اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گزارش لحظه به لحظه چهاردهمین جلسه دادگاه اختلاس بزرگ/نامه ۶۰ میلیارد تومانی متهم به قاضی



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

گزارش لحظه به لحظه چهاردهمین جلسه دادگاه اختلاس بزرگ

ماجرای نامه ۶۰ میلیارد تومانی/عیدی میلیاری برای متهم

ناصر سراج قاضی رسیدگی کننده به پرونده فساد بزرگ مالی در ابتدای چهاردهمین جلسه رسیدگی به این پرونده درباره تاخیر بوجود آمده بین جلسه قبل و امروز این پرونده اظهار داشت: پرونده اصلی دارای 32 متهم بود که رسیدگی و آخرین دفاع از این متهمان اخذ شد. در جلسات قبل از رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت خدمات عمومی فولاد ایران آخرین دفاع اخذ شده بود و امروز سه متهم دیگر این مجموعه محاکمه شده و آخرین دفاع آنان نیز اخذ می‌شود.

سرویس اجتماعی «فردا»؛ چهاردهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ به ریاست قاضی سراج آغاز شد.

در جلسه امروز که در شعبه اول دادگاه انقلاب تهران برگزار شد 6 متهم و دو مطلع حضور دارند.

بخش اول این پرونده، 39 متهم دارد که تا کنون از 33 نفر از متهمان از جمله مه آفرید خسروی متهم اصلی پرونده آخرین دفاعیات اخذ شده است.دادگاه فساد مالی با حضو 6 متهم به نام‌های "ع.ب"،"م.س"،"ج.د"،"م.ش"،"ع.الف"،"غ.ن" و دو مطلع به نام‌های "ط.ن"،"ع.ر" آغاز شده است.

 

توضیحات قاضی سراج درباره تاخیر در رسیدگی به پرونده

ناصر سراج قاضی رسیدگی کننده به پرونده فساد بزرگ مالی در ابتدای چهاردهمین جلسه رسیدگی به این پرونده درباره تاخیر بوجود آمده بین جلسه قبل و امروز این پرونده اظهار داشت: پرونده اصلی دارای 32 متهم بود که رسیدگی و آخرین دفاع از این متهمان اخذ شد.

وی ادامه داد: در این بین 7 متهم با کیفرخواست جدید اضافه شدند که با توجه به ارتباط تنگاتنگ بین متهمان مجبور شدیم تاخیری در رسیدگی به پرونده ایجاد کنیم تا وکلای متهمان فرصت بررسی کامل پرونده را داشته باشند.

سراج ادامه داد: تا این لحظه از رئیس گروه ملی آخرین دفاع اخذ شده و امروز آخرین دفاع سه متهم دیگر از این مجموعه اخذ خواهد شد. در جلسات قبل از رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت خدمات عمومی فولاد ایران آخرین دفاع اخذ شده بود و امروز سه متهم دیگر این مجموعه محاکمه شده و آخرین دفاع آنان نیز اخذ می‌شود.

وی با بیان اینکه در جلسات قبل آخرین دفاع متهمان مجموعه فولاد فام اسپادانا اخذ شده بود گفت:‌رئیس هیات مدیره این مجموعه تا مقطع دوم راهنمایی تحصیل کرده بود و بقیه اعضا نیز درهمین سطح بودند.

سراج افزود: مبلغ 6 تریلیون و 875 میلیارد و 482 میلیون و 316 هزار ریال از 132 گشایش تنزیل شده به حساب این شرکت واریز شده است. این افراد تعدادی شرکت صوری شکیل دادند و شرکت فولادفام اسپادانا را به آن شرکت‌ها بدهکار کردند تا از این طریق بتوانند از مالیات فرار کنند. سراج با بیان اینکه 4 بچه گرداننده این شرکت بودند ادامه داد:‌ از 32 فقره ال‌سی 3 تریلیون 278 میلیارد و 958 میلیون و 932 هزار ریال به حساب شرکت خدمات عمومی فولاد ایران و همچنین 2 تریلیون و 114 میلیارد و 467 میلیون و 32 هزار ریال به حساب گروه ملی فولاد ایران واریز شده است.

 

قرائت کیفرخواست سه متهم شرکت خدمات عمومی فولاد

قاضی سراج پس از ارائه توضیحاتی درباره روند رسیدگی به پرونده و همچنین بازگو کردن علت وقفه چند هفته‌ای در برگزاری دادگاه از نماینده دادستان نجفی خواست تا کیفرخواست صادر شده برای متهمانی که از مدیران شرکت خدمات عمومی فولاد بودند را قرائت کند.

نجفی نماینده دادستان با اشاره به جایگاه شرکت خدمات عمومی فولاد گفت:‌ رئیس هیات مدیره این شرکت فردی به نام م.ش است که در این پرونده خود متهم است.

وی افزود: آقای م.ش متهم است به تحصیل مال نامشروع به مبلغ 12 میلیارد ریال و همچنین پولشویی عواید حاصل از جرم به همین میزان.

نجفی گفت: م.ش مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد بوده است که رقم 12 میلیارد ریال را از ط.ن رئیس شرکت خدمات عمومی فولاد گرفته است.

نماینده دادستان گفت: م.ش در اقاریر خود در تاریخ 5/11 سال 90 مدعی شد که ط.ن پیش من می‌آمد و مدعی بود که امسال شرکت از فروش فولاد سود هنگفتی کرده است و پول‌ها را در قالب سود به من می‌داد و من هیچگاه نمی دانستم که موضوع گشایش ال‌سی و اعتبارات اسنادی در میان است.

پس از قرائت کیفرخواست مربوط به م.ش نوبت به قرائت کیفرخواست غ.ن نایب رئیس هیات مدیره شرکت خدمات ملی فولاد رسید.

