اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گزارش سازمان ملل درخصوص استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه/ رایس: گزارش سازمان ملل تاییدی بر موضع آمریکا علیه سوریه است



گزارش سازمان ملل درخصوص استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه

کمیته تحقیقات سازمان ملل روز دوشنبه با ارائه گزارش خود درخصوص سوریه ضمن تاکید بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه اعلام کرد، اسناد و مدارک مشخصی وجود دارد که نشان می‌دهد در حملات 21 اوت به دمشق از موشک‌های زمین به زمین حامل گاز اعصاب استفاده شده است.

به گزارش پایگاه خبری سوریه نیوز، کمیته تحقیقات سازمان ملل در گزارش خود که به شورای امنیت تقدیم کرد، تاکید کرد: بر اساس اسناد و مدارک موجود در حملات سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده شده است.

این کمیته اعلام کرد: اسناد و مدارک قانع‌کننده‌ای که جمع‌آوری شده به وضوح نشان می‌دهد که در حملات 21 اوت به "غوطه" دمشق از موشک‌های زمین به زمینی استفاده شده که حامل گاز اعصاب سارین بوده‌اند.

در این گزارش آمده است: محیط و خاک مناطقی که به آنها حمله شده نشان می‌دهد در این مناطق از گاز سارین استفاده شده است. چنانکه 50 مصاحبه با کادر پزشکی بیمارستان‌ها و کسانی که از این حمله جان سالم به در برده‌اند انجام شد و علاوه بر این نتایج نمونه‌برداری‌ها از خون و ادرار قربانیان نشان می‌دهد که در حمله مذکور از مقادیر زیادی گاز سارین استفاده شده است.

تیم محققان سازمان ملل همچنین اعلام کرد که پژوهش درباره برخی ادعاهای دیگر مبنی بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه ادامه دارد.

تیم محققان سازمان ملل پس از ‌آنکه پایان ماه گذشته سوریه را ترک کرد روز دوشنبه گزارش خود را درخصوص تحقیقاتش در سوریه به شورای امنیت تقدیم کرد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز در حین ارائه این گزارش اعلام کرد که کمیته به این نتیجه رسیده‌ است از سلاح‌های شیمیایی در ابعاد گسترده در غوطه دمشق استفاده شده است.

وی همچنین استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه را جنایتی جنگی خوانده و ابراز امیدواری کرد که وزرای خارجه آمریکا و روسیه در دیدارشان در تاریخ 28 ماه جاری میلادی موفق شوند زمان برگزاری کنفرانس ژنو 2 را تعیین کنند.

بان کی مون گفت که با قلبی اندوهگین گزارش بازرسان سازمان ملل متحد را به اطلاع شورای امنیت می‌رساند.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود که بازرسان سازمان ملل متحد بعد از بررسی دقیق نمونه‌هایی که از محل حمله به دست آورده اند به این نتیجه رسیده‌اند که در این حملات "از موشک‌های زمین به زمین حاوی گاز سارین استفاده شده است."

وی با اشاره به درد و رنج قربانبان حمله شیمیایی اظهار داشت: "بازماندگان این حادثه گفتند که به دنبال حمله، آنها عوارض مختلفی مانند تنگی نفس، عدم درک مکان، مشکل دید، حالت تهوع، خارش چشم و همچنین ضعف عمومی بدن را تجربه کرده‌اند."

وی افزود که مطمئن است که "همه به همراه وی این جنایت هولناک را محکوم می‌کنند" و افزود که جامعه جهانی مسئولیت دارد تا مسببین این اقدام را به سزای اقدام خود برساند.

به گفته خبرنگاران، این گزارش سازمان ملل می‌تواند به طور بالقوه بر فشار جامعه جهانی برای صدور قطعنامه‌ای علیه سوریه بیفزاید.

پس از ارائه گزارش کمیته سازمان ملل درباره سوریه به شورای امنیت نشستی پشت درهای بسته برگزار شد که طی آن نمایندگاه 15 کشور عضو شورای امنیت نتایج گزارش کارشناسان را مورد بررسی قرار دادند.

قرار است کمیته سازمان ملل تحقیقات خود درباره مساله سلاح‌های شیمیایی را در طول زمان کامل‌تر کند.

همچنین اعضای این کمیته در نزدیک‌ترین زمان ممکن برای تحقیق درباره حادثه حمله به خان العسل در حلب و سایر حوادث سوریه به این کشور سفر کنند.

این در حالی است که روسیه و آمریکا در روزهای گذشته توانستند به توافقی برای کنترل بین‌المللی تسلیحات شیمیایی سوریه دست یابند.

توافق شش ماده‌ای روسیه و آمریکا شامل موارد زیر است:

- میزان و نوع تسلیحات شیمیایی سوریه باید مشخص شده و "به سرعت" تحت کنترل جامعه بین المللی قرار بگیرد.

- سوریه باید ظرف یک هفته فهرستی از دخایر تسلیحات شیمیایی خود ارائه کند.

- براساس کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی، تدابیر ویژه ای برای "تخریب سریع" سلاح ها اتخاذ شود.

- سوریه باید به بازرسان اجازه فوری دسترسی به تمامی محل‌های نگهداری سلاح‌های شیمیایی خود را بدهد.

- تمام سلاح‌های شیمیایی سوریه باید نابود شود که این شامل احتمال خارج کردن این گونه سلاح‌ها از کشور سوریه نیز می‌شود.

