اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گزارش فیلا از کشتی گیر ایرانی


سایت فیلا در گزارشی به تمجید از قاسم رضایی کشتی‌گیر وزن 96 کیلوگرم ایران پرداخت.

ایسنا: قاسم رضایی کشتی‌گیر برجسته ایرانی موفق شد در المپیک 2012 لندن در رشته فرنگی و در وزن 96 کیلوگرم مدال طلای باارزشی را برای کاروان ورزشی ایران به ارمغان آورد.

سایت فدراسیون جهانی کشتی (فیلا) در گزارشی قاسم رضایی را مورد بررسی قرار داده است:

قاسم رضایی قهرمان 96 کیلوگرم کشتی فرنگی المپیک 2012 تاکنون پستی و بلندی‌های زیاد و شکست‌های بدی را پشت سر گذاشته است. بعضی از این شکست‌ها می‌توانست زندگی ورزشی یک ورزشکار را به طور کامل محو کند اما نه برای کشتی‌گیری مثل قاسم رضایی. اولین موفقیت قاسم رضایی در رده بین‌المللی به سال 2007 برمی‌گردد. جایی که او توانست در رقابت‌های جهانی به مدال برنز دست یابد اما روند او در بین برترین‌های کشتی جهان، کوتاه‌مدت بود. او ایران را در المپیک 2008 پکن همراهی کرد اما شکست زودهنگام این کشتی‌گیر باعث شد که نتواند به مدالی دست یابد.

یک سال بعد قاسم رضایی به دلیل مصدومیت نتوانست در تورنمنتی حضور یابد و در نبود او ایران ستارگان دیگری را در وزن 96 کیلوگرم کشتی به دنیا معرفی کرد. مصدومیت و شکست خوردن از رقیب تمرینی باعث شد تا حضور دوم قاسم رضایی در المپیک دور از ذهن تلقی شود. با وجود چنین انتظارات کمی، رضایی هیچ وقت امید خود را از دست نداد و توانست به بالاترین مدال وزن خود در جهان دست یابد. بدون توجه به شکست‌ها، بدون توجه به مصدومیت‌ها و بدون توجه به رقیبانش، او به دنبال کسب قهرمانی بود و هیچ وقت هم از خواسته خود عقب نشینی نکرد.

قاسم رضایی درباره حضور خود در المپیک 2008 می‌گوید: "توانایی گرفتن مدال را در المپیک پکن نداشتم. وقتی که در هواپیما در حال بازگشت به ایران بودم، تصمیم گرفتم تا هر طور شده در المپیک لندن به مدال دست یابم. سه سال قبل از المپیک لندن، من و دوستانم روی یک عکس نوشتیم "قاسم رضایی، قهرمانی المپیک 2012". در آن روزها من حتی در اردوی تمرینی تیم ملی ایران نیز حضور نداشتم."

در سال‌های منتهی به المپیک 2012 رضایی قادر نبود تا فرم مطلوب خود را در 96 کیلوگرم به دست آورد اما همیشه خوش‌بین باقی ماند و امیدوار بود که سخت‌کوشی او روزی نتیجه دهد. اعتماد قاسم رضایی به خودش در المپیک 2012 نتیجه داد. جایی که کشتی‌گیر ایرانی جهان را بهت‌زده کرد و توانست مدال طلا را برای ایران به ارمغان آورد.