نجفی عنوان کرد: غ.ن متهم است که معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور و همچنین امضای پیش فاکتورهای سوری و تنظیم اسناد تنزیل ال‌سی‌ها.

وی افزود: متهم خودش اقرار کرده است که تعدادی از اسناد مربوط به گشایش‌های اعتبارات اسنادی و همچنین تنزیل آنرا امضا کرده است.

در نهایت نجفی نماینده دادستان کیفرخواست ع.الف معاون اداری و مالی شرکت خدمات عمومی فولاد را قرائت کرد و گفت: این فرد نیز همچون غ.ن متهم است به معاونت در اخلال نظام اقتصادی کشور از طریق امضای پیش فاکتورهای صادر شده از سوی شرکت خدمات عمومی فولاد.

پس از قرائت کیفرخواست مربوط به سه متهم نماینده دادستان از قاضی سراج تقاضای صدور حکم متناسب با جرایم رخ داده از سوی متهمان شد.

 

نامه ۶۰ میلیارد تومانی متهم به قاضی

در ادامه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی قاضی سراج از نامه یکی از متهمان مبنی بر دریافت 60 میلیارد تومان پول نامشروع از مه‌آفرید خبر داد و از متهم ط.ن خواست در جایگاه قرار گرفته و درباره این موضوع توضیح دهد.

مدیرعامل سابق خدمات عمومی فولاد ایران در جایگاه قرار گرفت و اظهار داشت: وکیل مه‌آفرید هرگاه متهمی قصد داشت علیه مه‌آفرید حرف بزند فورا از جای خود بلند شده و با شگرد خود از افشاگری‌ها جلوگیری می‌کرد.

وی ادامه داد: 60 میلیارد تومان از محل دادو ستد تجاری ما بوده که اسناد آن موجود است و سود حاصل از سه سال مشارکت با مه‌آفرید بود هر چند نیت ما کار بازرگانی بود اما مه‌آفرید از روش‌های متقلبانه استفاده کرد.

 

متهم ادامه داد: او پیشنهاد کرد بخشی از کارها از طریق ال‌سی‌ها باشد و تصور ما هم این بود که اقداماتش قانونی است و ناخواسته وارد این قصه شدیم.

ما در دادگاه فهمیدیم که مه‌آفرید به یک بچه 16 ساله ماهانه یک میلیون تومان پول داده و از وی به عنوان رئیس شرکت چند دست چک گرفت و حدود 700 میلیارد تومان پول به حساب آن واریز شد. این پسر 10 کیلو کشمش هم نمی‌توانست بفروشد در حالی که قرار بود سالانه چند میلیون تن شمش به مه‌آفرید بدهد.

 

وی با بیان اینکه کسی باور نمی‌کرد گروه ملی فولاد ال‌سی جعلی صادرکند گفت: آنها یک نفر را در بانک قرار دادند و کارهایشان را طراحی می‌کردند در حالی که این فرد با توجه به سوابق گذشته‌اش نباید رئیس بانک می‌شد.

ط.ن ادامه داد: این افراد فرم‌های ال‌سی را خودشان با کاغذ آچار طراحی کردند و حتی ساعت 10 شب به بانک می‌آمدند تا کارهایشان را انجام دهند؛ بعضی اوقات پیش می‌آمد در یک روز 50 میلیارد تومان از یک بانک برداشت شود.

 

متهم گفت:‌ دو برابر قیمت گروه ملی ال‌سی صادر شده بود و مه‌آفرید گروه ملی را به عنوان سپر کارهایش قرار داد و از این طریق نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان از بیت‌المال غارت کرد.

وی با بیان اینکه همه می‌دانند برای دریافت یک وام 2 میلیون تومانی چه مشکلاتی وجود دارد در حالی که با همین ال‌سی‌ها در یک روز از یک بانک 50 میلیارد تومان برداشت شد گفت:‌ آنها حتی به ما بارنامه هم داده بودند و از همان ابتدا همه کارهایشان متقلبانه بوده است.

 

متهم با بیان اینکه بازار آهن روزانه با نظر مه‌آفرید تنظیم می‌شد و خرید و فروش کل بازار در سیطره او بود افزود: همچنین قرار بود ماهانه 30 هزار تن بار از فولاد مبارکه دریافت کند و موافقت این کار اخذ شده بود. با این کار مه‌آفرید حدود یک‌چهارم ظرفیت سالانه فولاد مبارکه را در اختیار می‌گرفت و می‌خواست با این کار بازار را خودش کنترل کند.

این متهم درباره اسکله خصوصی مه‌آفرید گفت:‌مسئولان یک بارانداز یا بندر خصوصی به او دادند و این موضوع مفهوم خاصی دارد و ممکن بود هم از نظر امنیتی و هم موضوعات دیگر مشکلاتی پیش آید؛ نمی‌دانم مسئولان دولتی با چه توجیهی این بندر خصوصی را به او دادند.

وی با بیان اینکه مه‌افرید می‌خواست با این کار بسیاری از کارخانجات را تضعیف و آنها را تصاحب کند گفت: کجای دنیا به فردی که تمام اقداماتش متقلبانه است بندر خصوصی می‌دهند؟ این سوالهای من بود و مه‌آفرید هیچ جوابی به آنها نداد و فقط تلاش می‌کرد پای برخی مسئولان را به دادگاه بکشاند.

وقتی الف.گ و ع.ر در دادگاه حرف زدند چون حرفشان واقعیت داشت، مه‌آفرید نتوانست درباره آنها مخصوصا موضوع هتل لاله که بحث مهمی بود واکنش نشان دهد یا اعتراض کند.

