اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گزارش لس آنجلس تایمز از بحران کم آبی در ایران



اخبار,اخبار اجتماعی , بحران کم آبی

 

اخبار اجتماعی - گزارش لس آنجلس تایمز از بحران کم آبی در ایران

ماه هاست که از باران خبری نیست. آب های بسته بندی به وفور در بازار وجود دارد اما بسیاری از مردم قدرت خرید این آب را ندارند. بسیاری از ایرانی ها برای آب شرب و آب شستشو به آب لوله کشی خانگی وابسته اند.

روزنامه لس آنجلس تایمز آمریکا می نویسد : ایرانی ها برای بحران آب متوسل به نماز باران شده اند.

به گزارش عصر ایران این روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به بحران کمبود آب و خشکسالی در ایران می نویسد : سر دادن شعار مرگ بر آمریکا در نماز جمعه های ایران از بین نرفته است، اما اخیرا ستاد برگزاری نماز جمعه در ایران موضوعی را در دستور کار خود قرار داده که بیش از آنکه ایدئولوژیک باشد ، مساله ای اقلیمی است.

این روزنامه می نویسد : نماز گزاران جمعه نماز باران می خوانند یا دستکم به آنها توصیه می شود این کار را انجام دهند. آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در این باره در خطبه های نماز جمعه تهران به نماز گزاران گفت ، به خاطر خدا برای نزول باران به درگاه خداوند بروند و از او بخواهند تا باران را نازل کند.

لس آنجلس تایمز می نویسد: نگرانی جدی از بحران کمبود آب در سرتاسر ایران از شهر تهران پر دود و دم و شلوغ گرفته تا حومه های این شهر بزرگ و تا دور افتاده ترین روستاهای این کشور خشک و بیابانی را فرا گرفته است و کاهش سطح باران و خشکی رودخانه ها و پایین آمدن و برداشت از  منابع آب زیر زمینی به سطوحی عمیق تر از بحرانی جدی از کمبود آب در ایران حکایت دارد. آب حتی در برخی مناطق ایران قطع شده و به جیره بندی رسیده است.

بر اساس این گزارش : مردم از کاهش خدمات آب و قطعی آن گله مندند. خیلی ساختمان ها در پشت بام هایشان تانکرهایی قرار داده اند تا آب باران را جمع کنند ، اما متاسفانه ماه هاست که  از باران خبری نیست. آب های بسته بندی به وفور در بازار وجود دارد اما بسیاری از مردم قدرت خرید این آب را ندارند. بسیاری از ایرانی ها برای آب شرب و آب شستشو به آب لوله کشی خانگی وابسته اند.

یک شهروند 40 ساله در خیابان خراسان تهران می گوید روزانه بین 7 تا 8 ساعت آب منطقه مسکونی آنها قطع می شود. او می افزاید: مصرف ما در پایین ترین حد خود رسیده است. ما تنها دو بار هفته به حمام می رویم. ما که مسئول این بحران آب نیستیم."

کارشناسان عوامل مختلفی را برای بحران کمبود آب در ایران بر می شمرند: خشکسالی بلند مدت، تغییرات اقلیمی و مدیریت منابع اب در بخش کشاورزی و خانگی که بهینه نیست و  باعث افزایش بی رویه هدر دهی و مصرف آب می شود. مقامات ایرانی می گویند در مدیریت بهینه مصرف آب ایران در رتبه های نازل جهانی قرار دارد.

تابستان سوزان سال جاری پایتخت شاهد بارانی نبود و این روند در ماه سپتامبر و در اوایل پاییز هم ادامه دارد و گمان نمی رود بحران آب در ایران به این زودی ها حل شود.

پروفسور بی. علیجانی مدرس دانشگاه در تغییرات اقلیمی و جغرافیا در این رابطه می گوید: در کوتاه مدت این بحران هیچ راه حلی ندارد. اما در بلند مدت ایرانی ها باید بیاموزند آب را اقتصادی و بهینه مصرف کنند هم در خانه ها و هم در مزارع کشاورزی.

او برای مثال به سیستم آبیاری کشاورزی در ایران اشاره می کند که به گفته او اساسا بهینه نیست و به نابودی منابع آب زیر زمینی می انجامد. او می گوید سفره های اب زیر زمینی که دریاچه ارومیه را تغذیه می کردند در اثر استفاده بیش از حد کشاورزان خشک شد و هم اینک این دریاچه در شمالغرب ایران در حال خشک شدن کامل است. او می پرسد : سوال من این است : چرا ما باید در کنار دریاچه شوری چون ارومیه باغ های سیب و گیلاس داشته باشیم و آنها را از منابع آب زیر زمینی آبیاری کنیم؟

