اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گزارش محرمانه وزارت دفاع آمریکا: سپر موشکی آمریکا در برابر موشک های ایران کارایی ندارد



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

گزارش محرمانه وزارت دفاع آمریکا:

سپر موشکی آمریکا در برابر موشک های ایران کارایی ندارد

بحث استقرار سپر دفاع موشکی توسط ایالات متحده در اروپای شرقی و ترکیه، طی سال های اخیر به موضوعی بحث برانگیز و تنش آفرین در سطح منطقه و جهان تبدیل شده است. با این حال، یک گزارش محرمانه وزارت دفاع آمریکا اخیراً فاش کرده که این همه جنجال بیهوده بوده و سپر موشکی مذکور کارآیی موردانتظار را نخواهد داشت.

به گزارش «تابناک»، مطالعات محرمانه وزارت دفاع آمریکا ابهاماتی جدی را درباره توانایی سامانه موشکی چند میلیارد دلاری ایالات متحده در دفاع مقابل موشک های ایران ایجاد کرده است.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» ضمن انتشار این خبر می نویسد هرچند مقامات نظامی معتقدند می توان بر مشکلات این سامانه فائق آمده و برنامه ها را مطابق انتظارات پیش برد، اما اعمال موارد اصلاحی پیشنهاد شده از سوی آن ها، بسیار دشوار بوده و بعضاً از نظر فنی غیر قابل اجرا است.

یکی دیگر از پیشنهادات مطرح شده، انتقال موشک های رهگیر که قرار است در لهستان و رومانی مستقر شوند، به کشتی هایی در دریای شمال است. اما این اقدام نیز از نظر دیپلماتیک دردسرهای فراوانی ایجاد خواهد کرد.

مطالعات صورت گرفته از سوی وزارت دفاع آمریکا، از جمله آخرین تلاش ها برای آشکارسازی مشکلات جدی طرحی است که از سوی چندین جبهه نیز مورد انتقاد قرار گرفته است. جمهوری خواهان معتقدند طرح جدید سپر موشکی، صرفاً برای آرام کردن روسیه مطرح شده که با طرح قبلی مخالف بود؛ اما روسیه نیز همچنان مخالف این طرح بوده و هدف از آن را مقابله با موشک های خود می داند.

در عین حال، تعدادی از گزارش های دولتی و نیز بررسی های علمی، این موضوع که اصولاً سامانه مذکور بتواند مطابق برنامه ریزی عمل کند را زیر سوال برده اند.

بر این اساس، در شرایطی که قرار است بودجه ارتش آمریکا با کاهش شدید مواجه شود، این گزارش های جدید ممکن است کنگره را وادار کند به بررسی این امر بپردازد که آیا اصولاً صرف میلیاردها دلار برای سیستمی که ممکن است هرگز نتواند اهداف موردنظر را انجام دهد، ارزش دارد یا خیر.

مقامات نظامی آمریکا پیش از این از اظهارنظر درباره چنین گزارش هایی خودداری کرده و آن را محرمانه معرفی می کردند؛ با این حال، از آنجا که این گزارش ها از سوی چندین مقام وزارت دفاع مورد بازنگری قرار گرفته، تردیدها درباره صحت آن کاهش یافته است.

به نوشته آسوشیتدپرس، تردیدها درباره کارایی سامانه دفاع موشکی آمریکا، نه تنها ابعاد فنی این سامانه، بلکه مکان های موردنظر برای استقرار آن را نیز شامل می شود. بر این اساس، در گزارش ها آمده که کشور رومانی، محل خوبی برای استقرار موشک های رهگیر جهت محافظت از آمریکا نیست. پایگاه موردنظر در لهستان نیز تنها در صورتی کارایی خواهد داشت که آمریکا توانایی موشک های رهگیر خود را توسعه دهد.

از سوی دیگر، استقرار موشک های رهگیر در کشتی هایی در دریای سرخ نیز مخالفت شدید روسیه و تنش با این کشور را به دنبال خواهد داشت. روسیه از آغاز تاکنون به طور جدی با سامانه دفاع موشکی آمریکا مخالف بوده است.

هزینه های فراوان و غیرقابل توجیه، مشکلات رادارها و همچنین مشکل سنسورها که نمی توانند کلاهک های جنگی را از دیگر اشیا تمیز دهند، از دیگر مسائل مشخص شده در گزارش وزارت دفاع آمریکاست بر این اساس، «آکادمی ملی علوم» آمریکا حتی پیشنهاد کرده اجرای مرحله چهارم سامانه موشکی به کلی لغو شود. بی تردید این امر می تواند یک عقب نشینی جدی در برنامه های راهبردی نظامی ایالات متحده تلقی شود./تابناک

 


ویدیو مرتبط :
موشک های دفاع ضد موشکی آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش وزارت دفاع آمریکا: باید توان نظامی غیر اتمی‌ خود را در برابر ایران افزایش دهیم



اخبار,اخبار سیاست خارجی,پنتاگون


اخبارسیاست خارجی - گزارش وزارت دفاع آمریکا: باید توان نظامی غیر اتمی‌ خود را در برابر ایران افزایش دهیم

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، گزارش مشروح «دفاع ملی» را که هر چهار سال یکبار تدوین می‌شود را منتشر کرد.

به گزارش «تیک»، این گزارش که هفته گذشته تسلیم کنگره ایالات متحده شده است، با تاکید بر افزایش توان دفاعی این کشور بویژه در خلیج فارس، برای مقابله با عملیات نظامی اسلامی ایران هم توصیه‌هایی شده است.

گزارش هشتاد و چهار صفحه‌ای دفاع ملی آمریکا، ضمن تاکیدهای مضاعف بر تقویت دفاعی این کشور در آینده، می‌گوید: ایالات متحده باید به حفظ وضعیت نیروهای غیر اتمی خود در خاورمیانه و بویژه در خلیج فارس ادامه دهد.

سرهنگ پل هیوز مدیر اجرایی پنل دفاع ملی در پنتاگون که از تدوین کنندگان این گزارش است، در صفحه ۳۹ و در تشریح استراتژی نظامی ایالات متحده در قبال ایران می‌گوید: «دولت ایران همچنان در پی دستیابی به چند نوع توانایی نظامی غیرمتعارف با هدف تسلط بر خلیج فارس و مقابله با دخالت خارجی است؛ از این رو توصیه می‌شود که آمریکا در استراتژی نظامی خود، به افزایش توان نظامی غیر اتمی برای بازدارندگی ایران اتکا کند».

در گزارش اضافه شده که اگر توانایی‌های نظامی ایران بهبود یابند و در صورتی که شرکای منطقه‌ای آمریکا خواستار تجدید اطمینان خاطر برای امنیت خود باشند، ایالات متحده باید افزایش و تقویت مواضع دفاعی آینده خود در خلیج فارس را مد نظر قرار دهد.

تدوین کنندگان گزارش همچنین گفته‌اند که در صورت بالا گرفتن تهدیدهای ایران در آبراه خلیج فارس، تقویت تهاجمی نیروی دریایی آمریکا و بویژه افزایش توانایی‌های مربوط به مین روبی دریایی، ضروری خواهد بود.

این گزارش همچنین تاکید می‌کند در صورتی که سیستم‌های موشکی بالستیک و کروز ایران به تکامل ادامه دهند، ایالات متحده می‌تواند به بهبود بیشتر سیستم‌های سپر دفاع ضدموشکی در منطقه و در اروپا بپردازد.

 اخبار سیاست خارجی - تیک