وی با بیان اینکه مه‌آفرید به همه مدیران و تاجران دروغ گفت و سر آنها کلاه گذاشت اظهار داشت:‌ مه آفریدی که ما شناختیم این فردی نبود که در دادگاه دیدیم دولتی ها این اعتماد را ایجاد کرده بودند و نمی‌دانستیم این همه افراد را درگیر چنین فسادی می‌کند.

 

متهم در پایان درباره 60 میلیارد تومانی که در نامه خود به دادگاه به آن اشاره کرده بود گفت:‌3 میلیارد و 700 میلیون تومان آن مربوط به دیسکانت‌هاست و مابقی آن مربوط به همکاری و مشارکت سه ساله با مه‌آفرید بوده است و از آنجایی که فهمیدم منشا آن حرام است تصمیم گرفتم آنرا به بیت‌المال برگردانم.

متهم: مصطفی‌رنجر تهدید کرد در صورت بروز مشکل همه را غرق خواهد کرد

چهاردهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد 3 هزار میلیارد تومانی با رسیدگی به اتهامات م.ش مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد ایران ادامه یافت.

قاضی سراج خطاب به متهم گفت: کیفرخواست صادر شده برای شما قرائت شد و شما متهم هستید به تحصیل مال نامشروع به مبلغ 12 میلیارد ریال و همچنین پولشویی عواید حال از جرم از طریق خرید سکه و ملک مسکونی؛ آیا اتهامات را قبول دارید یا خیر؟

متهم گفت: به هیچ عنوان قبول ندارم.

قاضی از او خواست تا دفاعیاتش را درباره اتهامات وارده بیان کند.

متهم گفت: صندوق بازنشستگی فولاد 80 هزار عضو و سهامدار دارد که حدود 40 شرکت مستقیم و غیرمستقیم زیرمجموعه آن هستند که یکی از این شرکت‌ها، شرکت خدمات عمومی فولاد است.

وی گفت:‌ من آقای ط.ن را در پست مدیرعاملی شرکت خدمات عمومی قرار ندادم بلکه ایشان در آنجا مشغول به کار بود و بر اساس اینکه این فرد پیش از این نیز در این مجموعه فعالیت کرده بود من ضرورتی به تغییر و جابجایی او ندیدم.

متهم افزود: من به عنوان یک سهامدار مسئولیت صدور پیش‌فاکتور و سیاهه تجاری را به عهده ندارم و صرفاً یک سهامدار بودم و این در حالی است که من تنها کسی هستم که نه با گروه آریا ارتباطی داشتم و نه مه‌آفرید خسروی را دیده‌ام.

م.ش با اعلام این مطلب که در 22 مرداد سال 90 همان زمانی که هیچ مطلبی درباره این پرونده به رسانه‌ها نرسیده بود فهمیدم که اتفاقاتی در گروه ملی فولاد می‌افتد به همین دلیل سریعاً با ط.ن تماس گرفتم و از او خواستم که گزارشی از روند فعالیتش تهیه کند.

وی گفت: به محض آنکه مشخص شد ط.ن در جریان رسیدگی به این پرونده دستگیر شده است از هیئت مدیره شرکت خدمات عمومی خواستم تا ط.ن را از مدیرعاملی برداشته و فرد دیگری را جایگزین کند ولی از آنجایی که نامه‌ای از طرف دادستانی به ثبت شرکت‌ها رسیده بود نتوانستیم نام ط.ن را در ثبت شرکت‌ها نیز تغییر دهیم.

متهم افزود: پس از 10 روز از بازداشت ط.ن این فرد آزاد شد و به دفتر من آمد و با گلایه از اینکه چرا او را از سمت مدیرعاملی برداشته‌ام گفت؛ من کاری نکرده ام به همین دلیل آزاد شدم.

م.ش افزود: ط.ن در هنگام خروج از دفتر من مدعی شد که به من می‌گویند مصطفی رنجر مطمئن باش اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد همه را با خودم غرق خواهم کرد و به این ترتیب از دفتر من بیرون رفت.

وی گفت: به محض آنکه از روند اتفاقات در شرکت خدمات عمومی باخبر شدم از وکیل شرکت خواستم تا برای دریافت 57 میلیارد تومان بدهی گروه ملی شکایت کند اما ط.ن به محض آزادی از زندان چون هنوز در ثبت شرکت‌ها به عنوان مدیرعامل شناخته می‌شد، وکیل شرکت را تحت فشار قرار داد تا برود و شکایتش را پس بگیرد.

متهم افزود: در 28 دی سال گذشته زمانی که دستگیر شدم مرا به پیش بازپرس منتقل کردند و متوجه شدم در همان تاریخ ط.ن اعتراف کرده که به من پول داده است و افسوس که مسئولان دادستانی حتی تحقیقی در خصوص صحت گفته‌های ط.ن نکرده بودند و مرا دستگیر کردند.

 

وی گفت: به محض اینکه در دادسرا با ط.ن دستگیر شدم او با قیافه‌ای حق به جانب و در کسوت معلم اخلاق به نزد من آمد و گفت دیشب برادر شهیدم را در خواب دیدم که باید پولم را پاکیزه کنم به همین دلیل اعتراف کردم به پولهایی که گرفته‌ام و به تو داده‌ام.

متهم گفت:‌ در این لحظه از اظهارات ط.ن بهت زده بودم و نمی‌دانستم باید چه کار کنم؛ این فرد بازیگری قهار است که در آنجا با داد و هوار قصد مبرا کردن خود را داشت.

م.ش افزود: من همانجا از بازپرس پرونده خواهش کردم تا برود همه حسابهای بانکی مرا بررسی کنند تا اگر انحراف وجود داشت مرا محاکمه کنند اما این اتفاق نیفتاد و هیچگاه حساب‌های بانکی من چک نشد.

