اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گزارش رویترز درباره تمدید مذاکرات در لوزان


خبرگزاری رویترز از لوزان گزارش داد: 6 قدرت جهان و ایران سه شنبه شب ضرب الاجل تعیین شده برای رسیدن به کلیات یک توافق برای پرونده هسته ای ایران را از دست دادند و این مذاکرات در حالی که به سمت یک توافق بدون موافقت بر سر جزئیات تعیین کننده اش نظیر لغو تحریم های سازمان ملل پیش می رفت یک روز دیگر تمدید شد.

واحد مرکزی خبر: خبرگزاری رویترز از لوزان گزارش داد: 6 قدرت جهان و ایران سه شنبه شب ضرب الاجل تعیین شده برای رسیدن به کلیات یک توافق برای پرونده هسته ای ایران را از دست دادند و این مذاکرات در حالی که به سمت یک توافق بدون موافقت بر سر جزئیات تعیین کننده اش نظیر لغو تحریم های سازمان ملل پیش می رفت یک روز دیگر تمدید شد.

مذاکره کنندگان در ساعات اولیه چهارشنبه به گفت و گوهای خود در شهر لوزان سوییس پایان داده و ایران و روسیه هردو ابراز خوشبینی کردند که یک توافق اولیه در دسترس است.

یک توافق اولیه یک نقطه عطف مهم به سمت نیل به یک توافق نهایی تا ضرب الاجل پایان ماه ژوئن خواهد بود و می تواند به یک اختلاف دوازده ساله پایان داده و خطر وقوع جنگ دیگری در خاورمیانه را کاهش دهد.

با تاکید ایران بر ' حق هسته ای ' خود و تهدید امریکا به ترک مذاکرات ، این مذاکرات بر سر مسائلی چون تحقیقات هسته ای ، لغو تحریم های سازمان ملل و اعاده این تحریم ها در صورت نقض توافقنامه ها از سوی ایران زمین گیر شده است .

به گزارش خبرگزاری تاس ، سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه گفته است مذاکره کنندگان به یک توافق کلیدی در مورد ' تمام ابعاد کلیدی ' دست یافته اند در حالیکه همتای ایرانی اش گفته است که پیش نویس یک توافقنامه ممکن است روز چهارشنبه آماده شود.

ولی یک دیپلمات نزدیک به مذاکرات رسیدن به چنین توافقنامه ای را تکذیب کرده و یک مقام فرانسوی گفته است لوران فابیوس وزیر خارجه این کشور در حال ترک مذاکرات بوده و هرگاه حضورش مفید تشخیص داده شود باز خواهد گشت .

هنوز معلوم نیست که خروج فابیوس نشانه یک مشکل مهم در مذاکرات است یا نه .

دولت باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا متعهد به اجابت ضرب الاجل 31 مارس برای رسیدن به یک توافق سیاسی کلی شده است .

دیپلماتهای نزدیک به مذاکرات گفته اند : مذاکره کنندگان به توافق ضمنی در مورد رئوس کلی دشوار یک بیانیه عمومی احتمالی در مورد پیشرفت حاصل شده تا کنون دست یافته اند که نقاط عدم توافق را نیز برجسته خواهد کرد. ولی آنها بر سر تمام جزئیات کلیدی که نقش محوری در چارچوب یک توافق سیاسی دارد که می تواند پایه و اساس یک توافق هسته ای آتی را تشکیل دهد به توافق نرسیده اند.

بخش هایی از هرگونه تفاهم حاصل شده توسط طرف ها احتمالا تا آینده قابل پیش بینی محرمانه خواهد ماند.

ناکامی در حصول یک توافق بر سر یک توافقنامه اولیه مفصل به بدبینی در کنگره تحت کنترل جمهوریخواهان امریکا بر سر یک توافق در حال شکل گیری خواهد افزود . کنگره هشدار داده است که اعمال تحریم های جدید علیه ایران را در صورتی که این هفته توافقی صورت نگیرد مد نظر قرار خواهد داد و این امر بر احساس ضرورت و فوریت مذاکرات افزوده است .

