اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گزارش فیفا از صعود ایران به جام جهانی


سایت فیفا در گزارشی روند صعود تیم ملی ایران به جام جهانی 2014 برزیل را مورد بررسی قرار داده است.

ایسنا: سایت فیفا در گزارشی روند صعود تیم ملی ایران به جام جهانی 2014 برزیل را مورد بررسی قرار داده است.

سایت فیفا با بررسی چگونگی صعود تیم ملی ایران به جام جهانی 2014 پیشرفت ایران در رده بندی فیفا را پاداش دیگر بازی‌های خوب ایران در انتخابی جام جهانی توصیف کرد. در گزارش فیفا آمده است:

ژوئن 2013 با صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی 2014 برزیل تا مدت‌ها در خاطره ایرانی‌ها باقی خواهد ماند. پس از نرسیدن ایران به جام جهانی 2010 اکنون مردان کارلوس کی‌روش یکبار دیگر خودشان را در جمع تیم‌های مدعی قاره آسیا می بینند.

تیم ملی ایران علاوه بر صعود به جام جهانی 2014 یک پاداش دیگر برای بازی‌های خوب خود در انتخابی جام جهانی 2014 گرفت و آن هم صعود 15 پله‌ای در آخرین رده بندی تیم‌های ملی فوتبال جهان بود که باعث شد ایران به رده 52 رده بندی فیفا و چهارم آسیا صعود کند.

سریال پیروزی های تیم ملی ایران در ژوئن (خرداد) از دوحه شروع شد. جایی که شوت رضا قوچان‌نژاد برای پیروزی ایران برابر قطر کافی بود. ایران سپس در بازی بعدی خود با چهار گل لبنان را در خانه شکست داد. در این دیدار رضا قوچان نژاد، محمد رضا خلعتبری و جواد نکونام (2 گل) برای ایران به ثمر رساندند. بهترین نتیجه ایران در خرداد ماه در اولسان برابر کره جنوبی رقم خورد. رضا قوچان نژاد باز هم ارزش های خود را در تیم ملی ایران ثابت کرد و پنجمین و مهمترین گل ملی خود را در آن دیدار به ثمر رساند. گلی که باعث شد ایران بالاتر از کره‌جنوبی با 16 امتیاز به عنوان تیم نخست گروه خود جواز صعود به جام جهانی برزیل را بدست آورد.

حقیقت غیر قابل کتمان این است که ایران بازی های انتخابی جام جهانی را خوب شروع نکرد و از سه بازی اول خود تنها چهار امتیاز گرفت که شامل یک پیروزی بر ازبکستان ، یک تساوی برابر قطر و یک شکست برابر لبنان بود. پس از یک پیروزی بر کره و یک شکست برابر ازبکستان ایرانی ها به خودشان آمدند و در سه بازی آخر خود در انتخابی جام جهانی 2014 توانستند به سه پیروزی برسند تا به عنوان تیم نخست برای چهارمین بار به جام جهانی صعود کنند .

در تهران و خیلی از شهر‌های ایران سوت پایان بازی کره جنوبی و ایران آغاز جشن و پایکوبی مردم بود. بازیکنان تیم ملی ایران و کی روش سرمربی پرتغالی تیم که از سال 2011 هدایت تیم ملی ایران را برعهده داشتند نیز در کره جنوبی جشن صعود به جام جهانی گرفتند.

کی روش درباره صعود تیم ملی ایران به جام جهانی 2014 گفت: مهمترین مساله این است که چگونه مسابقات را به اتمام برسانیم نه اینکه چگونه مسابقات را آغاز کرده باشیم. ما به چیزی دست یافتیم که خیلی از تیم‌ها قادر به انجام آن نبودند.از تمام بازیکنان تیم ایران که با تلاش زیاد خود باعث این موفقیت شدند و فدراسیون فوتبال ایران تشکر می‌کنم. می خواهم از تمام کسانی که در این راه به ماه کمک کردند تا به جام جهانی برسیم تشکر کنم. اکنون باید تمرکز خود را به آماده سازی برای حضور قدرتمند در جام جهانی معطوف کنیم

بازگشت ایران از کره جنوبی شادی ‌ها در ایران را زیادتر کرد. بازیکنان در ورزشگاه آزادی با محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان و مسئولان دیگر از جمله علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال ایران و هواداران زیادی که خود را به ورزشگاه آزادی رسانده بودند دیدار کردند. این شور و شوق نیز باعث نشد تا کی روش در آن شرکت نکند.