 

وی افزود: ط.ن مدعی است که از اواخر سال 88 تا تیر سال 90 ماهیانه به من پول می‌داده است در حالی که اولین ال‌سی در تاریخ مرداد سال 89 گشایش شده است یعنی اینکه ط.ن 8 ماه پیش از اینکه کاری مجرمانه را شروع کند آمده به من پول داده تا شاید 8 ماه بعد کار مجرمانه‌اش را انجام دهد.

متهم گفت:‌ در دادستانی عنوان کرده‌اند که ط.ن ماهیانه 100 میلیون تومان به من پول می‌داده است که جمع آن سه میلیارد می‌شود در حالی که اگر از پایان 88 هم حساب کنید تا برج 4 سال 90 می‌شود 17 ماه که اگر همان 100 میلیون هم درست باشد به سه میلیارد نمی‌رسد و این نشان از برخی تناقض‌های موجود در کیفرخواست صادر شده برای من دارد.

وی گفت: آقای قاضی تمام کسانی که در این پرونده متهم هستند یا با مه‌آفرید آشنایی داشتند یا برای مه‌‌آفرید کاری انجام دادند در حالی که من نه مه‌آفرید را می‌شناختم و نه برای او کاری انجام دادم زیرا گشایش اعتبارات اسنادی در شرکت خدمات  عمومی فولاد اصلاً نیازی به امضای من نداشته و به دور از شناخت من این کار انجام شده است.

 

متهم: آقای م-ش در جریان ارتباط من با گروه آریا بود

مدیرعامل سابق خدمات عمومی فولاد ایران گفت: رئیس صندوق بازنشستگی فولاد ایران از ارتباط من با گروه آریا مطلع بود و در جلسه امروز دادگاه کاملا دروغ می‌گوید.

بعد از اظهارات مدیرعامل سابق صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد و وکیل مدافع وی ط-ن در جایگاه قرار گرفت و در پاسخ به سؤال قاضی مبنی بر اینکه متهم قبلی مدعی است از ارتباط شما و مه‌آفرید بی‌اطلاع بوده و پرداخت یک میلیارد و 240 میلیون تومانی را هم انکار می‌کند اظهار داشت: متأسفم که این آقا چنین دروغ‌هایی را مطرح کرد شاید به قول نماینده دادستان هنوز متنبه نشده است.

وی ادامه داد: شرکت خدمات عمومی فولاد ایران سرمایه چندانی نداشت و از سال 77 که ضرر سنگینی به ما وارد شد قرار بود از صندوق پول دریافت کنیم. پول را به من داده بودم تا کار کنم و ال سی‌ها نیز از سال 89 شروع شد. اینکه می‌گوید پول نگرفته‌ام کاملا دروغ است من حداقل سه بار در ماه به آنجا می‌رفتم و او در جریان تمام امور بود. زیرا رئیس مجمع بود.

وی با بیان اینکه م-ش از  پرداخت 7میلیارد و 200 میلیون تومان سه میلیارد و 200 میلیون آن را گرفته است گفت: او شرکت‌های متعددی از جمله چند شرکت خارجی داشت. او دروغ می‌گوید وقتی خسروی دستگیر شد ما اولین گروهی بودیم که به اهواز رفتیم در حالی که اصلا احضار نشده بودیم.

 

وی با بیان اینکه قبل از دستگیری مه‌آفرید در رسید برخی چکها رسیده بود گفت: به همین دلیل چکها را اجرا گذاشتیم و در این بین درباره اینکه موضوع را از طریق حقوقی یا کیفری بررسی کنیم پیش آمد.

وی افزود:‌ مبلغ دریافتی توسط این فرد یک میلیاردو200 میلیون ریال نیست بلکه رقم صحیح آن 3میلیارد و 200 میلیون تومان است به خدا قسم می‌خورم که پول را گرفته و در حال حاضر نیز دروغ می‌گوید. در مواجه حضوری به اتاق آمد و به من گفت: مبلغ را قبول کن و مابقی را بیرون از این مکان به تو می‌دهم. اما من گفتم این کار ارزش ندارد و سود شرکت را که از محل فعالیت تجاری است بازمی‌گردانم.

متهم با بیان اینکه هروقت به ساختمان صندوق می‌رفتم حداقل یک ساعت پیش این فرد بودم افزود: تمام این مبلغ را در دفتر کارش پرداخت کردم. او از ارتباط من با گروه آریا مطلع بود و مگر امکان دارد رئیس مجمع نداند که این پولها از کجا می‌آید.

مدیرعامل سابق خدمات عمومی فولاد ایران گفت: از نحوه دفاعیات و الفاظی که به کار برد تعجب کردم مگر می‌شود بالغ بر 300 میلیارد تومان پول در اختیار من باشد اما او نداند هر ماهه گزارش به او ارائه می‌شد. کاملا دروغ می‌گوید و اصلا متنبه نشده است.

وی در پایان گفت: استدلال او این بود که چون نمی‌تواند 10درصد را به مدیرعامل پرداخت کند برو این پول را نقدی دریافت کن. من هم پول را گرفتم، به او دادم و مبلغ صحیح آن 3میلیارد و 200 میلیون تومان است.

 

دریافت بیش از یک میلیارد تومان عیدی توسط یک متهم از ۴۰ شرکت مختلف

نماینده دادستان با اشاره به عضویت متهم «م ـ ش» در هیئت مدیره ۴۰ شرکت گفت: این فرد ماهانه حقوق و پاداشی به میزان ۱۳ میلیون تومان و در پایان سال مبلغ 30 میلیون تومان بابت پاداش از هر شرکت دریافت می‌کرد.