قاسم رضایی در شهر آمل در شمال ایران بزرگ شده است. درست در سواحل جنوبی دریای خزر. زمانی که او کشتی را شروع کرد، خیلی از هم‌دوره‌هایش تازه روی به کشتی آزاد آورده بودند و نشان دادن توانایی‌هایش در آن زمان، کار سختی بود. مربی اولیه قاسم رضایی در آن دوره سعید شیرزاد بود که خود کشتی‌گیر سابق بود که در شهر آمل مدرسه کشتی دایر کرده بود. تعلق داشتن قاسم رضایی به کشتی فرنگی نتیجه داد. بدن ورزیده این کشتی‌گیر و قدرت بدنی‌اش باعث شد تا خیلی زود جلب توجه کند. او خودش را کاملا به ورزش متعلق کرده بود و در سال 2012 در المپیک لندن توانست مدال زرین طلا را به گردن خود ببیند آن هم در حالی که رستم توتروف قهرمان کشتی جهان از روسیه در مقابل او شکست خورد. ویژگی بارز قاسم رضایی در مبارزه با حریفانش این است که بدون توجه به اسم و رسم حریف، با قدرت روی تشک می‌رود و کاری به فشارهای دور و بر خود ندارد. رضایی با همین شکل و شمایل به دیدار توتروف روس رفت و توانست برتری خودش را بر حریف روس خود دیکته کند.

رضایی درباره شیوه ی مبارزه ی خود می‌گوید: "ترس در مسابقه‌ها برای من معنایی ندارد. هیچ وقت در برابر حریفانم احساس استرس و ترس ندارم. من به خودم ایمان دارم و با تمام انرژی روی تشک می‌روم."

این اعتماد به نفس و انرژی در کشتی برابر توتروف روس، به خوبی به نمایش درآمد و رضایی توانست این حریف سرسخت را در دیدار نهایی شکست دهد و به مدال طلا برسد. تایم اول کشتی با برتری قاسم رضایی به پایان رسید. کشتی در تایم دوم بسیار سخت بود و هیچ کدام از دو حریف نتوانستند به امتیازی دست یابند. به همین خاطر داور به دو کشتی دستور داد تا در خاک قرار گیرند که رضایی در نهایت موفق شد با حملات پی‌درپی خود مسابقه را به سود خود به پایان ببرد و دستانش را به نشانه پیروزی به آسمان برد و به جشن و پایکوبی پردازد. او اکنون در بین بهترین‌های جهان قرار دارد و می‌تواند مدال طلای خود را در المپیک بعدی تکرار کند.

رضایی پس از قهرمانی در المپیک 2012 لندن با استقبال باشکوه همشهریانش به آمل برگشت. همشهریانش در شهر آمل پیروزی باشکوه قاسم رضایی را جشن گرفتند و به تشویق این کشتی‌گیر پرداختند.

در طول برگزاری المپیک 2012 زلزله شهر ورزقان، اهر و هریس در جنوب ایران را لرزاند و خسارات زیادی به بار آورد. رضایی پس از ورود به ایران، به شهرهای زلزله زده رفت و مدال طلای خود را به مردم زلزله زده این منطقه اهدا کرد.

رضایی پس از شکست سنگین در المپیک 2008 پکن، در دومین حضور خود در المپیک کاری بزرگ انجام داد و به رویای بزرگ خود دست یافت و باعث خوشحالی همشهریانش و مردم ایران شد. مردم آمل باید خوشحال باشند که ورزشکاری مثل قاسم رضایی را در تیم ملی ایران دارند. کسی که هیچ وقت امیدش را از دست نمی‌دهد و هیچ وقت اعتمادی که به توانایی خود دارد را فراموش نمی‌کند. او کارهایی انجام می‌دهد که باعث می‌شود، مردم دوباره زندگی خود را بسازند.


ویدیو مرتبط :
وارثان جهان‌پهلوان تختی / ضربه فنّی کشتی‌گیر آمریکایی توسط کشتی‌گیر ایرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لالوویچ: در فیلا، به ایرانی‌ها احتیاج داریم/ امید نوروزی کشتی‌گیر مورد علاقه‌ام است



لالوویچ,رئیس فدراسیون جهانی کشتی

گفت‌وگوی اختصاصی ایسنا با رئیس فدراسیون جهانی کشتی

لالوویچ: در فیلا، به ایرانی‌ها احتیاج داریم/ امید نوروزی کشتی‌گیر مورد علاقه‌ام است  

