اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گزارش خبرنگار حریت از سفردو هفته ای به ایران:از لبخندهای مردم تا مشت آهنین مخالفان دولت روحانی



حرکت ایرانی ها بسیار با صبر و احتیاط است. درست مثل بازی شطرنج که اجداد آنها آن را اختراع کرده اند. راه درازی پیش روی آنهاست اما آینده و پیروزی از آن آنها است.

  "چینار اوکسای" خبرنگار روزنامه "حریت " ترکیه که اخیرا به مدت دو هفته برای تهیه گزارش به ایران آمده است در بازگشت به کشورش گزارشی درباره وضعیت ایران و نتایج آنچه در دو هفته حضور خود در ایران مشاهده کرده است، نگارش کرده است.

متن کامل این گزارش در پی می آید:
ایرانیان ملت متفاوتی هستند. تمدن بزرگ باستانی پارس. شما واقعا نمی توانید این تمدن بزرگ را در موزه ها بشناسید. شما باید آن را در چهره مردم و در زبان و کلام آنها بیابید.

من به مدت دو هفته با عکاس روزنامه حریت در ایران بودم و برای یک هفته برای حریت گزارش تهیه کردم. ما با مقاماتی از دولت صحبت کردیم و دوستانی در محله های ثروتمند و حتی روستاهای دور افتاده این کشور یافتیم.

فیلم ها و ترانه های ایرانی در روح و جان ما نفوذ کرد. مردم در کوچه و خیابان شباهت زیادی به مردم خودمان (ترکیه) داشتند. من همواره این احساس را داشتم که این مردم را می شناسم و قبلا آنها را دیده ام.


دو امپراتوری قدیمی (ایران و ترکیه) و دو کشور مسلمان. گویی در کشور خودمان بودیم.


یک حس جذاب گونه گناه هم درون ما بود: گویی ما خوش شانس بودیم و آنها نبودند. معضلات ایران بسیار سخت است.

 

اخبار,اخبارسیاست  خارجی, خبرنگار حریت

 

سرچشمه های شعر، معماری و هنر و... ایران کشوری است که به لحاظ تعداد انتشار مقالات علمی در نشریات معتبر علمی جهانی جلوتر از ماست. اما هنوز در این کشور مشکلات زیادی وجود دارد. اصلاح طلبان که زمانی با پیروزی خیره کننده و اقبال مردمی روی کار آمدند ، امروز از سوی حکومت زمین گیر شده اند. در سال 2009 میر حسین موسوی تلاش کرد بار دیگر امید آنها را احیا کند اما در انتخابات شکست خورد.

پس از این انتخابات (1388) اتهام تقلب در انتخابات بی سابقه ترین ناآرامی ها را در سراسر این کشور از زمان وقوع انقلاب اسلامی در سال 1979 ایجاد کرد. صدها هزار نفر شعار می دادند: می جنگیم ، می میریم اما در نهایت پیروز می شویم. اعتراضات نتیجه ای نداد.

پیروزی حسن روحانی در انتخابات امید دیگری را احیا کرد. روحانی گفت:" در عصر انفجار اطلاعات نمی توان در انزوا و قرنطینه زیست." او به سمت غرب نزدیک شد. او راه را برای توافق نهایی هسته ای که قرار است بر اساس آن تحریم ها لغو شوند باز کرد. اما مشت آهنین محافظه کاران و مخالفان حکومت او هنوز بر جاست.

به نظر می رسد تنها راه برای مردم ایران باز شدن درهای این کشور به روی جهان است. همه مردم در خیابان و رستوران به ما نگاه کرده و لبخند نثارمان می کردند. مردم ایران می خواهند شنیده شوند و مورد توجه قرار گیرند. آنها سبک زندگی شان را با گام های کوچک تغییر می دهند. با عضویت در شبکه های مجازی با پوشیدن لباس های با رنگ شاد و..

حرکت آنها بسیار با صبر و احتیاط است. درست مثل بازی شطرنج که اجداد همین ایرانی ها آن را اختراع کرده اند. راه درازی پیش روی آنهاست اما آینده و پیروزی از آن آنها است.

یک افسر ایرانی در مصاحبه با من گفت:" ترکیه به سختی تلاش می کنداما ما ملتی شرقی هستیم و مسایل در کشورهای ما متفاوت است." او روز بعد من را صدا کرد و گفت حرف هایم را نشنیده بگیر و به من در گزارش هایت اشاره نکن ممکن است حرف هایم سوء تعبیر شود.

یک "شرقی" در حالی که در مقابل تلویزیون نشسته است. شرق یا غرب فرقی نمی کند انسانیت مشترک است. اما عباس کیارستمی یکی از ستاره ها و نمادهای سینمای ایران و جهان در پاسخ به این موضوع به من گفت:" من هرگز نشنیده ام سرطان غربی یا شرقی باشد یا یک دستگاه " ایکس ری" ندیده ام که ملیت، مذهب و فرهنگ را نمایان کند."

