اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گزارش تکان دهنده از آمار ایدز در کودکان کار


دکتر علی‌اکبر سیاری در نشست خبری روز جهانی ایدز (10 آذر)، گفت: در مطالعه ای که 2 سال پیش روی 1000 کودک کار و خیابانی در شهر تهران انجام شد، که به نتایج نگران کننده ای دست یافته ایم.

خبرگزاری مهر: دکتر علی‌اکبر سیاری در نشست خبری روز جهانی ایدز (10 آذر)، گفت: در مطالعه ای که 2 سال پیش روی 1000 کودک کار و خیابانی در شهر تهران انجام شد، که به نتایج نگران کننده ای دست یافته ایم.

وی با اعلام اینکه شیوع ایدز در این گروه از کودکان 4.5 درصد بوده است، افزود: آمار کشوری شیوع ایدز، یک دهم درصد است. یعنی اینکه میزان ابتلا به ایدز در کودکان کار و خیابانی، 45 برابر سایر افراد جامعه است و این می تواند زنگ خطر جدی باشد.

سیاری به سایر نتایج این مطالعه تحقیقی اشاره کرد و گفت: 72 درصد این کودکان عنوان داشته‌اند که دوستانشان سوء مصرف مواد مخدر داشته‌اند و این نشان می‌دهد که این کودکان با مواد مخدر آشنا هستند. 15 درصد این کودکان نیز اعلام کرده‌اند که خودشان مواد مخدر مصرف کرده‌اند. 4.6 درصدشان نیز گفته اند که مواد تزریقی استفاده کرده‌اند.

وی افزود: 29 درصد 15 تا 18 ساله‌های این مطالعه اعلام داشته‌اند که رابطه جنسی داشته‌اند. همچنین 33.2 درصدشان گفته‌اند که در آخرین رابطه جنسی‌ خودشان از وسیله بهداشتی پیشگیری استفاده کرده‌اند. 144 نفرشان چند شریک جنسی داشته‌اند.

معاون وزیر بهداشت گفت: به این ترتیب می‌توان گفت که کودکان کار و خیابانی، معتادان تزریقی و روابط جنسی ناسالم زنگ خطر ایدز در کشور هستند

سیاری در ادامه اظهارداشت: از آنجا که این بیماری و این عفونت مربوط به رفتار پنهان مردم است، دو نگرانی داریم. معتادان که برای رفع نیازهای خود ممکن است به روابط جنسی ناسالم و تزریقات با سرنگ مشترک اقدام کنند و همچنین جایگزینی روانگردانها و محرکها به جای مواد اعتیادآور سنتی.

وی نسبت به کاهش سن مصرف مواد محرک هشدار داد و گفت: سن مصرف مواد محرک به نوجوانان رسیده است. سنینی که باعث رفتارهای جنسی مخاطره‌آمیز می‌شوند. آمارها نیز بیانگر همین موضوع است؛ به طوری که مشاهده می‌کنیم آمار ابتلا به ایدز از طریق تزریقات با سرنگ مشترک در معتادان به سوی انتقال جنسی منتقل شده است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت ادامه داد: در سال 91، 33 درصد موارد انتقال ایدز از طریق جنسی بوده است؛ این در حالی است که در سال 80، انتقال جنسی تنها 10 درصد انتقال ایدز بوده است. این موضوع زنگ خطر بزرگی است.

سیاری گفت: تمام اندیشمندان درباره انتقال جنسی ایدز به سه نکته رسیده‌اند؛ خویشتن‌داری، ازدواج و در غیر این صورت استفاده از وسایل ایمن در روابط جنسی. این موارد نیازمند آموزش است و به این ترتیب می‌توان خطر انتقال این عفونت را کاهش داد. این راهی است که دنیا رفته است.

وی در عین حال به کاهش انتقال ایدز در معتادان تزریقی اشاره کرد و گفت: تاسیس و راه‌اندازی کلینیک‌های مثلثی و اقدامات انجام شده در سالن‌ها در این زمینه بسیار موثر بوده است. به این ترتیب فردی که درمان می‌شود، احتمال انتقال ویروس از طریق وی به دیگران را کاهش می‌دهد.

سیاری در مقایسه موارد بروز ایدز در سال 80 در دنیا و همچنین در کشور با روند کنونی این بیماری، گفت: در سال 1380 (2000 میلادی) 40 میلیون نفر در دنیا به ایدز مبتلا شده بودند، اما اکنون این رقم در دنیا 75 میلیون نفر است. مشاهده می‌کنیم که بروز ایدز در دنیا از سال 80 تاکنون هنوز دو برابر نشده است. این در حالی است که سال 80 حدود 3688 مورد از این عفونت و بیماری در کشور ما وجود داشت و اکنون این ارقام به 27 هزار و 41 رسیده است. به این ترتیب طی 12 سال میزان بروز این عفونت در کشور 9 برابر شده که نسبت به متوسط جهانی بسیار زیاد است. در مجموع وضع کشور نسبت به سالهای گذشته بدتر شده است.

وی افزود: در آن سالها حدود 403 نفر وارد مرحله بیماری شده بودند. این رقم در حال حاضر به 5411 نفر رسیده است. همچنین در سال 80، 364 مورد فوتی به دلیل این بیماری داشتیم که این رقم اکنون به 5000 نفر رسیده است. تمام این موارد زنگ خطری است برای کشور.