- سازمان ملل حمایت تدارکاتی در اختیار تیم بازرسان قرار دهد.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب


سوزان رایس: گزارش سازمان ملل تاییدی بر موضع آمریکا علیه سوریه است

مشاور امنیت ملی باراک اوباما مدعی شد، گزارش سازمان ملل که استفاده از سلاح‌های شیمیایی را در حملات 21 اوت سوریه تاکید کرده در واقع از اظهارات آمریکا مبنی بر اینکه دولت سوریه مسئول این حملات بوده، حمایت می‌کند.

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از خبرگزاری رویترز، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، اسناد و مدارک در گزارش‌های سازمان ملل از جمله اینکه گاز اعصاب سارین و یک نوع راکت ویژه در حملات 21 اوت استفاده شده، قابل ملاحظه و چشمگیر بود.

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: این نتایج ارزیابی‌های ما را مبنی بر اینکه این حملات توسط حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه صورت گرفته، تقویت می‌کند چرا که آنها توانایی‌ انجام حمله‌ای با استفاده از چنین سلاح‌هایی را دارند.
ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
گزارش خبری روزنه 107 | سازمان ملل آمریکا!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دبیرکل سازمان ملل استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه را تایید کرد



سازمان ملل,استفاده سوریه از سلاح حهای شیمیایی

دبیرکل سازمان ملل استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه را تایید کرد

بان کی مون گفت گزارش سازمان ملل که انتظار می‌رود طی روزهای آینده توسط این سازمان منتشر شود، به طور کاملا قانع کننده‌ای تایید خواهد کرد که ماه گذشته در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نگفت که چه کسی مسئول حملات در روز ۲۱ اوت در غوطه در حومه دمشق پایتخت سوریه است و تصریح کرد تعیین مسئولیت آن حمله اصولا جزو وظایف تیم بازرسان سازمان ملل نبوده است.

در همین حال دبیرکل سازمان ملل پیش‌بینی کرد که گزارش بازرسان سازمان ملل هفته جاری منتشر شود.

بنا به گزارش شبکه الجزیره بان کی مون بدون اینکه مستقیما شخص بشار اسد را مسئول استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه بداند، مدعی شد که وی جرایم زیادی را در سوریه مرتکب شده است.

بان کی مون درباره گزارش بازرسان سازمان ملل نیز گفت: به رغم آنکه من نمی‌توانم علنا و در حال حاضر پیش از صدور گزارش این مساله را اعلام کنم اما پیش‌بینی می‌کنم که در این گزارش تا حدود زیادی تاکید خواهد شد که سلاح‌های شیمیایی در سوریه استفاده شده‌اند.

در همین حال، ژان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه تاکید کرد که سازمان اطلاعات فرانسه موفق شده است روز جمعه یک حمله شیمیایی در سوریه را رصد کند.

وی در پی دیدارش از یکی از پایگاه‌های نظامی شمال پاریس تاکید کرد: با استفاده از تجهیزات اطلاعاتی‌مان موفق شده‌ایم صد درصد اوضاع سوریه را ارزیابی کنیم.

پیش از این نیز سازمان ملل اعلام کرده بود در حمله شیمیایی اطراف دمشق 1429 تن کشته شده‌اند.


توافق فرانسه و سه کشور عربی برای حمایت بیشتر از مخالفان سوریه

دولت فرانسه اعلام کرد که با سه کشور عربستان، اردن و امارات برای حمایت بیشتر از مخالفان سوریه به توافق‌هایی دست یافته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری العربیه، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه در دیدار با وزیران خارجه سه کشور عربستان،‌اردن و امارات با ‌آنها درباره لزوم حمایت بیشتر از مخالفان "میانه‌رو" سوریه توافق کرد.

بر اساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری فرانسه در این دیدار که با محوریت سوریه در پاریس برگزار شد، اولاند و وزیران خارجه عربستان، امارات و اردن توافق کردند حمایت‌های خود از مخالفان سوریه را بیشتر کنند تا بدین وسیله آنها توانایی رویارویی با ارتش سوریه را داشته باشند.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری فرانسه همچنین ادعا شده است که "لجاجت‌های" سوریه به نفع جنبش‌ها و گروه‌های تندرو حاضر در این کشور است و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را تهدید می‌کند.

توافق فرانسه و سه کشور عربی مذکور برای حمایت بیشتر از مخالفان سوریه پس از آن صورت گرفت که سخنگوی ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کرد، آمریکا توزیع سلاح‌های "تاثیرگذار" میان مخالفان را برای کمک به براندازی هر چه سریعتر بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه آغاز کرده است.

ماه ژوئن نیز کاخ سفید اعلام کرده بود که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم دارد کمک‌های نظامی به مخالفان ارائه دهد.

علاوه بر این دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که روز دوشنبه نشست سه جانبه‌ای با حضور لوران فابیوس، وزیر امور خارجه این کشور و جان کری، همتای آمریکایی وی به همراه ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس برای بررسی اوضاع سوریه برگزار می‌شود.

از سوی دیگر، فیلیپ لالیو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در پیوستن سوریه به کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی را غیرکافی خوانده و بر لزوم صدور قطعنامه‌ای الزام‌آور از سوی شورای امنیت در این زمینه تاکید کرد.

وی گفت: پیوستن سوریه به این کنوانسیون اقدامی بسیار مفید است اما کافی نیست و ما نمی‌توانیم تنها به اینکه نظام سوریه اعلام کرده نیت انجام این کار را دارد اکتفا کنیم بلکه سوریه باید متعهد شود و این تعهدات تحت نظارت، عملی شوند.

وی در ادامه بر لزوم مشخص کردن جدول زمانی کوتاهی برای تحت کنترل درآوردن زرادخانه شیمیایی سوریه و مجازات عاملان استفاده از سلاح‌ها در "غوطه دمشق" تاکید کرد.