آیا ترکیه ایران خواهد شد؟
روز بعد از گفت و گو با کیارستمی من با یک هنرمند معروف ایرانی که مدت ها در ترکیه زندگی کرده در تهران گفت و گو کردم. او گفت: حس بدی دارم. من مشابهت هایی بین هر دو می بینم. من ایران را ترک کردم چون احساس می کردم باید بروم."

 

اخبار,اخبارسیاست  خارجی, خبرنگار حریت


در ایران رضا شاه در دوره اقتدار خود یک پروژه رادیکال غربی کردن کشور را دنبال کرد. او در این کار آتاترک را الگو قرار داده بود.

اما در نهایت او یک حکومت دیکتاتوری شخص محور بنا کرد. تورج اتابکی محقق ایرانی می گوید شانس ترکیه در طبع آتا ترک بود چون آتا ترک به رغم رضا شاه نهاد های سیاسی از جمله پارلمان و احزاب را آزاد گذاشت تا توسعه یابند و هویت مستقل خود را داشته باشند.

امروز همین نهادها و حساسیت ها در جامعه ترکیه در معرض خطر قرار گرفته است. موقع نوشتن همین گزارش من شاهد یک گزارش بسیار نوستالژیک در کانال "دی" تلویزیون ترکیه بودم. انتخابات سال 1991 در ترکیه . همه رهبران احزاب ترکیه در یک برنامه زنده  مناظره تلویزیونی شرکت کرده بودند. نجم الدین اربکان (اسلامگرا) هم در همان برنامه با آن صدای دلسوزانه و البته طعن کنایه آمیزش صحبت می کرد، سلیمان دمیرل(لاییک) هم در همان برنامه با آن خنده های معروفش حاضر بود و حرف می زد.

این تصاویرآرشیوی برای ترکیه امروز به قدری نادر و کمیاب شده اند که به عنوان خبر نوستالژیک  از شبکه های تلویزیونی پخش می شوند. "سردار جبه" محقق ترک در این باره به من می گوید:" رهبران نسل های گذشته با زبان نرم با هم حرف می زدند اما متاسفانه رهبران نسل جدید چنین لحنی نسبت به یکدیگر ندارند."

هنوز ذهن و خاطر من در ایران است. آخرین شبی که در تهران بودیم ، ساعت 2 بامداد ما در راه فرودگاه بودیم. ماه کامل در آسمان ساختمان های تهران را روشن کرده بود. بزرگراه منتهی به فرودگاه پر از پرچم این کشور است. من دارم ایران را ترک می کنم . دارم به استانبول و به زندگی عادی خودم باز می گردم اما حسی درونم آزارم می دهد. من دوستان ایرانی ام را با سرنوشت و تقدیرشان ترک می کنم.

اما مطئنم اگر بار دیگر به ایران بیایم این کشور قدمی جلوتر و شرایط آن بهتر خواهد بود. وقتی پروازم در فرودگاه استانبول می نشیند در قلبم احساس خوشحالی می کنم. با عکاس روزنامه شوخی می کنم و می گویم: شاید بهتر بود اول به آنکارا می رفتیم و بر مزار آتاترک شاخه های گل می گذاشتیم. بیلبوردی در فرودگاه توجه من را به خود جلب می کند.

گذاشتن گل سبک زندگی من نیست اما شاید کارگر باشد. کارت های تلفن خود را در گوشی مان می اندازیم. من و عکاس روزنامه در کنار یکدیگر..روی بیلبوردی که گفتم تصویری بزرگ از آتا ترک است. یک عکس سلفی گرفته و به خانه مان می رویم...

 

 اخبار  سیاست خارجی   - عصر  ایران


ویدیو مرتبط :
گزارش تلویزیون ایران از درگیری دولت روحانی و قوه قضاییه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش نیویورک‌تایمز از اوضاع اقتصاد ایران در دولت روحانی



اخبار ,اخبار اقتصادی ,اوضاع اقتصاد ایران در دولت روحانی

اخبار اقتصادی - گزارش نیویورک‌تایمز از اوضاع اقتصاد ایران در دولت روحانی

پس از گذشت بیش از ۶ ماه از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، امیدها برای ترمیم سریع اقتصادی در میان مردم عادی، صاحبان بنگاه های اقتصادی و سرمایه گذاران در حال کمرنگ شدن است. در حالی که اقتصاد دانان می گویند، پول دولت در حال تمام شدن است.

به گزارش تسنیم به نقل از نیویورک تایمز، طبقه متوسط ایران که در طی سال های گذشته از وضعیت اقتصادی نامطلوب ناشی از مدیریت ناکارآمد و تاثیرات تحریم های بین المللی آسیب دیده بود، در تابستان سال گذشته به حسن روحانی، به عنوان رئیس جمهور جدید رای داد که وعده داده بود رشد اقتصادی را مجددا به اقتصاد ایران بازگرداند.

 

اما پس از گذشت بیش از 6 ماه از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، امیدها برای ترمیم سریع اقتصادی در میان مردم عادی، صاحبان بنگاه های اقتصادی و سرمایه گذاران در حال کمرنگ شدن است.