مقامات هشدار داده اند که هرگونه توافق شکننده و ناقص خواهد بود ولی وزارت خارجه امریکا برای پیشبرد مذاکرات پس از ضرب الاجل خود اعمال شده نیمه شب چراغ سبز نشان داد .

تاس به نقل از لاوروف گزارش داده است که یک توافق احتمال کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی بر برنامه هسته ای ایران و همچنین برداشتن گام هایی برای لغو تحریم ها را در بر خواهد گرفت .

وی افزود : کارشناسان تا آخر ژوئن بر سر جزئیات فنی کار خواهند کرد.

در همین حال وزارت خارجه امریکا پیشتر در بیانیه ای گفته است که پیشرفت کافی در این مذاکرات حاصل شده است در حدی که می توان آن را تا چهارشنبه تمدید کرد ولی ' چندین مسئله دشوار کماکان به قوت خود باقی مانده اند. '

یک مذاکره کننده ایرانی گفته است که تهران مایل به مذاکره تا زمان رفع بن بست موجود است.


ویدیو مرتبط :
ادامه مذاکرات فشرده در لوزان ۲

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش رویترز از مذاکرات نفس گیر «لوزان»


در حالی که به روزهای پایانی ماه مارس، ضرب‌الأجل تعیین شده برای دستیابی به تفاهم سیاسی میان ایران و گروه 1+5 نزدیک می‌شویم مقامات غربی اعلام می‌کنند هنوز مشخص نیست که در روزهای آتی به این تفاهم دست پیدا کنند.

خبرگزاری ایسنا: در حالی که به روزهای پایانی ماه مارس، ضرب‌الأجل تعیین شده برای دستیابی به تفاهم سیاسی میان ایران و گروه 1+5 نزدیک می‌شویم مقامات غربی اعلام می‌کنند هنوز مشخص نیست که در روزهای آتی به این تفاهم دست پیدا کنند.

پس از مذاکرات وزرای خارجه ایران و آمریکا در لوزان سوئیس یک مقام ارشد آمریکایی، گفت: هنوز مشخص نیست که بتوانیم تا پایان ماه مارس به چارچوب سیاسی میان ایران و 6 کشور جهان دست یابیم. ما در این‌باره تلاش می‌کنیم، اما هنوز مشخص نیست که قادر به دستیابی آن باشیم یا نه.

این مقام آمریکایی در حالی که نخواست نامش فاش شود، گفت: ایران باید تصمیمات سخت و مهمی در جهت برطرف کردن نگرانی‌های مهمی که درباره برنامه هسته‌ای‌اش باقی مانده است بگیرد.

این مقام آمریکایی با اشاره به این‌که یکی از محورهای گفت‌وگو نامه 47 سناتور جمهوری‌خواه به مقامات ایرانی نیز بوده است، گفت: در حالی که درباره مسائل بسیار مهم و جدی گفت‌وگو می‌کنیم این نوع مباحث برای دستیابی به توافق سودمند و مفید نیست.

وی ادامه داد: هر دو طرف تا پایان ماه تلاش می‌کنند تا بتوانند توافق را تحت ایمنی قرار دهند.

انتظار می‌رود مذاکرات روز سه‌شنبه (امروز) از سر گرفته شود.

به نوشته خبرگزاری رویترز با توجه به این‌که تعطیلات عید نوروز ایرانیان نزدیک می‌شود مقامات نزدیک به مذاکرات اعلام می‌کنند که دشوار است بتوانند به یک تفاهم سیاسی در این هفته دست یابند. اگر نتوانند در این هفته به این تفاهم دست یابند در این صورت مذاکرات در روزهای پایانی ماه مارس نیز از سر گرفته می‌شود.

همچنین علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پس از دیدار با ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا، اعلام کرد که بسیار خوشبین هستم.

این خبرگزاری در ادامه با اشاره به دیدار وزیر خارجه ایران با وزرای خارجه اروپایی، گفت: هنوز مسائل مهمی باقی مانده است و مشخص نیست که آنها بتوانند در روزهای آتی این مسائل را حل کنند. مذاکرات طولانی و عمیق بوده است. اما ایرانیان هنوز نتوانسته‌اند ما را قادر کنند که بتوانیم تفاوت‌ها را به یکدیگر نزدیک کنیم.