اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گزارش تکان‌دهنده یک آلمانی از خلافت "داعش"



اخبار,اخباربین الملل,داعش

 
 اخبار بین  الملل  - غرب خطر این افراط‌گرایان را به طرز غم‌انگیزی دست‌کم گرفت
گزارش تکان‌دهنده یک آلمانی از خلافت "داعش"

 یکی از نمایندگان پیشین پارلمان آلمان موفق شده با دریافت مجوز از "خلیفه دولت اسلامی" (داعش) از شهرهای تحت کنترل این گروه تروریستی بازدید کند. او می‌گوید غرب خطر این افراط‌گرایان را به طرز غم‌انگیزی دست‌کم گرفته است.

داعش شهر دو میلیونی موصل را با ۴۰۰ نفر تصرف كرد!
پورگن تودنهوفر، نویسنده و نماینده پیشین اتحادیه دموکرات مسیحی در پارلمان فدرال آلمان، تنها کسی است که تاکنون موفق شده با موافقت رهبران گروه تروریستی داعش از شهرهای موصل در عراق و رقه در سوریه بازدید کند. تودنهوفر انگیزه سفر پرمخاطره خود را نگارش کتابی درباره "دولت اسلامی" عنوان کرده و می‌نویسد، ردیابی حقیقت بدون پذیرش خطر کار دشواری است و لازم بوده که او برای دست‌یافتن به اطلاعات واقعی مناطق تحت اشغال این گروه را از نزدیک ببیند.

سفر با امان‌نامه خلیفه
سیاستمدار پیشین آلمانی گزارشی از این سفر را در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک منتشر کرده که بازتاب وسیعی در فضای مجازی و رسانه‌های بین‌المللی داشته است. مطابق این گزارش که در نشریه آلمانی "دی‌ولت" نیز منعکس شده، حمله هوایی جنگنده‌های آمریکایی و سوری خطر این سفر را دو چندان کرده است. خانه‌ای که تودنهوفر در رقه در آن اقامت داشت در روزهایی که او به موصل سفر کرد توسط جنگنده‌های سوریه هدف قرار گرفت و تقریبا به طور کامل ویران شد.

تودنهوفر برای این سفر "امان‌نامه"ای به مهر و امضای "خلیفه دولت اسلامی" دریافت کرد که امنیت او و همراهانش، از جمله فریدریک پسرش، را در طول سفر ضمانت می‌کرد. در این امان‌نامه که در ۱۹ اکتبر ۲۰۱۴/ ۲۷ مهر صادر و تصویر آن در فیس‌بوک انتشار یافته، از ستیزه‌جویان "دولت اسلامی" خواسته شده امنیت جان و مال تودنهوفر و همراهانش را در طول این سفر و تا زمان خاتمه ماموریت‌شان حفظ کنند.

خطرناک‌تر از تصور سیاست‌مداران
نویسنده آلمانی می‌گوید پیش از سفر از اصالت این ضمانت‌نامه اطمینان نداشته اما جهادگرایان "دولت اسلامی" در روزهای اقامت او و همراهانش در رقه و موصل آن را رعایت کرده‌اند. مسافران "سرزمین خلافت اسلامی" باید تلفن‌های همراه و کامپیوترهای خود را تحویل می‌دادند و اغلب زیر نظر نیروهای امنیتی قرار داشته‌اند. عکس‌های گرفته شده توسط آنها نیز در پایان سفر کنترل شدند و از میان ۸۰۰ تصویر، ۹ عکس به علت‌های گوناگون حذف شده است.

به نوشته‌ی تودنهوفر، بر سر چگونگی انجام این سفر بارها میان او و افراد مسلح "داعش" مشاجره‌های سختی درگرفته که دو بار تا آستانه قطع سفر پیش رفته، اما رفتار آنها گرچه اغلب عصبی بود، در مجموع قابل قبول بوده است. او در ادامه مهمترین دریافت‌های خود از این سفر را زیر هفت عنوان خلاصه کرده که اغلب آنها تاکنون به این شکل کمتر مطرح شده است. نماینده پیشین پارلمان آلمان نسبت به دست‌کم گرفتن ابعاد و خطر داعش موسوم به "دولت اسلامی" به کشورهای غربی هشدار می‌دهد و می‌گوید اعضای این گروه "بسیار باهوش‌تر و خطرناک‌تر از آنچه سیاستمداران ما فکر می‌کنند هستند".