بعد از اظهارات وکیل مدافع «م ـ ش» نجفی نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و اظهار داشت: وکیل مدافع این متهم سناریوی جالبی را طراحی و تعریف کردند و تلاش کرد موضوع اراده موکلش را از بیخ و بن نفی ‌کند.

وی افزود: طوری وانمود کردند که عده‌ای جلاد با چوب و چماق در دادسرا هستند تا متهمان را مجبور به اعتراف کنند.در حالی که این گونه نیست و مدارکی وجود دارد که به راحتی صحت اعترافات این متهم را نشان می‌دهد.همچنین می‌توان از سایر متهمان پرسید در این مدتی که در بازداشت به سر می‌برند تحت فشار بوده‌اند یا خیر.

 

نماینده  دادستان با اشاره به صحبت‌های وکیل مدافع «م ـ ش» مبنی بر اینکه موکلش تحت فشار بوده و چاره‌ایی جزء اعتراف نداشته گفت: اصل بر صحت اعتراف است و این متهم بارها این اعترافات را در دادسرا عنوان کرده است.در یک مواجه حضوری «م ـ ش» اصرار می‌کند که فقط یک میلیارد و 240 میلیون تومان گرفته است که اگر تحت فشار بود چرا مبلغ 3 میلیارد و 500 میلیون تومان را نگفت. آیا دقت در بیان جزئیات نشان دهنده علم متهم نیست.

متهم در جایی مدعی شده نامه وی مربوط به قبل از بازداشت متهمان این پرونده بوده در حالی که 6 روز بعد از بازداشت مه‌آفرید بوده و اصلا قبل از دستگیری او چنین نامه‌ایی نوشته نشده است.

نجفی اضافه کرد: در تاریخ 26 اسفند 90 در حالی که با وثیقه آزاد بوده نوشتید که این پول را بابت موضوع دیگری گرفته و برای مال نامشروع نبوده آیا باز هم تحت فشار بودید قبل از آن هم اعتراف به دریافت پول کرده بودید. اینکه در اظهاراتتان گفته بودید ممکن است آدم بلغزد هم تحت فشار بوده .

نماینده دادستان افزود: در کیفر خواست آمده علت دریافت پول این بوده که برای افزایش  سهمیه خدمات عمومی فولاد خدمت خوبی کرده بود و خودش را مستحق دریافت این پول‌ها می‌دانست. طبق اظهارات «ط ـ ن»‌پول‌ها در کیف پرداخت شده است و اگر شما صادق بودید چرا پول‌ها را به حساب واریز نکردید.

واقعیت پول‌شویی این است که طوری جابجا شود تا نتوان آن را ردیابی کرد. درواقع این کارها برای این بود که پول‌ها ردیابی نشود و در پایان کار صرف خرید سکه و اقداماتی به اصطلاح کار خیر شود.

 

نجفی با بیان اینکه این متهم جدایی از صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد عضو غیرموظف هیئت مدیره 40 شرکت دیگر است گفت: این فرد ماهانه بین 12 تا 13 میلیون از این شرکت‌ها حقوق و پاداش و در پایان سال از هر شرکت 30 میلیون تومان پاداش می‌گرفته است.

وی افزود: از این فرد به عنوان رانت استفاده می‌شده که متأسفانه این موضوع از معضلات موجود کشور است که هیچ فکر قانونی تا کنون برای برطرف کردن آن اندیشیده نشده است.

نجفی با بیان اینکه وقتی وجوه به صورت نقد جابجا می‌شود فرار مالیاتی تحقق پیدا می‌کند افزود: متهم به همراه «خ ـ الف» عضویت هیئت مدیره شرکت تجارت دالاهو را در اختیار داشت که نشان دهنده این است که این افراد در پشت پرده به صورت زنجیر‌وار به هم متصل بوده‌اند.

نماینده دادستان ادامه داد:مطلبی که علم این متهم را نشان می‌دهد این است که در تاریخ 17 بهمن 90 «ط ـ ن» می‌گوید چون در جریان بود و بحث مالیاتی وجود داشت قرار شد پول را نقدا پرداخت کنیم. با توجه به اقرار صریح متهم با دست خود و در شرایطی که هیچ فشاری وجود ندارد ادعای وکیل وی درباره عدم پذیرش اعترافاتش قابل قبول نیست.

نماینده دادستان با اشاره به بازرسی 29 دی‌ماه سال 90 از منزل همسر دوم این متهم درباره اسناد و اموال کشف شده اظهار داشت: 1ـ اوراق مشارکت ارزی به مبلغ 100 هزار یورو، 2ـ اوراق مشارکت نفت و گاز به مبلغ 50 هزار یورو، 3ـ سهام شرکت بیمه به ارزش 150 میلیون تومان سهام 23 درصدی یک شرکت به مبلغ 250 میلیون تومان، 4 ـ اوراق مشارکت بانک ملی به میزان 400 میلیون تومان، 5 ـ فیش پیش خرید سکه به میزان یک میلیارد و 300 میلیون تومان، 6ـ  سهام 50 درصد شرکت بیمه اعتماد به ارزش کلی 700 میلیون تومان،7 ـ مالکیت شرکت بازرسی اندیشه با دارایی 500 میلیون تومان، 8 ـ یک خودروی زانتیا، 9 ـ اسناد سه دستگاه آپارتمان که قیمت یکی از آنها یک میلیارد و 200 میلیون تومان بود، 10 ـ سهام 20 درصدی شرکت بازرسی ، 11ـ سهام 90 درصدی شرکت سرآمد کیش، 12 ـ سهام 50 درصدی شرکت راهبرد آینده، 13 ـ سهام شرکت آب‌نگار با سرمایه 100 میلیون تومان، 14 ـ سهام 25 درصدی شرکت کالاسازان، 15 حساب‌های متعدد بانکی، 16 ـ 74 قطعه اسکناس 100 دلاری، 4 قطعه اسکناس 20 دلاری به همراه 985 یورو.