سرمربی 60 ساله تیم ملی ایران اخیرا با سفر 2 هفته‌ای به برزیل مقدمات آماده سازی ایران و اردوی این کشور در تابستان آینده در جام جهانی 2014 را آغاز کرده است. حضور در جام جهانی 2014 باعث می شود تیم ملی بیش از این هم در رده بندی فیفا صعود کند.


ویدیو مرتبط :
گزارش فیفا از حضور ایران در جام‌های جهانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش CNN از زندگی دن‌گاسپار در تهران/ یک آمریکایی پشت صعود ایران به جام جهانی/عکس



دن‌گاسپار,عکس دن‌گاسپار

گزارش CNN از زندگی دن‌گاسپار در تهران/ یک آمریکایی پشت صعود ایران به جام جهانی

مربی دروازه‌بان‌های تیم ملی فوتبال ایران در گفت‌وگو با CNN صحبت‌های جالبی درباره حضور سه‌ساله‌اش در ایران انجام داده است.

به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی CNN در گزارشی علاوه بر گفت‌وگو با دن گاسپار به شرایط زندگی این مربی آمریکایی در ایران پرداخته است.

در این گزارش آمده است: "همسرش به او توصیه کرد نرود. همچنین دوستانش گفتند که این سفر خیلی خطرناک است. اما در سال 2011 مربی سابق فوتبال آمریکا یعنی دن گاسپار هشدارها را نادیده گرفت و به سمت جمهوری اسلامی ایران (دشمن سیاسی دیرین واشنگتن) پرواز کرد تا به تیم ملی فوتبال ایران برای صعود به جام جهانی 2014 برزیل کمک کند.

گاسپار می‌گوید: ورزش همه زندگی من است. وقتی به ایران آمدم هیچ کاری با مسائل سیاسی نداشتم. شخصیت من به گونه‌ای است که ماجراجو و کنجکاو هستم. دوست داشتم فرهنگی را در قسمت جدیدی از جهان که تا به حال نبوده‌ام، تجربه کنم.

سفر این مربی دروازه‌بان‌ها به ایران می‌تواند آخرین قسمت از حرفه بین‌المللی این مربی باشد که در سن 58 سالگی رخ داده و او را از فوتبال آماتور لیگ‌های آمریکا به پایتخت‌های فوتبال جهان آورده است.

در کارنامه این مربی پرتغالی – آمریکایی حضور در تیم‌های معتبر آمریکا مثل نیویورک، نیوجرسی و مترو استارلز و همچنین تیم ملی فوتبال پرتغال در جام جهانی 2010 دیده می‌شود.

در سال 2011 دوست و همکار قدیمی گاسپار یعنی کارلوس کی‌روش به عنوان سرمربی جدید ایران انتخاب شد. بعد از آن کی‌روش خیلی زود از گاسپار برای حضور در کادرفنی ایران دعوت کرد. در آن زمان دولت ایران در یک بن‌بست سیاسی با واشنگتن بود. ایران بیشتر اوقات آمریکا را "شیطان بزرگ" می‌دانست.

دولتمردان آمریکا هم ایران را به عنوان یک رژیم رادیکال که مخفیانه به دنبال ساخت بمب اتمی است، توصیف می‌کردند.

با وجود اینکه در آن زمان رابطه دو کشور چندان خوب نبود، گاسپار پیشنهاد کی‌روش را برای حضور در ایران پذیرفت؛ تصمیمی که همسرش به هیچ عنوان با آن احساس راحتی نمی‌کرد.

