اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گزینه ای جز شرکت در انتخابات نداریم/خاتمی و عبدالله نوری...



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

صادق زیباکلام:

گزینه ای جز شرکت در انتخابات نداریم/خاتمی و عبدالله نوری هم رئیس جمهور شوند کاری از پیش نمی برند/ افرادی مثل ناطق نوری می توانند آشتی ملی ایجاد کنند

شاید یك رییس‌جمهور اصولگرای معتدل بتواند یك گام‌های ولو اندك برای جنبش دموكراسی‌خواهی داشته باشد.

وضعیت اصلاح طلبان در انتخابات آتی ریاست جمهوری چگونه خواهد بود و آیا این جریان سیاسی کاندیدایی معرفی خواهد کرد یا خیر؟ و اساساً راهبرد اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری چه خواهد بود ، سوالاتی است که ذهن فعالان سیاسی را به خود مشغول کرده است.

در این میان اما ، دکتر صادق زیبا کلام در گفت و گو با ماهنامه "صنعت و توسعه" گفته است که نیاز جامعه ما ، آشتی ملی است و این نیاز را نه کاندیدای اصلاح طلبان می تواند به وجود بیاورد و نه نامزد اصولگرایان.

او بر این باور است که حتی اگر رئیس جمهور اصلاح طلب نیز بر سر کار آید ، با انبوهی از مشکلات و کارشکنی ها مواجه خواهد بود و لذا باید به گزینه های معقول و میانه رو فکر کرد.

بخش های مهم صحبت های این استاد دانشگاه و فعال سیاسی را بخوانید:

- برای من مهمتر از انتخابات ریاست جمهوری 92 جنبش دموكراسی خواهی جامعه ایران است. اهداف جنبش دموكراسی خواهی را باید به‌صورت واقع‌بینانه به دو بخش تقسیم می‌کرد. یك بخش اهداف كوتاه‌مدت این جنبش است. از جمله آزادی زندانیان سیاسی و رفع توقیف از دو حزب عمده اصلاح‌طلب یعنی مشاركت و مجاهدین انقلاب... اهداف بلند‌مدت این جنبش هم آزادی بیان، آزادی اندیشه ، حاكمیت قانون و ... است. رییس‌جمهور، هر فردی كه باشد یك سری اختیارات قانونی برحسب قانون اساسی دارد و می‌تواند بر اساس قدرتی كه دارد درباره اهداف كوتاه‌مدت و بلند‌مدت جنبش دموكراسی‌خواهی تاثیرگذار باشد. رییس‌جمهور می‌تواند به پیشبرد این اهداف كمك كند و برعكس می‌تواند فضای جامعه را حتی نسبت به فضای بعد از انتخابات خرداد 88 تنگ‌تر و محدودتر كند. بنابراین اصلاح‌طلبان به عنوان جنبش اصلی دمكراسی خواهی در ایران هدفشان باید پیشبرد اهداف این جنبش باشد.

- معتقدم گزینه‌ای جز شركت در انتخابات متصور نیست. و اصلاح‌طلبان باید در انتخابات شركت كنند و برای تحقق آرمان‌های‌مان كار دیگری نمی‌توانیم بكنیم. اگر قرار است در انتخابات شركت كنیم این سوال مطرح است كه از میان نامزدهای موجود كدامیك می‌تواند به اهداف كوتاه‌مدت و بلند‌مدت جنبش دموكراسی خواهی كمك كنند. اگر به فرض آقایان محمدرضا عارف، نجفی، اسحاق جهانگیری، عبدالله نوری و حتی آقای سید محمد خاتمی نامزد شوند و صلاحیتشان هم تایید شود و حوادث و رویدادهای 22 خرداد 88 تكرار نشود و به راحتی هم از مجلس اصولگرای نهم رای اعتماد بگیرند چقدر این چهره‌ها شانس تحقق بخشیدن به اهداف كوتاه‌مدت و بلند‌مدت جنبش دمكراسی خواهی دارند. من می‌گویم صفر و حتی زیر صفر. برای اینكه از همان روز اول مجلس جناح راست دربرابرش خواهد بود شورای نگهبان برخی از ائمه جمعه ، صدا و سیما، روزنامه‌های حكومتی و ... در برابرش خواهند بود و با این روند، 8 سال خاتمی تكرار می‌شود. یعنی دولت اصلاحات با صف گسترده‌ای از مخالفان رو‌به‌رو خواهد شد.