تصرف موصل با ۴۰۰ نفر
تودنهوفر با اشاره به تجربه سفر ده روزه‌اش می‌نویسد در سرزمین‌های تحت اشغال "دولت اسلامی" چنان هیجان و اطمینانی به پیروزی حاکم است که او تاکنون در هیچ منطقه جنگ‌زده‌ای تجربه نکرده است. تروریست‌های داعش در آغاز پیشروی‌های خود در شمال عراق، خرداد ماه امسال موفق شدند در یک حمله غافل‌گیرکننده
اعضای این گروه "بسیار باهوش‌تر و خطرناک‌تر از آنچه سیاستمداران ما فکر می‌کنند هستند".
موصل، مرکز استان نینوا را اشغال کنند. موصل سومین شهر بزرگ عراق است و در زمان اشغال نزدیک به دو میلیون نفر جمعیت داشت.

نویسنده آلمانی خاطر نشان می‌کند که در موصل کمتر از ۴۰۰ داعشی موفق شدند ارتش ۲۵ هزار نفری عراق را تار و مار کنند و این گروه طی چند ماه بر سرزمینی تسلط پیدا کرد که از بریتانیا بزرگ‌تر بود. تودنهوفر شبکه تروریستی القاعده را در قیاس با "داعش"، "کوتوله" می‌خواند و می‌‌نویسد، ظاهرا جا به جایی و از دست دادن برخی از شهرهای اشغال‌شده برای این گروه چندان اهمیتی ندارد. بر اساس این گزارش ابعاد پیوستن نیروهای جدید به تروریست‌های "دولت اسلامی" نیز قابل توجه است. تودنهوفر که دو روز در یکی از پایگاه‌های تروریست‌ها در مرز ترکیه حضور داشته، می‌گوید هر روز بیش از ۵۰ نفر از کشورهای مختلف جهان وارد این پایگاه شده‌اند.

هدف، کشتار همه‌ی "کافران" جهان
تودنهوفر با اتکا به تجربه سفر ده روزه‌اش نتیجه می‌گیرد که این گروه تروریستی در مناطق تحت اشغال خود دولتی تشکیل داده که، به ویژه در زمینه امنیت داخلی و خدمات اجتماعی، مانند دیگر حکومت‌های اقتدارگرا در منطقه عمل می‌کند. مطابق برداشت این نویسنده آلمانی، به نظر می‌رسد دست‌کم شهروندان سنی مذهب عراقی در مناطق اشغالی بدون مقاومت خاصی "داعش" را پذیرفته‌اند و شرایط جدید را به فشارها و تبعیض‌های دوران دولت نوری مالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق ترجیح می‌دهند.

پس از اشغال موصل شمار بزرگی از مسیحیان، شیعیان و ایزدی‌ها که موفق به فرار نشدند، قربانی کشتار‌های دست‌جمعی تروریست‌های "داعش" شده‌اند. چهارمین نکته‌ای که نویسنده آلمانی بر آن تاکید کرده هدف نهایی تروریست‌های "داعش" است. به باور او این هدف فراتر از تصرف خاورمیانه و حتی تسخیر جهان، بزرگترین "پاکسازی دینی" تاریخ است. "دولت اسلامی" معتقد است به جز پیروان ادیان صاحب کتاب (شامل پیروان همین گروه، مسیحیان و یهودیان) بقیه شهروندان جهان کافر محسوب می‌شوند و باید به قتل برسند و زنان و کودکانشان به بردگی گرفته شوند.

این حکم شامل معتقدان به دیگر مذهب‌ها و فرقه‌های اسلامی نیز می‌شود، مگر این که پیش از تصرف سرزمین‌شان توبه کنند و به سوی "اسلام واقعی" بازگردند. "دولت اسلامی" با استناد به سنت‌های دوران پیامبر اسلام معتقد است مسیحیان و یهودیان در سرزمین‌های تحت خلافت این گروه باید خراج پرداخت کنند و میزان آن را چند صد دلار در سال تعیین کرده است. تودنهوفر می‌گوید شاید طرفداران "دولت اسلامی" یک درصد از کل مسلمانان بیشتر نباشند اما این جریان تاثیر یک "سونامی اتمی" را دارد.