لس انجلس تایمز می نویسد: همه چیز به باران بستگی دارد مقامات ایران می گویند اگر در پاییز باران نبارد ذخائر آب شرب رو به پایان است و بحران آب در ایران به مراحل حاد تر خواهد رسید.
اخبار اجتماعی - عصر ایران

 


ویدیو مرتبط :
افشاگری لس آنجلس تایمز و محکومیت توحش سربازان آمریکایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش لس‌آنجلس تایمز از تقویت موضع طرفداران گفت‌وگو با ایران در آمریکا



طرفداران گفت‌وگو با ایران در آمریکا,گفتگوی ایران و آمریکا

گزارش لس‌آنجلس تایمز از تقویت موضع طرفداران گفت‌وگو با ایران در آمریکا

یک روزنامه‌ی آمریکایی با اشاره به توصیه‌های اخیر به دولت اوباما در رابطه با ایران و انتخابات ریاست جمهوری ایران به این مساله پرداخت که آیا انتخابات ریاست جمهوری ایران می‌تواند در را به روی معامله هسته‌یی بگشاید.

به گزارش ایسنا، روزنامه "لس‌آنجلس تایمز" در گزارشی به قلم کارول ویلیامز، با ذکر این که تحریم‌های جاری علیه ایران موفق به تغییر رفتار تهران نشده است، افزود:‌ گروه رو به رشدی از دیپلمات‌ها و کارشناسان امنیتی عنوان می‌کنند که اکنون زمان آن است که آمریکا تاکتیک‌ها را تغییر دهد.

این گزارش حاکی است که استدلال‌هایی در میان سیاست‌گذاران با نفوذ خارجی در حال شکل‌گیری است مبنی بر این که پیشنهادات برای تحریم‌های شدید‌تر ایران به دلیل تقویت برنامه‌ی هسته‌یی این کشور فقط به وخیم‌تر شدن دورنمای امنیتی خاورمیانه متزلزل منجر خواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده است که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته از کنگره خواست طرح قانونی را که به تحریم بیش‌تر ایران به دلیل آن چه شکست در گشایش تاسیسات هسته‌یی به روی بازرسان بین‌المللی و خودداری از غنی‌سازی اورانیوم خوانده شده، منجر می‌شود، رد کند.

کری گفت: شما باید برای ما پنجره‌ای را برای تلاش در جهت کار کردن در کانال دیپلماتیک باقی گذارید.

بنابراین گزارش "پروژه‌ ایران"، گروهی دو حزبی متشکل از دیپلمات‌ها، مقامات امنیتی و نظامی پیشین آمریکایی که یک دهه را در تلاش برای تشخیص فرصت‌های گرم کردن روابط آمریکا – ایران صرف کرده‌اند، نیز در گزارشی که هفته گذشته منتشر شد، پیام دادند که باید به دیپلماسی فرصت داده شود.

35 امضاء کننده گزارش " گزینه‌های استراتژیک برای ایران: توازن میان فشار و دیپلماسی، زبیگنیو برژینسکی، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا، توماس پیکرینگ، سفیر پیشین آمریکا در روسیه و سازمان ملل، مایکل هایدن، مدیر پیشین سیا و جان لیمبرت، مقام پیشین وزارت خارجه که از جمله گروگان‌ها در حادثه سفارت پیشین آمریکا در ایران در سال80 - 1979 بود، را شامل می‌شود.

این کارشناسان توصیه کردند: آمریکا اکنون باید انرژی و خلاقیت بیش‌تری را برای مذاکره مستقیم با ایران در حالی اختصاص دهد که به جمع آوری ائتلاف بین‌المللی برای تحت فشار قرار دادن و منزوی کردن ایران می‌پردازد.

هم‌چنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصمیم گرفته است با باز نگه داشتن در به روی تهران چشم‌اندازهای بهتری برای حل موضوع بر سر بازرسی‌های سایت هسته‌یی فراهم می‌کند تا کنار گذاشتن گفت‌وگوها.

در ادامه این گزارش با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 که آخرین آن در قزاقستان برگزار شد آمده است: هیچ برنامه‌ای برای نشستی جدید در نظر گرفته نشد، اما مذاکره کنندگان هم‌چنان آن نشست را مفید می‌دانند.

لس‌آنجلس تایمز افزود: این تصمیمات جامعه بین‌المللی برای حفظ امید درباره‌ی ایران منعکس کننده امید آن‌ها به این است که انتخابات ریاست جمهوری بتواند پنجره‌ای را به روی کاهش تنش‌ها بگشاید.

در پایان این گزارش به نقل از نجم‌الدین مشکاتی، مشاور وزارت امور خارجه در دولت اول باراک اوباما توصیه شده است که برای حل مساله ایران اوباما به توصیه‌های افراد مجرب و معتبری نظیر پیکرنیگ و لیمبرت عمل کنند./ایسنا