رئیس فدراسیون جهانی کشتی می‌گوید در هیئت رئیسه فیلا به حضور نمایندگان ایران احتیاج دارند. او همچنین معتقد است اگر فیلا در گذشته به حرفهای IOC گوش می‌کرد، کار ورزش کشتی به اینجا نمی‌کشید که در خطر حذف از المپیک قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، نناد لالوویچ رییس صربستانی فدراسیون جهانی کشتی پس از اینکه از کنگره فوق‌العاده فیلا در مسکو رای اعتماد گرفت، به حکومت 11 ساله رافائل مارتینتی پایان داد و تا سپتامبر 2014 به عنوان رییس فدراسیون جهانی کشتی برگزیده شد. لالوویچ در مورد اتفاقات روز کشتی پاسخگوی سوالات خبرنگار ایسنا بود و در مورد موارد مختلف کشتی ایران و جهان اظهار نظر کرد.

در ادامه گفت‌وگوی اختصاصی ایسنا با رییس فدراسیون جهانی کشتی را می‌خوانید:

* برنامه‌های عمده فیلا برای اینکه در اجلاس سن‌پترزبوگ جزو سه رشته نهایی قرار بگیرد چیست؟ آیا تنها تغییر قوانین کافی است؟

تغییر قوانین مهم است چون به سود کشتی‌گیر بهتر و باکیفیت‌تر است و همچنین این ورزش را قابل فهم‌تر می‌کند و جذابیت مبارزه را بیشتر می‌سازد. به هر حال در کنگره اخیر ما در مسکو، تغییرات مهم دیگری نیز ایجاد کردیم. ما در سازماندهی فیلا نیز فضا را برای حضور بیشتر زنان و همچنین ورزشکاران باز کردیم. همچنین اصلاحاتی در فیلا به عنوان یک فدراسیون بین‌المللی انجام دادیم.

* به نظر می‌رسد قوانین جدید به کشتی واقعی نزدیک‌تر است تا آن چیزی که در گذشته شاهدش بودیم. آیا این امکان وجود دارد که این قوانین باز هم دستخوش تغییر شوند؟

اگر تغییر قوانین باعث شود که ما ورزش بهتری داشته باشیم، همواره آماده انجام این کار هستیم. در مسکو نیز گفتیم اگر احتیاج به تغییر باشد باز هم این کار را خواهیم کرد. ما همواره به مربیان، داوران و ورزشکاران گوش می‌دهیم و هیچ گاه از اینکه بخواهیم بهترین باشیم، دست نخواهیم کشید.

* آیا در جریان مسابقه‌های نیویورک یا در کنگره مسکو با نمایندگان ایران مذاکره داشتید؟ به اعتقاد شما ایران چگونه می‌تواند در جهان کشتی نقش ایفا کند؟ ایران یک نام بزرگ در کشتی است اما در فیلا یا حتی در کنفدراسیون آسیا هیچ جایگاهی ندارد. شما این موضوع را چطور ارزیابی می‌کنید؟

لالوویچ در کنار احمد آئیک در کنگره فیلا

ایران یکی از کشورهای برتر کشتی جهان است. فیلا به نمایندگان ایران در هیات رییسه، احتیاج دارد و ما داریم روی این موضوع کار می‌کنیم. من فکر می‌کنم که این موضوع برای تمام خانواده کشتی مهم باشد.

* به اعتقاد شما نقاط ضعف سازماندهی سابق فیلا که بخواهید آن‌ها را رفع کنید، چه بوده‌اند؟

اولین چیز این است که می‌خواهیم گوش کنیم و یاد بگیریم. ما باید به حرف های IOC در گذشته گوش می‌کردیم. اگر در آن موقع این کار را انجام می‌دادیم الان در این وضعیت قرار نداشتیم. ما می‌خواهیم با فدراسیون‌های ملی ارتباط برقرار کنیم. فیلا باید به اعضایش خدمت کند و آمادگی پذیرش افکار آن‌ها را داشته باشد.

* مسابقه ایران و آمریکا در نیویورک چگونه به حفظ کشتی در المپیک کمک کرد؟

آن مسابقه بسیار مهم بود. پیکار ایران و آمریکا در نیویورک به جهان نشان داد که ورزش چه کارهایی می‌تواند انجام دهد.