نماینده دادستان با بیان اینکه آیا همه این اموال در ازای خدمات دولتی به دست آمده است گفت: علم و آگاهی این متهم کاملا محرز است زره‌ای تنبه در او دیده نمی‌شود و از دادگاه برای وی تقاضای اشد مجازات دارد.

دادستان تهران در دادگاه حاضر شد

دادستان تهران جهت بررسی روند رسیدگی به پرونده فساد مالی اخیر در چهاردهمین جلسه این دادگاه حضور یافت

دقایقی پیش عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران برای بررسی روند رسیدگی به پرونده فساد مالی اخیر در چهاردهمین جلسه این دادگاه حضور یافت./فردانیوز


ویدیو مرتبط :
لحظه مواجه شدن قاضی با هم کلاسی مدرسه اش در دادگاه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش لحظه به لحظه هفتمین جلسه دادگاه فساد بزرگ مالی فساد؛



   ,پولشویی,فساد بزرگ مالی,گروه آریا,امیر منصور آریا,اخبار,اخبار سیاسی

 

گزارش لحظه به لحظه هفتمین جلسه دادگاه فساد بزرگ مالی فساد؛

رسیدگی به پرونده ۴ متهم زن در فساد بزرگ مالی/احتمال رونمایی از کیف‌های مخصوص پرداخت رشوه/جعل امضای مدیران در گروه آریا روال بود

 

قرار است در این جلسه به اتهام 4 متهم زن پرونده که تاکنون کیفرخواست آنها صادر شده از جمله «ج.الف» خزانه‌دار گروه آریا، مسئول گاوصندوق اصلی گروه، مسئول تهیه کیف‌های مشکی برای پرداخت رشوه، «م.ز» و «ع.ح» که بیشترین امضاهای جعلی را در این پرونده حتی به خود اختصاص داده است رسیدگی شود.

 

سرویس اجتماعی«فردا»: هفتمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی از دقایقی دیگر در شعبه اول دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ناصر سراج آغاز می‌شود.

قرار است در این جلسه به اتهام 4 متهم زن پرونده که تاکنون کیفرخواست آنها صادر شده از جمله «ج.الف» خزانه‌دار گروه آریا، مسئول گاوصندوق اصلی گروه، مسئول تهیه کیف‌های مشکی برای پرداخت رشوه، «م.ز» و «ع.ح» که بیشترین امضاهای جعلی را در این پرونده حتی به خود اختصاص داده است رسیدگی شود.

 

گفتنی است با توجه به اینکه متهم «ش.م» در حال حاضر باردار است، قاضی پرونده حضور یا عدم حضور وی در این جلسه را بر عهده خودش گذاشته است که با آغاز جلسه این موضوع نیز مشخص خواهد شد.

 

متن کیفر خواست در مورد اتهامات خزانه‌دار گروه آریا از جمله معاونت در پولشویی و تحصیل مال نامشروع توسط نماینده دادستان قرائت شد.

 

نجفی نماینده دادستان در ابتدای هفتمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی در قرائت کیفرخواست، «ج.الف» اظهار داشت: متهم متولد سال 51، مسئول خزانه گروه امیرمنصور آریا، با قرار وثیقه آزاد است.

 

وی ادامه داد: شرکت در اخلال در نظام اقتصادی از طریق شرکت در فساد بانکی از طریق جرائمی نظیر جعل و معاونت در تحصیل مال نامشروع، معاونت در پولشویی اتهامات این متهم است.

 

نماینده دادستان با بیان اینکه در شب عید برنج، آجیل و ماهی به برخی از مدیران بانکی و کارمندانشان توسط اعضای گروه داده می‌شد گفت: مبالغ پرداختی به خسروی هر بار در کیف بوده است، آقای الف رئیس یکی از شعب بانکی 60 میلیون تومان هدیه گرفت تا بخشی از بدهی شرکت آریا را تقسیط کند.

 

نجفی با بیان اینکه تعدادی کیف با دستور خسروی و پیگیری خزانه‌دار خریداری شد گفت: کلیه دوربین‌های طبقه پنجم شرکت به دلیل جلسات نیمه شب و حضور برخی از مدیران جمع‌آوری شد؛ از «الف»پرسیده شد چه کسانی از بازگشایی‌ها و جعل‌ها خبر داشتند که وی اظهار کرد: آقای «ر» و خسروی  در طراحی و تبانی‌ها نقش مستقیم داشتند  و «ک» و «ش» به دلیل اطلاع از کل موضوع خبر داشتند. البته در این میان «ب.ب» هم به عنوان مشاور موثرترین نقش را بعد از خود خسروی داشتند.

 

نجفی افزود: : این متهم مدعی شد او و «م.ز» از سوی خسروی مورد سودجویی و سوء‌استفاده قرار گرفته‌اند.

 

نماینده دادستان خاطرنشان کرد: خانم «ج.الف» مدعی شد تمام موضوع معاملات صوری در حوزه فعالیت خسروی و «الف.ش» بوده است و به نظرم تمام مدیران شرکت‌هایی که با ما همکاری داشتند در جریان این موضوعات بوده‌اند. آقایان «ی»، «ب»، «ش» و «ب‌ها».

 

وی گفت: متهم در بازجویی‌ها مدعی شده است که  7 گروه با خسروی و در 6 سطح مختلف ارتباط مالی داشتند. مدیران بالا دستی پایین دستی و مدیرانی که در شرکتها حضور داشتند؛ البته در این میان پرسنل معاونت تأمین منابع و مالی هم نقش داشتند.