معاون وزیر بهداشت در ادامه ضمن ابراز نگرانی از بروز و شیوع ایدز در کودکان کار و خیابانی به مطالعه انجام شده بر روی یک هزار کودک خیابانی در شهر تهران اشاره کرد و گفت: بر اساس این مطالعه، شیوع ایدز در کودکان مورد مطالعه 4.5 درصد بوده است. این در حالی است که شیوع این بیماری در جمعیت عموم کشور یک دهم درصد است. بر این اساس می‌توان گفت شیوع ایدز در کودکان کار و خیابانی 45 برابر جمعیت عادی است.

سیاری افزود: هر چند میزان بروز این بیماری رو به کاهش است، اما راه انتقال این بیماری تغییر کرده و این خبر بدی است؛ به طوری که انتقال آن از روش تزریقی در زندان‌ها به مواد مخدر روانگردان و محرک جنسی در نوجوانان تغییر کرده است. البته این یک زنگ خطر است که نوجوانان به صورت گروهی از این مواد استفاده می‌کنند. بنابراین خطر انفجار مجدد انتقال ایدز وجود دارد.

وی در این باره افزود: از سال 1365 با شناسایی نخستین مورد این بیماری تا سال 75 چندان خبری درباره این بیماری نبود، اما در سال 76 موارد این بیماری افزایش یافت و بحث معتادان تزریقی و انتقال از این طریق مطرح شد. پیک بروز موارد ایدز در کشور مربوط به سال 82 است. با مداخلات انجام شده، این شیب افزایشی کاهش یافت. اما اکنون اتفاق جدید آن است که راه انتقال بیماری عوض شده و گروه بزرگتری را شامل می‌شود؛ به طوری که یک جاده مالرو به اتوبان تبدیل شده است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت در عین حال به مواد انرژی‌زا و مواد تبلیغی ماهواره‌ها و همچنین برخی آرایشگاهها درباره زیبایی، جوانی، لاغری و ... هشدار داد و گفت: تمام این موارد خطر بزرگی برای ایدز هستند.

سیاری همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره خط قرمز رسانه‌ها درباره بیماری ایدز و آمارهای مرتبط با آن، گفت: گاهی به خاطر خطر باید از خط قرمز عبور کرد. رسانه‌ها باید در این زمینه خط‌ شکنی کنند.


ویدیو مرتبط :
گزارش تکان دهنده از وضعیت کودکان کار در ایران!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمار تکان‌ دهنده ابتلای کودکان کار به ایدز و هپاتیت



اخبار,اخبار اجتماعی,آمار ابتلای کودکان کار به ایدز و هپاتیت


اخبار اجتماعی - آمار تکان‌ دهنده ابتلای کودکان کار به ایدز و هپاتیت

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ادامه داد: این نکته را نباید فراموش کرد که آزمایش انجام شده مربوط به 5 سال پیش است و دوباره باید تحقیق جدیدی انجام شود و مسلماً آمار ابتلای این کودکان بسیار فراتر رفته است.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز کشور از انجام آزمایش ایدز و هپاتیت بر روی ۱۰۰۰ کودک کار در تهران خبر داد و گفت: نتایج این آزمایش بسیار تکان‌دهنده بود و بسیاری از آنها اعتیاد هم داشته‌اند.

مینو محرز در گفت‌وگو با فارس در مورد وضعیت کودکان کار و ابتلای آنان به بیماری‌های عفونی شدید مانند ایدز و هپاتیت، گفت: متأسفانه وضعیت کودکان کار در این مورد بسیار تکان‌دهنده است، مرکز تحقیقات ایدز برای شناسایی وضعیت این کودکان،بر روی هزار کودک 10 تا 18 ساله آزمایش انجام داد که آمار به دست آمده بسیار وحشتناک بود.

وی ادامه داد: پس از انجام آزمایش ایدز و بیماری‌های عفونی روی این هزار کودک کار که در شهر تهران ساکن هستند، مشخص شد که 5 درصد آنها به ایدز مبتلا بوده و اغلب آنها نیز بیماری هپاتیت داشته‌اند.

محرز با اشاره به اینکه حداکثر سن این کودکان 18 سال بوده، گفت: متأسفانه مشخص شد که برخی از آنها اعتیاد هم داشته‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ادامه داد: این نکته را نباید فراموش کرد که آزمایش انجام شده مربوط به 5 سال پیش است و دوباره باید تحقیق جدیدی انجام شود و مسلماً آمار ابتلای این کودکان بسیار فراتر رفته است.

وی در مورد وضعیت زندان‌ها نیز گفت: برای مبارزه با ابتلای زندانیان به ایدز بودجه زیادی لازم است. تمام کشورها در سال 2001 این تعهد را داده‌‌اند که برای پیشگیری از ابتلا به ایدز هزینه کنند.

محرز گفت: اما زمانی که باید در کشور کاری کنیم، فقط صورت مسئله را پاک می‌کنیم و این شرایط امروز ما می‌شود. می‌توانستیم به راحتی پیشگیری را انجام دهیم و این آمار رو به افزایش را شاهد نباشیم.

محرز افزود: این در حالی است که آمار اعلام شده از مبتلایان به ایدز در کشور واقعی نیست، آمارهای واقعی بسیار بیشتر است و آن چیزی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند با آن چیزی که ما می‌بینیم بسیار متفاوت است.

اخبار اجتماعی - فارس