- آقای احمدی‌نژاد در طی این بیش از 7 سالی كه رییس‌جمهور بوده هرگز نخواسته گامی در جهت دموكراسی و جامعه مدنی بردارد چه قبل از اردیبهشت 90 كه از محبوبیتی از سوی مراكز قدرت برخوردار بود و چه بعد از اردیبهشت 90.

- آقای احمدی‌نژاد از قدرت كامل تا اردیبهشت 90 برخوردار بود و تمامی مراكز قدرت از ایشان حمایت می‌كردند ولی خانه‌نشینی ایشان باعث شد كه مقدار قابل توجهی از آن قدرت را از دست دادند ولی یادمان باشد كه آقای احمدی‌نژاد هم‌اكنون از حمایت بخشی از مراكز قدرت برخوردار است. جبهه پایداری به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم حامی قدرتمند آقای احمدی‌نژاد است.

فراموش نكنیم كه تعداد 100 رایی كه به آقای حداد عادل برای ریاست مجلس داده شد متعلق به جبهه پایداری و طرفداران احمدی‌نژاد در مجلس است.

نباید باقی مانده قدرت احمدی‌نژاد از اریبهشت 90 به این سو را با قدرت یك رییس‌جمهور اصلاح‌طلب مقایسه كنیم در بهترین حالت رییس‌جمهور اصلاح‌طلب می‌تواند در حوزه‌هایی مانند اقتصاد از حمایت مراكز قدرت برخوردار باشد ولی در آن بخشی كه روح و جان جنبش دموكراسی خواهی نهفته است با صف گسترده مخالفان مواجه خواهد بود.

اینجاست كه می‌گویم شاید یك رییس‌جمهور اصولگرای معتدل بتواند یك گام‌های ولو اندك برای جنبش دموكراسی‌خواهی داشته باشد.

- واقعیت جامعه ما این است كه نامزدهای اصولگرا هستند كه رییس‌جمهور آینده خواهند شد با این تصور كه جناح راست عقب‌نشینی خواهد كرد و در این انتخابات اصلاح‌طلبان برنده می‌شوند خودمان را گول می‌زنیم.

- از تمامی امكاناتی كه دارندكه كمترین آن شورای نگهبان است استفاده می کنند كه نامزد اصلاح‌طلب رد صلاحیت شود یا از طریق دیگر فشار وارد كنند كه اصلاح‌طلبان كاندیدا نشوند و در صورت كاندیداتوری هم تمام نیروهای خود را بسیج خواهند كرد كه نامزد خودشان رای بیاورد ولی به فرض كه تمامی این تلاش‌ها با شكست مواجه شود و داستان دوم خرداد بتواند تكرار شود بر می‌گردیم به كوه عظیمی از مشكلات در برابر رییس‌جمهور اصلاح‌طلب.

- آنچه كه در عالم واقعیت اتفاق می‌افتد این است كه جریان اصولگرایی نهایتا روی یكی از نامزدهایی خود متمركز می‌شوند معتقدم نامزد اصلی جریان اصولگرا یا علی لاریجانی است، یا سعید جلیلی و یا دكتر علی اكبر ولایتی.

- جریان میانه سعی خواهد كرد از افرادی مانند قالیباف حمایت كند.

- من آقای روحانی را متعلق به جریان اصولگرا نمی‌دانم و ایشان را وابسته به آقای هاشمی رفسنجانی می‌دانم و آقای هاشمی رفسنجانی هم از سوی اصولگریان بعد از انتخابات خرداد 88 كنار گذشته شد زیرا آقای هاشمی حاضر نشد علیه اصلاح‌طلبان موضع‌گیری كند به همین دلیل كسانی كه مرتبط با ایشان باشند مشمول كنار گذاشتن از سوی جریان اصولگرایی می‌شود.