 

در حالی که اقتصاد دانان می گویند، پول دولت در حال تمام شدن است.

هرچند دولت روحانی توانسته است ارزش پول ملی را تثبیت کند، افزایش نرخ تورم را متوقف سازد و به توافقی موقت با غرب بر سر برنامه هسته ای دست یابد، اما به نظر می رسد که دستیابی به وعده های روحانی در مورد رشد اقتصادی، بسیار دشوارتر از این اقدامات است.

 

وی پس از راه یافتن به پاستور متوجه شد که منابع مالی دولت در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. بنابراین با نبود دلارهای نفتی و کاهش درآمدهای مالیاتی، روحانی چاره دیگری جز برداشتن گام هایی در کوتاه مدت که تنها فشار را بر رای دهندگان افزایش می دهد، ندارد.

با شروع سال نو، اکنون دولت اقدام به افزایش قیمت حامل های انرژی خواهد کرد.

 

به گفته اقتصاددانان قیمت بنزین و برق در کنار سایر حامل ها نزدیک به 90 درصد افزایش خواهد یافت.

 

کمبود منابع همچنین دولت را ناگزیر ساخته است تا به فکر کاستن از بار مالی پرداخت ماهیانه یارانه به تمام اقشار جامعه بیافتد.

 

در مقابل، دولت روحانی می تواند تنها وعده کاهش نرخ تورم به 25 درصد را در سال 93 به مردم بدهد.

 

بیشتر مردم نگران اند که با کاهش یارانه ها در سال جدید، قیمت ها به شدت افزایش یابند. یک دستفروش که در کنار یکی از خیابان های تهران ظرف پلاستیکی می فروشد می گوید: «معمولا ما در کنار خیابان جنس نمی فروشیم. اما همه ما مجبوریم پول بیشتری دربیاوریم.»

بورس ایران که به دلیل امید ناشی از روی کار آمدن دولت جدید و انعقاد توافق ژنو، رشد خوبی را شاهد بود، با افت شاخص ها مواجه شده و 14 درصد نسبت به زمان اوج خود در ماه دسامبر کاهش یافته است.

 

ارزش پول ملی پس از ماه ها ثبات، در طی ماه گذشته 4 درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده و قیمت دلار آمریکا در بازار سیاه به بالای 30 هزار ریال رسیده است.

 

به گفته منابع آگاه، برای اولین بار پس از انتخابات، دولت این ماه مجبور شد برای تقویت ارزش ریال در بازار آزاد دلار توزیع کند. سخنگوی دولت در تلاش برای کم اهمیت جلوه دادن کاهش ارزش ریال گفت، این کاهش در نتیجه افزایش فصلی تقاضا برای ارز به دلیل فرا رسیدن تعطیلات سال نو اتفاق افتاده است.

 

برخی دیگر می گویند، بازارها در حال از دست دادن اعتماد خود به توانایی دولت برای احیای اقتصاد هستند. یک کارشناس بورس اخیرا به یکی از رسانه های ایران گفته است: «مجددا شاهد این هستیم که سرمایه گذاران در حال خارج کردن پول خود از بازار بورس و حضور در بازار ارز و طلا هستند...دولت به هدر دادن پول و زمان ادامه می دهد. سرمایه گذران در حال از دست دادن امید خود هستند.»

 

سعید لیلاز، اقتصاد دان مشاور دولت روحانی گفت، نگران است که دولت روحانی، همانند دولت احمدی نژاد، ناگزیر به چاپ پول برای کاهش کسری بودجه خود شود و موجب افزایش تورم گردد.

 

آیت الله خامنه ای، رهبر عالی ایران نیز در سخنرانی روز سه شنبه خود در جمع مقامات کشوری این نگرانی ها را منعکس کرد و از دولت خواست تا به اقشار فقیر جامعه توجه کند و به دنبال تحقق عدالت اجتماعی باشد.

 

آیت الله خامنه ای گفت: «نظام اسلامی رشد اقتصادی بدون عدالت اجتماعی را نمی پذیرد.»

 

یک تحلیلگر ایرانی که نخواست نامش فاش شود در این باره به نیویورک تایمز گفت، در طی دهه های گذشته دولت های مختلفی برای اصلاح اقتصاد ایران تلاش کرده اند، و همه آنها این کار را از نظر سیاسی اگر نگوییم غیر ممکن، اما دشوار یافته اند.

 

دستفروش های دور میدان هفت تیر تهران می گویند کسی خرید نمی کند. یک زن 27 ساله به نام فاطمه می گوید: «من یک پرستار هستم. من ترجیح می دهم در بیمارستان کسب درآمد کنم، اما این پول کافی نیست.»

 

سعید لیلاز گفت، تمام وعده های روحانی واقع بینانه بودند، اما «اقدامی واقعی» مورد نیاز است. «ما باید به طور کامل اقتصادمان را آزاد کنیم. راه دیگری وجود ندارد...ما باید سرمایه گذاران را به هر قیمتی جذب کنیم.»

اخبار اقتصادی - تسنیم