سیاستمدار پیشین آلمان بمباران و حمله هوایی را راه موثری برای مقابله با تروریست‌های "دولت اسلامی" نمی‌داند و معتقد است تنها اعراب سنی معتدل قادر به جلوگیری از پیش‌روی این گروه هستند. هفتمین و آخرین نکته‌ای که تودنهوفر بر آن انگشت گذاشته، نگرانی کشورهای غربی از بازگشت افرادی است که از این کشورها به صفوف تروریست‌های "داعش" پیوسته‌اند.

تودنهوفر بدون انکار این خطر، نگرانی مهم‌تر را از جانب آن گروه از حامیان "داعش" می‌دانند که تا کنون به عراق یا سوریه سفر نکرده‌اند. مطابق برداشت این نویسنده از اقامت ده روزه در رقه و موصل، کسانی که از مناطق تحت کنترل "داعش" به کشورهای غربی بازمی‌گردند، بازنده محسوب می‌شوند زیرا از نظر این گروه برای زندگی زیر پرچم "دولت اسلامی" ساخته نشده‌اند.


  اخبار بین الملل  - بهار نیوز


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش تکان‌ دهنده درباره جنایات داعش


سازمان ملل با انتشار گزارشی اعلام کرد که تروریست‌های داعش و گرو‌ه‌های مسلح وابسته به آن در عراق اقدام به نقض حقوق بشر به صورت سیستماتیک و "متناوب" کرده است، که از آن جمله می‌توان به اعدام‌های دسته جمعی، ربودن زنان و استفاده از دختران به عنوان برده جنسی اشاره کرد.

خبرگزاری ایسنا: سازمان ملل با انتشار گزارشی اعلام کرد که تروریست‌های داعش و گرو‌ه‌های مسلح وابسته به آن در عراق اقدام به نقض حقوق بشر به صورت سیستماتیک و "متناوب" کرده است، که از آن جمله می‌توان به اعدام‌های دسته جمعی، ربودن زنان و استفاده از دختران به عنوان برده جنسی اشاره کرد.

پایگاه اینترنتی راشا تودی نوشت؛ این گزارش که توسط هیئت کمک رسانی سازمان ملل در امور عراق و دفتر کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر تنظیم شده‌ است، مبتنی بر اظهارات شاهدان عینی در 500 مصاحبه است.

در این گزارش آمده که این جنایات عمدتا توسط داعش وگروه‌های وابسته به آن در بازه زمانی ششم ژوئیه تا دهم سپتامبر انجام شده است، امانیروهای امنیتی عراق نیز مرتکب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت شده‌اند که این مسئله باید تحت پیگیرد قانونی قرار گیرد.

زید راد‌الحسین، کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر، گفت: دامنه خشونت‌ها و سو‌ءاستفاده‌هایی که از سوی داعش و گروه‌های مسلح وابسته به آن انجام شده، بسیار گسترده است و این جنایات به طور مرتب تکرار شده‌اند. بسیاری از اقدامات آنها جنایت جنگی یا جنایت علیه بشریت است.

در این گزارش تاکید شده است که تا ماه سپتامبر، 9347 غیر نظامی کشته و 17386 تن دیگر زخمی شده‌اند. نیمی از کشته شدگان مربوط به بازه زمانی پس از اشغال بخشهای وسیعی از شمال عراق توسط تروریست‌های داعش در ماه ژوئیه است. هم‌چنین یک میلیون و هشت صد هزار عراقی نیز مجبور به ترک منازل خود شده‌اند.

در این گزارش آمده است: اقدامات داعش در عراق شامل حملات مستقیم علیه زنان و کودکان،‌ استخدام اجباری کودکان،‌ تخریب اماکن با ارزش مذهبی و فرهنگی،‌ تخریب اموال عمومی و نفی آزادیهای بنیادین است.

هم‌چنین نیکلای ملادینوف، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور عراق، این گزارش را "وحشتناک" خواند و تاکید کرد که صدها اتهام دیگر مربوط به داعش در این گزارش گنجانده نشده، زیرا نمی‌توان آنها را به طور مناسب راستی آزمایی کرد.

وی افزود: مقامات عراقی باید با حفظ وحدت وارد عمل شوند تا مناطق تحت کنترل داعش را بازپس گیرند. آنها باید اصلاحات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فراگیری را اجرا کنند.