اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گزارش رویترز از فرجام گفت و گوهای ریاض و تهران درباره حضور ایرانی‎ها در مراسم حج



اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی,حج

خبرگزاری رویترز گزارش داد که هیئتی ایرانی بدون توافق با طرف سعودی درباره مراسم حج خاک عربستان را ترک کرد.

به گزارش میزان، خبرگزاری رویترز گزارش داد: هیئتی از ایران بدون توافق با طرف عربستانی درباره حضور شهروندان این کشور در مراسم حج، جمعه گذشته خاک عربستان را ترک کرد.

رویترز با اشاره به اینکه مناسبات بین ریاض و تهران پس از مرگ صدها ایرانی در مراسم حج سال گذشته به شدت رو به وخامت گرایید افزود: این مناسبات پس از تعرض به سفارت سعودی در تهران در پی اجرای حکم اعدام شیخ نمر النمر به طور کلی قطع شد.

در این گزارش آمده است که رژیم محافطه کار عربستان و ایران در موضوع سوریه نیز با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی پس از دیدار روز جمعه گذشته اعلام کرد: هیئت ایرانی بدون امضای توافقنامه خواستار خروج از خاک عربستان شد.

"عبدالمحسن الیاس"، سخنگوی نمایندگی عربستان در سازمان ملل ضمن متهم کردن ایران به کارشکنی، در گفت‌و‌گو با رویترز اعلام کرد: ما در برخورد با هیئت ایرانی شاهد عدم جدیت از سوی آنان بودیم. این تلاش دیگری برای سیاسی کردن مناسک حج است.

در ادامه این گزارش آمده است: جمهوری اسلامی ایران همواره عربستان را برای به تاخیر افتادن مذاکرات متهم کرده است. ایران می گوید "نگرانی جدی" در مورد سلامت حجاج خود دارد.

رویترز در پایان نوشت: با گذشت حدود 8 ماه از سانحه دردناک منا، عربستان تاکنون در ارائه گزارش جامع در این باره ناموفق بوده است.

 


ویدیو مرتبط :
گزارش رویترز از سیلوی موشک های ایرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مذاکره تهران و ریاض پشت درهای بسته / در نشست مسئولان حج ایرانی و سعودی چه گذشت؟ / شرط و شروط سعودی ها برای حجاج ایرانی: با صدای بلند دعا نخوانید



 اخباراجتماعی  ,خبرهای اجتماعی, حج تمتع

ماجرای حج تمتع امسال به موضوعی عجیب و پیچیده تبدیل شده که هر از گاهی اخباری در باره آن منتشر می شود که چندان امیدوار کننده نیست.

  به  گزارش  انتخاب  ؛ ماجرای حج تمتع امسال به موضوعی عجیب و پیچیده تبدیل شده که هر از گاهی اخباری در باره آن منتشر می شود که چندان امیدوار کننده نیست.

بر اساس این گزارش، نشست های مسئولان طرفین پشت درهای بسته برگزار شده و هئیت ایرانی هم در کمال احترام و مقید به دیپلماسی مسائل را مطرح کرده است . اما آنطور که از اظهارات منابع رسمی ایرانی و محافل خبری عرب به گوش می رسد چشم انداز تاریکی بر سر انجام این موضوع سایه افکنده است .

بنا به اظهار علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سعودی ها گفته اند حجاج ایرانی با توجه به بسته بودن سفارت عربستان باید از یک کشور دیگر برای دریافت روادید اقدام کنند. این در حالی است که آنها پیشتر سوئیس را به عنوان حافظ منافع خود در تهران معرفی کرده و حتی برخی گمانه زنی ها مبتنی بر این بود که حجاج ایرانی این بار باید مقابل سفارت سوئیس صف بکشند تا ویزای خانه خدا را دریافت کنند. اما سعودی ها می گویند  چنین چیزی مطلقا امکان پذیر نیست و ایرانی ها باید از کشور ثالث اقدام کنند!

بررسی ها نشان می دهد بهانه جویی سعودی ها از مدتها قبل آغاز شده است و گویا آنها به دنبال بازی دادن طرف ایرانی هستند. آنطور که وزیر ارشاد گفته سعودی ها شیطنت را از مدتها قبل شروع کرده بطوریکه  طی چند ماه گذشته حتی به مسئولان سازمان حج و زیارت برای حضور و مذاکره ویزا نداده یا روند بررسی را طول داده اند و برخورد منفی و نادرستی هم با گروه مذاکره کننده داشته اند.

با این حال آن طور که از مفاد نشست های دو هئیت به گوش رسیده بیانگر این است که با توجه به فجایع رخ داده در حج سال قبل و در حالیکه انتظار می رفت  که مسئولان حج ایران شرط‌هایی با هدف تأمین امنیت حجاج را مطرح کنند، گویا وزارت حج عربستان در کمال تعجب پیش دستی کرده و اقدام به تعیین برخی شرط و شروط برای پذیرش حجاج ایرانی کرده است.

شبکه الجزیره در همین باره نوشت: وزیر حج عربستان به هیات ایرانی گفته: هرگونه تجمع در اماکن عمومی ، راهپیمایی ، سر دادن شعار و بالا بردن صدا هنگام دعا خواندن ممنوع است.

جناب وزیر در توضیح این ممنوعیت ها گفته: شعار دادن حجاج ایرانی باعث ایجاد مزاحمت برای دیگر حجاج می شود.

سخنگوی وزارت حج سعودی نیز شروطی را برای هئیت ایرانی مطرح کرده از جمله اینکه ایرانی ها باید در برنامه‌های توجیهی پیش از ورود به عربستان و پایبندی به طرح‌هایی که برای "حفاظت از حجاج" اجرا می‌شود حضور یابند.

محدودیت ها و مانع تراشی ها به اینجا ختم نمی شود . مسئولان حج سعودی شروط عجیب دیگر ی را هم بیان کرده اند که نشان می دهد آنها با انداختن سنگ بزرگ دنبال محروم کردن حجاج ایرانی هستند.

الجزیره این محدودیت ها را اینگونه بیان کرده : توزیع نشریات یا مجلات خاصِ بعثه رهبری با محتوای چگونگی اجرای مناسک حج باید با موافقت وزارت فرهنگ و رسانه عربستان انجام شود، در غیر این صورت محدودیت‌ها و تحریم‌هایی شامل حال ایران خواهد شد.

با این تفاسیر به نظر می رسد که سعودی ها با اعمال مقررات سختگیرانه برای حجاج ایرانی به دنبال آن هستند که هیچ تضمینی در باره نگرانی های ایران ندهند و در عین حال شروطی را اعمال کنند که هیچ حقی را برای طرف مقابل قائل نشده باشد. تازه در صورت موافقت ایران با شروط عربستان چنانچه فجایعی مشابه حوادث سال گذشته رخ دهد چه بسا که سعودی ها بگویند شرط و شروط مان را با ایرانی ها کرده بودیم و کوتاهی آنها باعث حوادث شده است.


اخبار  اجتماعی  - عصر ایرن / امیررضا پرحلم