اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گزارش سنا، سیا را به دروغ گویی متهم کرد


مجلس سنای آمریکا در گزارشی ۴۹۹ صفحه ای ، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را به دروغ گویی به کنگره و کاخ سفید متهم کرد.

واحد مرکزی خبر: مجلس سنای آمریکا در گزارشی ۴۹۹ صفحه ای ، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را به دروغ گویی به کنگره و کاخ سفید متهم کرد.

سنای امریکا گزارشی از تخلفات سیا پس از حوادث 11 سپتامبر را که به بازداشتهای مخفیانه حدود 100 نفر به اتهام ارتباط با القاعده شکنجه شده بودند، منتشر کرد.

این گزارش می افزاید: بازجویی هایی که سی آی ای انجام داده موثر نبوده و خشونتبارتر از آن چیزی بوده که این آژانس تاکنون به آن اعتراف کرده است.

کمیته اطلاعات مجلس سنای آمریکا اعلام کرده است: این اقدامات به صورت محرمانه در زمان جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا صورت گرفته است.

اذعان سیا به استفاده از شکنجه

رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) اذعان کرد : دستگاه اطلاعاتی آمریکا در استفاده از شکنجه به عنوان یک روش بازجویی از مظنونان تروریست مرتکب اشتباه شده است.

جان برنان در عین حال با توجیه شکنجه متهمان مدعی شد: بازجویی های خشن ضد مظنونان تروریست،به دستگاه اطلاعاتی آمریکا امکان دستیابی به اطلاعاتی را فراهم کرد که سیا با استفاده از آنها توانست جلو حملات جدید را بگیرد.

اوباما: چهره آمریکا در جهان خدشه دار شد

از سوی دیگر، رئیس جمهور آمریکا اذعان کرد: توسل ماموران اطلاعاتی آمریکا به روشهای خشونت بار بازجویی بر ضد مظنونان تروریست پس از حملات یازدهم سپتامبر، چهره آمریکا را در جهان خدشه دار کرده است.

در پی انتشار گزارش سنای آمریکا درباره روشهای بازجویی که سازمان جاسوسی آمریکا ( سیا) بر ضد زندانیان و مظنونان تروریست پس از حملات یازدهم سپتامبر استفاده کرده است، باراک اوباما با انتشار بیانیه ای تاکید کرد استفاده از روشهای خشونت بار بر ضد مظنونان تروریست، چهره آمریکا را به شدت در جهان خدشه دار کرد.


ویدیو مرتبط :
درخواست همسر مامور سیا متهم افشای اطلاعات اتمی ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش تکان‌دهنده سنا از اقدامات وحشیانه سیا



اخبار,اخباربین الملل,سازمان  سیا


 اخبار بین الملل -  گزارش تکان‌دهنده سنا از اقدامات وحشیانه سیا

رییس کمیته اطلاعات سنای آمریکا از انتشار گزارش سنا در خصوص عملکرد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و اقدام‌های خشن و وحشیانه این سازمان در بازجویی‌ها خبر داد.

به گزارش ایسنا، این مقام آمریکایی در خصوص گزارش سنا از عملکرد سیا تصریح کرد که تکنیک‌های بازجویی این سازمان موثر نبوده و در عین حال خشونت استفاده شده در این تکنیک‌ها بسیار بیشتر از چیزی بوده که مقامات اذعان کرده‌اند.

در گزارش سنا به تعامل سیا با کاخ سفید، وزارت دادگستری، کنگره و دیگر نهادهای آمریکایی اشاره و گفته شده که سیا در بسیاری از تعامل‌ها اطلاعات نادرست و غیرکافی در اختیار قرار داده است.

اوباما در واکنش به انتشار این گزارش گفت که روش‌های مبتنی بر شکنجه در بازجویی‌ها که در گذشته استفاده شده، باید کنار گذاشته شود.

رییس کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا در اظهارات خود هنگام انتشار این گزارش گفت: هشت سال پیش متوجه شدیم که سیا از تکنیک‌های به اصطلاح پیشرفته در بازجویی‌ها استفاده می‌کند و در این خصوص گزارش درستی به کنگره ارائه نشده است.

وی افزود: سیا در این اقدامات از مامورانی استفاده کرده که سابقه خشونت و سوء استفاده دارند. همچنین در بازجویی‌ها بر خلاف اظهارات رییس وقت سیا، افراد بازجویی مورد شکنجه قرار گرفته‌اند.

گزارش مهم کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا درباره کاربرد شکنجه در بازجویی سیا از مظنونان در "جنگ علیه تروریسم" بعد از مدت ها تاخیر منتشر می‌شود.

در این گزارش آمده است که این شیوه ها به اطلاعات مهم و قابل پیگیری منجر نشده و جزئیات به دست آمده از این بازجویی ها در دفاع از امنیت ملی آمریکا کلیدی نبوده است.

گزارش منتشر شده صرفا خلاصه‌ای از تحقیق 6700 صفحه ای این کمیته است.

رئیس کمیته اطلاعاتی سنا، سناتور دیان فاینستاین هم‌زمان با انتشار نتیجه تحقیق چند ساله این کمیته گفت، گزارش نتیجه بررسی دست کم 19 بازداشتگاه مخفی سیا در کشورهای ثالث و بازجویی دست‌کم 119 تن با شیوه های خشن که در مواردی به شکنجه تبدیل شده است.

این گزارش با نتیجه گیری های تکان دهنده ای که حاصل ماه ها ملاقات با سازمان مرکزی اطلاعات و امنیت آمریکا و دسترسی به میلیون ها صفحه مکاتبات و اسناد داخلی این سازمان بوده به موارد زیر اشاره دارد:

شیوه‌های بازجویی خشن این سازمان به اطلاعات کلیدی برای دفاع از امنیت ملی آمریکا منجر نشده است.

سیا به طور مستمر اطلاعات غلطی درباره اجرای این بازجویی ها و تاثیر آن به سیاستمداران و مردم آمریکا داده است و آن‌ها را گمراه کرده است.

مدیریت سیا بر برنامه "بازجویی های خشن" به شدت ناکافی و مخدوش بوده است.

جمهوری‌خواهان سنا در اولین واکنش خود به انتشار این گزارش گفته اند اطلاعات به دست آمده از بازجویی ها در دستگیری تروریست ها از جمله اسامه بن لادن موثر بوده است.

فاینستاین در ارائه نتیجه گزارش گفت: واژه شکنجه به هر معنای معمولش تفسیر شود نتیجه آن است که بازداشتی های سیا شکنجه شده اند. شیوه های به کار رفته شامل محرومیت از خواب، سیلی و کوبیدن فرد به دیوار، جای دادن بازداشتی در جعبه های کوچک، نگهداری فرد در انزوا و تهدید مدام به مرگ بوده است. بر اساس این گزارش از شیوه القاء حس خفگی در بازجویی سه نفر از بازداشت شدگان استفاده شده است و بسیاری از بازداشت شدگان دچار مشکلات روانی شده اند.

دست کم سه تن در طول بازداشت به آزار اعضای خانواده‌شان تهدید شده اند. افسران سیا به یکی از آنه‌ا گفته اند در صورت عدم همکاری "کودکانش آزار خواهند دید" و دیگری را به "بریدن گلوی مادرش" تهدید کرده‌اند.

رییس وقت سیا یافته های این گزارش را رد کرده و گفته است برنامه بازجویی های خشن به دستگیری رهبران القاعده و حذف آنها از میدان جنگ با آمریکا منجر شده است و جان هزاران آمریکایی را نجات داده است.

 

 اخبار بین الملل - ایسنا