 

احتمالا در ادامه جلسه امروز تعدادی از کیف‌هایی که از آنها برای پردخت رشوه استفاده می‌شده است، نشان داده شود.

 

جعل امضای مدیران توسط یکدیگر در گروه آریا یک روال بود

خزانه‌دار گروه آریا گفت: در گروه آریا یک روال بود که برخی از مدیران به جای دیگر مدیران امضا می‌زدند هیچ‌وقت هیچ‌گونه مشکل و ناراحتی نبود و مخالفتی وجود نداشت.

 

نماینده دادستان بعد از قرائت کیفرخواست خزانه‌دار گروه آریا، کیفرخواست «ع.ح» متهم دیگر پرونده را این گونه قرائت کرد: معاونت در تحصیل مال نامشروع، جعل اسناد و درخواست تنزیل اسناد از اتهامات این متهم است.

 

وی با بیان اینکه این متهم کارمند گروه و مدیر بازرگانی شرکت بوده است گفت: متهم به جعل اسناد با اعلام علم به بزه ارتکابی اعتراف کرده است؛ خانم «الف» می‌گوید «ع.ح» از همان روز اول با خسروی بازرگانی خارجی را انجام می‌داده و اطلاعات کامل از قوانین بانکی و حتی اختیار مدیران را داشته است. با مرکز تجارت گستران و آقای «ب» در ارتباط بوده و تمام قراردادهای خرید خارجی را او انجام می‌داده است.

 

نماینده دادستان گفت: «س.خ» کارپرداز گروه در کیش در پاسخ به اینکه چه کسانی از صوری بودن مطلع بودند گفته که خانم‌ها «ز» و «الف» در جریان بودند؛ او درباره نحوه کار خانم «ع.ح» گفته در برخی از موارد من پیش فاکتور و سیاهه اقتصادی ایجاد کردم؛ کسی جرئت نداشت به خسروی جز چشم بگوید، من بدون اجازه امضاء نمی‌زدم بلکه با مدیران هماهنگ می کردم.

 

در ادامه جلسه دادگاه، قاضی از نماینده دادستان خواست ادامه قرائت کیفرخواست را به بعد از دفاعیات این دو متهم موکول کند.

 

قاضی سراج اتهامات «ج.الف» مبنی بر اخلال در نظام اقتصادی کشور و معاونت در تحصیل مال نامشروع و پولشویی عواید حاصل از جرم را به او تفهیم کرد که متهم گفت: هیچ‌کدام از اتهامات را قبول ندارم. معنی اخلال در نظام اقتصادی و پولشویی را نمی‌دانم و تحصیلات اقتصادی ندارم.

 

وی ادامه داد: در گروه آریا ما مصوبه داشتیم که همه شرکت‌ها باید مبالغ مالی‌شان را در اختیار خزانه‌داری کل قرار دهند. شرکت‌ها همه عوایدشان را به ما می‌دادند و بعد هزینه‌هایشان را هم از طریق ارائه درخواست می‌گرفتند؛ تمام کارهایی که انجام دادم با نظر مستقیم خود خسروی بوده است.

 

خزانه‌دار گروه آریا گفت: مسئول مستقیم من یعنی معاونت تأمین منابع دستور می‌دادند که چه پرداختی‌ انجام شود من هم بر اساس همان دستور این کار را می‌کردم؛ من فقط مسئول صندوق و چک کشیدن بودم و طبق مقررات شرکت مسئول نگهداری تنخواه برخی از شرکت‌ها بودم. کل پرداخت‌ها از طریق درخواست کتبی و موافقت مدیران انجام می‌شد.

وی با بیان اینکه نه تصمیم‌گیرنده بودم نه حق امضا داشتم و نه حق سوال پرسیدن داشتم گفت: پرداخت‌های شرکتی توسط چک کشیدن انجام شده و فقط مسئول شمارش پول بودم‌؛ من هرگز با هیچ اوراق بهاداری گشایش اعتباری انجام ندادم، نه در تهران و نه در اهواز. این کارها در معاونت دیگری انجام می‌شد.

 

هیچ سوء‌نیتی نداشتم

متهم با بیان اینکه فکر انجام کار خلافی نداشتم گفت: اعلام برائت می‌کنم و من فقط در حیطه کارم و در چارچوب مسئولیتم کار انجام دادم.

 

قاضی از وی درباره کیف‌ها پرسید که متهم در جواب گفت: قبل از آمدن من به گروه یک گاو صندوق مرکزی برای پرداخت‌های نقدی وجود داشت؛ این مبلغ در ابتدا 50 میلیون تومان بود حتی اگر می‌خواستم برای خانه‌اش هزینه کنم باز هم چک صادر می‌کردم. ابتدا می‌گفت برای کارهای بازرگانی شخصی این پول را نیاز دارد و بعدها این وجه به 200 میلیون هم رسید.

 

وی افزود: در سال 89 تعداد پرداخت‌ها زیاد شد و به 200 میلیون هم رسید؛ در سال 89 تعداد پرداخت ها زیاد شد و در تیر 90 مبلغ گاو صندوق به 500 میلیون تومان می‌رسید. هر کیف تقریباً حاوی 200 میلیون تومان بود و اواخر 5 کیف هم ارزی داشتیم. در کل 30 عدد کیف بوده است و زمانی که خسروی مهمان داشت من کیف را کنار میز منشی قرار می‌دادم؛ پیش از استفاده از کیف‌ها در پاکت کاغذی چک پول‌ها را به خسروی می‌دادم.