* شایعات، حکایت از این دارند که شما از سوی روسیه حمایت می‌شوید. آیا این صحیح است؟ در تغییر قوانین نیز روسها چقدر دخیل بوده‌اند؟

من در کنگره فیلا از سوی 125 نماینده حمایت شدم. کشورهای زیادی از من و کارهایی که می‌خواهم بکنم، پشتیبانی کردند. روس‌ها نیز مطمئنا در مورد تغییر قوانین دخیل بودند. "استان زیدیک" نایب رییس ما از آمریکا نیز رییس کمیته تغییر قوانین بود و او در تصمیم نهایی برای قوانین جدید از نظر تعدادی از کشورها بهره گرفت. در نهایت نیز 30 عضو هیات رییسه فیلا به این تصمیم‌ها رای دادند.

* اعتراضات زیادی به عملکرد مارتینتی وجود داشت. گاهی اوقات عدالت قربانی می‌شد و نتایج مسابقه‌های برخی از کشورهای ویژه، غیر واقعی بودند. آیا شما هدف‌گذاری کرده‌اید تا کشتی را به یک ورزش پاک‌تر تبدیل کنید و عدالت را به حداکثر برسانید؟

ما در فیلا روی همه چیز کار خواهیم کرد و می‌خواهیم که بهترین کشتی‌گیر، پیروز باشد. این حرف به این معناست که داوران عالی، قوانین جدید و قابل فهم و خانواده‌ی کشتی که به چیزی جز این فکر نکند، می‌خواهیم.

* سوال پایانی، کشتی‌گیر ایرانی مورد علاقه شما چه کسی است؟

کشتی‌گیر مورد علاقه من امید نوروزی است. او در استانبول قهرمان جهان شد و در لندن نیز این قهرمانی را در وزن 60 کیلوگرم تکرار کرد. او با دو قهرمانی پیاپی کار بزرگش را اثبات کرد و در اوج باقی ماند.

گفت‌وگو از خبرنگار ایسنا، علی فیض‌آسا

هفتمین رئیس فیلا کیست؟

لالوویچ در کنار مامیاشویلی رئیس فدراسیون کشتی روسیه

لالوویچ متولد بلگراد و 55 ساله است. پدر او سفیر کشور یوگسلاوی سابق در کشورهای تونس، لبنان، اردن، سوریه، بلژیک و سوئیس بوده است به طوری که وی دوران مدرسه‌اش را در کشورهای تونس، یوگسلاوی و بلژیک طی کرد و دبیرستان را در ژنو به پایان رساند.

او از دانشگاه نویساد نیز مدرک مهندسی مکانیک گرفت و با یک آژانس مسافرتی فرانسوی نیز همکاری‌های تجاری داشت.

فعالیت‌های تجاری او نیز وقتی وسعت گرفت که لالوویچ صاحب یک رستوران، یک باشگاه تنیس و یک تولیدی شامپوهای طبیعی شد.

وی در حال حاضر نیز در یک کارخانه روسی سهام‌دار است و واردات خودروهای سوزوکی و موتورسیکلت به صربستان انجام می‌دهد. همسر او نیز پروفسور موسیقی و پیانو از آکادمی ملی صربستان است.

وی صاحب یک فرزند دختر و یک پسر نیز هست که پسرش ریاست کارخانه شامپوسازی را بر عهده دارد.

لالوویچ در سال 2006 به عضویت هیات رییسه فیلا درآمد و در سال 2012 نیز دوباره برای این سمت انتخاب شد.

او رییس سابق فدراسیون کشتی صربستان است که به عنوان عضو هیات رییسه کنفدراسیون کشتی اروپا و عضو کمیته ملی المپیک صربستان فعالیت کرده است.

پس از فروپاشی کشور یوگسلاوی، لالوویچ نقش مهمی در ورزش کشورش یعنی صربستان ایفا کرد./ایسنا