- سوال دشواری كه اصلاح‌طلبان به تدریج با آن رو‌به‌رو می‌شوند این است كه آیا باید تمام توان خود را متمركز چهره اصلاح‌طلبی كنیم كه حتی از فیلتر شورای نگهبان عبور خواهد كرد و یا نه این توان را خرج نامزد معتدل و میانه‌رو شود؟ كه من آقای قالیباف را در مقایسه با آقایان سعید جلیلی، لاریجانی و ولایتی انسانی افراطی نمی‌بینم. بعضی وقت‌ها در زندگی سیاسی انتخاب بین خوب و بد نیست انتخاب بین بد و بدتر است و انتخاب قالیباف برای اصلاح‌طلبان انتخاب بد است ولی انتخاب بدتر وجود دارد كه دنبال اصولگرایان افراطی بروند.

- بعد از انتخابات خرداد 88 تمام دشنام‌ها علیه اصلاح‌طلبان بود كه می‌گفتند اصلاح‌طلبان با سازمان سیا و بنیاد سوروس همكاری می‌كنند و دنبال كودتا بودند و از این نوع اتهامات. ولی بعد از اینكه اصلاح‌طلبان قلع و قمع شدند كم‌كم ماشین كینه شروع كرد در بین اصولگرایان به حركت درآمدن. در همین یك ماه اخیر اصولگرایان یكدیگر را متهم به فساد اقتصادی و دست داشتن در اختلاس كردند. یك نمونه ساده آن همین مشكل اقتصادی است كه به‌وجود آمده است.

مخالفین دولت در جبهه اصولگرایی دولت را متهم به بی‌عرضگی در مدیریت اقتصادی می‌كنند از آن طرف هم دولت می‌گوید این وضعیت بخشی از آن به‌خاطر تحریم‌های اقتصادی است و بخش دیگر مخالفان دولت هستند كه در تبانی با قدرت‌های بیگانه وضعیت اقتصادی كشور را متلاطم كردند یعنی تا دیروز اصولگرایان اصلاح‌طلبان را متهم به ارتباط‌گیری با بیگانه می‌كردند ولی الان خودشان را متهم می‌كنند كه با غرب در ارتباط هستند. به همین دلیل می‌گویم جامعه ما جامعه بیماری است و به همین خاطر معتقدم آنچه كه امروز ما به آن نیازمندیم نه یك رییس‌جمهور اصلاح‌طلب است و نه یك رییس‌جمهور اصولگرا. اتفاقا ما به رییس‌جمهوری نیاز داریم كه آشتی ملی و ائتلاف را در جامعه به‌وجود بیاورد.

- این آشتی ملی را نه آقای عارف می‌تواند به‌وجود بیاورد و نه جلیلی و نه ولایتی. آشتی ملی را شخصیتی به مانند ناطق‌نوری می‌تواند به‌وجود بیاورد..../عصرایران


ویدیو مرتبط :
دعوت سعید حجاریان از خاتمی برای شرکت در انتخابات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عارف گزینه اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری/ خاتمی و نوری نامزد نمی‌شوند



عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه به احتمال زیاد محمدرضا عارف کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود، گفت: بعید می دانم خاتمی و نوری برای ریاست جمهوری کاندیدا شوند.

حسن غفوری فرد در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برخی اخبار مبنی بر حضور احتمالی سید محمد خاتمی و عبدالله نوری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: بعید می دانم خاتمی و نوری برای ریاست جمهوری کاندیدا شوند.

وی در خصوص کاندیدای اصلی اصلاح طلبان در ریاست جمهوری یازدهم گفت: به احتمال زیاد محمدرضا عارف کاندیدای اصلاح طلبان خواهد بود.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین تاکید کرد: آقای عارف خود هم اعلام کرده است که به احتمال زیاد نامزد ریاست جمهوری خواهد بود..../مهر