 

قاضی از متهم سوال کرد آیا مبلغ موجود در کیف‌ها را ثبت نمی‌کردید که متهم در جواب گفت: ثبت می کردیم.

 

یک دفتر صندوق داشتیم که داخل گاو صندوق می‌گذاشتیم. شرحی که برای هزینه می‌نوشتند داده شد به خسروی؛ هیچ وقت به من نمی‌گفتند قرار است کیف‌ها به چه کسی داده شود.

 

قاضی از متهم خواست درباره تحصیل مال نامشروع توضیح دهد که وی گفت: تحصیل مال نامشروع مربوط به حوزه کار خزانه‌داری نیست بلکه معاونت دیگری در آن نقش دارد. من فقط شاهد ورود پول بودم.

 

متهم ادامه داد: در گروه آریا یک روال بود که برخی از مدیران به جای دیگر مدیران امضا می‌زدند و با هماهنگی یکدیگر و عجله خسروی در انجام کار امضا می‌کردند. هیچ‌وقت هیچ‌گونه مشکل و ناراحتی نبود و مخالفتی وجود نداشت. تمام چک‌هایی که من امضا زدم برای خود گروه بوده است.

 

«ج.الف» افزود: درباره تأسیس شرکت الیت بندر انزلی نمی‌دانم که آریا در آن هم سهامدار بوده است یا خیر.  درباره فولاد فام هم می‌دانم از همکاری و عضویت در گروه آریا.

در ادامه جلسه، متهم از قاضی خواست ادامه دفاعیاتش را به وکیلش بسپارد که قاضی سراج هم با این درخواست موافقت کرد.

 

وکیل خزانه‌دار گروه آریا گفت: موکل من برای لقمه نانی برای خود و مادر پیرش در شرکت خسروی کار می‌کرده است.

 

علی هلی‌بخش وکیل متهم «ج.الف» در دفاع از موکلش اظهار داشت: اولا موضوع مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی هیچگونه اساس و پایه‌ای ندارد زیرا طبق تعریف مشارکت، شریک کسی است که عامداً و عالماً در بزه مشارکت کند در حالی که موکل من برای لقمه نانی برای خود و مادر پیرش در شرکت خسروی کار می‌کرده است.

 

وی ادامه داد: ایشان جز حقوق کارمندی مختصر خود نقشی نداشته است که بخواهد در اخلال نقش داشته باشد؛ هیچ مدرکی برای مشارکت متهم وجود ندارد هر چند که معاونت شامل موکل نخواهد بود زیرا برای تحقق وحدت قصد و تقدم بین معاون و مباشر جرم شرط است.

 

هلی‌بخش گفت: موکل من هیچ‌گاه در جلسات گروه حضور نداشته است تا در قصد جرم همکاری کند و اساساً به موکل اجازه کوچکترین دخالتی نمی‌دادند. طبیعی است که مسئولان شرکت اهداف خود را از کارکنان شرکت دور کنند تا کسی اطلاع نداشته باشد؛ ثالثا معاونت در پولشویی هم صدق نمی‌کند چون هیچ‌گونه اطلاعی از فعل و انفعالات نداشته و تمام گشایش اعتبارات در اهواز بوده است و موکل در صدور اعتبارات نه مشارکتی داشته و نه معاونتی و این اتهام به موکل بدون دلیل و عنوان غیر قابل اثبات است.

 

وی درباره اتهام متهم مبنی بر استفاده از سند مجعول گفت: این اتهام موثق نیست زیرا اصل خود استفاده از سند مجعول هنوز ثابت نشده است چه برسد به استفاده از آن؛ آقای «ب» گفته است که از مدیران شرکت‌ها اجازه داشته و به قصد تقلب نبوده است. هیچ شکایتی از طرف صاحبان امضاء نشده و این یک رویه است که برخی از شرکا اسناد را به جای یکدیگر امضا می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه عنایت به مسئولیت محدود موکلم لازم است، گفت: طبق اعلام خسروی باید عواید 32 شرکت در خزانه‌داری متمرکز می‌شده است؛ مسئول این صندوق هم موکلم بوده است و کلیه ورودی‌ها و خروجی‌ها را چک می‌کرده و کل این پرداخت‌ها و دریافت‌ها موجود است؛ هر چند موکل من مسئولیت یک صندوق دیگر هم داشته که مربوط به اموال شخصی و کارهای خود خسروی بوده و و همه درآمدهای شخصی خود را به آن واریز می‌کرده است؛ متهم حتی حق استفاده از تلفن در خارج از دفتر نداشته است.

 

هلی‌بخش با بیان اینکه از دادگاه درخواست برائت متهم را دارم گفت: امام خمینی در فتوا و قضاوت که در یک شأن هستند زمان و مکان را موثر می‌دانسته‌اند و فرمودند میزان حال فعلی افراد است. آقای رئیس شخصیت خسروی قبل از خرداد 90 با امروزش فرق دارد.

 

قاضی سراج گفت: شما قرار است از چه کسی دفاع کنید؟

وکیل متهم در جواب گفت: من از موکل خود دفاع می کنم اما باید برخی از موارد را هم بگویم. امیرمنصور قبل از خرداد 90 با خیلی ها در رابطه بوده و رفت و آمد داشت.

قاضی سراج گفت: شما که این را می‌گویید جواب بدهید کشمیری با چه کسانی در رابطه بود؟ مگر نه این است که کنار شهید رجایی می‌نشست اما آمد و بمب کار گذشات و منفجر کرد پس اینگونه بحث نکنید.

هلی بخش گفت: در صداقت موکل همین بس که همه گونه همکاری با دادستانی داشته و دروغ نگفته است.

اخبار تکمیلی متعاقبا اعلام می گردد..../فردانیوز