان از کاهش 226 میلیون مترمکعبی در مقایسه با زمان مشابه پارسال دارد.

به هر حال هشدارها نشانگر آن است مسئولان تا جایی که امکان دارد بنا دارند تا از مردم کمک بگیرند و مصرف را مدیریت نمایند ولی از سوی دیگر اگر این همکاری ها یکسویه باشد تنها گزینه روی میز جیره بندی و قطعی آب خواهد بود.

جا دارد شهروندان نگاه ویژه ای به موضوع صرفه جویی و مدیریت آب داشته باشند و بی توجهی به این مساله گاه اثرات غیر قابل جبرانی را برای کشور خواهد داشت اگرچه با صرفه جویی 20 درصدی در مصرف که در سرانه هر فرد رقم ناچیزی است، می تواند مسیر بحران را عوض کند.
اخبار اجتماعی - ایرنا
 


ویدیو مرتبط :
‫جیره بندی آب آشامیدنی در رم‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جیره بندی آب پایتخت‌نشینان گزینه روی میز



اخبار,اخبار اجتماعی ,جیره بندی آب

 

اخبار اجتماعی - جیره بندی آب پایتخت‌نشینان گزینه روی میز

استاندار تهران با اشاره به بحران کم آبی در شهر تهران هشدار داد: در صورت عدم رعایت صرفه جویی حداقل 20 درصدی، ناگزیر به استفاده از گزینه جایگزین یعنی جیره بندی آب هستیم.

سید ˈحسین هاشمیˈ در حاشیه دیدار خود از بخش های مختلف شهرستان ری در گفت و گو با ایرنا، افزود: با وجود توصیه های فراوان انجام شده به شهروندان تهرانی در خصوص رعایت صرفه جویی در مصرف آب شرب متاسفانه همچنان شاهد افزایش هستیم.

وی با اشاره به افزایش چهار درصدی مصرف آب توسط پایتخت نشینان نسبت به سال گذشته اظهار داشت: اگر مردم صرفه جویی حداقل 20 درصدی را رعایت نکنند ناگزیر هستیم سیاست جایگزین یعنی جیره بندی آب را در دستور کار قرار دهیم.

استاندار تهران همچنین با اشاره به بحران کم آبی در استان تهران، ضمن تاکید بر استفاده از سیستم آبیاری مکانیزه تحت فشار در زمین های کشاورزی استان، تاکید کرد: با تمهیدات صورت گرفته میزان 10 هزار هکتار از اراضی پایتخت در سال جاری تحت سیستم آبیاری مکانیزه قرار خواهد گرفت.

هاشمی در ادامه میزان پساب آب تهران را 800 میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: از این رقم تنها میزان 220میلیون لیتر تصفیه می شود که اگر سرمایه گذاری لازم در خصوص تصفیه کامل انجام شود بسیاری از مشکلات مربوط به آب کشاورزی و صنعت استان تهران مرتفع خواهد شد.

وی اضافه کرد: بخش جذب سرمایه در خصوص تصفیه پساب آب تهران از طریق فاینانس در حال پیگیری است و با از طریق بخش خصوصی این معضل نیز در آینده ای نزدیک رفع خواهد شد.

استاندار تهران ظهر امروز با حضور در حرم مطهر عبدالعظیم حسنی (ع) با آیت الله محمد محمدی ری شهری، هدایت جمالی پور معاون استاندار و فرماندار ویژه این شهرستان دیدار و گفت وگو کردند.
اخبار اجتماعی - ایرنا