خود گاسپار در این باره می‌گوید: او شوکه شده بود و مثل سایر اعضای خانواده نگران بود. البته من خودم هم نگرانی‌هایی داشتم. وقتی برای اولین بار به ایران آمدیم نمی‌دانستیم که باید چگونه رفتار کنیم.

در طول ماه‌های اول حضور گاسپار در ایران، او چندان در جامعه حضور پیدا نمی‌کرد و به ندرت آپارتمان خود را ترک می‌کرد. به غیر از مواقعی که برای تمرین از خانه خارج می‌شد. اما او معتقد است که به تدریج در ایران احساس راحتی کرده است.

او می‌گوید چیزهایی که در ایران دید، به هیچ عنوان با تصویری که رسانه از این کشور ترسیم کرده بود هماهنگی نداشت.

مربی دروازه‌بان‌های تیم ملی ایران در این رابطه می‌گوید: وقتی شما به اخبار گوش می‌دهید، چیزهایی می‌بینید. بعضی مواقع از بالکن خانه‌ام بیرون را نگاه می‌کنم و می‌بینم شرایط آنطور نیست که گفته می‌شود. چیزی که می‌بینم با مسائلی که در اخبار می‌شنوم یا می‌خوانم مطابقت ندارد.

گاسپار می‌گوید آنچه او در مدت حضورش در ایران دیده، ملتی پر از افراد خوشرو است که کشورشان، غذایشان و تیم ملی فوتبالشان را دوست دارند.

یکی از خاطره‌انگیزترین لحظات برای او، دیدار با رییس جمهور قبلی ایران محمود احمدی‌نژاد بوده است.

گاسپار می‌گوید: احمدی‌نژاد وارد زمین شد و از همه خواست که روی زمین بنشینند و بعد خودش هم روی چمن نشست. در آن زمان به ذهنم رسید که چقدر جالب است که او خود را در سطحی یکسان با بقیه قرار می‌دهد. در پایان آن روز من او را به عنوان یک انسان متفاوت یافتم.

در ماه‌های گذشته اقامت گاسپار در ایران با تغییر در رابطه میان ایران و واشنگتن همراه شده است تا جایی که رییس جمهور جدید و میانه‌روی ایران یعنی دکتر حسن روحانی به دنبال رفع مساله هسته‌یی ایران با غرب است.

مربی دروازه‌بان‌های تیم ملی می‌گوید: در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگری امیدواری و خوش‌بینی و همچنین یک حس پر از انرژی وجود دارد که می‌گوید مسائل بهتر می‌شود. من همیشه به صلح اعتقاد داشته‌ام و اگر نتیجه همه کارها صلح باشد، دنیای بهتری خواهیم داشت.

اما نقطه عطف حضور دن گاسپار در ایران، در شب 18 جون رقم خورد، زمانی که تیم ملی فوتبال ایران با پیروزی یک بر صفر برابر کره‌جنوبی برای چهارمین بار به جام جهانی صعود کرد. بردی که جشن‌های متفاوتی را در خیابان‌های ایران رقم زد.

دن گاسپار می‌گوید: در آن زمان اشک‌های زیادی ریخته شد و همه یکدیگر را در آغوش می‌گرفتند. نمی‌توانم آن لحظه را توصیف کنم. فقط افراد کمی این شانس را داشتند که از کوه بالا بروند و به موفقیت بزرگ یعنی حضور در جام جهانی 2014 برزیل برسند.

گاسپار گفت که تنها ناراحتی‌اش در آن شب این بوده که نتوانسته خوشحالی خود را با همسر و خانواده‌اش در آمریکا تقسیم کند.

قرارداد او با ایران تا پایان جام جهانی در برزیل خواهد بود.

او می‌گوید تمرکزش روی این است که ایران بتواند در این تورنمنت بدرخشد و بعد می‌خواهد با خاطراتی خوب به آمریکا بازگردد.

گاسپار در پایان گفت: اگر می‌خواستم به کارشناسان، دوستانم و خانواده‌ام گوش دهم، هیچ‌وقت به ایران نیامده بودم. اما حالا این سه سال تبدیل به قسمتی از زندگی من شده و خاطره‌هایش تا همیشه باقی خواهد ماند.

/ایسنا